Programmering

Medlem
Programmering

Visste inte riktigt vart jag skulle posta tråden hehe så må den flyttas.

Nu är det så att jag behöver lite hjälp med en uppgift i programmering (c++). Mitt mission är att göra en rövarspråksomvandlarare. Den ska alltså göra om svenska ord till rövarspråk och motsatt.

Har gjort funktioner för meny etc. Det jag inte lyckas knepa ut är själva omvandlingen. Någon handyman här på fz som är god nog att hjälpa en ung man i sina äventyr?

Tack!

Medlem

Skicka koden till min mail, så kan jag ta en titt, vet dock inte hur man pratar rövarspråk så det får du förklara, men c++ har jag pluggat i några år, så själva kodandet blir nog inga problem.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Rövarspråket går till på så sätt att
Efter varje konsonant läggs ett o till och sedan konsonanten igen hehe t.ex hej blir hohejoj

Medlem

Fy fan, håller på med programmering i Java i skolan nu och det är nog bland det tråkigaste jag någonsin gjort, tur att jag bara behöver beta av A kursen som är slut vid jul ^^


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Mm haha, läser också A fast i c++ då som också blir klar till jul, detta är likssom slutprogrammet hehe.

Inaktiv

Måste man kunna C innan man tar i tur med sedubbelplus?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Nej, vi har börjat direkt på c++
Har aldrig i mitt liv programmerat annat än batvirus tidigare(Vilket man ej lär sig i skolan).

Är det ingen som har någon idé om hur jag kan göra?

nj
Medlem

Någon loop som går genom inmatningen (som kan vara tex en sträng eller array) och jämför tecken för tecken om det råkar vara en konsonant (tex via en switch-sats) och lägger till ett o samt bokstaven igen när det är en konsonant och sparar det i en ny sträng/array kan ju tex vara en bra idé?

(Och nej, jag har inte tid att svara på frågor via PM, är för upptagen med eget skolarbete)

Medlem

#include <iostream.h>
#include <string.h>
#include <conio.h>
#include <ctype.h>

int main()
{
int i, j=0;
char mening[50], oversatt[50];

cout<<"Ange ett godtyckligt ord eller mening på maximalt 50 tecken som skall översättas till sjörövarspråket: ";
cin.get(mening, 50);

for(i=0; i<strlen(mening); i++)
{
if(mening[i]=='a' || mening[i]=='o' || mening[i]=='u' || mening[i]=='å'
|| mening[i]=='e' || mening[i]=='i' || mening[i]=='y' || mening[i]=='ä'
|| mening[i]=='ö' || mening[i]=='A' || mening[i]=='O' || mening[i]=='U'
|| mening[i]=='Å' || mening[i]=='E' || mening[i]=='I' || mening[i]=='Y'
|| mening[i]=='Ä' || mening[i]=='Ö' || mening[i]==' ')
{
oversatt[j]=mening[i];
j++;
}
else
{
oversatt[j]=mening[i];
j++;
oversatt[j]='o';
j++;
oversatt[j]=mening[i];
j++;
}

}

oversatt[j]='\0';

cout<<"Du skrev: " <<mening <<endl;
cout<<"Översatt blir det: " <<oversatt;
getche();
}


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

nån som vet hur man kodar från rövarspråket tillbaka?

1
Skriv svar