Fez 2 inställt – Phil Fish slutar göra spel

Medlem

Allt Annoyed Gamer sa under det avsnittet var fan sant, vill man vara med i den här branschen så måste man lära sig att ta skit så är det bara man kan inte få alla nöjda.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Tycker det är trist att den emotionella nivån i spelbranchen närmast ligger på dagis nivå.

Inte undra på att man slutar efter ett tag. Och säg för Guds skull inte "det är showbiz", det är absolut ingen ursäkt.

Medlem

TA INGEN SKIT!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

har aldrig spelat det.

Medlem

Synd, Fez var fantastiskt och Phil Fish var definitivt ett guldkorn på twitter. När man ser honom i Indiegame the movie så uppfattas han som ganska labil vilket också understrykes på twitter. Det är kanske också problematiken med Indie-utvecklare. De är så beroende av att deras personliga image för att sälja spel att de tvingas ut på sociala medier utan något pr-lager i mellan. Det blir personligt. Visst är det lätt att tycka att han ska vara si eller så, men han är ju en utvecklare i första hand och inte något PR-geni. Det är också just därför så många dras mot storföretagen för att göra spel, de slipper ta tag i skit de inte är bra på.

Att folk i media sen förväntar sig att indievutvecklarna ska bete sig som de gör i andra spelföretag kan väl också ses som ganska orutinerat?

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av robbis:
Skrivet av starboy83:

Kan inte folk åtminstone försöka bete sig respektfullt och trevligt på nätet? Då hade det inte gått så långt. Vad är det med internet som gör folk så otrevliga egentligen?

På internet kan folk gömma sig bakom sig sina profilnamn. Det är lättare att skriva saker än att säga det öga mot öga med någon, se bara på detta forum som blivit ett skämt senaste åren. Jag skriver här enbart för att få negativa saker tillbaks på mina ironiska inlägg. Ungdomar idag har ingen respekt för något. De tror ju dessutom att allt som ligger på internet är lagligt att ladda hem. och att det är deras rättighet att få ladda hem senaste biofilmen innan premiären

- Mot anonymitet på nätet
- Mot FZ trots aktivt deltagande
- För copyrightfacism
- Skriver enbart för negativ respons (agitation?)
- Beklagar "respektlös ungdom"
- Viftar bort påstådda rättigheter

Jag älskar vilken härligt grinig gammal stofil du blivit, Robbis. Speciellt sen Xbox 180 släpptes, då fick du nästan pacemaker installerad när det gick som hetast i trådarna.

Dig kan man alltid lita på för lite "ironi" som du själv beskriver det. Du brukar alltid lite kutryggigt försöka bestrida vad sunt förnuft och intelligentsian tycker, med käppen i högsta hugg!

Har man inga argument så är det bara att pudra om peruken och dubbla sina ansträngningar. Din indignierade utmattning är något jag alltid uppskattar med dina inlägg.

Hängslen och bälte, allid redo!

Han har dock en viss poäng IMO.

Det en del vräker ur sig mot andra på nätet, hade kunnat reslutera i en rejäl käftsmäll om man sagt det rätt upp i ansiktet till någon IRL och med all rätta.

Du kan inte bete dig hur som helst IRL, det blir konsekvenser som du dessutom (förhoppningsvis) lär dig av, men på nätet kan du säga i princip vad som gång på gång och ändå komma undan med det.

Det uppmuntrar dålig karaktär och ger folk möjlighet att slippa ta ansvar för sina handlingar, vilket inte är bra, varken för den som är utsatt eller för den som slipper undan.

Jag är helt och hållet för att man ska ta ansvar för sina handlingar. Det är bland det viktigaste man kan lära ett barn och i mina ögon så är man inte en fullvärdig vuxen om man inte gör det själv.

Dessutom är det inte ok att "gömma sig" bakom en skämtsam attityd. Som med alla hot så är det hur det uppfattas som räknas, så om man tror att man kan vräka ur sig att man ska döda någon (eller en grupp skolbarn för den delen) och sen slippa undan genom att göra en smiley eller skriva "j/k" efter, så har man nog fel.

Internet eller inte, varje individ måste hållas fullt ansvarig för vad de gör och vad de säger/skriver. Detta gäller oss alla IRL, så detsamma måste gälla på internet då det fortfarande är människor man har att göra med.

SE

Utmärkt skrivet. Som jag menade fast utan min hotfulla ironiska syn.

Medlem
Skrivet av maucau:

Synd, Fez var fantastiskt och Phil Fish var definitivt ett guldkorn på twitter. När man ser honom i Indiegame the movie så uppfattas han som ganska labil vilket också understrykes på twitter. Det är kanske också problematiken med Indie-utvecklare. De är så beroende av att deras personliga image för att sälja spel att de tvingas ut på sociala medier utan något pr-lager i mellan. Det blir personligt. Visst är det lätt att tycka att han ska vara si eller så, men han är ju en utvecklare i första hand och inte något PR-geni. Det är också just därför så många dras mot storföretagen för att göra spel, de slipper ta tag i skit de inte är bra på.

Att folk i media sen förväntar sig att indievutvecklarna ska bete sig som de gör i andra spelföretag kan väl också ses som ganska orutinerat?

Skönt att du skrev det så jag slapp!

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av robbis:
Skrivet av starboy83:

Kan inte folk åtminstone försöka bete sig respektfullt och trevligt på nätet? Då hade det inte gått så långt. Vad är det med internet som gör folk så otrevliga egentligen?

På internet kan folk gömma sig bakom sig sina profilnamn. Det är lättare att skriva saker än att säga det öga mot öga med någon, se bara på detta forum som blivit ett skämt senaste åren. Jag skriver här enbart för att få negativa saker tillbaks på mina ironiska inlägg. Ungdomar idag har ingen respekt för något. De tror ju dessutom att allt som ligger på internet är lagligt att ladda hem. och att det är deras rättighet att få ladda hem senaste biofilmen innan premiären

- Mot anonymitet på nätet
- Mot FZ trots aktivt deltagande
- För copyrightfacism
- Skriver enbart för negativ respons (agitation?)
- Beklagar "respektlös ungdom"
- Viftar bort påstådda rättigheter

Jag älskar vilken härligt grinig gammal stofil du blivit, Robbis. Speciellt sen Xbox 180 släpptes, då fick du nästan pacemaker installerad när det gick som hetast i trådarna.

Dig kan man alltid lita på för lite "ironi" som du själv beskriver det. Du brukar alltid lite kutryggigt försöka bestrida vad sunt förnuft och intelligentsian tycker, med käppen i högsta hugg!

Har man inga argument så är det bara att pudra om peruken och dubbla sina ansträngningar. Din indignierade utmattning är något jag alltid uppskattar med dina inlägg.

Hängslen och bälte, allid redo!

Han har dock en viss poäng IMO.

Det en del vräker ur sig mot andra på nätet, hade kunnat reslutera i en rejäl käftsmäll om man sagt det rätt upp i ansiktet till någon IRL och med all rätta.

Du kan inte bete dig hur som helst IRL, det blir konsekvenser som du dessutom (förhoppningsvis) lär dig av, men på nätet kan du säga i princip vad som gång på gång och ändå komma undan med det.

Det uppmuntrar dålig karaktär och ger folk möjlighet att slippa ta ansvar för sina handlingar, vilket inte är bra, varken för den som är utsatt eller för den som slipper undan.

Jag är helt och hållet för att man ska ta ansvar för sina handlingar. Det är bland det viktigaste man kan lära ett barn och i mina ögon så är man inte en fullvärdig vuxen om man inte gör det själv.

Dessutom är det inte ok att "gömma sig" bakom en skämtsam attityd. Som med alla hot så är det hur det uppfattas som räknas, så om man tror att man kan vräka ur sig att man ska döda någon (eller en grupp skolbarn för den delen) och sen slippa undan genom att göra en smiley eller skriva "j/k" efter, så har man nog fel.

Internet eller inte, varje individ måste hållas fullt ansvarig för vad de gör och vad de säger/skriver. Detta gäller oss alla IRL, så detsamma måste gälla på internet då det fortfarande är människor man har att göra med.

SE

Ibland behöver man få vara anonym för att även kunna vara ärlig i dagens samhälle. :\ Fast att man beter sig som en skit finns det ingen ursäkt för, men det finns precis lika många på nätet(...kankse något färre) som i verkligheten som beter sig som as. Det är i människans natur att hata varandra.

Medlem
Skrivet av Rainbows Dash:

Fish verkar inte direkt vara en väldigt trevlig människa, MEN citatet där han uppmanar AnnoyedGamer att ta livet av sig var ett direkt citat (utan " " tecken) från den briljanta serien "Futurama" där karaktären "Bender" säger skämtet. (i Phils fall var det väl mer menat som en förolämpning, men ändå.)

https://www.youtube.com/embed/Ic1YLkpl1Do

Men Phil Fish glömmer det som så många (alla) på internet gör,
Dvs. Humor är mer ord, det levereringen av orden som gör skämtet.

en tweet i följande sälskap, har jag lite halvsvårt att se som ett skämt.

phil är bi-polär, han menade det nog när han skrev det.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av robbis:
Skrivet av starboy83:

Kan inte folk åtminstone försöka bete sig respektfullt och trevligt på nätet? Då hade det inte gått så långt. Vad är det med internet som gör folk så otrevliga egentligen?

På internet kan folk gömma sig bakom sig sina profilnamn. Det är lättare att skriva saker än att säga det öga mot öga med någon, se bara på detta forum som blivit ett skämt senaste åren. Jag skriver här enbart för att få negativa saker tillbaks på mina ironiska inlägg. Ungdomar idag har ingen respekt för något. De tror ju dessutom att allt som ligger på internet är lagligt att ladda hem. och att det är deras rättighet att få ladda hem senaste biofilmen innan premiären

- Mot anonymitet på nätet
- Mot FZ trots aktivt deltagande
- För copyrightfacism
- Skriver enbart för negativ respons (agitation?)
- Beklagar "respektlös ungdom"
- Viftar bort påstådda rättigheter

Jag älskar vilken härligt grinig gammal stofil du blivit, Robbis. Speciellt sen Xbox 180 släpptes, då fick du nästan pacemaker installerad när det gick som hetast i trådarna.

Dig kan man alltid lita på för lite "ironi" som du själv beskriver det. Du brukar alltid lite kutryggigt försöka bestrida vad sunt förnuft och intelligentsian tycker, med käppen i högsta hugg!

Har man inga argument så är det bara att pudra om peruken och dubbla sina ansträngningar. Din indignierade utmattning är något jag alltid uppskattar med dina inlägg.

Hängslen och bälte, allid redo!

Han har dock en viss poäng IMO.

Det en del vräker ur sig mot andra på nätet, hade kunnat reslutera i en rejäl käftsmäll om man sagt det rätt upp i ansiktet till någon IRL och med all rätta.

Du kan inte bete dig hur som helst IRL, det blir konsekvenser som du dessutom (förhoppningsvis) lär dig av, men på nätet kan du säga i princip vad som gång på gång och ändå komma undan med det.

Det uppmuntrar dålig karaktär och ger folk möjlighet att slippa ta ansvar för sina handlingar, vilket inte är bra, varken för den som är utsatt eller för den som slipper undan.

Jag är helt och hållet för att man ska ta ansvar för sina handlingar. Det är bland det viktigaste man kan lära ett barn och i mina ögon så är man inte en fullvärdig vuxen om man inte gör det själv.

Dessutom är det inte ok att "gömma sig" bakom en skämtsam attityd. Som med alla hot så är det hur det uppfattas som räknas, så om man tror att man kan vräka ur sig att man ska döda någon (eller en grupp skolbarn för den delen) och sen slippa undan genom att göra en smiley eller skriva "j/k" efter, så har man nog fel.

Internet eller inte, varje individ måste hållas fullt ansvarig för vad de gör och vad de säger/skriver. Detta gäller oss alla IRL, så detsamma måste gälla på internet då det fortfarande är människor man har att göra med.

SE

Ibland behöver man få vara anonym för att även kunna vara ärlig i dagens samhälle. :\ Fast att man beter sig som en skit finns det ingen ursäkt för, men det finns precis lika många på nätet(...kankse något färre) som i verkligheten som beter sig som as. Det är i människans natur att hata varandra.

Självklart kan anonymiteten vara bra, t.ex. för att skydda de som talar ut emot orättvisor eller brott begågna av en diktatur eller liknande, men det är IMO stor skillnad på det och på att bara hota eller smutskasta andra för att nätet tillåter det.

Vad som är (eller inte är) i människans natur ska jag låta vara osagt, men jag är ganska säker på att det är möjligheten att vara anonym i sig som gör att många kanske säger/skriver saker som de annars inte skulle ha gjort.

Kanske för långsökt att hävda att anonymiteten uppmuntrar eller t.o.m. ger upphov till dåligt beteende, men återigen så är jag tveksam till att så många skulle våga behandla andra på samma sätt IRL eller om de inte var anonyma.

Om man vet att man hålls personligt ansvarig för sina handlingar, så har de flesta nog det sunda omdömet att tänka efter innan man agerar och gör någonting tokigt. Tyärr så sätts nog denna spärr ur funktion hos många personer genom den anonymitet som nätet erbjuder.

M.a.o; internet gör dig inte dum... det ger dig bara möjlighet att sprida din dumhet utan gränser och dessutom komma undan med det.

SE

Medlem
Skrivet av sarg:

Så omogna människor kallade och uppmanade varandra till att göra omogna saker? Oh noes. Omogna reaktioner följde? As expected.

Angrysnubbens argument angående spelutvecklare/journalist-relationer är också så hemskt etiskt fel. Journalister ska göra sitt jobb och vara journalister, inte leka 'klia min rygg så kliar jag din'. Det är dålig journalistik. Spelutvecklare däremot har inget ansvar att alltid vara till en journalists befogande. "No comment" är en grej pga en anledning, och inget som bör göra att en journalist ska välja bort att rapportera om något. Så sjukt irriterande resonemang han denna tyckaren kommer med.

nu e det så att fish och J.Blow inte är så jävla duktig på att bara kunna säga en så enkel fras som no comment utan dom ska vara sjukt otrevliga medan dom gör det. (speciellt fish)

Phil fish är bara en liten Attention whore.

och ett twitter inlägg från Sony's CEO Kaz

den här videon visar hur dryg killen är.


signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av Angust:

och ett twitter inlägg från Sony´s CEO Kaz
http://i.imgur.com/qRkZrlS.png

Tänk på att det där är ett parodi-konto.

Skrivet av Angust:

den här videon visar hur dryg killen är.

https://www.youtube.com/embed/qYpMxMPZ-Mk

Mjo sjukt att han tror att han har rätten att vara så där trubbig, när han själv inte tål att bli kallad hipster utan att be någon ta livet av sig.

Medlem

Just i den videon har han dock helt rätt. Även de andra som ger svar på tal.

Medlem

Trist att media slösar med dessa utvecklares tid. Han flippa helt enkelt för att han är less på allt. Flenshuvuden som annoyedgamer, invisible wall etc är bara så himla värdelösa, sen att de sitter i en video och berättar hur "häftigt att journalister" ringer och ställer värdelösa frågor som är helt ointressanta.
Trist att han går så långt och lägger ner FEZ2, det första va ett riktigt bra spel. Hoppas att han tar upp arbetet igen när allt lugnar sig och han får jobba i lugn och ro.

Medlem

Verkar vara en snubbe som går omkring och är hög på sina egna fisar med huvudet så långt upp i sin egen röv som det bara går.

Typiskt spelutvecklare att dom beter sig som 13-åringar. Men man kanske inte bör vänta sig nåt annat av människor som suttit i en källare hela sin uppväxt och tryckt framför en dator...

Medlem

"Twitter Facebook " Det finns en anledning till att jag aldrig kommer att använda dessa "sociala siter"


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Just i den videon har han dock helt rätt. Även de andra som ger svar på tal.

han må ha rätt på en del punkter i videon men det är helt fel sätt att svara på vilket han konstant gör.


signatur

God is dead

Medlem

Varför bryr ni er egentligen? inte så att han förolämpat nån här? Hur orkar ni vara så sjukt jävla arga på honom?

Medlem
Skrivet av Angust:
Skrivet av sarg:

Så omogna människor kallade och uppmanade varandra till att göra omogna saker? Oh noes. Omogna reaktioner följde? As expected.

Angrysnubbens argument angående spelutvecklare/journalist-relationer är också så hemskt etiskt fel. Journalister ska göra sitt jobb och vara journalister, inte leka 'klia min rygg så kliar jag din'. Det är dålig journalistik. Spelutvecklare däremot har inget ansvar att alltid vara till en journalists befogande. "No comment" är en grej pga en anledning, och inget som bör göra att en journalist ska välja bort att rapportera om något. Så sjukt irriterande resonemang han denna tyckaren kommer med.

nu e det så att fish och J.Blow inte är så jävla duktig på att bara kunna säga en så enkel fras som no comment utan dom ska vara sjukt otrevliga medan dom gör det. (speciellt fish)

http://i.imgur.com/afee8ij.png

Han har ju fullkomligt rätt? Varför kommentera rykten? Så sjukt onödigt. Sensationalistisk media är fel media. Jävla värld vi lever i där nyheter inte ens är nyheter, då majoriteten inte ens bekräftar källor innan dom publicerar skit.

Medlem
Skrivet av starboy83:

Kan inte folk åtminstone försöka bete sig respektfullt och trevligt på nätet? Då hade det inte gått så långt. Vad är det med internet som gör folk så otrevliga egentligen?

Den frågan snurrar runt i mitt huvud hela tiden.

Medlem

Good shit, han var inte värd mer.
Hoppas han aldrig kommer tillbaka men vissa fåntrattar verkar ju gilla honom..

Inaktiv

Klassiskt fall av hybris.

Men trist eftersom Fez var ett skönt spel. Fast det lär garanterat komma sen när han behöver stålar, eller så säljer han idén till någon annan.

Medlem
Skrivet av predator:

Varför bryr ni er egentligen? inte så att han förolämpat nån här? Hur orkar ni vara så sjukt jävla arga på honom?

Hejhopp, Predator kom på en skitbra idé! Man borde ju inte bry sig om saker som inte händer en själv! Slopa alla nyhetssidor på direkten, inte fan ska folk få tillgång till information om saker som inte handlar om dem själva i huvudsak, än mindre kommentera dessa!

Medlem

Årets rage quit!

Medlem
Skrivet av Angust:

den här videon visar hur dryg killen är.

https://www.youtube.com/embed/qYpMxMPZ-Mk

Tycker nästan alla i den här videon är dryga.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

NEJ! Gå inte på hans PR-trick!

Medlem

Den här killen verkar ju extremt ostabil, men fan att jag inte får Fez 2...

Medlem
Skrivet av sarg:
Skrivet av Angust:
Skrivet av sarg:

Så omogna människor kallade och uppmanade varandra till att göra omogna saker? Oh noes. Omogna reaktioner följde? As expected.

Angrysnubbens argument angående spelutvecklare/journalist-relationer är också så hemskt etiskt fel. Journalister ska göra sitt jobb och vara journalister, inte leka 'klia min rygg så kliar jag din'. Det är dålig journalistik. Spelutvecklare däremot har inget ansvar att alltid vara till en journalists befogande. "No comment" är en grej pga en anledning, och inget som bör göra att en journalist ska välja bort att rapportera om något. Så sjukt irriterande resonemang han denna tyckaren kommer med.

nu e det så att fish och J.Blow inte är så jävla duktig på att bara kunna säga en så enkel fras som no comment utan dom ska vara sjukt otrevliga medan dom gör det. (speciellt fish)

http://i.imgur.com/afee8ij.png

Han har ju fullkomligt rätt? Varför kommentera rykten? Så sjukt onödigt. Sensationalistisk media är fel media. Jävla värld vi lever i där nyheter inte ens är nyheter, då majoriteten inte ens bekräftar källor innan dom publicerar skit.

men varför vara så dryg när man kan enkelt bara skriva no comment eller inte ens svara och bara ignorera det.


signatur

God is dead

Medlem

Tycker det är rätt märkligt att Phil Fish ändrar sig från "we're not going anywhere" till "Fez 2 cancelled" på typ en timma eller nå't. (Om man nu kan lita på tidsangivelsen på bilden walter_iego länkade.)


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

FM-guru
F.d. Sisyr

Hade ingen aning om vem varken Annoyed Gamer eller Phil Fish var men tyckte den förstnämnde verkade vara lite av en idiot när han satt och förolämpade Fish i programmet som länkas i artikeln.

Därefter läste jag på om Fish och vad denne sagt/gjort själv (som youtubevideon som länkas här ovan i kommentarerna med hans svar på den japanska spelutvecklarens fråga), och nu anser jag bara att det är för jävla skönt att en sådan jävel försvinner från branschen. Bra jobbat, Annoyed Gamer.

123
Skriv svar