Recension av Clash of Clans

Medlem
Recension av Clash of Clans

[ia=759280; medium]
Clash of Clans är en spel som man kan ladda ner till sin mobil om man har iPhone eller iPod Touch och går ut på att man ska "raida" andras byar och ta deras guld och elixir, vilka är valutorna i spelet. Det är ett onlinespel, vilket innebär att det är riktiga personers byar man kan krossa. Man har en svag liten by från början som inte har några murar, kanoner eller något försvar och inte ens en armé. När man införskaffar allt det här genom att köpa det för resurser så är alla ens trupper, allt försvar och alla gruvor och collectors level 1.

Detta kan man uppgradera med ens resurser, vilket tar tid och kräver builders. Uppgraderingarna kräver mer resurser och tar mer tid ju högre level de är. Då är det smart att uppgradera sina mines och collectors samt raida andras byar på deras resurser. Man har två stycken builders som lever i ens builder's huts från början, men man kan köpa fler för gems. Gems är väldigt svåra att skaffa. Gems kan man enbart få genom achievements och att plocka bort buskar, träd och andra saker i ens by (vilket kräver builders också). Med gems kan man styra hela spelet, t.ex. som att speeda uppgraderingar så att man inte behöver vänta på att de ska bli klara, köpa resurser och köpa mer builders så att man får mer jobb gjort.

Man kan även vara ledare över en klan eller vara medlem i en. Man kan vara elder också, vilket innebär att man kan bestämma över hela klanen förutom ledarens beslut. Ledaren kontrollerar allt, vilka som är elders och vilka som bara är vanliga medlemmar. Ledaren och elders bestämmer även vilka som ska bli kickade ur klanen och bli promotade. I klaner kan man då lägga ut förfrågningar efter förstärkning. Man kan rymma mer förstärkning om man uppgraderar sitt Clan Castle. Det finns även en chatt där man kan snacka med alla i klanen, få råd och där ser man även när folk behöver förstärkning.

Från början fick min kompis mig att spela spelet eftersom han och alla hans kompisar var helt fast vid det. Jag kommer ihåg när han var hemma hos mig och vi kollade på film en gång, så tog han upp den där jävla mobilen tre gånger per sekund och började spela. Efteråt frågade jag honom om han kom ihåg vad filmen handlade om och han hade nästan ingen aning. Han och hans kompisar satt alltid på rasterna i skolan och höll på i grupper med det, också. Och det där nörd-snacket. Jag tyckte att det var löjligt hur man kunde bli så beroende av ett mobilspel, men när jag började spela det förstod jag hur kul det var att bygga upp sitt egna samhälle; att bli starkare, rikare och mäktigare. Jag började bli mer och mer som honom och blev till slut helt fast jag med. Det är omöjligt att inte bli det! Dock har jag nog med självkontroll att inte spela det i skolan. Spelet är kul att spela eftersom att man får se sig själv klara större och större utmaningar och få mer och mer motivering. Dessutom blir det större priser man vinner, en större mängd resurser man kan få när man får en starkare och större armé och kan ta rikare och starkare byar. Egentligen är det ett väldigt enkelt uppbyggt spel och det krävs inte mycket energi att spela det. Därför är det anpassat till alla. Alla kan spela det, hur långt man kommer beror enbart på hur dedikerad man är.
[ia=759259; medium]
Hur ens by kan se ut när man är nybörjare.
[ia=759265; medium]
Hur ens by kan se ut när man är lite mer erfaren.

#blogg

Medlem
Recension av Clash of Clans

Bra recension dock är spelet inte tillgängligt för Android utan endast för iOS.

Medlem

Hej! Kul att du verkar gilla att skriva. Har nämligen gått in och kollat på din blogg och tyckt att du har bra potential att bli skribent, skriv recensionerna med samma personlighet och själ som bloggarna, så kommer det att gå uberbra för dig.

Medlem

Bra recension. Gick in med inställningen "kul att se hur bra praktikanten kan skriva", kom ut med inställningen "fan man kanske borde prova det där ändå, fast du inte gillar mobilspel". Bra jobbat!

1
Skriv svar