Ingen avgift för begagnade spel på Xbox One

Robot
Ingen avgift för begagnade spel på Xbox One

Microsoft bekräftar att de inte tänker ta betalt när du spelar begagnade spel eller när du lirar hos vänner.


Medlem
Ingen avgift för begagnade spel på Xbox One

Först skriver ni:
"Under gårdagskvällen cirkulerade uppgifter om att Microsoft skulle ta en avgift för att låta dig spela begagnade spel på din Xbox One. Det är nu bekräftat så inte är fallet och du kommer att kunna spela hos vänner."

Sedan skriver ni:
"Vill kompisen fortsätta spela efter att du loggat ut och gått hem kommer denne dock att behöva betala. "

Ni beskrev precis ett begagnat spel. Så det KOMMER kosta att spela begagnade spel.


signatur

I drank what?

Medlem

Så det blir som Steam, med andra ord så är det ju inte längre möjligt att, om du nu är uppkopplad, spela begagnade spel.. Borde inte det lösas enkelt genom att inte ansluta till sitt nätverk hemma? Eller kommer själva spelen kräva att du är online ? Svårt att se hur ett SP-spel skulle behöva detta.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Först skriver ni:
"Under gårdagskvällen cirkulerade uppgifter om att Microsoft skulle ta en avgift för att låta dig spela begagnade spel på din Xbox One. Det är nu bekräftat så inte är fallet och du kommer att kunna spela hos vänner."

Sedan skriver ni:
"Vill kompisen fortsätta spela efter att du loggat ut och gått hem kommer denne dock att behöva betala. "

Ni beskrev precis ett begagnat spel. Så det KOMMER kosta att spela begagnade spel.

Nej, vi beskrev precis scenariot när du tar med din spelskiva till kompisen, och sen tar med den hem. Nu kommer detta att skötas via molnet (om du installerat spelet där). Vad vi förstår kommer du att kunna koppla ifrån spelet från ditt konto, och därmed kunna sälja det som ett begagnat spel som inte kräver något ytterligare av den nya ägaren, som förvisso också måste koppla de till sitt Live-konto.


signatur
Medlem

Ja Carl, och när den personen då vill koppla det till sitt konto, så ser MS att det redan är reggat hos någon annan vilket resulterar i att du måste betala. Jag har inte sett det skrivet, eller sagt officiellt av MS någonstans att du kan ta bort spelet från ditt konto.


signatur

I drank what?

Medlem

Men de har bekräftat att det inte kommer att kosta att använda ett beg.spel. så hur de än väljer att lösa det rent tekniskt så känns det onödigt att förutsätta att det kommer att kosta pengar i alla fall. Troligast är väl att det kommer funka precis som Carl beskriver det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Ja Carl, och när den personen då vill koppla det till sitt konto, så ser MS att det redan är reggat hos någon annan vilket resulterar i att du måste betala. Jag har inte sett det skrivet, eller sagt officiellt av MS någonstans att du kan ta bort spelet från ditt konto.

Ja, om du inte vill ha spelet längre (sälja det vidare) kommer du med största sannolikhet att behöva avregistrera det från ditt konto permanent. Och då kostar det inte något för nästa person att koppla det till sitt konto. Hur det sköts rent tekniskt återstår att se, måste bli intressant för spelbutikerna att kontrollera om spelet är kopplat eller inte.


signatur
Medlem

Jag tvivlar på det. MS är inte kända för att spela renhårigt eller vara ärliga.


signatur

I drank what?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Jag tvivlar på det. MS är inte kända för att spela renhårigt eller vara ärliga.

Ptja, det är ett officiellt uttalande, det går inte att säga så mycket mer än så


signatur
Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tvivlar på det. MS är inte kända för att spela renhårigt eller vara ärliga.

Måste vara otroligt jobbigt att leva som dig och slåss med klo och näbb för nånting att hata på...

Medlem

Mao du kan inte låna ut spel till dina kompisar. Då måste de betala för att kunna spela det på sitt konto.

FAIL-BOX

Medlem

Haters gonna hate.
Spelar ingen roll vad som sägs så kommer personer från olika falanger att klaga sig blåa i ansiktet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Zappa:

Mao du kan inte låna ut spel till dina kompisar. Då måste de betala för att kunna spela det på sitt konto.

FAIL-BOX

Fantastiskt att man kan ha en sån inställning, Tror microsoft hade presentera något som var 1000 ggr kraftfullare än dagens hårdvara och som kostade 1 kr och du skulle ändå hitta någon anledning att kalla det fail-box. Nåja det är väl mode eller trendingt att hata microsoft i dessa dagar så kör på du...

Medlem

Det blir ju problem också om du tex har några barn i en familj. Om spelen är låsta per konto så betyder det att du behöver köpa en kopia till varenda användare. Det kan väl inte stämma. Rimligtvis borde spelet vara låst till konsollen samt användare så alla på konsollen kan spela det. Det löser iofs inte problemet om man har två konsoller i hushållet.

Medlem

Kan ju vara något sådant att spelet går att starta med skivan, men vill du starta det utan skivan så måste du betala? Låter ganska logiskt för mig i alla fall.

Medlem

Säger inte att jag tycker det är rätt eller att det verkar vara ett smidigt system, men jag förstår varför dom göra så här. Förmodligen ett sätt att försöka hålla koll på piratkopierade spel i omlopp. Eller bara girighet...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zappa:

Det blir ju problem också om du tex har några barn i en familj. Om spelen är låsta per konto så betyder det att du behöver köpa en kopia till varenda användare. Det kan väl inte stämma. Rimligtvis borde spelet vara låst till konsollen samt användare så alla på konsollen kan spela det. Det löser iofs inte problemet om man har två konsoller i hushållet.

Kanske någon lösning där du kan autentisera spelet för X antal Live-konton innan en kostnad blir aktuell. Microsoft har fortfarande ett par saker att klargöra, det är tydligt.


signatur
Medlem

ärligt talat känns det lite som microsoft försöker gå så långt som möjligt här och vänder kappan efter vinden allteftersom folk reagerar på informationen. wired var de som kom med uppgifterna om avgift för begspel, så att det skulle vara hittepå håller jag som otroligt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Zappa:

Det blir ju problem också om du tex har några barn i en familj. Om spelen är låsta per konto så betyder det att du behöver köpa en kopia till varenda användare. Det kan väl inte stämma. Rimligtvis borde spelet vara låst till konsollen samt användare så alla på konsollen kan spela det. Det löser iofs inte problemet om man har två konsoller i hushållet.

Kanske någon lösning där du kan autentisera spelet för X antal Live-konton innan en kostnad blir aktuell. Microsoft har fortfarande ett par saker att klargöra, det är tydligt.

Absolut. Det är smått förvirrande just nu.

Medlem
Skrivet av heviom:
Skrivet av Zappa:

Mao du kan inte låna ut spel till dina kompisar. Då måste de betala för att kunna spela det på sitt konto.

FAIL-BOX

Fantastiskt att man kan ha en sån inställning, Tror microsoft hade presentera något som var 1000 ggr kraftfullare än dagens hårdvara och som kostade 1 kr och du skulle ändå hitta någon anledning att kalla det fail-box. Nåja det är väl mode eller trendingt att hata microsoft i dessa dagar så kör på du...

Är det ngt fel i min information menar du? Du kan inte på allvar tycka det är bra att man inte kan låna spel av sina kompisar längre

Medlem

Så kontentan är om jag förstår alla rätt..
Jag kan inte ge min lillebror mitt NHL 14 och ta med det till hem till sin mamma utan att låta honom få mina inloggnings uppgifter, Där han kommer få tillgång till alla mina spel. även dom han inte får spela p ga åldersgränser. (ja vi har gjort undantag för NHL som är rekomenderat från 16). viket gör att jag inte kan spela alls på några av mina spel så länge han är inloggad. (tog för givet att man inte kan vara inloggad på samma konton samtidigt). eller måste jag separera mina spel och ha mina 18 spel på disk och resten på cloud?, vilket gör att jag inte kommer åt dom oss mina vänner?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nej, vi beskrev precis scenariot när du tar med din spelskiva till kompisen, och sen tar med den hem. Nu kommer detta att skötas via molnet (om du installerat spelet där). Vad vi förstår kommer du att kunna koppla ifrån spelet från ditt konto, och därmed kunna sälja det som ett begagnat spel som inte kräver något ytterligare av den nya ägaren, som förvisso också måste koppla de till sitt Live-konto

Ni beskrev ett senario där man loggar in på sitt egna konto hos sin vän ( som spelet är knytet till ) och spelar vidare. Alla spel krävs ju att det installeras så skiva behövs inte.

Sedan går du hem, och tar med sig sitt koto, dvs just nu finns det inget konto som är knytet till just detta spel och nu kan din vän inte spela spelet, inte enns om skivan hade varit i enheten.

Dvs detta är exakt hur det funkar just nu med Xbox 360 spel eller PS3 o.s.v. för allt du laddar ner, du kan installera på fler enheter än din egen, men det krävs att du är inloggad på kontot som du har köpt dom på.

Dvs i det här fallet så låser sig _ALLA_ spel du köpt till ett enda konto och du kan inte låna ut skivor utan att också låna ut ditt Xbox live konto. Eller om personen i fråga också köper spelet efter.

Personligen ser jag inte vad detta skiljer sig från ett begagnat spel, hur gör du spelet till 'begagnat' hur säljer du din license till en annan. O.s.v. T:ex. allt de har pratat om är att låna ut skivan till en vän som sedan krävs att han köper spelet för samma summa pengar som det kostade till att börja med.

Hur säljer du spelet då?

Inaktiv

Så dom tar inte betalt för att spela begagnade spel, men dom blockar genom att låsa spelet till ett konto? Vad är skillnaden? Inga avgifter är väl skitsamma om man gör på detta sätt? Och om jag är inloggad hos kompisen, kan jag logga in hemma då? Låter helknasigt, och är ju samma sak som avgift. Det kunderna vill är ju att låna ut sitt köpta spel till vem som helst, som därefter ska kunna spela det på sin konsol, utan avgifter, kostnader, registreringar osv.

Det här är ju samma sak, dags att förtydliga. Annars låter det ju som att dom ljuger. "Nej vi tar inte betalt för att spela begagnade spel, vi lyssnar på våra kunder". - Jo..men ni låser ju också spelet till ett konto..

Som Steam då, fast man måste ha en skiva a la 1979.

Återigen, det måste vara vi som betalar för spelet som äger produkten, inte tvärtom.

Edit: Fixar dom en enkel upplåsningsmeny, där man kanske från interfacet enkelt kan ta bort spel från sitt konto och göra dom fria, då kan det här vara ok. Annars inte.

Medlem
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Mirage:

Jag tvivlar på det. MS är inte kända för att spela renhårigt eller vara ärliga.

Måste vara otroligt jobbigt att leva som dig och slåss med klo och näbb för nånting att hata på...

Inte ett dugg jobbigt. Jag ogillar det jag såg och hörde, det är inget jag behöver slåss för att få lov att göra. Att argumentera mot andra är heller ingen större bedrift. MS bara gjorde det enkelt för mig att välja, PS4 eller inget alls. Att tillägga då är att jag alltid haft en xbox och aldrig ägt en PS2 och min PS3 vann jag i en tävling, fanns inte på kartan att köpa en. Dock lyckades de omvända mig med sin presentation av sin Freedom Box.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Zappa:

Mao du kan inte låna ut spel till dina kompisar. Då måste de betala för att kunna spela det på sitt konto.

FAIL-BOX

Fantastiskt att man kan ha en sån inställning, Tror microsoft hade presentera något som var 1000 ggr kraftfullare än dagens hårdvara och som kostade 1 kr och du skulle ändå hitta någon anledning att kalla det fail-box. Nåja det är väl mode eller trendingt att hata microsoft i dessa dagar så kör på du...

Är det ngt fel i min information menar du? Du kan inte på allvar tycka det är bra att man inte kan låna spel av sina kompisar längre

Självklart skulle jag vilja kunna låna spel av polare... men det kanske inte gör att hela konsollen är ett misslyckande.

Och läser man det Carl skriver kan ju inte problemet vara så stort. Ska du låna ut det till en polare så avregga det från ditt live konto och så får polaren aktivera det på sitt. Sen omvänd ordning när du får tillbaka spelet... problem solved

Inaktiv
Skrivet av heviom:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Zappa:

Mao du kan inte låna ut spel till dina kompisar. Då måste de betala för att kunna spela det på sitt konto.

FAIL-BOX

Fantastiskt att man kan ha en sån inställning, Tror microsoft hade presentera något som var 1000 ggr kraftfullare än dagens hårdvara och som kostade 1 kr och du skulle ändå hitta någon anledning att kalla det fail-box. Nåja det är väl mode eller trendingt att hata microsoft i dessa dagar så kör på du...

Är det ngt fel i min information menar du? Du kan inte på allvar tycka det är bra att man inte kan låna spel av sina kompisar längre

Självklart skulle jag vilja kunna låna spel av polare... men det kanske inte gör att hela konsollen är ett misslyckande.

Och läser man det Carl skriver kan ju inte problemet vara så stort. Ska du låna ut det till en polare så avregga det från ditt live konto och så får polaren aktivera det på sitt. Sen omvänd ordning när du får tillbaka spelet... problem solved

Frågan är ju hur dom hanterar licenserna, att i gammal vända flytta sitt xbox konto från en konsol till en annan är väl sådär enkelt? Har bara gjort det en gång men har för mig att man fick göra det en gång i halvåret osv? Hur blir det då med spelen? Jag tror inte att dom släpper det helt fritt så att man kan avregistrera och registrera spel som man själv önskar.
Man kan ju hoppas, men vem tror på det egentligen?

Medlem
Skrivet av heviom:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Zappa:

Mao du kan inte låna ut spel till dina kompisar. Då måste de betala för att kunna spela det på sitt konto.

FAIL-BOX

Fantastiskt att man kan ha en sån inställning, Tror microsoft hade presentera något som var 1000 ggr kraftfullare än dagens hårdvara och som kostade 1 kr och du skulle ändå hitta någon anledning att kalla det fail-box. Nåja det är väl mode eller trendingt att hata microsoft i dessa dagar så kör på du...

Är det ngt fel i min information menar du? Du kan inte på allvar tycka det är bra att man inte kan låna spel av sina kompisar längre

Självklart skulle jag vilja kunna låna spel av polare... men det kanske inte gör att hela konsollen är ett misslyckande.

Och läser man det Carl skriver kan ju inte problemet vara så stort. Ska du låna ut det till en polare så avregga det från ditt live konto och så får polaren aktivera det på sitt. Sen omvänd ordning när du får tillbaka spelet... problem solved

Ja om det bara är så enkelt som att trycka på en knapp och att det går snabbt att göra det så är det acceptabelt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mirage:

Jag tvivlar på det. MS är inte kända för att spela renhårigt eller vara ärliga.

Ptja, det är ett officiellt uttalande, det går inte att säga så mycket mer än så

Fast det enda uttalandet säger är att artikeln i fråga inte är korrekt, inte på vilket sätt den är fel Väntar nog tills man får ett klart och tydligt "Så här är det, sluta spekulera nu" från Microsoft angående det här.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Mirage:

Jag tvivlar på det. MS är inte kända för att spela renhårigt eller vara ärliga.

Måste vara otroligt jobbigt att leva som dig och slåss med klo och näbb för nånting att hata på...

Man kan ju inte direkt påstå att Microsoft har jobbat för att inte bli hatade den senaste tiden. Först fiaskot med Windows 8 och nu även en konsol som många tycks ha svårt för att älska. Det återstår väl att se hur slutprodukten blir, men nån kärlek vid första ögonkastet existerade då inte i alla fall.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mirage:

Jag tvivlar på det. MS är inte kända för att spela renhårigt eller vara ärliga.

Ptja, det är ett officiellt uttalande, det går inte att säga så mycket mer än så

Kan ju vara så att de menar att det inte går att spela begagnade spel överhuvudtaget. Det officiella uttalandet stämmer för ett sådant läge också.

Det kan också betyda att Xbox One eller Microsoft inte kommer ta betalt utan att det är tredje part som tar betalt.

Nä men det skulle vara uppskattat om man fick veta hur detta ska fungera så att man slipper spekulera i vilka olika lösningar som kan tänkas finnas. Jag tror inte det kommer att vara helt fritt att sälja vidare spel begagnat. Antigen någon kostnad någon stans eller göra det så pass besvärligt att det krävs någon typ av överlämning digitalt också av föregående ägare vilket skulle göra det i princip omöjligt att lita på att spelet går att spela efter att man fått skivan.

Microsoft... snälla säg hur det ska fungera istället!

12
Skriv svar