The Golden Throne of S...

Medlem
The Golden Throne of S...

Att många nya filmer är baserade på andra äldre filmer, böcker och annat gammalt är väl knappast något nytt. Det mest nyskapande vi får idag är väl det som pressas ut i porslinstronen varje morgon, aldrig den tidigare lik...
När vi ändå är inne på dom områdena kan vi kanske lite lätt förflytta oss till Hollywoods nya "rim"-jobb, Pacific Rim. Har inga egentliga förväntningar men hoppas på en underhållande scifi-film. Nu har jag inte speciellt höga krav på sci-fi då det sällan blir rakt igenom bra. Transformers, Battleship, John Carter... filmerna är helt okej att se, men bra, nja. Bättre kan man.
Men då och då kommer det några som överraskar, inget mästerverk där heller men med en inställning att sitta och smygspela på mobilen och kanske läsa en och annan blogg här på FZ under tiden filmen flashar förbi, så blir man ändå positivt överraskad. Pandorum var en sån film, Lockout och nu Oblivion är också såna filmer som har gett mig en bra filmkväll. Sci-fi nörd som man är blir man ju inte speciellt tillgodosedd även om 2013 ser förhållandevis bra ut på den fronten, sitter just nu och är förbannad över hur snåla NASA är som bara tilldelat en "liten" summa pengar till deras projekt angående warp-teknik.

http://www.expressen.se/nyheter/star-trek-resor-kan-bli-till-...

Japanska filmer har man ju annars försökt att hitta, sci-fi har ju lite större andel där. Returner, Host och Space Battleship Yamato för visso men det är mest tecknat man får ta.

Serien Falling Skies är inne på sin tredje säsong, vilket i scifi-världen är nästan längre än folk trott på skäggon i molnen... den är bra och jag tycker nog att denna säsong är den bättre.

Sen ser man exempel på slöseri av resurser, jag såg nyss en trailer som jag även kommer länka till nedan. Vad jag inte förstår är anledningen att göra den filmen, varför slösa pengar på något som ändå kommer försvinna ner i den där porslinstronen jag nämnde tidigare. Nu är effekterna inte dom bästa men varför inte hittat någon okänd stackare som har en bra idé istället...

Nåväl, så illa kan den ju inte vara eller hur...

När vi ändå är inne på reningsverkets hittegodsavdelning så snubblade jag över den här. Lite mer kreativitet har man ändå lagt ner på trailern men innan ni bara stänger av, se slutet på den för det kommer att chocka er...

En av personerna i filmen är Sean Brosnan... japp, related...

Men vad är bra sci-fi?
En skildring av inkompetensen hos kommande marinsoldater, att USA alltid tycks ha ett hemligt rymdskepp eller har snott någon annans, att alla ryssar måste ha en genetisk fallenhet för rymdsjuka och paranoia, Bruce Willis som slår golfbollar på Greenpeace, amerikaner som måste offra sig igen för att rädda världen från drönaraliens, rymdvarelser som klarar av intergalaktiska resor men inte lärt sig stänga munnen eller hittat något medel för överproduktion av saliv...?

Om så är fallet se inte denna film...

#blogg

Medlem
The Golden Throne of S...

Ja sedan ryssarna mer eller mindre försvann från Sci-fi scenen har det vart för mycket pewpew-action och för lite mysterier. Solaris måste ändå vara ett av de bästa sci-fi koncepten i film.

Kom också och tänka på Space Battleship Yamato. Fast jag och polaren råkade ladda ner den utan subtitles så vi genomled hela filmen och gissandes till vad de sa Blev rätt kul i och för sig

1
Skriv svar