Leijonhufvud: "Varför måste vi döda så många?"

Robot
Leijonhufvud: "Varför måste vi döda så många?"

Victor Leijonhufvud raljerar över hur vi dränks i fiendevåg efter fiendevåg i spel som inte behöver det.


Medlem
Leijonhufvud: "Varför måste vi döda så många?"

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Håller med fullt ut, det är inte skjutandet som gör spel som Tomb Raider och Uncharted bra, så varför ha så stort focus på just det?

Medlem
Skrivet av miffot:

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)

Spela Dear Esther

Skrivet av miffot:

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)

uhm är inte det i princip vad myst går ut på(plus pusslena)...

Medlem

Jag håller definitivt med om att det finns för mycket action nu för tiden. Finns så mycket annat man kan göra med spel men att göra något nytt och innovativt är riskabelt. Lättare att bara spotta ut en till jävla shooter eftersom det uppenbarligen säljer.

ELF
Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av miffot:

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)

Spela Dear Esther

Hör en mistlur långt bort i fjärran......... BOOOOOOOOOORIIIIIIIING :b
Har börjat älska att följa en story i spel nu på lite äldre dagar (är över 20 och under 30), men tyckte inte Dear Esther var något att ha.

Ska dock bli härligt att kötta igenom böckerna i Skyrim när jag har skaffat bättre dator och moddat upp grafiken en del. Hoppas även att storyn i The Witcher 3 är riktigt bra och att allt runt om kring verkligen ger många, men små och härliga sidoberättelser.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Action utan skjutande?
Ett utmärkt exempel på att det går att göra finns i Call of Cthulhu: Dark corners of the earth
När man obeväpnad flyr från beväpnade motståndare genom ett antal rum och måste blockera dörrar osv, action så det räcker. Säger inget mer pga spoilers

Medlem

Håller helt med.. färre och svårare fiender hade räckt. lite mer fight om varje.. skulle understrykt överlevartemat. bästa delen av nya TR var nästan i början när man inte hade så mycket att säga till om mot fienderna. lite melee och några skott i en pistol skulle varit max man kunde använt.. bara för att ta sig ur situationerna.

Medlem

Vad fan är Leijonhufvud för pseudo-adelsnamn?

Medlem

Håller verkligen med. Tills AI'n blir fullständigt groteskt mycket smartare så kommer det inte vara kul att peppra redshirts. Och ens då, på sin höjd, kommer det väl vara jämförbart med att spela multiplayer.

Medlem

Så mycket lättare att göra ett "massmördar" spel än ett spel med riktig bra story och känsla som inte baseras på enbart massmördandet.

Det sagt finns många bra "massmördar spel" och har inget emot dom, de bör finnas för de är som sagt va undanhållande med.

Dock att göra ett bra spel utan all dessa action, det som håller de flesta spelare fast är väldigt svårt, men det finns bra sådan spel också.

Tyvärr tillhör de ganska nitchade spel just nu tyvärr.

Bra spel med 'action' som har noll med mördande att göra:
Penumbra & Amnesia. Handlar mer om överlevnad, dock action och äventyr rakt igenom.
999 & Zero Escape Action i form av story och vad som händer, story helt och hållet text driven.
Fatal Frame - horror spel utan vapen i huvud taget. Vist kamera... men handlar inte precis om dödande.
Corpse Party - Också horro här med, och action, Dödande i form av att tja du dör och nära men du dödar inte.

Dock som sagt va alla dessa spel är väldigt nitchade och de flesta lär ju aldrig ens ha hört talas om dom. Det går att ha mycket action utan att döda något!

Inaktiv
Skrivet av miffot:

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)

Så du menar att spel måste ha skjutande för att vara underhållande? Aldrig spelat ett bilspel? Peka och klicka? Minecraft? Pussel?

Medlem

Jag hade velat ha mycket eldstrider i Battlefield t.ex men tycker det blir segt när det är konstant. Ibland vill jag ha långa pauser. De är bra platser att pausa för dagen vid, bra att hoppa tillbaka in i och/eller bra för att jobba upp spänningen inför nästa strid och vad som kommer att ske.

Om allt sker samtidigt blir det inte längre någon överraskning... :\

Medlem

Ännu en kvalité film från FZ :D, jag gillar dom starkt. Det här ämnet är anledningen till varför jag inte har köpt eller spelat 98% av alla stora action spel till denna spel generationen. Mitt önskemål och det jag vill se i framtiden är fiender som alla är unika, jupp, alla har en egen karaktärs modell och sätt att slåss på, och så borde alla hemska situationer vara mer personliga och sällsynta, så när det händer så känns det mer naturligt.

Sen så tror jag det är som det är idag p.g.a. Call of Duty, det säljer.

Inaktiv

Jag har tänkt EXAKT likadant om Tomb Raider. Länge har jag känt mig ensam om att tycka så här, men det finns tydligen fler! Fasen vad glad jag blir.

Däremot är det också deprimerande eftersom jag vet att få kommer att lyssna och ännu färre kommer att ta sig till sådant här när de utvecklar spel.

Vanligtvis bryr jag mig inte om stämningen, men det är antagligen bara för att spelen aldrig har en stämning från början. Men när jag spelade Tomb Raider och man kände karaktärism, realism och inlevelse kramade jag hårt om stämningen.

Men den försvann. "Helt plötsligt är man en massmördare"

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av miffot:

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)

Spela Dear Esther

Eller spela Planescape Torment, där kan vi snacka fokus på story och inte på dödandet. Dear Esther verkar mer vara ett techdemo än ett spel.

Medlem

JÄVLA MORALTANT!!!!!11!!!1!!!1!

Så nu har jag förhoppningsvis eran uppmärksamhet!

Håller med till 100% om det han säger.
btw jag menar inte det där uppe

Medlem

Kan inget annat än att hålla med!

Jag köpte första Uncharted, jag och sambon satte oss ner och började lira och vi tänkte båda två att detta var helt underbart... Någon timme senare så var jag så trött på det att jag bara inte orkade se det längre.

Med röda ögon av ilska så kväker jag ur mig: HUR JÄVLA MÅNGA PIRATER FINNS HÄR PÅ DENNA JÄVLA ÖN!??!?!

Nej, vi spelade det aldrig igen tyvärr, det kunde varit något helt underbart, men då det tydligen fanns flera hundra pirater per kvadratkilometer så kändes det endast som en urfånig parodi.

Ska man ha sånt enormt motstånd så får man köra en annan story, cloningfacilities, aliens, krig eller något annat.

PS. Snacka om att bakgrundsmusiken var en stämningshöjare i videon haha!

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av miffot:

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)

Så du menar att spel måste ha skjutande för att vara underhållande? Aldrig spelat ett bilspel? Peka och klicka? Minecraft? Pussel?

Det märks att du inte fattade vad han mena, läs igen så kanske det klickar till i skallen din.

Medlem

Håller helt med.

Precis som nämnts ovan så är ju de större spelmotorerna idag baserade på FPS-spel, dom kommer med editors och utvecklarkit färdigt för att enkelt utveckla shooters.

Det är den enkla vägen att gå om man vill utveckla spel, en väl prövad formula sedan årtionden nu, därför ser vi kopia på kopia. Att göra ett intressant inehållsrikt spel kräver kanske att man gör en helt ny motor eller lägger ned lite mer intresse och energi i spelet som utvecklare.

Varför kommer det en nyhet om förra veckans raljerande? :crazy:


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Allexz:

Kan inget annat än att hålla med!

Jag köpte första Uncharted, jag och sambon satte oss ner och började lira och vi tänkte båda två att detta var helt underbart... Någon timme senare så var jag så trött på det att jag bara inte orkade se det längre.

Med röda ögon av ilska så kväker jag ur mig: HUR JÄVLA MÅNGA PIRATER FINNS HÄR PÅ DENNA JÄVLA ÖN!??!?!

Nej, vi spelade det aldrig igen tyvärr, det kunde varit något helt underbart, men då det tydligen fanns flera hundra pirater per kvadratkilometer så kändes det endast som en urfånig parodi.

Ska man ha sånt enormt motstånd så får man köra en annan story, cloningfacilities, aliens, krig eller något annat.

PS. Snacka om att bakgrundsmusiken var en stämningshöjare i videon haha!

Visst håller jag med om att det är väldigt mycket fiender men Uncharted 1 är ett bra spel och tvåan är ännu bättre. Har för mig att svårighetsgraden även gäller antalet fiender (högre svårighet mer fiender).

Medlem
Skrivet av Gameboy:

Håller helt med.

Precis som nämnts ovan så är ju de större spelmotorerna idag baserade på FPS-spel, dom kommer med editors och utvecklarkit färdigt för att enkelt utveckla shooters.

Det är den enkla vägen att gå om man vill utveckla spel, en väl prövad formula sedan årtionden nu, därför ser vi kopia på kopia. Att göra ett intressant inehållsrikt spel kräver kanske att man gör en helt ny motor eller lägger ned lite mer intresse och energi i spelet som utvecklare.

Nja det beror på att FPS är den populäraste genren och att det finns mycket pengar att tjäna där om man gör ett maffigt spel med bra grafik. Kräver inte så mycket mer än så tydligen för att sälja.

Medlem

kan säga jag håller helt med om att i just nya tomb rider är det helt för mycket onödiga fiender på tok för mycket, älskade spelet från första minuten jag börja spela, men det som slog mig efter ett tag var när alla fiender börja komma upp att jag läre nita 5-10 pers sen gå vidare, istället för att ha mindre sånt och bara låta spela vara utan sånna stunder där hon är just mass mördare och istället blir tvungen att försvara sig och döda personen som anfaller för att överleva.

Medlem

Fast är inte att döda saker lite vad som gör spel till just spel och inte en film? Jag menar visst hade jag föredragit mer variation i branchen, men samtidigt vill man ju ha något att göra annars finns det ju bättre medium om man inte ska ha någon interaktivitet. Det handlar inte om att jag är rastlös eller har koncentrations svårigheter etc, men jag spelar då spel för att interagera med vad som finns där i. Att bara stirra på saker och njuta över miljöerna räknar jag knappast som att spela.

Jag fattar att allt har sin plats, och att vissa spel skulle kunna erbjuda annat skoj, vad nu än det skulle vara, kanske att leta mat för att överleva osv? Men i allmänt, sedan dom första spelen, har vi alltid förstört eller dödat saker - asteriods, pacman, mario till dagens mindre färgglada upplevelser...

Jag vet helt enkelt inte riktigt vad folk är ute efter, en film där man själv styr huvudpersonen eller?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Varför kommer det en nyhet om förra veckans raljerande? :crazy:

För att alla har inte sett alla delar, vi styckar upp i efterhand.


signatur
Medlem

Genväg till ett "längre" spel tror jag är största anledningen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av unavailable:

Vad fan är Leijonhufvud för pseudo-adelsnamn?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leijonhufvud

Inte pseudo!

Medlem
Skrivet av miffot:

är väl att ett spel ska vara underhållande, finns väl inte många som skulle gå runt i ett spel beundra miljöer utan att senare få skjuta eller något liknande.
(min åsikt dock)

Jag tror att du missa hans (Viktors) poäng, han sa inte att man bara skulle gå runt och kolla på miljön han sa att det skulle vara mindre action men mer betydelsefulla action/skjut scener. Hoppas du förstår min poäng.

123
Skriv svar