Varför blir du provocerad av ordet 'hen' ?

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Jag tillhör dem som ser ett praktiskt syfte med ordet, men inte bryr mig om dess roll i jämställdhetsdebatten. Jag finner mig förvånansvärt ofta i situationer där jag behöver någon variant av han/hon. Jag tycker att han/hon är både omständigt att skriva och fult. Omvägar som Conthox beskrev tidigare funkar definitivt, men tar energi att hitta, och jakten på rätt uttryck förstör flytet i mina tankar. I de fallen ligger "hen" nära till hands och har samma effekt.

Jag skulle aldrig få för mig att kalla mitt barn för "hen" och tror inte att ordet kommer att förbättra kvinnors eller transpersoners situation i samhället. Ordets styrka ligger inte i genusproblematiken och jag tycker att det är synd att det har fått en sådan laddning i mångas ögon, men för mig är det ett mycket användbart ord.

Jag kan förstå varför folk stör sig på det (även jag skulle vilja skalla en förälder som kallar sitt barn "hen"), men jag förstår inte varför det väcker en sån vrede att folk måste spy galla så fort det dyker upp. Kan man inte nöja sig med en indignerad suck och gå vidare?

För att tystnad = medhåll.


signatur

I drank what?

Medlem

Fick tråden något svar på varför ordet "hen" behövs eller är det ett I -landsproblem?

Tycker personligen att ordet ger avsmak i min mun på något vis, för om det är som en del säger att det går att använda ordet som ett substitut för orden han/hon honom/henne när man vill så tycker jag att ordet verkar bara vara som en fantasi.

Jag misstänker ju att personen som gjorde ordet "hen" poppis för oss, menade att ordet skulle beskriva en "könlös" person/människa i ett samhälle som annars är så mansdominerat.
Eftersom det är på modet med jämlikhet mellan könen så tyckte personen kanske att det var fel att det hela tiden snackades om han, han han han och ibland hon eller vice versa vilket forum nu det än kan ha varit.
Så för att jämna ut det hela så kom personen ifråga på att skapa ordet/personen "hen" bara för att vara helt neutral mot båda könen.

Ifall det skulle vara så som jag la upp det nu (vilket det säkert är), ja då har jag inte mycket till övers för det ordet.

Men är inte denna personen som kom på detta ordet helt jävla dum? Alltså man kan diskutera hit och dit bäst man vill,, män och kvinnor är inte byggda på samma sätt och fungerar inte på samma sätt,, så varför jämställa dem med ett ORD?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Ifall jag står vid havet och jag ser en båt komma och båten har en fransk flagga. I mitt huvud tänker jag då,, aha dem är fransmän. Inte fasen skulle jag ens överväga att säga,, aha dem är franshen. Jag tycker att ni som stödjer ordet hen borde ta både en och två funderare om ordet verkligen behövs.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Det är lugnt, det är ingen som tvingar dig att använda ordet heller.

Skriv svar