Det går bra för pc-marknaden

Medlem
Skrivet av jooster:
Skrivet av stormense:

PC är till för att arbeta på och konsol att spela på. Spelar visserligen själv mest PC men problemen finns där. Särskilt när DRM kickar igång om man byter hårvara ofta. Men håller man sig ifrån Steam så kan man klara sig. Beror nog på att Origin och Uplay favoritviserar sina spel. På de tjänsterna har jag inte ännu stött på några begränsningar men så var det också på Steam innan de släppte in all allsköns DRM från 3:e part.

PS - Nu får jag nog stryk för mina beska ord. Men jag trollar inte, jag berättar bara hur jag upplever kära Steam.

Konsoll = lek och spel
PC = spel och gaming
...
...
...
och lek, och arbete, och utbildning, och programmering, med mera. PC är bättre på alla punkter, och kan göra allt som konsollerna kan, bättre.

Gaming är väll lek. Tycker man inte det och skjuter avatarer hej vilt är man illa ute.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av stormense:

PC är till för att arbeta på och konsol att spela på. Spelar visserligen själv mest PC men problemen finns där. Särskilt när DRM kickar igång om man byter hårvara ofta.
.

Vad säger du? Måste väl vara minst 25år sedan som datorn endast var ett "arbetsredskap". Problemet är väl mer att man endast kan spela med konsoler, och helt fel sett sin målgrupp som kids i 12års åldern med koncentrationssvårigehter.

Har själv aldrig råkat ut för något DRM problem med Steam och jag uppgraderar ca 1gång per år, någon del här o där. Skulle väl vara Anno 2070 då som var strikt, men det patchades ju bort innan det var dags för byte. Steams DRM är väl just bundet till kontot, att man kan logga in o fortsätta lira p en annan dator, eller?

Angående spelens kvalité så hoppas jag att vi ser en vändning nu, det har varit lite sådär med gameplayet speciellt under 2012, vi har ju Square Enix o sina halvfloppar (gameplaymässigt) där man förenklat o förstört lite, o nu gnäller man över att det inte sålde så bra som väntat...
För att inte snacka om EA, lär bli stora förändringar under 2013 eller så får dom fortsätta nedåt.

Vi har ju än så länge starka kort 2013, Bioshock Infinite och SC2: HOTS, vilket för min del är underbara att spela och här har vi spel som skriker kvalité, här har man funderat och lagt ner energi och inte bara satsat på att få ut en produkt fort som fan på marknaden.

Men så är det ju 2kgames och Blizzard med, får hoppas att deras spel säljer bra, annars blir jag besviken.

Har det verkligen varit en nedgång för PCmarknaden gamingmässigt, var väl mer bara en svacka när folk intresserade sig enbart för handkontroller och Call of Duty, autoaim, autoassist, autogaming, cutscenes deluxe och QE?

Skrivet av Zlither:
Skrivet av stormense:

PC är till för att arbeta på och konsol att spela på. Spelar visserligen själv mest PC men problemen finns där. Särskilt när DRM kickar igång om man byter hårvara ofta. Men håller man sig ifrån Steam så kan man klara sig. Beror nog på att Origin och Uplay favoritviserar sina spel. På de tjänsterna har jag inte ännu stött på några begränsningar men så var det också på Steam innan de släppte in all allsköns DRM från 3:e part.

PS - Nu får jag nog stryk för mina beska ord. Men jag trollar inte, jag berättar bara hur jag upplever kära Steam.

Vad är det där för bullcrap? Pc är inte bara för arbete, och man måste inte uppdatera sin dator så jäkla ofta. Det är något du och många andra får för sig, jag känner en som inte updaterat sin dator på flera år och kan ändå spela dagens spel som kommer.

Konsoll är till för dom som vill slöspela i soffan/ fåtöljen. Och pc är för dom som vill spel lite mer så kallat hardcore spel som är svårt med en dosa.
Ser du skillnaden? Sen för det andra det är ju inte steam som bestämmer att vissa spel ska hamna hos dom, det är ju dom som släpper sina spel som avgör om det ska vara på steam eller ej sedan får dom ett godkännande av valve vad jag vet.
Så skyll inte på steam för dessa saker, att du verkar ha fått så dålig uppfattning av detta är ju bara illa. Jag ha aldrig stött på ett enda problem med drm. Men sen använder jag mestadels bara steam då jag finner det bättre på alla punkter.

Håller med er på många punkter. Får väll ge mig på andra. Men jag har DRM problem med vissa spel. En del spel har de släppt på aktiveringen när jag klagat. Game For Windows Live är en riktig surpelle men har löst aktiveringsproblemen, förutom med FUEL, med att kopiera Xlive-mappen till nästa hårdvara.

Men helt klart lever Pirater ett behagligare liv. Betalande kunder på PC straffas.


signatur

Det var detta...

Medlem

Ja PC:n kommer nog ALLTID vara den plattform med flest problem. Idag är användarvänlighet mycket viktigare än förr. Då var det inga problem att sitta o knåpa med mer invecklade problem.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Syahin:

Synd bara att det verkar vara dåliga spel som drar till sig PC spelare...

Det uttalandet var nog det dummast jag läst här på FZ.

Så du menar att Diablo 3, Minecraft och Guild Wars 2 är bra spel...?

Medlem

Den vanligaste lögnen som upprepas är att spel skulle fungera bättre på konsol än på PC. Nej, det stämmer inte.
Några exempel:

1. Failure rate för Xbox 360 (RROD) eller motsvarande för PS3 jämfört med PC? Mycket vanligare att en konsol fallerar, och det kan dessutom ta veckor eller i värsta fall månader innan man får tillbaka sin konsol efter reparation.
2. Även konsolspel kan crasha även om det inte är lika vanligt som för PC. Men det händer.
3. Grafiken, frameraten och spelarantalet är inte kraftigt begränsad på en PC.
4. PC har ingen onlineplattform man är låst till som har månadskostnad.

Både PC och konsol har sina fläckar men det är en lögn att konsol på något vis skulle vara mer lämpad för spel än en PC. Just nu är det faktiskt på PC-sidan som nästan all innovation sker trots alla skräckuttalanden att det går dåligt för PC-gaming.

Medlem
Skrivet av Syahin:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Syahin:

Synd bara att det verkar vara dåliga spel som drar till sig PC spelare...

Det uttalandet var nog det dummast jag läst här på FZ.

Så du menar att Diablo 3, Minecraft och Guild Wars 2 är bra spel...?

Det är ju tusental som tycker de är bra. Visserligen inga av mina val då jag föredrar FPS eller strategi mm.
Och de säljer i mängder för att många tycker de är bra. Sedan vad som är dåligt går ju alltid att diskutera.

Alla har ju inte samma smak vad det gäller spel. Det respekterar jag så jag skulle aldrig säga något illa om de spelare som spelar de spel jag inte gillar tex mmo avskyr jag men det är väl ok att andra gillar dem.
Det var vad jag menade när du skrev som du gjorde.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Är det bara jag som helt missat dessa sk "dösförklaringar"?

Om man ska vara helt ärlig så låter det mest som ett rykte spridet av stjärtvärkande konsol-fanboys när de år efter år tvingas inse att deras konsol inte kan mäta sig med en hyfsad PC.

Att PC:n skulle "dö ut" är nog knappast sannolikt, i synnerhet då det är där den huvudsakliga utvecklingen sker.

Det ligger helt enkelt i sakens natur: En konsol är en statisk enhet, medans en PC kan uppgraderas allteftersom ny teknik utvecklas.

Dessutom så skulle spelutvecklingen förmodligen ha kommit längre vid det här laget än vad den gjort, om det inte hade varit för det faktum att konsolerna hållit tillbaka den med sin gamla teknik och urusla konsolportningar.

Det som är positivt med PS4:an (förutom det uppenbara faktumet att den är någorlunda ny) är att den är PC-baserad, vilket föhoppningsvis leder till att det kan ske en ömsesidig utveckling av mjukvaran plattformarna emellan och att PC-marknaden i alla fall till att börja med slipper konsolportningar som suger.

Tyvärr så är det dock bara en tidsfråga innan konsolerna hamnar ohjälpligt efter igen. I samma stund som PS4:an rullar ur fabrik så har redan ny PC-teknik utvecklats och släppts till konsument.

Jag har ingenting emot konsolanvändare och jag kan fullt förstå fördelarna som dessa personer ser med platformen. Det enda jag inte tycker är ok, är hur de som väljer PC hålls tillbaka i utvecklingen och tvingas stå ut med skitkvalite i sina spel för att konsolerna inte klarar av att hänga med.

SE

Medlem

Klart det finns för och nackdelar med båda systemen
själv orka jag inte dra en 15meters hdmi kabel från min jobb/gaming pc till vardagsrummet där jag har min dedikerade spel/film TV
Jag gillar konsol, spelen är väl optimerade man behöver inte ha ångest för att behöva uppgradera hårdvaran, och det är gött o köpa fysiska spel...

Sen bero ju det lite på livssituation och ålder..själv jobbar jag vid en pc 8timmar varje dag..då föredra jag och "göra nått annat" på helgerna/fritiden, Att sitta framför en pc med en popcornskål och ett par öl känns inte så stimulerande för sinnet.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

123
Skriv svar