Mark Cerny pratar om den intressanta vägen till PS4

Robot
Mark Cerny pratar om den intressanta vägen till PS4

Är du intresserad av spel och konsoler, då är detta något du inte får missa.

#sony


Skribent
Mark Cerny pratar om den intressanta vägen till PS4

Då var den här kvällen också räddad.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag såg detta när det sändes och måste säga att detta nog är underhållande för alla som är intresserade av spel.

Cerny är nog bland de största genierna som funnits i spelvärlden. Han har jobbat som programmerare (anställd av Atari som 17-åring och sedan av Sega som enda (?) utlänning på 80-talet), speldesigner, spelbolagschef och nu även huvuddesigner av hårdvaran i PS4. Till råga på allt är han extremt vältalig och "lättlyssnad" också.

Jag som förr mest spelat på datorer och PC hade knappt en aning om att han existerade fram till för några år sedan.

Skribent
Skrivet av Margy:

Jag såg detta när det sändes och måste säga att detta nog är underhållande för alla som är intresserade av spel.

Cerny är nog bland de största genierna som funnits i spelvärlden. Han har jobbat som programmerare (anställd av Atari som 17-åring och sedan av Sega som enda (?) utlänning på 80-talet), speldesigner, spelbolagschef och nu även huvuddesigner av hårdvaran i PS4. Till råga på allt är han extremt vältalig och "lättlyssnad" också.

Jag som förr mest spelat på datorer och PC hade knappt en aning om att han existerade fram till för några år sedan.

Jag har extremt svårt för att hålla reda på alla som cirkulerar i denna branschen, men herre jäklar vilket CV den snubben har. Det är hatten av bara.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Helt fascinerad hur lätt det va att kolla på hela då han va väldig duktig på att tala!

Medlem

Riktigt bra tips, Johan. Hoppas på fler sådana här nyheter/artiklar där lite djupare diskussioner/föreläsningar förekommer.

Sjukt bra föreläsning, för övrigt.

Skribent
Skrivet av Sethernis:

Riktigt bra tips, Johan. Hoppas på fler sådana här nyheter/artiklar där lite djupare diskussioner/föreläsningar förekommer.

Sjukt bra föreläsning, för övrigt.

Pubbade en film där Last of Us-gänget diskuterade spelet i torsdags. Tycker sådant här är roligt, och det är alltid nyttigt att få djupare förståelse för allt. Något som hade varit skitkul var en dokumentär där filmarna följde en utvecklarstudio och vi fick se spelet från skiss till färdig produkt. Lär vara rätt mycket vändningar och drama.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Sjukt intressant!


signatur

Specs: PS5

Medlem

Riktigt bra, kul och se även hur just allt det jag själv tyckt och tänkt angående PS2/PS3 (med dess svåra arkitekturer), och hur just dom tänkt med PS4, angående hur det viktigaste är inte hårdvaran utan att dom som gör spelen måste ha så enkelt som möjligt att förstå hårdvaran för att göra bra spel, men även för att både spara tid och pengar, men speciellt just göra grafki/spel/fysik motorer som blir bättre och bättre med tiden.

För jag är helt övertygad, att mjukvara kommer bli nästa hårdvara. Vi kommer snart till den punkten, att starkare hårdvara (kommer ju alltid bli bättre) kommer bli mindre och mindre viktigt för att det krävs mindre och mindre för att få ut mycket i spel som är vackra och känns levande och är roliga m.m.
Om man bara jämför PS3 1-2års spel till spelen Last Of Us mfl nu fler år senare, så är skillnaden enorm! Så han har helt rätt, självklart ;), att satsa ha dialog med dom som gör spelen och hårdvaran är super viktigt, och är helt otroligt att det inte har varit så tidigare på samma sätt!?

Så kul att höra att Sony, men även nog Microsoft (med tanke på deras liknande hårdvara) börjat förstå att för att få bättre spel, men även framtidssäkra sina maskiner, så är det viktigt att på ett sätt slå ihop hårdvarusidan med mjukvarumakarna.

Så riktigt bra föreläsning, och kul intressant info, att få se att dom börjat förstå att "exotic" hardware inte är speciellt smart sätt att gå framåt, även om det säkert skulle ha fått mer WOW från dom som är dumma nog att jämföra PC hårdvara och prestanda, med konsoller.

Bästa sätt jämföra eller förklara för dom som inte förstår skillnaden mellan dom två är, en AMD HD7970M (en av dom bästa bärbara gpu:erna till laptops), vilket är nästan samma som den på ps4) är i en konsoll jämförbar med en GTX680/GTX770 på en pc, menar inte i räkningskapacitet utan hur spelen kommer se ut och hur dom presterar.

Så visst om PS4 vore en speldator så skulle även jag vara besviken, men som konsoll har den extremt bra prestanda och hårdvara. Vilket många PC (pc only) spelare verkar inte fatta. Och i vissa fall har den t.om 50% bättre prestanda i GPU:n jämfört med XBOX1. Så PS4 is the way to go! Rimmar t.om.... Hihii


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag bumpar skamlöst i förhoppning att några fler tittar.

Det har nu även laddats upp en "officiell" version av videon:

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Sethernis:

Riktigt bra tips, Johan. Hoppas på fler sådana här nyheter/artiklar där lite djupare diskussioner/föreläsningar förekommer.

Sjukt bra föreläsning, för övrigt.

Pubbade en film där Last of Us-gänget diskuterade spelet i torsdags. Tycker sådant här är roligt, och det är alltid nyttigt att få djupare förståelse för allt. Något som hade varit skitkul var en dokumentär där filmarna följde en utvecklarstudio och vi fick se spelet från skiss till färdig produkt. Lär vara rätt mycket vändningar och drama.

Det pågår faktiskt just det du efterfrågar just nu med dokumentären om Double Fines nya äventyrsspel som kickstartades. Dom släpper ett avsnitt per månad för alla som backade projektet. Grymt intressant, och de vågar även visa saker som när budgeten börjar tryta, skrivkramp osv så det känns inte som ett marknadsföringstrick utan verkligen en riktig dokumentär som spelas in av ett filmcrew.

Rekommenderas varmt, tror det går att backa i efterhand och få tillgång till alla avsnitt också.

Inaktiv

Mycket intressant föreläsning, hans högmod kan dock bli hans fall . Han insinuerar att edram lösningen är bättre men att utvecklare inte klarar av att utnyttja det enkelt. En gissning är att MS kommer att få honom att framstå som en amatör när spelen för One släpps.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Mycket intressant föreläsning, hans högmod kan dock bli hans fall . Han insinuerar att edram lösningen är bättre men att utvecklare inte klarar av att utnyttja det enkelt. En gissning är att MS kommer att få honom att framstå som en amatör när spelen för One släpps.

Han kan aldrig framstå som en amatör. Han kan ha fel om framtiden men hans resonemang är klokt. Framtiden får utvisa om han har rätt. Men en amatör är han då rakt inte.

Inaktiv

Risken finns att när MS väl visar upp One och den skulle visa sig överlägsen P4 , då kommer Cerny att framstå som en amatör. Detta är ett stort OM dock. MS kan mycket väl sitta på trumfkorten just nu, men att inte visa vad de har kan ge dem 5 års övertag och kanske en knäck som Sony verkligen inte behöver just nu. Cerny kan då vara [den utländske] killen som dödade Sony. Som säkert vissa här vet så är Sonys PS division under en väldig press efter clusterfxxken som var PS3, deras största misslyckande. Sonys aktieägare kan inte ta en smäll till utan att agera och skulle det visa sig att MS verkligen One-upar Sony (no pun intended) så kan de tvingas lägga ned PS verksamheten, något som aktieägare redan 2-3år in i PS3ans liv ville.
Sen finns ju klart möjligheten till det helt omvända - men innan MS presenterar sina kort(Ones verkliga kapacitet) så är allt bara spekulationer.
Cerny framstår dock för mig som oerhört självgod - man behöver inte skryta med sina meriter eller kalla sig för en av de tre (den viktigaste av de 3) musketörerna för att hålla en föreläsning. Dessutom såg det nästan ut som att han pitchar Shu för ny Sony vd.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Mycket intressant föreläsning, hans högmod kan dock bli hans fall . Han insinuerar att edram lösningen är bättre men att utvecklare inte klarar av att utnyttja det enkelt. En gissning är att MS kommer att få honom att framstå som en amatör när spelen för One släpps.

Nu använder ju inte Xbox One eDRAM utan det betydligt långsammare eSRAM.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av the_o:

Mycket intressant föreläsning, hans högmod kan dock bli hans fall . Han insinuerar att edram lösningen är bättre men att utvecklare inte klarar av att utnyttja det enkelt. En gissning är att MS kommer att få honom att framstå som en amatör när spelen för One släpps.

Nu använder ju inte Xbox One eDRAM utan det betydligt långsammare eSRAM.

långsammare?

SRAM är
enklare att arbeta med
mer resistent
snabbare (r/w samtidigt sk duplex)

nackdel, tar lite mer plats och är dyrare.

Medlem
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av Margy:
Skrivet av anon_81726:

Mycket intressant föreläsning, hans högmod kan dock bli hans fall . Han insinuerar att edram lösningen är bättre men att utvecklare inte klarar av att utnyttja det enkelt. En gissning är att MS kommer att få honom att framstå som en amatör när spelen för One släpps.

Nu använder ju inte Xbox One eDRAM utan det betydligt långsammare eSRAM.

långsammare?

SRAM är
enklare att arbeta med
mer resistent
snabbare (r/w samtidigt sk duplex)

nackdel, tar lite mer plats och är dyrare.

Ja, du har rätt, jag virrade bort mig själv där.

Det jag tänkte på var att GDDR5-minnet i PS4 väl har högre bandbredd än vad det "snabba" eSRAM-minnet i Xbox One?

Inaktiv

Mja, bandbredden i One verkar kunna matcha (och ev överträffa) P4ans bandbredd om digital foundrys senaste information stämmer. Men som sagt, tills Ones specar är officiella så är det inte lönt att diskutera. Men teorin säger iallafall att One mycket väl kan bli en sleeperhit trots e3.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Mja, bandbredden i One verkar kunna matcha (och ev överträffa) P4ans bandbredd om digital foundrys senaste information stämmer. Men som sagt, tills Ones specar är officiella så är det inte lönt att diskutera. Men teorin säger iallafall att One mycket väl kan bli en sleeperhit trots e3.

Egentligen tror jag inte att bandbredd är något som i praktiken kommer spela roll. Xbox One och PS4 är så pass lika att utvecklarna kommer satsa på att göra spelen till plattformarna så lika som möjligt. Det var större skillnad på PS3 och Xbox 360 och där har vi inte direkt sett några enorma skillnader bortsett från en del titlar i början av generationen.

Det enda som kan bli intressant är hur förstapartsspelen skiljer sig åt.

1
Skriv svar