Arnroths krönika - Tekniken som fiende

Medlem

Jag känner mycket väl igen mig i det påtvingade teknikintresset. När jag började med spel för ca 25 år sen var man helt enkelt tvungen att lära sig lite av tekniken för att det ö h t skulle gå att starta några spel.

Att installera om windows på en PC i slutet av 1990-talet var ett gatlopp av svordomar och pulserande ådror i pannan. En gång var jag så nära att kasta ut skiten genom fönstret att flickvännen förbjöd mig att gå nära datorn på en vecka. Lite felsökning på skolans datorer visade att man måste avaktivera moderkortets inbyggda virusskydd för att installationen skulle funka. Slutsats: window är ett virus?

När jag nyligen byggde ihop min senaste PC funkade allt smidigt som i en dröm. Alla små gupp på vägen orsakades av min egen okunskap och berodde inte på tekniken. Precis som man drömde att det skulle vara när "plug and play" introducerades.

Det är väl med spel som musik. En del personer tenderar att snöa in på tekniken och spenderar hundratusentals kronor för den perfekta anläggningen, bara för att lyssna på referensskivor som avslöjar eventuella orenheter i ljudet. För egen del håller jag med Arnroth, jag spelar för spelens skull. Vilken maskin GTA V släpps på är bara intressant för mig i så motto att jag till varje pris måste ha den maskinen.

Visst vore det kul att lira GTA V i ultra high insane maximum på min feta spel-pc, men i slutänden är det inte det upplevelsen hänger på. Jag såg t ex The Hobbit på bio i ultra 3D max extra allt och kan väl inte påstå att den automatiskt blev bättre än de tidigare filmerna.

Medlem

Att man ändrar sin inställning till teknik med tiden är nog vad som händer. Satt och trixade med bat filer och flyttade minne mm till program i början o under 90 talet i många timmar.

I dag är det väldigt bekvämt med auto uppdateringar vad gäller det mesta när det gäller min dator. Fällan med det är att skulle det strula så har man "glömt/förträngt" hur man fixade till det.

Så jag har blivit lat. Det är den enkla sanningen


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Priapsi:

Bästa krönikan hittills, enligt mig. Skrattade igenkännande flera gånger framför datorn. Med den stora skillnaden att jag tycker om att mecka med PC´n. Kommer ihåg när man satt och gjorde startdisketter till den gamla 486'an bara för att frigöra konventionellt minne, eftersom spelen egentligen inte skulle fungera på min klena burk. Tror inte jag är ensam om att få en glimt i ögat när jag hör config.sys eller autoexec.bat

Det sägs att peka-klicka-spelen lyckades etablera sig och blomstra på pc-marknaden just för att datorspelarna var så bra på problemlösning – de var ju tvungna att lösa stenhårda pussel för att överhuvudtaget komma in i spelen!

Dark Sun: Wake of the Ravager och Little Big Adventure spelade jag på 486 genom att jonglera startdisketter. Vilket tålamod man hade förr..

Ahh, hade jag ingen aning om, men det låter rätt logiskt. LBA hade jag ruskiga problem med, och fick bl.a. ta bort svenskt tangentbord för att kräma ur det sista. Sen satt man och skrev med ascii-koder för att få fram något vettigt.:)

Tror inte vi hade haft samma tålamod idag, men det var lätt värt det när man fick igång de gamla liren!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av AW8:

Games for Windows Live.

Ja precis, det har väl aldrig strulat eller varit stökigt att ha att göra med? Eller? *stoppar huvudet i sanden*


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Testpilot

Haha känner igen mig så väl .. alla som pratar om att det är så enkelt med PS3 och sen varje gång jag slår på eländet så ska den köra en systemuppdatering som tar 45 minuter innan man ens kan göra ett smack ..

Dagens I-lands problem

ELF
Medlem
Skrivet av Woffen:
Skrivet av ELF:
Skrivet av jooster:

Förövrigt Arnroth: Det heter program, inte appar. Jag bryr mig inte om vad folk generellt sett kallar programmen på mobiltelefoner, det kan mycket väl få heta appar. Men på datorer så är det program, det har alltid varit, och det kommer alltid att vara. Appar -> applications -> program. Appar är inte ens ett ord. Grr!

Ska vi gifta oss? :b
Stör mig också extremt mycket på när folk säger app och appar. Det heter program eller applikation!!!

Och app är förkortning för applikation

Blir fortfarande spyfärdig när någon använder den förkortningen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

"Jag spelade Donkey Kong som kom till flipperhallen i Norrköping tidigt på 80-talet"
Då måste du ha sett Pac-Man-maskinen på Spiralen också?

Medlem

Jag är fett med tekniknörd. Jag vet oftast vad som strular när det gör det. Jag till och med säljer skiten till inget ont anande konsumeter med orden " det är bara att göra såhär". Visst för mig "är det bara". Jag hatar dock när det bara inte fungerar. Jag kan stänga skiten o gå o lägga mig för att jag inte pallar de 37 stegen just då.

Ännu värre är när man måste hjälpa folk genom de stegen man inte pallar gör hemma för det blir inte roligare att göra det för någon annan.

Jag tror det har lite med åldern att göra, 42 bast senare skall det bara fungera annars får det fan va så.
Jag vet var problemet ligger jag orkar bara inte ta tag idet för jag ska 2013 kunna trycka på en knapp o så bara fungerar det.

Tyvärr vet jag att det inte blir så då går jag o tittar till barnen o pillar på frugan istället..... inga 37 steg där inte.

Inaktiv

Arnroths krönikor måste vara de sämsta jag läst. Snälla sluta med dessa.

eld
Medlem

Jag tar för givet att folk ska kunna lära sig hur datorer och teknik fungerar idag samt att det inte är svårt, men samtidigt så kräver samhället att man ska kunna köra bil, något som jag inte kan samt tror att det är så svårt att jag inte ens tänker tanken.

Så medans familj förlitar sig på att man är personen som fixar deras trasiga datorer så har jag konstant förlitat mig på familjen för skjuts och bil då jag inte vågat gå så långt att skaffa körkort.

ge och ta helt enkelt.

När det handlar om uppdateringar så finns det ett smart tankesätt bland företag att såna saker inte ska ta för lång tid, att folk har en viss gräns på hur länge dom klarar av det.

Blizzard tex. har byggt ett helt system för att man ska kunna spela spelen innan dom är helt nerladdade.

Skrivet av Hammond:

"Jag spelade Donkey Kong som kom till flipperhallen i Norrköping tidigt på 80-talet"
Då måste du ha sett Pac-Man-maskinen på Spiralen också?

Fanns en i flipperhallen också, den i DeGeersbacken. En gång när jag blev arg och slog till spelet hoppade ägaren fram över disken med ett brännbollsträ i handen. Som i en film. Ingen av oss slog nånsin en maskin igen efter det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av User:

Arnroths krönikor måste vara de sämsta jag läst. Snälla sluta med dessa.


signatur
Medlem
Skrivet av luftman:

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Ja, det vet väl alla att du och din vänskapskrets är representativa för hela den spelande populationen...


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av luftman:

Jag tror tyvärr att Thomas är ganska ensam när det gäller det här, dom flesta jag känner (inklusive jag) som spelar är ganska stora tekniknördar också.

Ja, det vet väl alla att du och din vänskapskrets är representativa för hela den spelande populationen...

Vad bra, jag som trodde det var annars!

12
Skriv svar