Nvidia - Teknikdemo visar upp förödelse i realtid

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kul.

Är väl helt omöjligt att få det här att fungera tillfredsställande på konsol så, vilken speltillverkare kommer snappa upp den här tekniken?

Annars så tycker jag att blocken rörde sig som att de knappt vägde nånting. Men ett demo är ett demo.

Red Faction finns redan till konsoll....

Det sagt för att vara riktigt ärlig, T.ex. PS4'ans arkitektur har fördelar för just fysik beräkningar över en vanlig PC på grund av deras minnes arkitektur.

Varför detta teknik demo har svårt att leverera hög FPS har väldigt stor del att göra med just hur liten bandbred det är mellan GPU och CPU för att föra över information. Kan gå in i detalj om så behövs men jag hoppas slippa detta.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av totte1015:

Tror snarare på Battlefield 4.5
"Använder 62,7% mer utav Frostbite motorn!"

Menar du BF 3,5 (alltså BF 4) dvs. frostbite 3?

eh va? Vad jag vet har dom inte sagt något om frostbite 3 till bf4. Vad jag vet så ser man på en bild ea har om bf4 där det står frostbite 2 i ett hörn. Sedan tror jag inte ens frostbite 3 är gjord ännu

Medlem
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av IceCold_Swede:

Riktigt grymt, såhär skall riktigt fysik se ut!

Det tragiska är att Red Faction Guerrilla har haft liknande förstörelse sedan 2009 i ett riktigt spel. Vad har hänt sedan dess?

HÖR NI DET SPELUTVECKLARE, SEDAN 2009!!!?!

Egentligen redan i Red Faction (2001) var Volition redan långt före.

Nja.. i det första så var det voxels de använde. Inte mindre imponerande för det när det begav sig, men det hade sina begränsningar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av GooGeL:

Kul.

Är väl helt omöjligt att få det här att fungera tillfredsställande på konsol så, vilken speltillverkare kommer snappa upp den här tekniken?

Annars så tycker jag att blocken rörde sig som att de knappt vägde nånting. Men ett demo är ett demo.

Red Faction finns redan till konsoll....

Det sagt för att vara riktigt ärlig, T.ex. PS4'ans arkitektur har fördelar för just fysik beräkningar över en vanlig PC på grund av deras minnes arkitektur.

Varför detta teknik demo har svårt att leverera hög FPS har väldigt stor del att göra med just hur liten bandbred det är mellan GPU och CPU för att föra över information. Kan gå in i detalj om så behövs men jag hoppas slippa detta.

Tror du att det finns någon hemlig militär teknik i de nya konsollerna? Det är samma skit som vi kan köpa till PC. Varken mer eller mindre.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Tror du att det finns någon hemlig militär teknik i de nya konsollerna? Det är samma skit som vi kan köpa till PC. Varken mer eller mindre.

Det är ingen vanlig PC LOL, Det finns stora skillnader mellan PS4 och en PC, största fördelen är att PS4 är designad för multimedia, du visar tyvärr bara din okunskap i det hela.

Här har du ett litet scenario för just hur dessa fysik demo's funkar, också varför denna demo är låst till 30 FPS.

För en PC ska skicka 100MB data till ett grafikkort och t.ex. göra fysik beräkningar, så kan denna inte skicka detta fortare en vad en PCI-E 16x buss klarar av, i absoluta bästa fall sitter du på en PCI-E 3.0 och dvs 100MB (Teoretisk max hastighet är 15,75GB ska tilläggas att du inte kommer nå så högt... ) tar då 100/15750 = dvs 6ms.

Nu låter 6ms inte vidare mycket men ska detta göras 60 ggr i sekunden ( aka varje frame ) och sedan ska denna information tillbaka från GPU till CPU. så snackar vi 1000/12 dvs 83 FPS max för att klara av denna fysik beräkning. Man kan ju t.ex. fuska och enbart beräkna varannan frame o.s.v också som är vanligt men i alla fall. Och då har vi totalt räknat bort tiden att t.e.x utföra beräkningen på GPU'n o.s.v.

I PS4'ans fall ( och många andra konsoller för den delen som redan har samma arkitektur ) kan flippa om minnet och ge grafik kortet på en gång eiller tillbaka vi snackar ns här inte enns ms.. Du slipper tiden det tar att föra över information till GPU/CPU.
Kan ju nämnas att .tex. PS3 redan funkar så här och det har används i ganska många spel. T.ex. jag vet att alla filmsnuttar du ser inne i 3D geometri T.e.x i MGS4 tog hand om CELL cpu'n som sedan avlastade GPU'n rejält på vissa andra sorters beräkningar för ja de delar minne och kan modifiera samma data innan det visas på skärmen utan att ens ta mycket hänsyn till dina långsamma bussar.

Vad detta rent praktiskt ger för möjligheter går att diskutera men detta är bara en av de ganska så stora skillnaderna när det gäller PC och konsol i allmänhet och varför det bara inte går att slänga en PC rakt mot en konsol och vips så har ni samma prestanda. För det finns i dagsläget inga PC med samma arkitektur som det här. Alltså en arkitektur som har Media och streaming av media som grund för sin konstruktion.

Det finns mer att tillägga men orka gå ännu mer på djupet.

Medlem

Imponerande. Detta var en omöjlighet förut. Men det lär dröja innan det kommer med i spel. Lägg på texturer, AA, ljus etc så lär det bli totalt ospelbart.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

12
Skriv svar