World of Warcraft tappar ännu fler spelare

Medlem

7.7 miljoner och fortfarande efter snart 10 år störst. tror nog tom dom har ensamma vad alla andra "stora" mmo har ihop. Detta spel är utan tvekan det bästa som hänt för mig med tanke på tid man lagt ner på detta spelet. inget annat spel kan mäta sig med detta. Och vore det inte för WoW hade vi inte haft hälften av de MMO som finns idag. blizzard vet vad dom gör och jag personligen tycker dom gör det bra. Sen kan inte allt bli succe så klart.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Ztreek:

Tycker det är bra att progress kurvan var större.

Du MÅSTE gå hela karazhan innan du ens kunde ta dig till tier 5, för att senare gå tier 6.

Det är inte som nu när du blir fulldingad och dödar sista bossen på sammanlagt en veckas tid 1-90.

Förr var spelare mer unika, de som la ner tid i spelet fick se mer av spelet, kan ses både dåligt och bra, men egentligen.. alla i verkliga världen kan inte se allt i världen right? varför ska de då kunna göra det i en virtuell.. man måste ha nerpissade skunkar för att kungar ska sticka ut..

När man hade en legendary i gamla wow betydde det "det här är en bra spelare som har spelat wow länge och vet sin sak"

Alla kom aldrig till sista bossen i de gamla expansionerna, man kunde lätt se en film på youtube om man var nyfiken.

alla ska inte vara bäst och kunna döda varje mob i spelet, spelare ska kunna vara olika bra på alla möjliga nivåer.

Det var ju redan kolossalt illa när det gäller raiding och lvling i Wotlk. 3½ dagar efter release så hade folk nått lvl 80 och klarat Naxx 2.0, Malygos och Sartharion.... d.v.s. allt som den nya expansionen hade att ge de första 6 månaderna.
Det enda som mer eller mindre räddade den expansionen var Ulduar och de 3 sista bossarna i Icecrown Citadel och heroic mode på resten av bossarna i den instansen. Men Ulduar var klart den mest omtyckta raid instansen den expansionen.... arenan var bara pinsam (både till utförandet och ur lore synpunkt för storyn).

Sedan hade vi hela "casual" idiotin som gick på forumet.
-Folk klagade om det var för svårt och de hade minsann samma rätt att se (klara) alla raids.
-Så Blizzard gjorde 2 versioner.. normal och heroic(hard mode)..
-Då klagade folk att de inte fick samma bra gear och de hade rätt att klara heroic också eftersom de betalade samma pris.
Sedan tog det för lång tid att få gear -> Badge farming.
Vad blev det till slut?.. Jo folk blev lvl 80... Skippade Naxx, Malygos, Sartharion, Ulduar och Crusader's Coliseum och gick direkt till Icecrown. Ingen brydde sig om det som kom innan, gear från den nyaste instansen var allt som gällde.
Att Blizzard böjde sig mot massan och gjorde spelet så enkelt förstörde allt det roliga i raiding för mig.

Starten på Cataclysm såg rätt ljus ut, heroic versionen av instanser var äntligen svårare igen. Tyvärr höll det sig inte länge och efter första raid instanserna öa jag ner WoW helt. Orkade helt enkelt inte längre.

TBC var verkligen höjden av WoW för hardcore och raiders.

Detta ----^^

Jag spelade bara WoW under ett par år där under TBC tiden, men när jag läser allt detta så får jag känslan av att jag upplevde WoW under sina bästa dagar. Ovanstående är också min uppfattning om vad som är fel med nyare installationer av WoW. Det känns som de började tänka så här:
"Varför har vi en massa content (high tier raids) som bara en liten andel av spelarbasen någonsin kommer att kunna uppleva? Låt oss göra innehållet och historien som berättas genom det tillgängliga för i stort sett alla!"

Denna tanke är i grunden feltänkt anser jag. Det som var bra med WoW var att det har givande innehåll för ALLA spelarkategorier, från casuals och barn till riktiga hardcore gamers.
1. För casuals och småbarnsföräldrar så fanns det single player quests och avancemang genom områden av varierande svårighet. Du kunde nå max level på detta sätt och vara nöjd med det.
2. De fetare questkedjorna i områdena ledde ofta in i 5-manna instanserna som sin kulmen på historien. För den som kände att han hade mera tid och flera personer att samarbeta med (eller stod ut med den cirkus som PUGs är...) så kunde man köra igenom dessa instanser för högre utmaning, bättre utrustning och mer krav på att lägga ner tid på spelet.
3. De som verkligen var seriösa med WoW och tillhörde välorganiserade guilds kunde ge sig i kast med raids: en progression av end-game innehåll för en verkligt episk historia, fajter och über loot.

Jag tror att alla ur kategori 1 och 2 egentligen drömde att de var så "coola" att de kunde höra till kategori 3 och få gå runt och flasha episk loot. Och ganska mycket var det den "drömmen" som fick mig att logga in varje dag. Strävan mot det där målet som fanns långt, långt borta. Realistiskt så insåg jag att jag aldrig kommer att orka dedikera mig nog för att få spöa Ragnaros i Molten Core, men jag tyckte det var ascoolt att det fanns folk som verkligen drog ihop ett gäng på 40 tajta snubbar för att göra det!

Oavsett hur krasst det låter så är det viktigt att göra det _svårt_ för spelare att uppnå sina mål om du vill få dem att stanna kvar. Så fort spelarna har uppnått sina mål så drar de vidare till någon annan utmaning. Det är OK att bara 2% av alla spelare någonsin får se Ragnaros, C'thun och Kil'jaeden och detta "content" är INTE bortkastat. Det är OK eftersom de övriga 98% av spelarbasen loggar på med målet att bli som dessa 2% en vacker dag.

Medlem

Fast att ha det som i vanilla var ju inte helt kul det heller till 100%.
Tror folk glömt hur jäääävulskt med jobb det var att dinga 60 och framförallt hur galet det var att lyckas ha råd med epic mount.
Det var iofs kul att se folk förfölja en avundsjukt när man lyckas skaffa benediction.
Rofl, kom att tänka på första 2 trashmobsen i MC - det tog oss (40 jävla pers) flera veckor att komma förbi

Medlem
Skrivet av Spiff:

Fast att ha det som i vanilla var ju inte helt kul det heller till 100%.
Tror folk glömt hur jäääävulskt med jobb det var att dinga 60 och framförallt hur galet det var att lyckas ha råd med epic mount.
Det var iofs kul att se folk förfölja en avundsjukt när man lyckas skaffa benediction.
Rofl, kom att tänka på första 2 trashmobsen i MC - det tog oss (40 jävla pers) flera veckor att komma förbi

Dem där jävla jättarna :D.. Och detta var ju innan spelldamage, +def och +hit kom in i bilden.
Och allt man hade var det blå dungeon settet eller iaf hade större delen av det.
Miss Miss Miss Hit Miss Miss.... Det var kul.. tog typ hela sin mana att få dö på dem. Och sedan kom Fire Elemental :D.. det var kul det.. eller hundarna med sina debuffs :D... ^_^

Medlem

Man kan inte annat än imponeras av hur länge WoW har funnits och hur många betalande spelare där finns och funnits.
Personligen önskar jag att spelet pensioneras så Blizzard kan använda alla miljarder till att utveckla nya geniala MMO-spel istället för att bara leva vidare på sin uttjatade kassako WoW. Lite nytänkande hade varit önskvärt.

123
Skriv svar