Växlingsfil

Medlem
Växlingsfil

Specs:

OP XP
C2Q6600
9600GT
2gb DDR2
Samsung 500mb SATA2 HD

Undrar bara vilken storlek på växlingsfilen som är optimal för mig, just nu har jag den på 20xx-20xx.

Ska jag ändra på det?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Se till att övre och undre gränsen på storleken är densamma, något som förhinrdrar att den blir fragmenterad, och storleken är någonstans i intervallet 2-4GB så blir det bra.

Inaktiv

Jag har "ingen växlingsfil".

2 GB RAM och inga tunga applikationer gör att det rullar perfekt ändå.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag har också hört att när man har uppåt 2GB RAM så kan man klara sig långt med det (På XP i.a.f.).

Ett tips är att köra igång alla program man brukar använda samtidigt och se hur mycket virtuellt minne Windows använder.

CTRL+ALT+DEL och i Processhanteraren kontrollerar du under Commit Charge(K) din "Peak" som skall vara längre än "Total" i "Physical Memory (K)" rutan.

En vanligt förekommande regel brukar/brukad vara att det virtuella minne skall vara 1.5 gånger ens ramminne men detta verkar inte hålla längre alltså då vi har uppåt 4GB i våra system idag.
Man får testa sig fram som jag förstått det.

Själv körde jag idag Hammer, HL2, Firefox med (just nu) 67 tabbar, Winamp med internet stream, bildredigerings- och 3d program, bildvisningsprogram och cmd. Då peakade det på 2.4GB och började varna om för lite Virtuellt minne (som var satt till 640MB efter att jag experimenterat lite. En del är på en partition (för att minimera fragmentering) och en på en separat disk.
Har 2GB RAM.

Kör du få program behöver du nog heller inget virtuellt minne i större mängder.
Men så har jag ett vagt minne om att man varnat för att stänga av växlingsfilen helt då windows kan behöva den i krissituationer.
Mellan 2-50MB på windowsdisken är minsta rekommenderade storlek har jag för mig.

Har någon hört något helt annat så rätta mig gärna.

Medlem

Sen har det varit förut iaf att t.ex. Photoshop blev väldigt grinig ifall man hade stängt av växlingsfilen då den per automatik dumpade dit lite minne.

Vet inte hur det är idag däremot, då jag gärna kör med växlingsfil även om minnet tillåter annat.

Fast sen har vi ju iofs VMWare Workstation som kan sluka lite minne när man har lite maskiner igång 8)

1
Skriv svar