Playstation 4 tar sikte på core-spelarna

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Matn:
Citat:

- PS4 controller buttons are going back to digital over analog because no one used it on PS3

!!!

Gran Turismo 5 någon? Jag använde de analoga knapparna väldigt ofta för att kunna påverka bromskraft, gas i kurvor och dylikt.

Aja :/

det låter ju tokigt, analoga knappar ger ju kontroll som du säger och digitala full fart eller ingen fart alls,

hur ska man då kunna få en precision körning i bilspel om man inte kör med ratt och gaspedal.

Och hur vet dom att ingen använder analoga knappar har dom frågat alla som spelar eller vad ?

L2 och R2 kommer fortfarande att vara analoga och det är oftast dessa som används som gas och broms i bilspel. Jag tror att de flesta faktiskt använder dessa i Gran Turismo också då det är betydligt enklare att hålla halv gas med en trigger än att hålla en knapp nedtryckt till hälften.

Eftersom Xbox inte har analoga knappar (vad jag vet) så är det nästan inga multiplat-spel som använder denna funktion.

Skrivet av Pålis:

Så analogt är ju att föredra när det gäller typ en spelhandkontroll

Ja och nej. När de analoga funktionerna används bra så kan de tillföra något till upplevelsen. Dock så måste mer data skickas mellan kontrollen och konsolen vilket kan tillföra en gnutta input-lag.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Matn:
Citat:

- PS4 controller buttons are going back to digital over analog because no one used it on PS3

!!!

Gran Turismo 5 någon? Jag använde de analoga knapparna väldigt ofta för att kunna påverka bromskraft, gas i kurvor och dylikt.

Aja :/

det låter ju tokigt, analoga knappar ger ju kontroll som du säger och digitala full fart eller ingen fart alls,

hur ska man då kunna få en precision körning i bilspel om man inte kör med ratt och gaspedal.

Och hur vet dom att ingen använder analoga knappar har dom frågat alla som spelar eller vad ?

L2 och R2 kommer fortfarande att vara analoga och det är oftast dessa som används som gas och broms i bilspel. Jag tror att de flesta faktiskt använder dessa i Gran Turismo också då det är betydligt enklare att hålla halv gas med en trigger än att hålla en knapp nedtryckt till hälften.

Eftersom Xbox inte har analoga knappar (vad jag vet) så är det nästan inga multiplat-spel som använder denna funktion.

Skrivet av Pålis:

Så analogt är ju att föredra när det gäller typ en spelhandkontroll

Ja och nej. När de analoga funktionerna används bra så kan de tillföra något till upplevelsen. Dock så måste mer data skickas mellan kontrollen och konsolen vilket kan tillföra en gnutta input-lag.

ok så bumperknapparna är fortfande analoga då är det ju lugnt.
för man tänkte att analoga bumprar måste ju man ha
med tanke på att kunna köra och gå i varierad hastighet.

Blev lite orolig ett tag att alla knappar ska vara digitala.

Hoppas handkontrollen snart blir tillgänglig att känna lite på för man gillar ju att dom gjort den lite större.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

För mig är hardcore HUR man spelar. Tävlingsspelar man och siktar på att bli bäst i multiplayerspel, eller samlar allt och tar alla achievements i singleplayer, tycker jag man är rätt hardcore.

I övrigt ser jag core-spel som sådant vi traditionellt är vana att spela. Civilization, GTA, Mario. Casual är de spelen som lockar folk som aldrig annars skulle köpa en konsol eller speldator. Ofta med rörelsekontroller eller stort fokus på socialt spelande eller pysslande. Wii Sports, Singstar, mobilspel. Typ!

Hardcore är helt enkelt att man är mer core och därför brukar man kalla både core och hardcore för core numera (antagligen för att det finns väldigt få hardcore spel/spelare kontra core och casual).

Ja man kan spela ett spel hardcore, man kan få alla stjärnor i Angry Birds och då är man helt klart en hardcore spelare men det gör inte spelet i sig till ett hardcore spel eller core spel.

Skrivet av FuzioN:

"Hardcore har absolut INGENTING med tid det tar att klara av det, hardcore är svårt.
En riktigt hardcore duktig spelare kan klara på rimlig tid medans vissa aldrig klarar det exempelvis.

Ett exempel är Vanilla naxx i wow,spel där du inte har savepoint varje jävla hörn.

Eller ett spel bossen/fienden är olika varje gång, nä nu börjar jag flumma allt jag ville säga är att många tolkar hardcore som tidskrävande vilket är fel.

Är du inte där i skicklighet och spelar med medspelare som är idioter ja klart då kan det ta tid är ni alla erfarna kan det vara pissenkelt för er.

eller ungefär som en avarage joe kör normal, get it?

ska man gå in på hardcore förklaring så handlar det också om skillcap och Learning curve.

exempelvis 2 skott i foten i cs:go/1.6 kommer aldrig fälla din fiende och du kan ej använda airstrike eeller någon granat kaste för du aimar som en kratta.

Här kommer Call of duty serien och battle field och hälsar på"

Jag vet inte om jag skulle kalla CS för ett hardcore spel direkt men visst är de som spelar pro hardcore spelare men som sagt så är det inte den som spelar som bestämmer om det är det ena eller andra, det måste innehålla element av det. Ett spel som däremot är mer hardcore än CS är True Combat Elite, där sätter man inte några headshoot lika lätt som i CS.

Svåra spel tar tid att klara och ja Ninja Gaiden är utan tvekan ett hardcore spel.

Folk verkar överlag inte kunna skilja på begreppen och detta utnyttjar utgivarna så till den grad att när det väl kommer ett spel som är det så tror många att detta spel kommer vara som alla andra (Takedown är ett ypperligt exempel på detta, jag vet inte hur många gånger jag läste om att det spelet är ju som alla andra FPS och således finns det ingen anledning att stödja det).

Causal betyder bland annat planlös , det är till exempel när man bara slöspelar
Core innebär att lägger ner avsevärt mycket mer tid på att spela spel
Hardcore är när man brinner för spel och gör detta ännu mer än core spelaren, man brukar även kräva någon form av utmaning och tröttnar nog ganska snabbt på spel som inte erbjuder detta.

Jag stör mig på det här eftersom utgivare kallar saker för något det inte är för att det låter bättre och säljer mer. Som sagt detta får till konsekvens att när det väl kommer ett spel som inte är som alla andra core och casual spel så har dessa ord använts så mycket att folk inte längre har något intresse för ännu ett spel av samma art. Begreppet "old school" används även det i ett marknadsföringssyfte men merparten av dessa spel verkar som tur var vara just den typen av spel men jag har även sett det användas för spel som jag då inte skulle kalla för "old school".

Sedan tror jag det idag finns väldigt få hardcore spelare som är rätt igenom hardcore, det vill säga att de endast kör riktigt utmanande spel och fnyser åt alla andra spel. Själv är jag nog mer hardcore än core men det innebär inte att jag inte spelar andra spel, allting beror på vad jag vill ha ut av spelet och vad jag vill spela för stunden. Vill jag få en utmaning så spelar jag inte ett spel som Gears of War då det är för enkelt utan spelar då hellre ett spel som Swat 4 eller Rainbow Six (Gears Horde mode är dock rejält utmanande och riktigt kul).

Medlem

Känns som en lite starkare wii.
Förra generationens konsoller fick starka grafik kort och processorer, den här generationen får budget komponenter.
Får hoppas den klarar full hd den här gången.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Känns som en lite starkare wii.
Förra generationens konsoller fick starka grafik kort och processorer, den här generationen får budget komponenter.
Får hoppas den klarar full hd den här gången.

Skulle inte direkt kalla deras minne för budget men annars så har du rätt i att det inte är samma steg som mellan PS2 till PS3. Anledningen till detta är att det inte är lönsamt att spendera en massa pengar på något som ändå inte kommer göra att konsolen säljer mer. Det finns både för- och nackdelar med att använda sig av en design som PC men jag tror helt klart att fördelarna kommer vara många mer än nackdelarna.

Hoppas hoppas atf PS4:an kommer stödja mkv filer

Medlem

Targeted to be the "central device in the living room"
- "Core gamers are our primary audience

WHAT?! bara de två första meningarna säger en hel del

1. Casual Gamers
2. Core Gamers

lite fail att kalla rubriken "tar sikte", självklart de gör det/ säger så

on topic:

PS4 controller: 1920×900 resolution on the analog touchpad
nice! känns som att det kommer vara ganska känsligt och bra! jag vet inte varför men har stora förhoppningar på Touchen på kontrollen! finns mycket potential känns det som

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Saurfange:

jobbigt faktiskt att det finns hela tre olika konsoler och snart ytterligare två. Helt galet egentligen om man tänker efter. Men men finns inget att göra åt.

Det blir säkert bra, hellre mångfald än enfald,
och med så många olika märken kommer det nog också öka med antalet speltillverkare och nya intressanta spel.

Jo ja håller med monopol är ju aldrig bra förvisso. Så ökar vell konkurensen med så man kan få lite exklusiva kvalité spel.

12
Skriv svar