Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam

Medlem

Jag har inte förstått varför folk är så himla ANTI när det gäller konsoler... men STEAM på PC gnäller man inte alls på knappt.

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Ronzem:

Men det där vet du ju inte säkert. I framtiden kanske de fixar så offlinespel funkar utan verifiering om och när de tänker stänga ner servrar som knappt används av folk.
Och eftersom många spel idag är online så är det svårt att undvika "tjänsten".

Det är ett väldigt stort "om". Microsoft har inte svarat på frågan fast att den har ställts många gånger nu, de undviker den bara och säger att det är något att tänka på i framtiden.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v...

Nu är det EN verifiering var 24e timma, om servern är nere vilket jag inte tvekar på att det kommer hända så tar det inte mer än ett dygn att få upp en "backup" server eller laga den trasiga servern. Förutsatt att det har hänt någon naturkatastrof men då har du något annat att oroa dig över än att kunna spela.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

"You Will Be Able To Resell Your Steam Games… In Europe"

http://www.webpronews.com/you-can-resell-your-steam-games-in-...

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Det är bara spekulationer så vitt jag vet, vi kan dra en teori om det hur länge som helst. Jag vet inte vad du tycker, men jag kan inte säga helhjärtat att piratkopiering är mer positiv än negativ påverkan på utvecklare. Vill man och är intresserad av ett spel så har man möjlighet till att testa spelet i form av demo innan man vill köpa spelet. Men det känns också att demo delen håller på att försvinna och det oroar mig mer.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

signatur

God is dead

Medlem

Aa jo jag känner mig ju "jätte" blåst av Gamestop när jag bytte in Heavy Rain och fick The Last of Us för en krona. Tack men nej tack microsoft jag gillar fysiska kopior och att byta in spel alternativt låna ut de till en polare utan nå bullshit.

Medlem

Jag ser hans poäng i det hela.. och respekterar den.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

"You Will Be Able To Resell Your Steam Games… In Europe"

http://www.webpronews.com/you-can-resell-your-steam-games-in-...

Gått ett år sen nyheten publicerades och jag kan fortfarande inte sälja mina spel

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Hur hjälper detta dig som konsument?

Inaktiv

1: Steam kan köras i offline-läge
2: Skälet till att konsolspel är så mycket dyrare än PC-spel i butik är därför att en stor del av priset är licenskostnader som går direkt i fickan på Microsoft och Sony. Vill ni sänka kostnaderna på nya spel? Offra då delar av er egen profitmarginal så kan ni nog se att försäljningen ökar.
3: Jag spelar uteslutande på PS3 idag när jag vill lira konsol och jag har aldrig köpt ett spel till konsolen från Gamestop, varken nytt eller begagnat. Mitt intresse för att köpa begagnade spel är absolut noll men jag vill fortfarande ha det valet utan att någon fet girig bolagschef lägger sig i.
4: Skälet till att ingen ser någon storhet i Xbone är därför att marknadsföringsavdelningen är retarded. "TV TV TV sport sport sport TV TV call of duty". Om det är det som är framtiden så stannar jag gladeligen i det förflutna.

Medlem

Om du är oroad över begagnathandeln, gör bättre spel. Tror det var Miyamoto eller Reggie som sa det. Passar perfekt in här också.

Medlem

Om det han skriver faktiskt stämmer och spel för X One blir billigare som resultat så kan jag acceptera det som en giltig anledning. OM spelen blir billigare...

Medlem
Skrivet av Krayze:

Nu är det EN verifiering var 24e timma, om servern är nere vilket jag inte tvekar på att det kommer hända så tar det inte mer än ett dygn att få upp en "backup" server eller laga den trasiga servern. Förutsatt att det har hänt någon naturkatastrof men då har du något annat att oroa dig över än att kunna spela.

Jag pratade framförallt om vad som händer när/om Microsoft bestämmer sig för att kapa stödet för konsolen helt och hållet. Det du nämner där är dock också ett stort problem, jag tror inte att Microsoft skulle köra någon tillfällig lösning som tillåter folk att spela offline om de skulle stöta på något sådant. Du har för övrigt ingen aning om hur snabbt det skulle gå att lösa det, det får vi se när det händer.

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

På vilket sätt skulle stoppandet av piratkopiering via drakonisk DRM hjälpa mig som konsument? Du har fortfarande inte sagt varför. Alls.

Du antar däremot att vartenda pirat som laddar ner ett spel är en människa som hade köpt spelet ifall denne inte kunnat ladda ner det. Detta är raktut sagt absurt. Det finns INGENTING som tyder på att detta skulle vara sant. Det är ett grundlöst antagande som ingen borde göra, någonsin.

Å andra sidan tyder mycket på att man kan få piratkopierarna att köpa spelen när företagen har rätt attityd gentemot konsumenterna, speciellt gällande drakonisk DRM och dylikt. Titta på succén av The Witcher 2 av CDProjekt Red. Solklart exempel. Vad hände där då? Jo, CDPR behandlade oss kunder som människor och bojkottar DRM (eftersom det skadar konsumenten mer än det hindrar piraterna i 9/10 fall), och i sin tur så vände sig piraterna mot andra pirater och uppmanade alla att köpa spelet. In på pirate bay eller valfri sida och kolla genom kommentarerna till spelet om du inte tror mig.

Vad är då resultatet av XBones drakoniska DRM? Jo, man straffar oss som konsumenter för att göra sitt bästa att hålla piraterna borta. Är detta en garanti för att piraterna inte kommer lyckas? Nej, inte överhuvudtaget. Är det en garanti för att många konsumenter känner sig lurade och kommer stöta på negativa konsekvenser av dessa drakoniska fascistDRM? Ja, utan tvekan.

Så, åter till sakfrågan: hur skulle drakoniskt DRM i syfte av att stoppa pirater vara positivt för mig som konsument?

Inaktiv
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Online-verifiering menar du? Du kan låta dina vänner som bor på andra sidan landet få tillgång till ditt spelbibliotek digitalt.

Medlem

Tror inte att det är ett uttalande från en insatt person; jag håller nog med Jimquisition och undrar om nu spelföretagen hatar Gamestop så jävla mycket, varför gör de då affärer med dem och går så långt att de fixar exklusiva DLC's och grejjer ? Men vad vet jag.

Jag tycker det är OK att inte ha någon begagnathandel på digitalt köpta spel i XB1 men skivorna är en annan sak. Men jag har inget att säga till om ändå


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Skrivet av TotalCraptastic:
Skrivet av Krayze:

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Så ditt svar är att "Pirater förstör för oss som betalar för att då sätter företagen DRM på våra produkter, därför är det bra att vi får en konsol som går stenhårt på DRM nu" ?

Det är inte piraterna som "förstör" för konsumenterna, det är ju just drm'et, som piraterna alltid förbipasserar, medan de som köper det får hanskas med djävulskapet.

Medlem
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Hur är den så dålig då? du kan ju fortfarande sälja spelet om du vill, och en snabb verifiering som knappt märks av för att garantera att du har äkta varan är inget problem tycker jag.

Du har inte hängt med i svängarna, finns INGA drm som stoppat piratkopiering.
Däremot har det gjort ett helvete för VÄLDIGT många människor som köpt spelen.

Dessutom brukar man registrera dagens spel till något konto och binda dessa till sin egna profil, med andra ord blir det ganska problematiskt att sälja dom..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Mindre piratkopiering och mindre andrahand blir mer pengar till spelutvecklaren, mer pengar till spelutvecklare blir fler och mer polerade spel till dig som konsument.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

På vilket sätt skulle stoppandet av piratkopiering via drakonisk DRM hjälpa mig som konsument? Du har fortfarande inte sagt varför. Alls.

Du antar däremot att vartenda pirat som laddar ner ett spel är en människa som hade köpt spelet ifall denne inte kunnat ladda ner det. Detta är raktut sagt absurt. Det finns INGENTING som tyder på att detta skulle vara sant. Det är ett grundlöst antagande som ingen borde göra, någonsin.

Å andra sidan tyder mycket på att man kan få piratkopierarna att köpa spelen när företagen har rätt attityd gentemot konsumenterna, speciellt gällande drakonisk DRM och dylikt. Titta på succén av The Witcher 2 av CDProjekt Red. Solklart exempel. Vad hände där då? Jo, CDPR behandlade oss kunder som människor och bojkottar DRM (eftersom det skadar konsumenten mer än det hindrar piraterna i 9/10 fall), och i sin tur så vände sig piraterna mot andra pirater och uppmanade alla att köpa spelet. In på pirate bay eller valfri sida och kolla genom kommentarerna till spelet om du inte tror mig.

Vad är då resultatet av XBones drakoniska DRM? Jo, man straffar oss som konsumenter för att göra sitt bästa att hålla piraterna borta. Är detta en garanti för att piraterna inte kommer lyckas? Nej, inte överhuvudtaget. Är det en garanti för att många konsumenter känner sig lurade och kommer stöta på negativa konsekvenser av dessa drakoniska fascistDRM? Ja, utan tvekan.

Så, åter till sakfrågan: hur skulle drakoniskt DRM i syfte av att stoppa pirater vara positivt för mig som konsument?

Nu menade jag mer om 24 timmar verifieringen som funkar som en vanlig xbox live uppdatering som har stoppat många pirater under en period tills man har hittat en väg runt uppdateringen. Jag tror på en kontinuerlig uppdatering i detta fallet 24 timmar kan lösa just det problemet.

Det kanske stämmer det du säger att pirater uppmanas att köpa ett spel för att dem känner att utvecklaren är värd det. Men det betyder inte att alla pirater tänker så och jag vet för jag har många bekanta som bara skiter i det och har ett större bibliotek av piratkopierade spel än vad du och jag har sammanlagt. Därför tror jag att man ska motverka det för att i slutändan är det en större förlust än en vinst för utvecklarna. Därav kanske du som en ärlig konsument får se en ljusare framtid för spel där många pirater bara tröttnat och hoppat över för att bidra till utvecklarna, och det tack vare dygnsverifiering.

DRM i fråga är inget som påverkar mig som jag har sagt i andra trådar. Men jag kan tänka mig det kommer vara som exempel steam, ger det en resultat på mer kampanjer och reor på hyfsat nya spel så supportrar jag DRM mer, om det nu stämmer att det är vad MS siktar på.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Online-verifiering menar du? Du kan låta dina vänner som bor på andra sidan landet få tillgång till ditt spelbibliotek digitalt.

Du inser väl att du inte kommer kunna dela med dig av hela ditt bibliotek till 10 vänner? Du kommer inte heller kunna spela samtidigt så din dräm om att ni är 10 st som köper ett spel och spelar på det sprack.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Vad personen uppenbarligen missar är att Valve lyssnade på sina kunder, Microsoft verkar ju snarare göra motsatsen. Steam hade aldrig lyckats om de kört med samma arroganta stil.

Vad du uppernbarligen missar är mängden skit som Valve fick ta i början när de lanserade Steam. Gamers gnällde väldigt kraftigt om "onlineverifiering" och "always online", men Valve trodde stenhårt på sin produkt och fortsatte med den och utvecklade den efter lanseringen.
Chansen finns att det kommer hända med Xbox One också.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är inte till för dig som kund. Det är till för utvecklarna för att du ska sluta pirata detas spel. Det är inte utvecklarna som är onda. Det är piraterna som är bovarna som gör dig drabbad, klaga på dem ist för på ms

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Online-verifiering menar du? Du kan låta dina vänner som bor på andra sidan landet få tillgång till ditt spelbibliotek digitalt.

Så du menar att det är värt 15000-20000 för dig?
Jag har lagt någonstans däremellan på spel både till min Xbox 360 och PS3, både fysiskt och digitalt. Då räknar jag inte med kostnaden för själva konsolen eller tillbehör. Endast spel.

För mig är möjligheten att låna ut spel till kompisar digitalt något som inte är värt hela mitt spelbibliotek. Jag har mycket hellre ett bibliotek jag äger än ett som kan sluta fungera när systemet är nere eller Microsoft inte längre vill supporta en gammal konsol.

För mig är möjligheten att sälja vidare inget primärt även om jag tycker att det är något jag ska kunna göra eftersom det är min ägodel. Jag kan till och med tänka mig den gamla lösningen med online-pass för jag förstår hur begagnade spel med huvudsakligt onlinefokus håller behovet av fler servrar uppe för tex EA eller Activision.
Men att jag inte äger mitt spel och misstänkliggörs av Microsoft är som många tycker helt fel väg att gå.

Medlem
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Skrivet av TotalCraptastic:
Skrivet av Krayze:

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Så ditt svar är att "Pirater förstör för oss som betalar för att då sätter företagen DRM på våra produkter, därför är det bra att vi får en konsol som går stenhårt på DRM nu" ?

Det är inte piraterna som "förstör" för konsumenterna, det är ju just drm'et, som piraterna alltid förbipasserar, medan de som köper det får hanskas med djävulskapet.

Kan inte hålla med dig, jag tycker steam funkar galant där man får mycket bättre erbjudanden direkt till din dator som du kan ta del av. Jag har läst hur mycket steam har gjort det svårare för piraterna att gå igenom själva steams DRM för en verifikation av din kopia. Folk som har kopierat de senaste spelen har haft problem med att spara eller att spelet kraschar konstant för att det är så ostabilt. Så jo DRM har faktiskt stoppat många som försökt sig på att spela varan gratis.

Det enda negativa jag kan tänka på med DRM är servernas möjlighet att krascha.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

ELF
Medlem
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Mindre piratkopiering och mindre andrahand blir mer pengar till spelutvecklaren, mer pengar till spelutvecklare blir fler och mer polerade spel till dig som konsument.

Rangordning på hur jag helst har mitt spel:

1. DRM-fritt. (Köper gärna till fullpris för att stödja utvecklarna)
2. DRM-skydd med verifiering av CD och CD-nyckel. (Väntar gärna lite, men kan köpa till fullpris)
3. Piratat. (Gratis är gott om utvecklarna själva får välja)
4. Något slags online DRM. (Helst inte, men är det ett spel som jag verkligen vill ha men som inte finns DRM-fritt eller ens finns piratat, då kan jag tänka mig att köpa det billigt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

På vilket sätt skulle stoppandet av piratkopiering via drakonisk DRM hjälpa mig som konsument? Du har fortfarande inte sagt varför. Alls.

Du antar däremot att vartenda pirat som laddar ner ett spel är en människa som hade köpt spelet ifall denne inte kunnat ladda ner det. Detta är raktut sagt absurt. Det finns INGENTING som tyder på att detta skulle vara sant. Det är ett grundlöst antagande som ingen borde göra, någonsin.

Å andra sidan tyder mycket på att man kan få piratkopierarna att köpa spelen när företagen har rätt attityd gentemot konsumenterna, speciellt gällande drakonisk DRM och dylikt. Titta på succén av The Witcher 2 av CDProjekt Red. Solklart exempel. Vad hände där då? Jo, CDPR behandlade oss kunder som människor och bojkottar DRM (eftersom det skadar konsumenten mer än det hindrar piraterna i 9/10 fall), och i sin tur så vände sig piraterna mot andra pirater och uppmanade alla att köpa spelet. In på pirate bay eller valfri sida och kolla genom kommentarerna till spelet om du inte tror mig.

Vad är då resultatet av XBones drakoniska DRM? Jo, man straffar oss som konsumenter för att göra sitt bästa att hålla piraterna borta. Är detta en garanti för att piraterna inte kommer lyckas? Nej, inte överhuvudtaget. Är det en garanti för att många konsumenter känner sig lurade och kommer stöta på negativa konsekvenser av dessa drakoniska fascistDRM? Ja, utan tvekan.

Så, åter till sakfrågan: hur skulle drakoniskt DRM i syfte av att stoppa pirater vara positivt för mig som konsument?

Utan piratkopiering skulle inte DRM fylla något syfte så självklart är Xbox One delvis ett resultat av er pirater.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Mindre piratkopiering och mindre andrahand blir mer pengar till spelutvecklaren, mer pengar till spelutvecklare blir fler och mer polerade spel till dig som konsument.

Rangordning på hur jag helst har mitt spel:

1. DRM-fritt. (Köper gärna till fullpris för att stödja utvecklarna)
2. DRM-skydd med verifiering av CD och CD-nyckel. (Väntar gärna lite, men kan köpa till fullpris)
3. Piratat. (Gratis är gott om utvecklarna själva får välja)
4. Något slags online DRM. (Helst inte, men är det ett spel som jag verkligen vill ha men som inte finns DRM-fritt eller ens finns piratat, då kan jag tänka mig att köpa det billigt.

Isåfall så får du hitta en annan hobby, med tanke på vart spelmarknaden är på väg.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Med tanke på hur duktiga Microsoft är på att krama varenda liten krona ur sina konsumenter så tror jag inte att de kommer erbjuda en lika fördelaktig tjänst med rejäla reor som Steam oavsett vad som händer med begagnat-handeln. På PC har man DRM-fria alternativ (GOG m.m.) så där måste Steam konkurrera med reor ibland.

Xbox är ett slutet system kontrollerat av ett företag som har makt över vilka som ska få släppa spel till konsolen och de är den enda digitala distributören till den plattformen så vitt vi vet.

Resonemanget påminner lite om restaurangmomsen, man förutsätter att distributörerna inte bara ska plocka ut den extra vinsten utan att först göra sina produkter billigare. Jag tror det när jag ser det.

Bra punkter där.

Ett annan sak är att steam konkurrerar med pirat spel också. De måste ge service som är enklare och smidigare tex the pirate bay. Sådan konkurrans kommer inte att finnas på Xbox alls.

Skriv svar