Stark nog för CS:Source?

Inaktiv
Stark nog för CS:Source?

Hej!

Visste inte om jag skulle lägga den här tråden i CS-forumet eller här, men jag undrar om någon vet om denna dator skulle klara av CS-source med skapligt flyt.

Dator har dessa specifikationer:

*Intel(R)Pentium(R) Dual CPU E2160 @ 1,80GHz
*2GB minne
*Intel (R) G33/G31 Express Chipset Family

Antar att det sista är nåt integrerat "grafikkort", eller är det nåt annat? Har inte läst på om hårdvara på ~3år nu, så jag har ingen som helst koll.

Det är inte min dator, annars skulle jag såklart haft ett ordentligt grafikkort i.

Grejen är att jag funderar på att köpa CS:S till min systerson som så gärna vill spela online, och tänkte att han kunde starta där jag en gång i tiden startade

Hoppas någon kan hjälpa mig, för det skulle vara trist om det inte flöt på hyffsat

Tack på förhand!

Medlem

Kör CS 1.6 det kanske fungerar men Source motorn behöver mer.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Mer av både processor och grafik är jag rädd. Men men, behövs ju inga supergrejer... Om du kan kombinera julklappen CS:S med ett 4670 så blir det nog roligare


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Om min gamla datorn med pentium 4 och 7600GS kunde kalra det på max inställningar på i stort sätt allt så kan den där datorn klara det utan problem. Den går ju förbi de officiella kraven med marginal också.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem
Skrivet av smuts:

Om min gamla datorn med pentium 4 och 7600GS kunde kalra det på max inställningar på i stort sätt allt så kan den där datorn klara det utan problem. Den går ju förbi de officiella kraven med marginal också.

Geforce 7600GS och den integrerade kretsen i Intels G31/33-chipset går verkligen inte att jämföra prestandamässigt.
Här är en prestandajämförelse med G33-kretsens grafikdel jämfört med bla Radeon HD 2600XT (som är aningen bättre än ett 7600GS om jag inte minns fel) och sett i HL2 så räcker inte "enorm" för att beskriva skillnaden mellan dem, och då är det pga Intel-kretsens usla prestanda så det inte är spelbart.

En E2180 är väl inte den snabbaste, men det är en helt ok processor (jag är väldigt nöjd med min, men då har jag å andra sidan överklockat den till 3GHz med), grafikkortet däremot kommer inte hänga med alls.

Inaktiv

Grafikproblem får du.
Det andra ger inga som helst problem.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Den här datorn datorn klarade CS:S!!

AMD Athlon 2600+ 2,1 ghz
256mb RAM
NVIDIA GeForce 4400MX

Jag körde på låga inställningar, men det var absolut inte fult, och inget lagg alls. CS:S är sjukt överskattat grafikmässigt.

En fin liten bonus också är att på så låga inställningar är vattnet helt genomskinligt på tex Poolparty banor. Så folk klagar på att man cheatar när man skjuter headshot ner i vattnet XD

Minimum: 1.2 GHz Processor, 256MB RAM, DirectX 7 level graphics card, Windows 2000/XP/ME/98, Mouse, Keyboard, Internet Connection

Recommended: 2.4 GHz Processor, 512MB RAM, DirectX 9 level graphics card, Windows 2000/XP, Mouse, Keyboard, Internet Connection

Inaktiv

Tack för alla svar!

Jo, känner också att det integrerade grafikkretsen kommer sega ner allt. Kan tänka mig att de ännu en gång gått emot mina råd och köpt en dator på siba/onoff/elgiganten, typiskt deras datorer där de lurar okunniga Svenssons som bara kollar på processorn och minnet :\

Jag får klura lite till, kanske kan ta mig över till dem och testa en demo på HL2 eller nåt, funkar den så ska väl CS:S fungera? Eller är det mer krävande?

Medlem

Kan du länka till själva datorn eftersom g33/31 är chipset.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Inaktiv
Skrivet av Shrudder:

Kan du länka till själva datorn eftersom g33/31 är chipset.

Sorry, de 3 punkterna är det enda jag vet om deras dator, frågade dem i ett mail och det va svaret jag fick. De kan i princip nada om datorer, så jag va rätt förvånad när jag fick ur dem något överhuvudtaget

Synd nog har jag inte uppdaterat min egna dator på snart 3år (All you need is WoW), så jag har inget gammalt kort att ge dem heller

Men vad för grafikkort skulle ni kunna rekommendera som matchar den övriga datorn? Antar att det är PCI-e iaf.

nj
Medlem
Skrivet av Lind3mann:
Skrivet av Shrudder:

Kan du länka till själva datorn eftersom g33/31 är chipset.

Sorry, de 3 punkterna är det enda jag vet om deras dator, frågade dem i ett mail och det va svaret jag fick. De kan i princip nada om datorer, så jag va rätt förvånad när jag fick ur dem något överhuvudtaget

Synd nog har jag inte uppdaterat min egna dator på snart 3år (All you need is WoW), så jag har inget gammalt kort att ge dem heller

Men vad för grafikkort skulle ni kunna rekommendera som matchar den övriga datorn? Antar att det är PCI-e iaf.

Beroende på vad det får kosta så kan nog tex Radeon HD 4670 512MB (som kan hittas för runt 800kr) vara en bra matchning till processorn.
För ca ~200kr lägre pris så kan du nog kika på Radeon HD 4650, dock så vill du nog försäkra dig om att få tag på en modell med (G)DDR3-minnen och inte DDR2 då.
För aningen högre prislapp så finns Radeon HD 4830 512MB som verkar kunna hittas för ca 1100kr.

1
Skriv svar