Port-forwarding

Inaktiv
Port-forwarding

Hej,
Försöker sätta upp en ftp server här hemma då jag hade en dator som bara stod o sammlade damm. Ett litet kul projekt .. men självklart måste man stöta på problem

Då jag har en router måste jag använda mig av portforwarding, men detta verkar vara svårare än jag trodde. På en gammal Netgear router jag hade förut fungerade det jätte bra, men med min nuvarande THOMSON ST585, verkar de va ett rent helvete o få igång.

Det ser ungeför ut såhär, om ni skrollar ner på sidan, http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Får de bara inte o funka. Vill ju bara peka vidare till min server-dator, ska de va så svårt !?

Det finns inget annat sätt, då man kommer förbi thomssons värdelösa programvara !


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Brandvägg?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Inaktiv

Nae, det har ja kollat flera gånger. Jag blir tokig !


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Nu kan FTP protokollet vara lite kämpigt med just routrar.

Men pröva att peka port 20 TCP samt 21 TCP till din server.
Men sen måste du säkert resevera ett antal portar som ftp klienten kan använda sig utav. (Port range)

Oftast ansluter sig en ftp klient till port 21 och därefter öppnas det en slumpmässig port upp för ftp-data. Dvs port 61332 används för att föra över filer. Men nästa gång är det 8231.

Det ska gå att ställa in lite sånt krafs i ftpservern samt ftpklienten. I mer avancerade routrar så kan routern hålla reda på vilka portar som används (om man ställer in det självklart).

Men pröva att konfigurera nånting enklare, som t.ex. en webbserver. För den kräver bara port 80 öppen.

// MindBlaster

Medlem

det du letar är passiva portar, vissa ftp server mjukvaror kan nämligen låta dig själv bestämma i vilket port område du vill ha dom. så jag rekomenderar att du får gå ut och leta efter en ftp server mjukvara som klarar att just ändra dessa portar och sen fixa just portforwarding till dom portarna på routern.

Inaktiv

Hmm .. jadu, de verkar lite kämpigt o få igång det där.
Får sätta mig o prova igen, tack för svaren ! Alternativt testa lite med webbservern bara som du sa MindBlaster.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

1
Skriv svar