"A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart"

Medlem
"A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart"

Det här felmeddelandet har börjat oroa mig nu. Jag har inte fått det här felmeddelandet förut. Det började för någon vecka sedan. Det måste vara någonting fel med hårddisken. Är det någon som har fått felmeddelandet "A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart" och har lyckats fixa det?

Jag har en extern hårddisk på 500 GB som är kopplad via USB till datorn. Igår säkerhetskopierade jag alla filer till den externa. Just nu defragmenterar jag hårddisk C: där problemet verkar ligga.

Tack på förhand,
/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Har inte riktigt tid just nu men det står en hel del här. Verkar som det går att fixa i BIOS etcetera. Verkar inte vara fel på HDD:n http://209.85.135.132/search?q=cache:9mxWDnQ_mEwJ:www.hardwar...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Tack! Det ska jag testa


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

unix tips gäller bara om du har överklockat din CPU. vissa PC maskiner beter sig olika när CPU överklocknings parametrarna är felinställda. vissa maskiner blir ostabila och låser sig bara, andra datorer gör andra saker istället. tex få windows att klaga på hårddisken.

om du nu inte har överklockat datorn så är nästa steg att kontrollera om det är verkligen något fel på hårddisken. du skulle kunna göra en chkdsk C: test. för att komma åt en DOS kommando prompt så boota ifrån din windows installations skiva och välj att du vill reparera din windows installation men med en "recovery console" och väl inne kör "chkdsk C: /P"

om du nu har vista så vet jag inte om MS har laggt in den funktionen eller ej, men med 2000 och XP så finns den där

1
Skriv svar