Steam och Twitch inleder samarbete

Medlem
Skrivet av phi:

Det är skillnad på sport och idrott.

Fotboll är t.ex dels en idrott men även en sport. Schack, datorspel, poker, trav, golf, motorsport m.fl är inga idrotter men ändå sporter.

Folk i allmänhet har fått för sig att sport är synonymt med idrott och om det inte förekommer någon form av fysiskt aktivitet så är det ingen sport. Men det är ju så klart så fel det kan bli.

Det har du rätt i. Uttryckte mig slarvigt

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av BearClaw:
Skrivet av spritarn:

Men sen vad man gillar är helt upp till en själv såklart, men jag vet inte om jag skulle likställa 5v5 Dota2 med en fotbollsmatch

vad är det som är så olika?
för jag tycker Dota2 innehåller alla aspekter som en åskådar-sport ska göra.
enda skillnaden ligger i att fotboll är en idrott och Dota2 är det inte

Den enda skillnaden är en massiv skillnad skulle jag säga. Att blanda in ett fysiskt element, eller som i mer intensiva idrotter där hela framgången baseras till stor del på den fysiska prestationen gör det fullständigt annorlunda.

Inte bara är det den mentala aspekten av spelet, utan du måste balansera det med det fysiska samtidigt som det fysiska påverkar det mentala (utmattning osv). Det gör det till en helt annan typ av aktivitet. Jag säger inte att någon är bättre än den andra, men de är inte alls lika. Schack och poker är i samma liga som datorspel som phi här uppe tidigare nämnde.

EDIT: Lägg därtill riskerna vid illa genomtänkta aktioner (skador, smärta, utvisningar, varningar) och du har plötsligt en mental aspekt som i sin tur påverkar det fysiska.

Straffet för ett misstag i datorspel, schack, poker osv rent direkt är ingenting. En insikt om förlust, kanske några rader på skärmen som säger "You lose" och sen är det över. Nu exkluderar jag den ekonomiska aspekten av en förlust.

Straffet för ett misstag i en idrott, förutom ovannämnda känsla kan vara brutna ben, söndertrasade knän och enorm smärta i månader. Givetvis påverkar det enormt när riskerna vid misstag är så gigantiskt mycket större

Sen får du tänka på du kan inte filma i datorspel eller fuska på hög nivå eller på lan eller liknande.

Fotboll är även extremt tråkigt att titta på mitt tycke, flesta matcher händer det noll, medans i spelvärlden händer det saker hela tiden.

detta jag ej fattar med fotboll varför folk ens tittar på det, det är inte ens kul tänk efter väldigt noga nu.

Givetvis kan jag titta, och det kan vara kul om det är en bra match, men oftast är det dålig dummare, saker som ibland man kan fundera om mutor ligger bakom filmningar som är uppenbara men dummaren dömmer inget emot.

Osv osv listan är jättelång, många problem vanliga otekniska sporter som är ren fysik och lite tanke, kommer alltid ha dessa problem varav esportspel har inte dessa problemen.

Sen för spela esport krävs det en skicklighet som är talang, du kan träna upp den men omöjligt att lira på hög nivå utan den.

Det är räkna ut när saker händer på mili sekunden.
och reflexer, dock har det ju inte med uthållighet som i fotboll, men talang i esport existerar det kan jag garantera dig, det är tom så att det är svårare att vara absolut bäst i esport än i spel.

Då du måste ha en speciell talang som inte många mäniskor har och det är just denna reflexen och kalkyluträkningen vad du ser på milisekunden av informationen och räkna ut, utgångsläget av vad du gör härnästa och räkna ut vad dom kan göra.

Det är intelligens av en helt annan nivå.

Medlem

MS. Xbox one med always online var nog tanken på streaming.
Synd skulle vilja välja det som alternativ i den konsolen.
Mobilen och datorn är ju alltid online så hoppas att det kommer som eget val. Kul med lite utveckling.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av BearClaw:
Skrivet av spritarn:

Men sen vad man gillar är helt upp till en själv såklart, men jag vet inte om jag skulle likställa 5v5 Dota2 med en fotbollsmatch

vad är det som är så olika?
för jag tycker Dota2 innehåller alla aspekter som en åskådar-sport ska göra.
enda skillnaden ligger i att fotboll är en idrott och Dota2 är det inte

Den enda skillnaden är en massiv skillnad skulle jag säga. Att blanda in ett fysiskt element, eller som i mer intensiva idrotter där hela framgången baseras till stor del på den fysiska prestationen gör det fullständigt annorlunda.

Inte bara är det den mentala aspekten av spelet, utan du måste balansera det med det fysiska samtidigt som det fysiska påverkar det mentala (utmattning osv). Det gör det till en helt annan typ av aktivitet. Jag säger inte att någon är bättre än den andra, men de är inte alls lika. Schack och poker är i samma liga som datorspel som phi här uppe tidigare nämnde.

EDIT: Lägg därtill riskerna vid illa genomtänkta aktioner (skador, smärta, utvisningar, varningar) och du har plötsligt en mental aspekt som i sin tur påverkar det fysiska.

Straffet för ett misstag i datorspel, schack, poker osv rent direkt är ingenting. En insikt om förlust, kanske några rader på skärmen som säger "You lose" och sen är det över. Nu exkluderar jag den ekonomiska aspekten av en förlust.

Straffet för ett misstag i en idrott, förutom ovannämnda känsla kan vara brutna ben, söndertrasade knän och enorm smärta i månader. Givetvis påverkar det enormt när riskerna vid misstag är så gigantiskt mycket större

men det fysiska elementet spelar ju inte så stor roll för oss som tittar utan mest för de som utövar. fast gemene man kan ju enklare förstå och relatera mer till en traditionell fysisk sport vilket är största anledningen till att fysiska idrotter är större.

men för en åskådare så är det samma element i sporterna, två sidor som har tydliga mål och regler för att vinna mot sin motståndare.
jag skulle vilja påstå att det strategiska elementet är mycket större och viktigare i icke-fysiska sporter än i fysiska, vilket resulterar i mycket mer variation och, i min mening, mer imponerande spel.

och du skrev i ditt första inlägg om att titta på när andra spelar. själv gillar jag inte det, enda anledning jag skulle titta på när någon annan spelar är för att se om jag skulle vilja spela det själv.
fast det är lite annorlunda med "let's play"-videor på youtube. tittar inte på så mycket såna men när jag gör det så är det för att personen som spelar gör väldigt underhållande kommentarer


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

sluta argumentera för och emot sport/idrott vs esport... det är som att försöka övertala en kristen om att gud inte finns


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Hur länkar man samman profilerna? Har kollat runt men inte hittat något.

12
Skriv svar