Stora Bioshock-tråden! [SPOILERS]

Skägg.
10 Chambers
Stora Bioshock-tråden! [SPOILERS]

Hej!

Här kan vi diskutera #Bioshock Infinite obehindrat, utan spoilertaggar. Hur uppfattade du slutet, var det bra och vad händer egentligen nu? Det finns så många lager i Bioshock att analysera, vilket är svårt att göra i en recension utan att förstöra upplevelsen för de som inte har spelat.

Vad vill Ken Levine egentligen säga om samhället, objektivism och människans natur. Diskutera!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Till exempel: varför är Comstock så mycket äldre än DeWitt?


signatur
Medlem

Provade bioshock infinite igår runt 30 minuter innan det var dags att krama kudden inför dagens arbetspass.

Går igenom huvudmenyn: ljud, grafik och kontroller.

Grafik: Man kan tydligen inte ställa in dx11 ögongodiset manuellt, utan det verkar vara inbakat i ultra när denna aktiveras. FOV och v-sync har lags in. Bra.

Kontroller: Mus-acc osv. Allt finns med.

När jag kommer till menyn för att ställa in svårighetsgraden, syns inte det sk "1999 mode" till alls. Guess what? Den syns inte förrän man har antingen:

1) Klarat ut spelet på svåraste (vilket i det här fallet är hard)
2) Slår in en särskild kod. Vet inte om detta klassas som spoiler, men here we go: upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, esc och sen enter. Gör det snabbt så får du upp ett meddelande att 1999-mode är upplåst. Nu vet jag inte hur mycket svårighetsgraden kommer påverka spelets handling, men det visar sig

Väl inne i spelet, ser det fantastiskt ut. Spelet har än så länge, väldigt många cutscenes (som dessutom inte går att skippa). I det här fallet är det ok, då man ser allt för första gången. Jobbigare blir det sen om man ska spela om och inte kan skippa något.

Bioshock infinite känns väldigt mycket bioshock I. Det mesta kommer man känna igen på ett eller annat sätt. Det är som att besöka sitt gamla lekis. Byggnaden finns kvar, men när man väl går in har mycket förändrats.

Mycket i spelet osar kvalitet och originalitet rakt igenom. Det känns verkligen som att man befinner sig uppe bland molnen. Dialog, atmosfär och karaktärer är i absolut toppklass.

Det som gör mig besviken är att man inte får använda saveslots och att checkpoints styr vart man får börja om. Detta är dåligt och någonting jag hoppas att de ändrar på senare. Jag vill kunna bestämma vart man sparar. Första och andra spelet hade saveslots, så varför inte infinite? Infinite har enbart vitachambers, vilket är en aning frustrerande. Tydligen får man respawna relativt nära där man dukade under, men värre blir det om man får spela om ett helt parti av spelet och se om cutscenes.

Frameraten droppar ovanligt mycket på vissa ställen, t.o.m så mycket att spelet fryser till. Andra gånger ligger man på 80+. Så här är det väl med de flesta nya spel som släpps. De behöver optimeras, uppdateras innan man får en smidig framerate.

Något som hade varit trevligt är om man hade fått välja mellan att ha en kvinna eller man i huvudrollen. Undrar hur det hade vägt in på spelet?

Återkommer sen, när jag har kommit in en bit i spelet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Sitter och spelar just nu.... får byta byxor, för jag har suttit o dreglat konstant i 2 timmar nu ... !

Medlem
Skrivet av naess91:

Sitter och spelar just nu.... får byta byxor, för jag har suttit o dreglat konstant i 2 timmar nu ... !

haha du är nog den ende som har munnen där nere ..

Medlem
Skrivet av AndyZedd:
Skrivet av naess91:

Sitter och spelar just nu.... får byta byxor, för jag har suttit o dreglat konstant i 2 timmar nu ... !

haha du är nog den ende som har munnen där nere ..

Varför skulle jag ha munnen där nere ? Du vet att när man dreglar , så dras salivet neråt , gravitationen you know!

Men Bioshock is still epic

Medlem
Skrivet av naess91:
Skrivet av AndyZedd:
Skrivet av naess91:

Sitter och spelar just nu.... får byta byxor, för jag har suttit o dreglat konstant i 2 timmar nu ... !

haha du är nog den ende som har munnen där nere ..

Varför skulle jag ha munnen där nere ? Du vet att när man dreglar , så dras salivet neråt , gravitationen you know!

Men Bioshock is still epic

Ok du gav mig den vetenskapliga och medicinska förklaringen så jag nöjer mig,,hehehe ( gillade ditt inläggdärav kommentar )

Medlem
Skrivet av AndyZedd:
Skrivet av naess91:

Sitter och spelar just nu.... får byta byxor, för jag har suttit o dreglat konstant i 2 timmar nu ... !

haha du är nog den ende som har munnen där nere ..

Inte så säkert att dreglet kommer från munnen

Jag har spelat spelet i ett antal timmar nu och jag älskar det. Grafiken är hur underbar som helst. Den passar verkligen in i denna värld. Storyn är oerhört djup och ljudinspelningarna som man kan hitta kan vara väldigt spännande att lyssna på. Och Elizabeth är ta mig fan en bland dom bästa spelkaraktärerna någonsin, och hon som gör rösten till henne förtjänar ett stort pris.

Medlem

Klarade precis spelet. Helt fantastiskt spel.

Var tvungen att sitta igenom hela credit sektionen bara för att återhämta mig efteråt.

Medlem

Jävel va bra!
Irrational är några hejare på intressant story iaf, twist n' turn.....

Bästa spelet på jävligt länge, ska försöka smälta allt som hände i slutet nu i efterhand.
Mer sånt här tack!

Skägg.
10 Chambers

Blev samma reaktion här, bara släppte kontrollerna, lutade mig tillbaka och njöt av stunden. Hur ofta gör man det efter att ha klarat ett spel?

Det är så modigt att hålla de två stora antagonisterna, Songbird och Comstock, från några bossfighter. Så fräscht.


signatur
Medlem

Eller hur, hoppas verkligen det säljer bra så mer folk vågar gå lite utanför normen och skapa berättelser som är så fängslande som denna.

Medlem

Skall lägga till att musiken är fantastisk, alla covers på kända låtar samt de tears som spelade bla "Fortunate son" och "Girls just wanna have fun".

Klockrent.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Blev samma reaktion här, bara släppte kontrollerna, lutade mig tillbaka och njöt av stunden. Hur ofta gör man det efter att ha klarat ett spel?

Det är så modigt att hålla de två stora antagonisterna, Songbird och Comstock, från några bossfighter. Så fräscht.

Håller med dig helt! Gaaaaalet grymt spel! Men vad ska man göra nu då ? Vänta på DLC's `?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Till exempel: varför är Comstock så mycket äldre än DeWitt?

Det finns en voxophone som förklarar att Comstock lider av accelererat åldrande, förstod det som någon sidoeffekt av "siphonmaskinen" men inte helt säker.

Man får även fram att Fink, via "tears" ser in i framtiden till just rupture och tar det är därifrån dom får teknologin för Colombia, bigdaddy blev till songbird och deras plasmids blev vigor.

Angående den allra sista scenen när Booker dör finns det mycket rum för tolkning.
Jag får det till att den sista som är kvar när eftertexterna kommer är Anna från den verkligheten där Booker inte säljer henne (för att både han och Comstock är döda).

Fantastiskt mycket intressant att diskutera

Medlem

Än så länge är jag riktigt nöjd med spelet, förutom:

-2 vapen restriktionen. Varför bara två vapen?!
-T.o.m på 1999-mode får man massor av hjälp från Elisabeth (health, ammo).
-Tycker 1999-mode är för enkelt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Till exempel: varför är Comstock så mycket äldre än DeWitt?

Det finns en voxophone som förklarar att Comstock lider av accelererat åldrande, förstod det som någon sidoeffekt av "siphonmaskinen" men inte helt säker.

Man får även fram att Fink, via "tears" ser in i framtiden till just rupture och tar det är därifrån dom får teknologin för Colombia, bigdaddy blev till songbird och deras plasmids blev vigor.

Angående den allra sista scenen när Booker dör finns det mycket rum för tolkning.
Jag får det till att den sista som är kvar när eftertexterna kommer är Anna från den verkligheten där Booker inte säljer henne (för att både han och Comstock är döda).

Fantastiskt mycket intressant att diskutera

Hmm du har en poäng. Jag fokuserade nog allt för mycket på hela "Döda honom när han är nyfödd" delen och missade att han faktiskt dödades strax efter wounded knee istället. Frågan är dock om anna var född då eller om hon föddes efteråt?

Jag ska nog göra en långsiktig playthrough där jag verkligen går igenom varenda liten vrå av spelet för att hitta allt. Tyckte jag letade mycket men hittade likt väl inte tillräckligt många voxophones.

Skrivet av magma:

Än så länge är jag riktigt nöjd med spelet, förutom:

-2 vapen restriktionen. Varför bara två vapen?!
-T.o.m på 1999-mode får man massor av hjälp från Elisabeth (health, ammo).
-Tycker 1999-mode är för enkelt.

Personligen hade jag inget problem med att bara ha två vapen tillgängligt förutom vid sista uppdraget som jag höll på att bli galen över, mest på grund av brist av ammunition.

Herr rygg

Helt ok spel, dock tyckte jag inte det var så bra som alla tycker det är:) Det som störde mig mest var det som några redan tagit upp, nämligen brist på vapen. Varför får man bara bära två? Sedan de här magiska grejerna man gör med handen var ingenting för mig, använde det knappt. Skall sägas att jag köpte grisen i säcken eftersom jag inte spelat de tidigare Bioshockspelen. Så jag får skylla mig lite själv när jag insåg att det inte var en ren Shooter:)


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem
Skrivet av Alx_83:

Helt ok spel, dock tyckte jag inte det var så bra som alla tycker det är:) Det som störde mig mest var det som några redan tagit upp, nämligen brist på vapen. Varför får man bara bära två? Sedan de här magiska grejerna man gör med handen var ingenting för mig, använde det knappt. Skall sägas att jag köpte grisen i säcken eftersom jag inte spelat de tidigare Bioshockspelen. Så jag får skylla mig lite själv när jag insåg att det inte var en ren Shooter:)

Jag skulle gissa pga konsolviruset. Men det är det enda jag kan se som ett tecken på att det skulle vara ett konsolspel

Medlem
Skrivet av Skjuludde:

Hmm du har en poäng. Jag fokuserade nog allt för mycket på hela "Döda honom när han är nyfödd" delen och missade att han faktiskt dödades strax efter wounded knee istället. Frågan är dock om anna var född då eller om hon föddes efteråt?

Jag ska nog göra en långsiktig playthrough där jag verkligen går igenom varenda liten vrå av spelet för att hitta allt. Tyckte jag letade mycket men hittade likt väl inte tillräckligt många voxophones.

"Döda honom när han är nyfödd" är menat åt Comstock som Booker vid det tillfället inte har förstått att det är han själv.
Comstock "föddes" när Booker valde att döpas från sina synder, medans den Booker vi spelade valde att inte bli döpt.
Anna måste således varit född vid det tillfället eftersom Comstock inte har några band med henne på det sättet.

Sen har jag en teori om att Elisabeth kan har dom krafter hon har just pga av hennes finger, att en liten bit av henne stannade kvar i ett tidsrum medans resten försvann i ett annat, bara spekuleringar dock

Medlem

Mind blown, säger inget mer!

Medlem

Jag skaffade detta i förrgår (300kr på greenmangaming.com för de som är intresserade), men efter två timmars spelande har jag ingen direkt lust att fortsätta.
Striderna känns väldigt trista. Jag tycker att det är för mycket fokus på att döda hundratals fiender.
Jag förstår inte varför jag har så svårt för att njuta av dagens spel.

Värt att notera: Jag spelar på i princip allra lägsta inställningarna pga laptop. Jag ser dock inte hur högre grafikinställningar skulle öka min spellust, då grafiken är det minst intressanta i ett spel.

Medlem

Nu har man tagit sig igenom spelet.

Gillade:
+Handling
+Stämning
+Ljud
+Grafik
+Unik värld
+Elisabeth

Gillade inte:
-Bossarna (med undantag för handyman som var den mest intressanta). Elisabeths mor. Man fick kämpa mot henne tre gånger. Det var vara irriterande och fantasilöst. Dessutom var det svårt. Vet inte hur många gånger jag dog.
-Man kan bara bära två vapen. Detta är typiskt halo a'la konsolfasoner. Detta orsakade att man blev tvungen att hålla sig fast vid de två bästa vapnen och enbart uppgradera dom. Låter kul, va? Inte det minsta... I de förra bioshockspelen kunde man ha en full vapenarsenal och välja på vilket/vilka sätt man kan döda sina fiender på.
Men i infinite gör utvecklarna oss handikappade genom att begränsa oss med bara två vapen. Svårare säger en del, konsolanpassning och fantasilöst säger jag.
-Vapenuppgraderingarna kunde man väl ha lagt till som en effekt på utseendet av vapnet, precis som i förra bioshockspelen? De gav en lite häftigare vapenkänsla.
-Banan commando. Vem fan designade den här banan? Vet inte hur många gånger jag dog här innan jag klarade skiten. Minst 100 ggr iaf. Höll på i över 5 timmar med samma skit, om och om igen. Tydligen ska man följa ett mönster för att klara det.
-Inga saveslots. Flera gånger hade jag gärna velat bestämma vart jag vill spara. Varje gång måste jag spela till nästa checkpoint för att inte förlora vad jag har gjort. Detta är konsolanpassning så det skriker om det. Ni hade det i förra bioshockspelen, varför inte i detta?
-Man fick tweaka en hel del för att få spelet anpassat till pc.

Ger spelet 3.5 av 5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Gillade spelet fram tills att dom var tvungen att blanda in miljoner världar och verkligheter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Spelade i 20 minuter tills jag tröttnade. Tråkigt att genren inte utvecklats mer på 10 år.

Medlem

Spelet som spel är mediokert dvs en dussin shooter men storyn och stämingen är precis som i bioshock 1 det som lyfter spelet. Om man vill förstå allt måste man spela igenom två gånger och hitta alla voxophones. Andra gången igenom på 1999 mode var väldigt lätt men vissa spelmoment är dåliga så som spöket

Jag gillade dock två vapen system vilket tvingade mig till att använda mer vigors mer och spela smart.

Att comstock är äldre förklaras av att han utsätts för Lutece maskin vilket skapar en form av cancer. Förklaras i voxophones. Sen knyts allt ihop i slutet på ett bra sätt. Visst blir det lite paradoxer med tidsresor men man får helt enklet tänka sig att i denna värld som spelet finns i finns det ett letuce field osv. Och om det finns så är allt detta möjligt.

Medlem

Har satt ihop en film om slutet i Bioshock Infinite 1080p, inga kommentarer, inga fighter, bara storyn. Kolla gärna om ni har börjat spelet men inte orkar avsluta det och vill veta hur de slutar, eller om du helt enkelt vill återuppleva storyns slut. Kolla INTE om du tänkt varva spelet då det såklart är en stor spoiler.

http://www.youtube.com/watch?v=Y9bFYrMOMgk

Medlem

Jag har lite svårt att förstå slutet, några små detaljer som jag inte helt begriper:

- När Elizabeth & DeWitt förflyttar sig till den plats och den tid då DeWitt antingen väljer att döpa sig eller inte, borde det då inte finnas en "annan" Booker DeWitt där?

- Elizabeth menar att genom att döda Booker DeWitt innan han döper sig så gör man varje 'Comstock-universum' ogjort. Funkar det verkligen så?

Om jag exempelvis skulle resa bak i tiden och på något sätt förhindrar att jag någonsin blir född, betyder det att jag plötsligt skulle försvinna? Eller skulle det endast skapa ett nytt universum, ett där jag aldrig kommer finnas, medans det andra fortfarande finns kvar? Om så är fallet skulle Comstock-problemet inte lösas genom att dränka Booker, eller hur?

En sak jag ogillar i spelet är allt massmord av soldater, precis det som man raljerade om i Fragzone! Ena stunden är allt lugnt och fridfullt, och sen plötsligt bryter helvetet lös! Hundratals soldater måste man döda för att nå fram till sitt mål..

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nebowski:

Jag har lite svårt att förstå slutet, några små detaljer som jag inte helt begriper:

- När Elizabeth & DeWitt förflyttar sig till den plats och den tid då DeWitt antingen väljer att döpa sig eller inte, borde det då inte finnas en "annan" Booker DeWitt där?

- Elizabeth menar att genom att döda Booker DeWitt innan han döper sig så gör man varje 'Comstock-universum' ogjort. Funkar det verkligen så?

Om jag exempelvis skulle resa bak i tiden och på något sätt förhindrar att jag någonsin blir född, betyder det att jag plötsligt skulle försvinna? Eller skulle det endast skapa ett nytt universum, ett där jag aldrig kommer finnas, medans det andra fortfarande finns kvar? Om så är fallet skulle Comstock-problemet inte lösas genom att dränka Booker, eller hur?

En sak jag ogillar i spelet är allt massmord av soldater, precis det som man raljerade om i Fragzone! Ena stunden är allt lugnt och fridfullt, och sen plötsligt bryter helvetet lös! Hundratals soldater måste man döda för att nå fram till sitt mål..

Det finns små detaljer som gör att slutet går att diskutera i all oändlighet. Särskilt med multiuniverse-tänket


signatur
Skägg.
10 Chambers

Storyn, utan gameplay!

.


signatur
12
Skriv svar