Free-to-play fungerar utmärkt för Star Wars: The Old Republic

Robot
Free-to-play fungerar utmärkt för Star Wars: The Old Republic
Medlem
Free-to-play fungerar utmärkt för Star Wars: The Old Republic

Skulle köpa det om det kom till mac

Medlem

Både förstår och förstår inte varför spelare slänger pengar på EA för SWTOR.

För någon som hade spelat sen release (förbokat) och haft några månaders konsekvent sub, så var F2P övergången som att bli spottad rakt i ansiktet utav EA.

Jag uteblev från att få "cartel coins" (deras MC store valuta) som jag skulle fått x antal tusen utav pga att jag hade köpt spelet + haft x antal månader med sub.

Fick aldrig några , kotnaktade support om och om igen, tillsist söutade de att svara.

"Vill du spela med vänner som har tänkt att prova spelet nu när det är F2P, var vänlig ta bort alla karaktärer utom en, för du har bara 2 slots"

Bästa av allt är ju att de har 3 "teirs"
F2P: Väldigt lite åtkomst och blockeringar

"Preffered" : Någon som har ägt spelet/haft sub, eller någon som handlat något i deras MC-store.

"Subscription"
Tillgång till allt + massa extra bonus/boosts osv osv

De siktar ju in sig till fel målgrupp med, deras preffererade kunder just nu är subscription, när det borde vara de som kallas för "Preffered".

Så kort och gott, som vanligt är EA glada (inte mågna företag som inte är så) om de ser på papper att de går i vinst, och kan då vackert skita i att hantera spelarbasen på ett bra sett

Medlem

Spelade det ett tag när det var f2p. Men la av rätt snabbt då jag insåg hur lite man kan göra som f2p spelare och allt kändes bara jobbigt. Att lägga pengar på det var inget alternativ.

Medlem

Mja att spela i F2P modellen är inte att rekomendera, men jag tycker dock att det är ett bra sätt att prova spelet på. Själv lirade jag upp till lvl 10 (vilket man iof gör på en eller ett par kvällars effektivt lirande) och sedan bestämde jag mig för att bli en subscriber.
Upp till lvl 10 så märker man i stort sett inga problem enligt mig, men sedan börjar man sacka efter rejält. Jag klagar dock inte om det drar spelare sålänge det finns ett "riktigt" alternativ.

Inaktiv

Skräp, skrota skiten bara.

Medlem
Skrivet av User:

Skräp, skrota skiten bara.

och sabba för de som gillar spelet? eller så ger du 17 i att spela det och lirar något annat istället som du vet att du gillar? tips från coachen, bara...

Inaktiv

Med de restriktionerna, är det inte ett perfekt sätt att avskräcka nya spelare?

Medlem

Men vafan, ingen support och bara dö fem gånger utan att öppna plånkan, vilket jäkla skämt


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det finns liv även på havets botten, glöm inte det. Att studiera spelaraktivitet hos SWTOR kallas också marinbiologi.

Inaktiv

så länge EA är med i bilden duger inte spelet ens som ett F2P

Medlem
Medlem

EA verkar inte förstå vad F2P innebär, iaf inte en modell som har en balans mellan att betala och inte göra det. Att ständigt påminna de som kör F2P är verkligen inte rätt sätt att göra det på.

Medlem

FZ har fel angående antalet gånger man kan dö och sedan att man skulle behöva betala. Dåligt påläst. Man kan dö och bli återupplivad DÄR MAN DOG fem gånger. Dock kan man dö och bli återupplivad vid närmaste med-center (stad, camp, whatever) hur många gånger som helst, oavsett subscription.

Medlem

Hela spelet gratis, vad finns där att klaga på? Vi som betalar står för kostanden. Go play!

Medlem

Lirar SWTOR dagligen. Mitt favoritspel just nu. Själv är jag subscriber, stödjer dom saker som jag tycker om. Enligt folket på SWTOR-forumet så är unlocks, så att man kan använda saker utan sub inte så farligt dyra på GTN, eller motsvarande kiosken. Min vän köpte idag ett till bankfack eller cargobay för 150K.

Sedan är det viss skillnad på hurvida man är preferred player eller bara kör f2p. Man kan ju alltid subba en månad och sedan skifta över om man känner för det.
http://www.swtor.com/free/features

Eller som CosmicKat säger det
"I'd also guess that a F2P who is primarily into the PvE/story side could play with almost full sub privileges for $50 total for a couple of characters. I don't think most subs know this can be done for so cheap. It could also be done by making several million credits in game while subscribed and buying the unlocks from the GTN. I don't think this is widely known either. "

http://www.swtor.com/community/showthread.php?p=6262720#post6...

Medlem

Gogo SilentKitty, en av våra goa guildies i Friskyttarna

Ja, alla kan inte gilla samma grej men vi som e 20-35 st i guilden online nästan varje kväll klagar iofs inte även om Swtor såklart har sina brister.
Vi har kul ihop varje kväll i alla fall

Ni som spyr galla över spelet, vi förstår att detta inte var i er smak, vi hoppas ni hittar spelet ni gillar. Vi kommer inte sura över det och hoppas ni hittar harmonin i ert liv så ni inte behöver spy galla över Swtor längre

I alla fall, f2p, denna term väcker starka känslor hos folk och det fattar man ju. Kände nog likadant när man hörde om att swtor skulle gå f2p. Men fasiken, servern har verkligen levt upp sen swtor gick f2p!
Från 20-60 skallar på flottan varje kväll till 250 skallar per instans på fleet ( brukar ligga på 2-3 fulla instanser varje kväll ), man känner sig absolut inte ensam längre.
Planeterna på lägre levlar har ofta fler än en instans, och varje instans e på 60-100 pers.
Det är roligt just nu.

Så tack vare att swtor gick f2p så levde spelet upp.....
Solen har sina brister såklart som sagt men så länge man har roligt ska man inte klaga

Medlem

Har spelat både f2p och subbat, jag ser faktiskt inget problem alls.
Spelet är generöst mot gratisspelare och erbjuder samtidigt väldigt mycket mer för de som prenumererar. Du blir permanent 'preferred' för en femtiolapp om du aldrig har prenumererat och även det är ett ganska stort lyft.

Spelade först gratis, sedan förstod man att det var ospelbart om man inte vill kasta bort x-antal timmar av sitt liv. Som det är nu är det enbart bra som en lite demo. Man kan spela typ 3-4 timmar, sedan är det att hosta upp kosing om man vill få någon som helst behållning av det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Personligen fastnade jag aldrig för SWTOR, men jag är glad för de som gillar det och att F2P-modellen verkar funka.

SWTOR är lite frustrerande, jag ville verkligen gilla det för det är en otroligt snygg produkt rent estetiskt. Det var bara lite för tråkigt tyvärr.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Varför måste man levla till level 15 för att få använda sprint utan att betala något??

Medlem

Mycket roligare än D3 och GW2 kan jag säga såhär ett år senare. Jag kommer subscriba igen älskade pvpn, instanserna och storyn i Swotor.

Medlem

Jag både alpha- och betatestade spelet, gav hundratalstimmar på att ge feedback för att (enligt mig) försöka korrigera några av de hundratals problemen som jag såg.... Mitt svar, varje gång när jag skickade in en kritisk feedback men också med ev. lösningar var varianter av "Thank you for loving the game! " .... Tycker det är ett otroligt dåligt MMO av en annars ack så bra licens - du springer gatlopp genom banorna, det finns ingen frihet alls utan linjärt är tankesättet på flera sätt. Redan där förstår jag inte charmen med det.... Glad för er som tycker om det, men själv kommer jag aldrig röra spelet igen, dock blir jag påmind varje gång jag öppnar Origin...

Måste även tillägga att även om Star Wars Galaxies hade sina nackdelar (särskilt efter CU och NGE), så var det spelet ändå så mycket bättre än SW:ToR. Varför nämner jag det? Jo för att SW:ToR är orsaken till varför SWG stängdes ner.

Medlem
Skrivet av Mox+:

FZ har fel angående antalet gånger man kan dö och sedan att man skulle behöva betala. Dåligt påläst. Man kan dö och bli återupplivad DÄR MAN DOG fem gånger. Dock kan man dö och bli återupplivad vid närmaste med-center (stad, camp, whatever) hur många gånger som helst, oavsett subscription.

Tror inte dom menade just Sw:ToR i just det fallet, men andra mmo.

Själv så har jag subbat sedan det släpptes och gillar det skarpt. Dom har verkligen jobbat hårt på att förbättra det hela tiden även om det är nu de senaste 3-6 månaderna som det verkligen börjat hända saker.

Skribent
Skrivet av Mox+:

FZ har fel angående antalet gånger man kan dö och sedan att man skulle behöva betala. Dåligt påläst. Man kan dö och bli återupplivad DÄR MAN DOG fem gånger. Dock kan man dö och bli återupplivad vid närmaste med-center (stad, camp, whatever) hur många gånger som helst, oavsett subscription.

Fixat!

Mina åsikter om free-to-play:

För att anses som ett bra free-to-play-spel behöver grunden (den som är gratis) i sig vara en bra spelupplevelse. Sen kan man komplettera den fina grunden med mikrotransaktioner och prenumerationer om man verkligen uppslukas av spelet och stannar en längre tid.

Bra exempel är Tera och Planetside 2 med sina frikostiga free-to-play-modeller. SWTOR är ett skräckexempel som snarare borde kallas trial. Men tja, det verkar ju onekligen fylla sin funktion i att få folk att pröjsa. Jag skulle dock aldrig få för mig att köra en så stympad gratisversion.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Det borde vara free to pay, alltså att man kan välja om man vill slänga ut pengar eller inte, nu känns det lite som candy crush saga där man förr eller senare mer eller mindre blir tvungen att punga ut.

MEG
Medlem

Tja kul för EA och Bioware att det fungerar och tydligen finns behovet annars skulle folk inte spela det.
Jag förstår också varför de har gjort som de har gjort när det gäller det så kallade F2P i spelet (nog för att även jag tycker att det är dåligt att kalla det för F2P), ett företag finns till för att tjäna pengar, ingenting annat.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av murderclown:

Pay 2 Win.

Hur vinner du i ett PvE spel?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Mox+:

FZ har fel angående antalet gånger man kan dö och sedan att man skulle behöva betala. Dåligt påläst. Man kan dö och bli återupplivad DÄR MAN DOG fem gånger. Dock kan man dö och bli återupplivad vid närmaste med-center (stad, camp, whatever) hur många gånger som helst, oavsett subscription.

Fixat!

Mina åsikter om free-to-play:

För att anses som ett bra free-to-play-spel behöver grunden (den som är gratis) i sig vara en bra spelupplevelse. Sen kan man komplettera den fina grunden med mikrotransaktioner och prenumerationer om man verkligen uppslukas av spelet och stannar en längre tid.

Bra exempel är Tera och Planetside 2 med sina frikostiga free-to-play-modeller. SWTOR är ett skräckexempel som snarare borde kallas trial. Men tja, det verkar ju onekligen fylla sin funktion i att få folk att pröjsa. Jag skulle dock aldrig få för mig att köra en så stympad gratisversion.

Har du själv spelat den "stympade" versionen? Man kan se på det på två olika sätt. Antingen som du gör i din artikel, att det går långsammare att levela utan subscription - eller att de som betalar för spelet får en bonus och därmed kan levela snabbare. Vad utgår man ifrån? Subscribers eller icke-subscribers? Jo, eftersom det är <500k som subscribar och de har fått 1.7 miljoner nya spelare kan man anta att det är betydligt fler som inte betalar än som faktiskt betalar. Personligen spelade jag spelet när det släpptes, tyckte det var helt okej och uppskattade främst storyn som gav singleplayer spelandet en större mening. Jag slutade dock spela och därmed betala, men gick för några veckor sedan in och spelade igen. Spelet var väldigt, väldigt, spelbart utan subscription. Jag var "preferred" för att jag köpt spelet vid start, men faktum är att det endast kostar 4.99$ för att bli det, och jag mötte inte på många hinder för mitt gameplay. Varför inte se sakerna som folk betalar för som extra-material, bonussaker, istället för "måsten"? Vilka av sakerna in-game är det som du är så högst beroende av som gratisspelare? Det är ju faktiskt GRATIS. Det är också en skillnad på ett spel som utvecklats för subscribers och som sen går till en F2P-modell än spel som från början utvecklats för F2P.

EDIT: Kände du att lägga till "ute i fält" räckte för att klargöra situationen du först beskrev? Sen "måste man betala"? Ja, om man vill ha en viss tjänst måste man betala. Men du får det att låta som att man på ett eller annat vis måste ha denna tjänst. Den är synnerligt obetydligt för spelets helhet då det finns ett stort antal medcenters på varje värld.

Skribent
Skrivet av Mox+:

Varför inte se sakerna som folk betalar för som extra-material, bonussaker, istället för "måsten"?

Det gör jag, om det är just bonussaker och inte något som lagts in enbart för att jag ska spendera pengar. Det jag tar upp i texten är bara några exempel. Listan över restriktionerna är 32 punkter lång. En handfull av dem kan jag acceptera, men majoriteten känns bara som fula knep för att försämra min spelupplevelse så att jag betalar. Och då blir det alltså enligt min definition ett dåligt free-to-play-spel.

Men inte nödvändigtvis ett dåligt betalspel. Jag kanske ska påpeka att jag levlade upp till maxlevel när spelet var nytt och hade väldigt trevligt i så väl instanser som pvp. Om man betalar är jag övertygad om att spelet är väldigt trevligt.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

12
Skriv svar