Metal Gear Solid HD Collection - Allt jag behöver?

Medlem
Metal Gear Solid HD Collection - Allt jag behöver?

Jag har någonting pinsamt att erkänna. Jag har aldrig någonsin spelat ett enda spel ur Metal Gear-serien!

Nu tänker jag råda bot på det lilla porblemet och inhandla "Metal Gear Solid HD collection" till PS3. Vad jag undrar är bara i vilken ordning jag ska spela spelen, och om HD collection är allt jag behöver för att hänga med i storyn.

HD Collection innehåller:
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty.
Metal Gear Solid 3: Snake Eater.
Metal Gear Solid: Peace Walker.

Mina frågor är alltså:
* I vilken ordning ska jag spela spelen?
* Varför är Metal Gear Solid 1 inte med?
* Är det något fler spel som saknas?
* Är det nödvändigt att spela Metal Gear Solid 1, eller klarar jag mig med HD collection, innan jag beger mig vidare till MGS4?

Tack på förhand!

Medlem

Metal Gear Solid 1 tror jag finns på PSstore.. och jag tycker nog du borde spela dom i den ordningen dom är släppta.


signatur
Medlem

Du bör definitivt spela MGS1. Metal Gear Solid bygger oerhört mycket på storyn så du kommer att bli förvirrad och antagligen inte gilla serien lika mycket om du hoppar över första

Medlem
Skrivet av rickuz:

Jag har någonting pinsamt att erkänna. Jag har aldrig någonsin spelat ett enda spel ur Metal Gear-serien!

Nu tänker jag råda bot på det lilla porblemet och inhandla "Metal Gear Solid HD collection" till PS3. Vad jag undrar är bara i vilken ordning jag ska spela spelen, och om HD collection är allt jag behöver för att hänga med i storyn.

HD Collection innehåller:
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty.
Metal Gear Solid 3: Snake Eater.
Metal Gear Solid: Peace Walker.

Mina frågor är alltså:
* I vilken ordning ska jag spela spelen?
* Varför är Metal Gear Solid 1 inte med?
* Är det något fler spel som saknas?
* Är det nödvändigt att spela Metal Gear Solid 1, eller klarar jag mig med HD collection, innan jag beger mig vidare till MGS4?

Tack på förhand!

1. Vill du spela i release-ordning så är det:
Metal Gear 1 --> Metal Gear 2 (Båda finns med på Metal Gear Solid 3 i din HD collection) --> Metal Gear Solid 1 -->Metal Gear Solid 2 --> Metal Gear Solid 3 --> Metal Gear Solid 4 --> Metal Gear Solid Peace Walker

Kronologisk ordning:
Metal Gear Solid 3 --> Metal Gear Solid Peace Walker --> Metal Gear 1 --> Metal Gear 2 --> Metal Gear Solid 1 --> Metal Gear Solid 2 --> Metal Gear Solid 4

Jag rekommenderar dock att du bara spelar i release-ordning. Är du sugen på mer så kan du spela Metal Gear Rising som bygger vidare på världen efter Metal Gear Solid 4.

2. Metal Gear Solid 1 kom inte till PS2, vilket skulle göra det mycket svårare att återskapa i HD.

3. Metal Gear Solid Portable Ops saknas, men det blir mer och mer orelevant för serien eftersom saker därifrån ändras eller ignoreras av Kojima. Jag rekommenderar det dock för att det är ett bra spel på sitt eget sätt och du får träffa karaktärer du inte får se i andra spel.

4. Spela definitivt Metal Gear Solid 1 först. Mycket i serien bygger på händelserna i det spelet. Vill du gå ännu längre tillbaka så kan du spela Metal Gear 1 och 2 som finns med i Metal Gear Solid 3 . Metal Gear Solid 1 och vissa andra spel refererar till saker från Metal Gear 1 och 2. Men inte lika stort som Metal Gear Solid 2 och 4 referar till MGS 1

Medlem

Den här kommer/har kommit också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Gear_Solid:_The_Legacy_Col...

Vet dock inte om den släpps här, men den går ju att importera.

Medlem

Tack för hjälpen gott folk! Då vet jag hur det ligger till. Ska definitivt spela igenom Metal Gear Solid 1, eller åtminstone stirra igenom storyn via Youtube.

Medlem

Hehe är faktiskt i samma situation, känns som jag vill spela igenom alla eftersom jag blev rätt hypad av det man sett av femman. Har dock spelat igenom Metal Gear Solid 1 på PC, men det var som barn och inget jag minns särskilt mycket av nu.

Inaktiv

Hur fungerar det med MGS5? Det verkar finnas två versioner?

Medlem
Skrivet av YourNinja:

Hur fungerar det med MGS5? Det verkar finnas två versioner?

Ground Zeroes kommer nu i Mars och fungerar som en Prolog till The Phantom Pain. Ground Zeroes kommer utspela sig nästan direkt efter Peace Walker och i slutet av det kommer Big Boss hamna i ett koma, efter 9 år vaknar han upp och The Phantom Pain börjar.

Inaktiv

Det kommer alltså två fullskaliga spel?

Medlem
Skrivet av YourNinja:

Det kommer alltså två fullskaliga spel?

Njaaaa... Skulle inte kalla Ground Zeroes fullskaligt. Kojima har sagt ett antal gånger att det kommer vara mycket kortare än Phantom Pain och inte ha någon öppen värld. Det handlar mer om att introducera spelarna till de nya mekanikerna man kan vänta sig i The Phantom Pain. Sedan får vi inte heller glömma att Ground Zeroes inte går för fullpris.

För att förstå gapet mellan Peace Walker och The Phantom Pain tror jag dock att man måste spela Ground Zeroes.

Inaktiv

Okej, nu måste jag iväg och förboka båda spelen!
Jag tackar och bugar för den utförliga förklaringen.

Medlem

Tycker inte det är alltför viktigt vilken ordning. Själv körde man Peace Walker först, följt av Metal Gear Solid 4, och sen Metal Gear Solid. Ska snart dra Metal Gear Solid 3 tänkte jag ^^

Medlem

Oj, vilken blandning Tvättbjörn! Jag skulle själv inte vilja köra dom i annan ordning än vad dom släpptes

1
Skriv svar