Byta till XP - bättre prestanda?

Medlem
Byta till XP - bättre prestanda?

Hej.

Har haft min bärbara med Vista Basic nu ett tag, och det är ju inte så att Vista går segt, det klarar sig på de 2 GB RAM och den 1.7 GHz processorn jag har.

Upplever att spel kan vara lite sega ibland, t.ex. San Andreas som kan vara lite segt när det blir dimma och dyligt, trots att jag har ganska låga inställningar. Har tidigare spelat SA på en sämre dator, och det gick nästan bättre med lite sämre inställningar.

Upplever även att en del andra spel kan gå lite segt på vissa ställen, och en del spel fungerar inte alls.

Kan allt detta bero på Vista, suger det upp så mycket prestanda att en del spel blir sega?

Skulle spel flyta på lite bättre om jag bytte till XP, har ändå inte nytta t.ex. DX10?

Tacksam för svar.

Inaktiv

Naa, nu förtiden är det inte jättestor skillnad mellan xp o vista för spel vad jag har hört.

Tror snarare att de är grafikkortet i den bärbara som bara inte hänger med.

Kolla så du har alla uppdateringar, kanske dags o defragmentera hårddisken ?


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Jag defragmenterar datorn i princip varje dag

Och den där andra datorn jag körde SA på var ju betydligt sämre än den här, och det gick ju att köra utan några jätteproblem, visserligen på låga inställningar...

Inaktiv

Hmm då blev de klurigare, men jode är klart, det finns ju en viss möjlighet att de är vista som segar ner en aning, är det en dubbelkärnig processor du har?

Mer detaljerad beskrivning av delar? + den gamla du använde.

btw, kom ihåg att jag upplevde att SA blev väldigt segt ett tag, och tror ja installerade om det då, och skyllde på buggiga moddar , för sen flöt det bättre. Kan de va nått sånt?


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv

Rekommenderar XP Pro + SP3.
System Mechanic Professional.
Defragmentera varje dag behöver du inte göra, rensa däremot med till exempel System Mechanic Professional.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av quadpod:

Hmm då blev de klurigare, men jode är klart, det finns ju en viss möjlighet att de är vista som segar ner en aning, är det en dubbelkärnig processor du har?

Mer detaljerad beskrivning av delar? + den gamla du använde.

btw, kom ihåg att jag upplevde att SA blev väldigt segt ett tag, och tror ja installerade om det då, och skyllde på buggiga moddar , för sen flöt det bättre. Kan de va nått sånt?

Duddelkärnigt har jag inte, och några moddar till SA har jag inte heller.

Den gamla datorn jag hade var en dator jag fick låna under gymnasiet, och det var ju definitivt ingen speldator, men det gick ändå

Inaktiv

Hmm. Betvivlar de starkt, men testa du om du får bättre prestanda i XP. Om du har XP liggandes hemma kan du lika köra med det, snabbare uppstarter etc. kan ju va välkommet t.ex.
Tycker inte vistas "lull-lull" är så jätte viktigt o ha, speciellt inte på en laptop.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Vet inte vilken Vista Basic du har, men jag har för mig att Vista Home Basic kunde bara köra med 1GB RAM. Med andra ord så bryr den sig inte om resterande minnet.

Jag kan ha fel, men jag tyckte jag läste om det på Microsofts hemsida.

// MindBlaster

1
Skriv svar