På krigsstigen i ny film från Arma III

dmn
Medlem
Skrivet av Zpartan:

Inte årets spel, årets simulator, det är en vansinnig skillnad, spel har i coddar och bfar, simulator har ni i Arma, Sturmovik, Deltaforce, rouge spear eller SWAT!

Spela kan man göra lite när man vill
Simulator är en livsstil!

Arma är inte en simulator. De system som finns är inte i närheten av den funktionsmässiga detaljrikedom som en riktig simulator har (jämför med t ex DCS A10).

Det Arma gör är att skapa en trovärdig och storskalig representation av krig, men alla enskilda system är förenklade till den grad att de ändå är väldigt lättillgängliga.

Tittar vi återigen på exemplet med DCS A10 så tar det där nästan 5-10 minuter bara att starta upp flygplanet och dess system så man kan komma upp i luften, då det är en simulering som nästan exakt återger hur det fungerar i verkligheten.

Jämfört med simulering på den nivån är Arma rena arcade-shootern.

Medlem

Satan vad bra det ser ut!
Säger det igen, ett gamemode i stil med Planetside 2 hade varit så jävla grymt till det här!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Stag:

Jepp, men det nästan alla verkar glömma är att spelet fortfarande är under utveckling.

Är inte det en överdrift?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Verkligen inte. Det gick precis in i beta, och fram tills nyss har det tydligt varit mängder med buggar och begränsat med content. Först nu börjar mängden innehåll utökas i större grad.

Det som funnits tillgång till tidigare har varit en sorts early access.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

k3m
Medlem
Skrivet av General Failure:

Betan intygar åtminstone om att alla mina förväntningar på Arma3 kommer infrias. Det är mkt befriande och upplyftande att det fortfarande finns bolag som Bohemia (och DCS) som håller kvar i de gamla traditionerna. De har åtminstone kraft (och kapital) att så emot mörkret i form av räls-gameplay, nerdummad konsolifiering, anal-DRM, DLC och allt annat hata-din-kund BS. Istället fokuserar de på det som i min värld är värt något. 1) Ultravålds-stridssimulatorer med realism och kvalitet i fokus. 2) Välkomnar communityn som en central aktör och resurs. All heder till dem och hoppas slutresultatet blir bra och de kan gå runt på det. Årets spel? Det lär få min röst.

Aye!

Inaktiv
Skrivet av dmn:
Skrivet av Zpartan:

Inte årets spel, årets simulator, det är en vansinnig skillnad, spel har i coddar och bfar, simulator har ni i Arma, Sturmovik, Deltaforce, rouge spear eller SWAT!

Spela kan man göra lite när man vill
Simulator är en livsstil!

Arma är inte en simulator. De system som finns är inte i närheten av den funktionsmässiga detaljrikedom som en riktig simulator har (jämför med t ex DCS A10).

Det Arma gör är att skapa en trovärdig och storskalig representation av krig, men alla enskilda system är förenklade till den grad att de ändå är väldigt lättillgängliga.

Tittar vi återigen på exemplet med DCS A10 så tar det där nästan 5-10 minuter bara att starta upp flygplanet och dess system så man kan komma upp i luften, då det är en simulering som nästan exakt återger hur det fungerar i verkligheten.

Jämfört med simulering på den nivån är Arma rena arcade-shootern.

När det gäller fordon, flyg etc är Arma helt klart inte i samma solsystem som DCS A-10, KA-50, Rise-of-Flight etc. Det kommer inte ens i närheten av detaljrikedomen, fysiksmodellen och knapp-fetishismen i riktiga flygsimulatorer. Det är trots allt olika världar som är svåra att kombinera.

Arma är ingen flyg/vagnsimulator men det är helt klart en stridssimulator. Modellering och simulering av personliga vapen och understödsvapen är realistisk och trovärdig. Ballistiken och striderna likaså. Battlefield och COD är annars bra exempel på spel. Dvs utan någon som helt realistisk simulering av någonting.

Helst hade jag sett att de skippat fordonssimuleringen helt och fokuserat fullt ut på infanteristrid. De blir ju tvungna att nerfa alla komplexa moderna vapensystem och då blir det bara epa av allt. Fordonsmarsch kunde de överlåta till AI:t istället. Vill man åka modern vagn och äggvisp på realistiskt vis så finns det annat som är bättre på det.

När det gäller infanteristrid så håller Arma3 dock mycket hög sim-kvalitet. Nästan alla bitar finns på plats. Jag har inte känt sådan hallelujastämning sedan Swat3..

dmn
Medlem
Skrivet av General Failure:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Zpartan:

Inte årets spel, årets simulator, det är en vansinnig skillnad, spel har i coddar och bfar, simulator har ni i Arma, Sturmovik, Deltaforce, rouge spear eller SWAT!

Spela kan man göra lite när man vill
Simulator är en livsstil!

Arma är inte en simulator. De system som finns är inte i närheten av den funktionsmässiga detaljrikedom som en riktig simulator har (jämför med t ex DCS A10).

Det Arma gör är att skapa en trovärdig och storskalig representation av krig, men alla enskilda system är förenklade till den grad att de ändå är väldigt lättillgängliga.

Tittar vi återigen på exemplet med DCS A10 så tar det där nästan 5-10 minuter bara att starta upp flygplanet och dess system så man kan komma upp i luften, då det är en simulering som nästan exakt återger hur det fungerar i verkligheten.

Jämfört med simulering på den nivån är Arma rena arcade-shootern.

När det gäller fordon, flyg etc är Arma helt klart inte i samma solsystem som DCS A-10, KA-50, Rise-of-Flight etc. Det kommer inte ens i närheten av detaljrikedomen, fysiksmodellen och knapp-fetishismen i riktiga flygsimulatorer. Det är trots allt olika världar som är svåra att kombinera.

Arma är ingen flyg/vagnsimulator men det är helt klart en stridssimulator. Modellering och simulering av personliga vapen och understödsvapen är realistisk och trovärdig. Ballistiken och striderna likaså. Battlefield och COD är annars bra exempel på spel. Dvs utan någon som helt realistisk simulering av någonting.

Helst hade jag sett att de skippat fordonssimuleringen helt och fokuserat fullt ut på infanteristrid. De blir ju tvungna att nerfa alla komplexa moderna vapensystem och då blir det bara epa av allt. Fordonsmarsch kunde de överlåta till AI:t istället. Vill man åka modern vagn och äggvisp på realistiskt vis så finns det annat som är bättre på det.

När det gäller infanteristrid så håller Arma3 dock mycket hög sim-kvalitet. Nästan alla bitar finns på plats. Jag har inte känt sådan hallelujastämning sedan Swat3..

Jag håller med om att infanteri-delen är den bästa till dags dato, och det är den delen av Arma 3 som är närmast simulatorkvalitet.
Även om mycket är där så saknas otroligt mycket ändå....eller saknas och saknas. Man har ju gjort designval som gör det roligt att spela.

Står dock fast vid att helheten bara är en trovärdig stridsrepresentation, snarare än en simulator.
Det är oändligt mycket svårare att simulera infanteri på ett bra sätt, till skillnad från ett flygplan.

Flygplan har i sammanhanget väldigt enkel fysik och väldefinierade system som är lätta att återskapa. Människor ärav det faktum att vi själva är just människor, oändligt mycket svårare.

Inaktiv
Skrivet av dmn:
Skrivet av General Failure:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Zpartan:

Inte årets spel, årets simulator, det är en vansinnig skillnad, spel har i coddar och bfar, simulator har ni i Arma, Sturmovik, Deltaforce, rouge spear eller SWAT!

Spela kan man göra lite när man vill
Simulator är en livsstil!

Arma är inte en simulator. De system som finns är inte i närheten av den funktionsmässiga detaljrikedom som en riktig simulator har (jämför med t ex DCS A10).

Det Arma gör är att skapa en trovärdig och storskalig representation av krig, men alla enskilda system är förenklade till den grad att de ändå är väldigt lättillgängliga.

Tittar vi återigen på exemplet med DCS A10 så tar det där nästan 5-10 minuter bara att starta upp flygplanet och dess system så man kan komma upp i luften, då det är en simulering som nästan exakt återger hur det fungerar i verkligheten.

Jämfört med simulering på den nivån är Arma rena arcade-shootern.

När det gäller fordon, flyg etc är Arma helt klart inte i samma solsystem som DCS A-10, KA-50, Rise-of-Flight etc. Det kommer inte ens i närheten av detaljrikedomen, fysiksmodellen och knapp-fetishismen i riktiga flygsimulatorer. Det är trots allt olika världar som är svåra att kombinera.

Arma är ingen flyg/vagnsimulator men det är helt klart en stridssimulator. Modellering och simulering av personliga vapen och understödsvapen är realistisk och trovärdig. Ballistiken och striderna likaså. Battlefield och COD är annars bra exempel på spel. Dvs utan någon som helt realistisk simulering av någonting.

Helst hade jag sett att de skippat fordonssimuleringen helt och fokuserat fullt ut på infanteristrid. De blir ju tvungna att nerfa alla komplexa moderna vapensystem och då blir det bara epa av allt. Fordonsmarsch kunde de överlåta till AI:t istället. Vill man åka modern vagn och äggvisp på realistiskt vis så finns det annat som är bättre på det.

När det gäller infanteristrid så håller Arma3 dock mycket hög sim-kvalitet. Nästan alla bitar finns på plats. Jag har inte känt sådan hallelujastämning sedan Swat3..

Jag håller med om att infanteri-delen är den bästa till dags dato, och det är den delen av Arma 3 som är närmast simulatorkvalitet.
Även om mycket är där så saknas otroligt mycket ändå....eller saknas och saknas. Man har ju gjort designval som gör det roligt att spela.

Står dock fast vid att helheten bara är en trovärdig stridsrepresentation, snarare än en simulator.
Det är oändligt mycket svårare att simulera infanteri på ett bra sätt, till skillnad från ett flygplan.

Flygplan har i sammanhanget väldigt enkel fysik och väldefinierade system som är lätta att återskapa. Människor ärav det faktum att vi själva är just människor, oändligt mycket svårare.

Definitionen av vad som är "simulering" kan förstås vara subjektiv. Är det en realistisk återgivning så är det simulering imo. Arma är så digitalt nära man kommer riktig infanteristrid vilket räcker för mig, simulering eller inte.

Håller dock inte med om att flygdynamik är särskilt enkelt att simulera. Det är nog bland det mest invecklade man kan ge sig på rent matematiskt. Det krävs en hel del för att få till rätt känsla i en flygmodell. Lägg sedan till allt annan fysik och vapensystem som ska snurra i realtid. Människor är förvisso oförutsägbara men det behöver man inte heller simulera om det nu inte handlar om ren AI. Bygga bra soldat AI är förstås svårt, i synnerhet om grupp/pluton dynamik är med i bilden. Det är svårt nog att få den organismen att fungera irl. Finns inte så många bra exempel på det annat än Flashpoint och Arma serien.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Stag:

ArmA2 tycker jag känns så opolerat i fordons-hantering.. Typ köra quad bike. Sväng mer än 10 grader i 20 km i timmen och du välter. Lite festligt, men ganska jobbigt.

Ja, fordonsfysiken är inte spelets starka sida. Har de förbättrat det i trean? När jag spelade ArmA3 så kunde man skjuta bort ett däck på fordonet utan att köregenskaperna förändrades. Jag antar att de fixat det nu?

Som någon sa så är det förbättrat, men fortfarande inte helt klart. Du kan fortfarande köra 100kmh över en kulle, flyga 120meter in i en sten utan någon som helst skada.

Men Betan har iofs inte hållit på så länge, och dem nämnde att i alphan skulle dem fokusera mer på infanteri, och i betan mer på fordon, så med andra ord så lär det bli mycket bättre snart.


signatur

Rwa?

Medlem

Man kan också köra 30 km/h på plan mark, krocka med en buske och dö. Det är lite instabilt, men sådana händelser är helt klart mer sällsynta nu.

Precis som den exotiska frukten sa så fokuserar man på infanteri nu.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

12
Skriv svar