Vilken är din egen bild av Samus Aran?

Medlem
Vilken är din egen bild av Samus Aran?

Ja, jag erkänner. Jag smög in en sexpoll i tråden. Skjut mig.

Pollbild:

Men nu till diskussionsämnet, hur är din bild av Samus? För jag tror knappast alla har samma bild om hur hon bör ser ut eller hur hon bör vara. Nintendo har också som bekant ändrat henne en mängd gånger och de verkar fortfarande inte ha bestämt sig för varken vilken personlighet hon ska eller hur hon ska se ut.

Samus började som en "han", där ingen visste att det egentligen var en hon förrän man klarade originalet tillräckligt snabbt - då strippade hon till först baddräkt och sedan bikini. Det finns alltså en kultur inom serien att belöna spelare med mer Samus ju duktigare man spelar. Men det sker bara under slutsekvenserna.

Hennes personlighet har också varierat en del. I de flesta spel är hon ganska tyst och säger egentligen inte så mycket, men i Metroid Fusion blev hon lite mer pratsam med flashbacks, vilket ökade rejält i Other M. Other M fokuserade mycket på hennes känslor och hennes svagheter och rädslor, vilket fick en del att se rött.

I Prime-serien, som för övrigt inte ses som canon av Sakamoto (som man kan säga har hand om Metroid-serien idag), är Samus extremt tystlåten. Den tysta och den starka typ, helt annan än i Other M.

Hur tycker ni om Samus mest? Som den tysta, starka prisjägaren eller som den känslosamma människan bakom den tunga rustningen? Jag gillar Samus i Other M bäst, fast jag gillar henne som tyst också. Alltså, jag gillar båda två, men jag tycker mer om när hon visar känslor än när hon agerar stereotypisk kick ass.

Och hur tycker ni Samus bör ser ut? Anime som i GBA-spelen eller realistisk som i Prime-spelen? Ska hon gå tillbaka till bikinin eller är Zero Suit bättre?

Medlem

Bästa spelkaraktären i bästa spelserien!

Jag gillar henne som tyst, då kändes det mer som att man fick bestämma själv vilka känslor man skulle visa, Tex i Super metroid så kan man ju välja att befria vissa djur osv, det var liksom en själv som bestämde. I Other M så fick man ju verkligen se mer av hennes mjukare sida tyckte jag. visst är det kul att hon pratar och säger vad hon tycker o tänker, men jag föredrar den tysta mysiga Samus!

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Bästa spelkaraktären i bästa spelserien!

Jag gillar henne som tyst, då kändes det mer som att man fick bestämma själv vilka känslor man skulle visa, Tex i Super metroid så kan man ju välja att befria vissa djur osv, det var liksom en själv som bestämde. I Other M så fick man ju verkligen se mer av hennes mjukare sida tyckte jag. visst är det kul att hon pratar och säger vad hon tycker o tänker, men jag föredrar den tysta mysiga Samus!

Haha, nothing less från någon som har Samus som avatar!

Jo, där håller jag med dig. Lite som Link i Zelda-spelen. Tystheten gör att man själv intar rollen på ett annat sätt. Det blev jag lite besviken på i Fire Emblem, att ens avatar redan har en uppgjord historia och snackar en jävla massa - det skapas liksom en distans till spelaren.

Samtidigt tycker jag de lyckades så bra i Other M att förmedla hennes känslor för Adam på ett djupt plan. Bara det när han skjuter henne medvetslös i syfte att hon inte ska riskera sitt eget liv, och sedan dör han. Det är så jävla bra gjort så jag ryser fortfarande längs ryggraden när jag tänker på det.

1
Skriv svar