"Deras nästa spel kommer förändra spelbranschen"

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Darkseed:
Skrivet av mrpijey:

Återigen, ett bra spel säljer sig själv. Ett dåligt spel behöver massor med dragplåster för att krängas till en ont anande kund.

Du har bara delvis rätt. Säg det där till t ex Clover Studio så får vi se vad de säger om det.

Så sant. Alla spel i den här branschen är väldigt beroende av reklam. Det är ju bl.a. därför EA lägger ut mer pengar på reklam om sina produkter än produkten själv (detta är något som är sant om många företag i världen, inte bara spelbranschen)

Fast det bevisar ju inte mycket, EA brukar inte högfärdigt skryta om sina spel innan de är släppta, och väldigt få EA-utgivna spel är ens något att ha. Resten brukar ju vara skräp, även med reklamen...

Och Clover Studio? De som släppte Viewtiful Joe? Kan inte ens minnas att jag någonsin sett reklam för det..... så vad exakt försöker man påvisa med det?

Och "normal" reklam är väl alltid bra så att man uppmärksammar en kund iaf att något nytt är till salu. Men det är skillnad på reklam och profetior som denna som alla dessa kommentarer låg till grund för. Har inte sett mycket offentlig spelreklam som lovar förändra branschen...

Och bra spel behöver inte lika mycket reklam, de säljs bra genom rekommendationer, bra reviews och återigen rekommendationer. Inget företag i världen kan någonsin sälja mig något även om de bombarderar mig med reklam om jag inte får höra något bra om produkten från någon som faktiskt köpt det. Däremot har jag köpt massor med bra spel och produkter som jag aldrig sett någon reklam för, helt enkelt för att jag blivit rekommenderad att ta en titt på det samt att man läst gott om det från andra som skrivit om det.

Medlem

Clover Studio som i Okami och God hand. Två fantastiska spel som inte sålde särskilt bra p g a brist på ordentlig marknadsföring. Finns garanterat fler exempel från andra spelstudios. Jag har för övrigt aldrig försökt att försvara den här typen av uttalanden i stil med "Yeah vårat spel kommer revolutionera hela universum!". Jag säger bara att du har fel i att ett bra spel automatiskt säljer.

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Darkseed:
Skrivet av mrpijey:

Återigen, ett bra spel säljer sig själv. Ett dåligt spel behöver massor med dragplåster för att krängas till en ont anande kund.

Du har bara delvis rätt. Säg det där till t ex Clover Studio så får vi se vad de säger om det.

Så sant. Alla spel i den här branschen är väldigt beroende av reklam. Det är ju bl.a. därför EA lägger ut mer pengar på reklam om sina produkter än produkten själv (detta är något som är sant om många företag i världen, inte bara spelbranschen)

Fast det bevisar ju inte mycket, EA brukar inte högfärdigt skryta om sina spel innan de är släppta, och väldigt få EA-utgivna spel är ens något att ha. Resten brukar ju vara skräp, även med reklamen...

Och Clover Studio? De som släppte Viewtiful Joe? Kan inte ens minnas att jag någonsin sett reklam för det..... så vad exakt försöker man påvisa med det?

Och "normal" reklam är väl alltid bra så att man uppmärksammar en kund iaf att något nytt är till salu. Men det är skillnad på reklam och profetior som denna som alla dessa kommentarer låg till grund för. Har inte sett mycket offentlig spelreklam som lovar förändra branschen...

Och bra spel behöver inte lika mycket reklam, de säljs bra genom rekommendationer, bra reviews och återigen rekommendationer. Inget företag i världen kan någonsin sälja mig något även om de bombarderar mig med reklam om jag inte får höra något bra om produkten från någon som faktiskt köpt det. Däremot har jag köpt massor med bra spel och produkter som jag aldrig sett någon reklam för, helt enkelt för att jag blivit rekommenderad att ta en titt på det samt att man läst gott om det från andra som skrivit om det.

Clover Studio släppte också Okami, Killer7 och andra cp-bra spel. Att du inte vet vilka de är bevisar att de verkligen hade behövt reklam och bra PR för att få finnas kvar.

När vi säger reklam så menar vi så mycket mer än bara nån trailer eller annons i en tidning. T.ex. att få recenseras på FZ räknas också som reklam. Just nu idag har där väl skapats några hundra indie-spel som ingen kommer lägga märke till eftersom de är helt utanför spelsidornas radar eller syns inte på lika många spelsidor som de som marknadsförs enormt. Spel som får dåliga betyg säljer mer än spel som inte får något betyg alls.

>EA brukar inte högfärdigt skryta om sina spel innan de är släppta
Var var du innan Mass Effect 3 släpptes? Det var ju ingetting annat än hype.

Rekommendationer är givetvis bra, men många obskyra spel som rekommenderas idag görs så eftersom spelarna faktiskt kan hitta dem på stora speltjänster som Steam. Spel som är jättebra men inte finns på Steam lär ju inte få lika många rekommendationer.

Bottomline, spel är lika beroende av att få synas som de är av att ha hög kvalite.
EDIT: Jag argumenterar nu för att spel behöver få synas för att sälja. Uttalande som Journey-skaparen gör nu är jag också väldigt trött på, men han försöker ju bygga upp hype i en marknad där ens överlevnad är beroende på försäljningssiffror.

Medlem

Killer7 är inte gjort av Clover Studio... Okami är däremot, men båda spelen var faktiskt inget speciellt. Visst, de var bra, men inte på ett sätt att det förändrade nåt eller gjorde någon speciellt splashdown i gamer-communityt. Sedan har spelen grova influenser av japansk kultur vilket inte gör dem så värst populära i västvärlden. Och spelindustrin som helhet är större i väst än i öst... Jag känner till båda spelen mycket väl så du ska inte dra förutfattade meningar bara för att jag inte nämnde just dem... får dig själv bara att verka löjlig.

Indiespel som ÄR bra brukar faktiskt hamna på recensionssidor, världen är bra större än Fz så du kanske ska titta runt på andra ställen också efter recensioner, både Killer7 och Okami har recenserats i talrikt många västerländska tidningar och nätsidor. Trots det så har de ju inte slagit speciellt stort här, återigen pga sitt kulturmässiga yttre.

Mass Effect 3 är ett undantag, men det var ett spel i en hel serie och därmed likadant som de förra också. EA sade dock aldrig att det skulle förändra spelvärlden utan de hypade bara spelet i sig pga sitt avslut osv. Vilket är ju något stort sett alla gör.

Och jag håller med dig, spel behöver ju synas för att uppnå försäljningsvolym, men försäljningsvolymen är inte alltid en indikation på att spelet faktiskt är banbrytande eller bra i längden. Det jag pratar om helt enkelt är inte hur många ex de kan sälja, utan om spelet är BRA. Om spelet är bra så minns många spelet, det spelas i många år. Säljer spelet stort däremot så kan folk ändå ha glömt det till nästa år... Tror säkert t.ex Mass Effect 3 eller Dead Space 3 sålde bra mer än t.ex Day Of The Tentacle, Monkey Island eller Doom, men de sistnämnda är ändå spel som gamers minns med vördnad. Mass Effect 3 och Dead Space 3 kommer endast skrivas in i historien för att de var uppföljare, inte pga att de var banbrytande på något sätt.

12
Skriv svar