Pojkar med autism och adhd spelar mer

Medlem

Människor med diagnoser har ofta svårare att interagera socialt med andra och det ställs på sin spets i ett lag.

På nätet eller för den delen single player blir det en öppnare och lite mer villkorslöst umgänge där man också kan lämna situationen om den är pressande. Att man då väljer denna miljö i större utsträckning framför den mer sociala "träffas och göra nåt" känns rätt självklart. Det jag kan sakna är i så fall Aspergers i denna studie.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

har många vänner som spelar mer en mig och jag har adhd dock kan ja ju erkänna att jag spelar rätt så mycket men dock inte mer en vissa andra

Medlem

Jag förstår inte varför alla lipar över bilden, vad har jag missat?
Är folk med autism och ADHD mer benägna att vara tjocka och/eller ha rosa byxor och gruvhjälm på sig?

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Jag förstår inte varför alla lipar över bilden, vad har jag missat?
Är folk med autism och ADHD mer benägna att vara tjocka och/eller ha rosa byxor och gruvhjälm på sig?

håller med dig känner mig inte specielt träffad av bilden då ja har adhd och asperger det är inte en moral tidning för tanter skulel ju vilja att man kan ta lite humor på en sån här skön sida och bara flyta på

Medlem

Bra artikel. Alltid välkommet med seriöst forskande angående ungdomars spelande, oavsett handikapp eller ej.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Jag förstår inte varför alla lipar över bilden, vad har jag missat?
Är folk med autism och ADHD mer benägna att vara tjocka och/eller ha rosa byxor och gruvhjälm på sig?

Om inte annat så vet jag hur jag ska klä mig på nästa LAN

Medlem
Skrivet av Sisyr:

På vilket sätt är det felaktigt att ha två vanliga gamers vars autistiska drag man omöjligt kan urskilja (för till skillnad mot vad du verkar tro är det inte möjligt att SE om en person har autism eller inte)

Eureka! Du slog huvudet på spiken! Här har vi vad hela den här poänglösa meningsskiljaktigheten går ut på. Alla vi menar samma sak. Låt mig förklara:

Jag, och minst 22 andra anser att den bilden är missvisande och nedlåtande i en artikel om autism, då man, precis som du påpekar, inte kan se om en person har autism eller inte. Personerna i fråga behöver inte ha autism eller adhd. De kan lika gärna vara hardcore otakus eller cosplayers. Så varför valdes de ut till en artikel om autism och adhd?

Du, KatOne och minst 10 andra anser att den bilden avbildar två helt vanliga gamers som gamear järnet (varav en med en hjälm på sig, vilket då är "konstigt" inom citationstecken även (för egentligen är det ju inte det, eller?)).

Det enda våra åsikter skiljer sig om är att jag, men inte ni, anser att de på bilden är av stereotypen übernördar eller hardcore otakus och cosplayers, och att det är missvisande mot de med autism och adhd, för alla med autism ser inte ut så.

Hade man valt en bild likt denna för artikeln hade jag inte höjt ett ögonbryn:

Den symboliserar bättre hur en gameandes autist ser ut, eller har jag fel?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Acriax:

Eureka! Du slog huvudet på spiken! Här har vi vad hela den här poänglösa meningsskiljaktigheten går ut på. Alla vi menar samma sak. Låt mig förklara:

Jag, och minst 22 andra anser att den bilden är missvisande och nedlåtande i en artikel om autism, då man, precis som du påpekar, inte kan se om en person har autism eller inte. Personerna i fråga behöver inte ha autism eller adhd. De kan lika gärna vara hardcore otakus eller cosplayers. Så varför valdes de ut till en artikel om autism och adhd?

Du, KatOne och minst 10 andra anser att den bilden avbildar två helt vanliga gamers som gamear järnet (varav en med en hjälm på sig, vilket då är "konstigt" inom citationstecken även (för egentligen är det ju inte det, eller?)).

Det enda våra åsikter skiljer sig om är att jag, men inte ni, anser att de på bilden är av stereotypen übernördar eller hardcore otakus och cosplayers, och att det är missvisande mot de med autism och adhd, för alla med autism ser inte ut så.

Jag förstår inte vad som får dig att tänka på cosplay, mer än möjligtvis hjälmen? Konsollen på bilden ser ut att vara en Sega Sega Master System från -85. Med tanke på det och de redigt gamla skärmarna kan vi rimligen gissa att bilden skulle kunna vara tagen på 80-talet (eller eventuellt tidigt 90-tal). Avklippa jeansjackor var (tyvärr...) inte en unik företeelse då.

Är det något som är förolämpande här så är det väl att peka ut de två individerna på bilden som übernördar, cosplayers eller "hardcore otakus" (vet inte vad det är, tyvärr), när det mycket väl kan vara vanliga svenssons utan någon tanke på vare sig det ena eller det andra. Hjälmen kan tyckas konstig tagen ur sin kontext, men fan ska veta att vi alla haft på oss ovanliga grejer i vissa sammanhang av en eller annan anledning. Meningslöst att spekulera vidare kring det.

Skrivet av Acriax:

Hade man valt en bild likt denna för artikeln hade jag inte höjt ett ögonbryn:

http://www.spox.com/de/esport/Bilder/514er/was-ist-esport.jpg

Den symboliserar bättre hur en gameandes autist ser ut, eller har jag fel?

Jupp, för såvitt jag vet finns det ingen rådande konsensus kring hur en genomsnittlig gamer, autistisk eller ej, ser ut. Det är, i bästa fall, empiriska åsikter det grundar sig i.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Jag förstår inte varför alla lipar över bilden, vad har jag missat?
Är folk med autism och ADHD mer benägna att vara tjocka och/eller ha rosa byxor och gruvhjälm på sig?

Tror det är exakt det som vi argumenterar över, faktiskt.
Varför valde tjockis-rosa-byxor-gruvhjalm.jpg när det finns så många andra bilder på folk som lanar liksom?

Medlem
Skrivet av Acriax:

Jag, och minst 22 andra anser att den bilden är missvisande och nedlåtande i en artikel om autism, då man, precis som du påpekar, inte kan se om en person har autism eller inte. Personerna i fråga behöver inte ha autism eller adhd. De kan lika gärna vara hardcore otakus eller cosplayers. Så varför valdes de ut till en artikel om autism och adhd?

Då kan man ställa frågan "varför inte använda den bilden?".

Om nu det inte går att se vem som har t ex autism, så är "bilden föreställer personer med autism" eller "bilden gör narr av autistiska personer" en tolkning som du och "minst 22 andra" har gjort utifrån vilka anledningar då?

Jag menar: om man inte kan se om det är personer med autism på bilden eller inte, hur kan den då göra personer med autism till åtlöje? För att göra personer med autism till åtlöje, så måste man väl veta att det är sådana personer på bilden först(?).

Snacka om att göra en höna av.... ingenting.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det känns jobbigt att behöva påpeka detta ännu en gång, men kom ihåg att korrelation INTE innebär kausalitet. Tack för mig.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Skribent
Skrivet av zsm:

Vad är det här för dåligt försök att klämma in en rolig bild? Knappast en relevant bild till texten. Vad sägs om att ta rapporteringen på allvar istället för att försöka göra allting till ett skämt?

Skärpning.

Jag ser inte det roliga i bilden, utan såg det mest en bild på två personer som spelade. Att det sedan uppfattas så är fruktansvärt beklagligt och så här i efterhand hade det varit bättre att han en bild utan människor på alls.

Skrivet av pikehead:

Jag tror det stämmer det mesta, Har själv autism så jag sitter mycket framför dator å lirar:). Men sen till bilden det är väl bara att försöka driva med dom som har adhd eller autism, finns alltid nåt man ska lägga till liksom,samma med smygrasism.Jag tror inte folk är så jävla dum huvet liksom utan dom ser det där rent provokation.

Jag såg bara en bild på två personer som spelade, sedan har andra satt någon slags värdering i den. Slutade göra narr av folk som var annorlunda runt 1985

Skrivet av Acriax:
Skrivet av Svanberg:

Jag förstår inte varför alla lipar över bilden, vad har jag missat?
Är folk med autism och ADHD mer benägna att vara tjocka och/eller ha rosa byxor och gruvhjälm på sig?

Tror det är exakt det som vi argumenterar över, faktiskt.
Varför valde tjockis-rosa-byxor-gruvhjalm.jpg när det finns så många andra bilder på folk som lanar liksom?

Men sluta nedvärdera folk på grund av deras vikt. Nyheten handlade om adhd och autism, trodde ärligt talat inte att folk per automatik skulle se det som ett "skämt" för att man hade med ryggen på två personer med BMI över 25.


signatur

I am the black wizards.

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Segas:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Acriax:

Det kanske är för att du har en autistisk halvbror som du känner dig bekväm med att skämta om deras handikapp?

Jag har ingenting emot när folk gör narr av rika byråkrater som Bobby Kotick, men när man öppet gör narr av folk med handikapp vrider det sig lite i magen. I Family Guy funkar sånt, men inte i en (någolunda) seriös artikel som denna. Bilden drar alla med autism och adhd över en kam.

Sen är jag lite rädd för vad du tycker är typiska lan-ateraljer. Jag har nog inte varit på något typiskt lan isånafall.

Skämtar någon om autistiska människor i den här tråden? Det hade jag isåfall missat. Jag såg bara två personer med lan-utstyrsel med vissa drag av japansk kultur i sin klädsel. Men eftersom nyhetstexten handlade om autismforskning så blev det hela naturligtvis ett enda stort skämt för dig. Ett osmakligt sådant, dessutom. Symbolen från något riksförbund för handikappade kan väl istället få ersätta vid alla sammanhang "those people" dyker upp i? Så har vi alla skakat hand på att vi kan vara bekväma och inga neuroser behöver piskas upp hos friska människor som skäms.

Bilden drar alla med autism och adhd över en kam?
http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2013/06/saw-th...

Jag tycker du verkar dra alla med autism och adhd över en kam. "De" är alla "i behov" av "något annat" är vad du med klumpen i magen försöker få fram? Jag förstår ingenting. Jag ser på bilden, ser två gamers, läser artikeln. Det vred sig aldrig i magen. Inte heller vrider det sig i magen när jag stöter på autistiska människor på bussen, på gator eller på fester.

Du är rädd för vad jag tycker är typiska lan-attiraljer. Men du verkar också rädd för handikapp. Redan har en person med autism i den här tråden har flinat åt bilden (om du nu tycker det är viktigt med godkännande från "en av dem) utan någon kontrovers. Jag ser fortfarande inte att det är något försök till satir i den här nyheten. Har du aldrig varit på en spelmässa, en animemässa, Dreamhack? De där kläderna är fullkomligt standard på såna tillställningar. Fast då utgår du ifrån att normala människor valt att ha på sig dem, inte "handikappade" som ju saknar bestämmanderätt eller lämplighet, så då vrider det sig inte i magen som du säger.

Väl skrivet!

Inte väl skrivet, jag har adhd och blev stött av bilden. Faktiskt så blev jag det.

Det skulle vara trist om alla tyckte samma sak, inte sant? Den nya bilden är isåfall värre, där pryds det med våld på ett stackars djur.

Greenpeace nästa!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag ser inte det roliga i bilden, utan såg det mest en bild på två personer som spelade. Att det sedan uppfattas så är fruktansvärt beklagligt och så här i efterhand hade det varit bättre att han en bild utan människor på alls.

Jag såg bara en bild på två personer som spelade, sedan har andra satt någon slags värdering i den. Slutade göra narr av folk som var annorlunda runt 1985

Och där gjorde upphovsmannen själv entré och gav mig rätt på alla punkter - föga förvånande. Den nya bilden passar dessutom nyheten minst lika bra.

Skrivet av Johan Olander:

Men sluta nedvärdera folk på grund av deras vikt. Nyheten handlade om adhd och autism, trodde ärligt talat inte att folk per automatik skulle se det som ett "skämt" för att man hade med ryggen på två personer med BMI över 25.

Jag frågar mig fortfarande hur man egentligen är funtad om man indignerat söker efter ett hånskratt i en nyhet på ämnet forskning om funktionsnedsättningar. Som Sisyr påpekade, de som såg annat än två gamers har tyvärr förrädit mer om sig själva än de troligen velat.

Medlem

Nu är jag intresserad här, hur såg bilden ut?

Medlem

Buuuuh för FZ som bytte bild!

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Acriax:

Eureka! Du slog huvudet på spiken! Här har vi vad hela den här poänglösa meningsskiljaktigheten går ut på. Alla vi menar samma sak. Låt mig förklara:

Jag, och minst 22 andra anser att den bilden är missvisande och nedlåtande i en artikel om autism, då man, precis som du påpekar, inte kan se om en person har autism eller inte. Personerna i fråga behöver inte ha autism eller adhd. De kan lika gärna vara hardcore otakus eller cosplayers. Så varför valdes de ut till en artikel om autism och adhd?

Du, KatOne och minst 10 andra anser att den bilden avbildar två helt vanliga gamers som gamear järnet (varav en med en hjälm på sig, vilket då är "konstigt" inom citationstecken även (för egentligen är det ju inte det, eller?)).

Det enda våra åsikter skiljer sig om är att jag, men inte ni, anser att de på bilden är av stereotypen übernördar eller hardcore otakus och cosplayers, och att det är missvisande mot de med autism och adhd, för alla med autism ser inte ut så.

Jag förstår inte vad som får dig att tänka på cosplay, mer än möjligtvis hjälmen? Konsollen på bilden ser ut att vara en Sega Sega Master System från -85. Med tanke på det och de redigt gamla skärmarna kan vi rimligen gissa att bilden skulle kunna vara tagen på 80-talet (eller eventuellt tidigt 90-tal). Avklippa jeansjackor var (tyvärr...) inte en unik företeelse då.

Är det något som är förolämpande här så är det väl att peka ut de två individerna på bilden som übernördar, cosplayers eller "hardcore otakus" (vet inte vad det är, tyvärr), när det mycket väl kan vara vanliga svenssons utan någon tanke på vare sig det ena eller det andra. Hjälmen kan tyckas konstig tagen ur sin kontext, men fan ska veta att vi alla haft på oss ovanliga grejer i vissa sammanhang av en eller annan anledning. Meningslöst att spekulera vidare kring det.

Skrivet av Acriax:

Hade man valt en bild likt denna för artikeln hade jag inte höjt ett ögonbryn:

http://www.spox.com/de/esport/Bilder/514er/was-ist-esport.jpg

Den symboliserar bättre hur en gameandes autist ser ut, eller har jag fel?

Jupp, för såvitt jag vet finns det ingen rådande konsensus kring hur en genomsnittlig gamer, autistisk eller ej, ser ut. Det är, i bästa fall, empiriska åsikter det grundar sig i.

Jag försökte att skippa alla personangrepp, slippery slope fallacies, osv, och göra mitt argument så lättläst som möjligt, men vänta, jag kan nog bättre än så.

Pia och Anders går i samma klass.

En dag har deras lärare en föreläsning om personer med spindelfobi. Hon sätter upp en bild på whiteboarden på två överviktiga personer, varav en har rosa byxor och en hjälm på huvudet och den andra sitter med en Sega Sega Master System trots att det nu är 2013.

Pia tycker att läraren gör fel i att sätta upp den bilden då den inte har koppling till ämnet. Hon anser att man inte kan se på personer om de har spindelfobi, så varför har då läraren satt upp en bild på överviktiga personer med rosa byxor och hjälm? Hon räcker upp sin hand och påpekar till läraren att bilden inte är en rättvis skildring av personer med spindelfobi.

Anders tycker att Pia har fel och frågar om Pia inte hellre skulle vilja ha symbolen från något riksförbund för spindelfobi istället? Han anser att bilden helt klart har anknytning till ämnet då den tydligt innehåller människor, och eftersom man inte kan se att en person har spindelfobi duger bilden väl. Att människorna på bilden har på sig rosa byxor och hjälm bekymrar honom inte det minsta.

Pia försöker förklara att det finns bilder som symboliserar människor bättre, och att personer med spindelfobi går klädda precis som Anders och hon gör, och inte vanligtvis har på sig rosa byxor och hjälm.

Medlem
Skrivet av Siken:

Nu är jag intresserad här, hur såg bilden ut?

Inte märkvärdig alls på något sätt. Men en del blir kränkta av saker som dom själva tolkar in saker i bilder/videos/låtar. Varför dom gör det vet jag ej. En del letar hela tiden efter saker att bli kränkta av. Det kanske är deras sätt att få uppmärksamhet eller något, vad vet jag.

// edit

Stavning + förtydlig att jag menade inte att dom som skrev att dom blev kränkta av nyhetsbilden tillhör ovan nämnda personer.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av zsm:

Vad är det här för dåligt försök att klämma in en rolig bild? Knappast en relevant bild till texten. Vad sägs om att ta rapporteringen på allvar istället för att försöka göra allting till ett skämt?

Skärpning.

Jag ser inte det roliga i bilden, utan såg det mest en bild på två personer som spelade. Att det sedan uppfattas så är fruktansvärt beklagligt och så här i efterhand hade det varit bättre att han en bild utan människor på alls.

Skrivet av pikehead:

Jag tror det stämmer det mesta, Har själv autism så jag sitter mycket framför dator å lirar:). Men sen till bilden det är väl bara att försöka driva med dom som har adhd eller autism, finns alltid nåt man ska lägga till liksom,samma med smygrasism.Jag tror inte folk är så jävla dum huvet liksom utan dom ser det där rent provokation.

Jag såg bara en bild på två personer som spelade, sedan har andra satt någon slags värdering i den. Slutade göra narr av folk som var annorlunda runt 1985

Skrivet av Acriax:
Skrivet av Svanberg:

Jag förstår inte varför alla lipar över bilden, vad har jag missat?
Är folk med autism och ADHD mer benägna att vara tjocka och/eller ha rosa byxor och gruvhjälm på sig?

Tror det är exakt det som vi argumenterar över, faktiskt.
Varför valde tjockis-rosa-byxor-gruvhjalm.jpg när det finns så många andra bilder på folk som lanar liksom?

Men sluta nedvärdera folk på grund av deras vikt. Nyheten handlade om adhd och autism, trodde ärligt talat inte att folk per automatik skulle se det som ett "skämt" för att man hade med ryggen på två personer med BMI över 25.

Tack för att du kom in och klarade upp det hela. Som skribent vet du nog redan att det är lätt att misstolka folks åsikter på nätet, men det var det jag ville varna dig för med min första kommentar, även om jag kunde ha uttryckt det mer subtilt. Planerade inte att det skulle dra igång ett flamewar i kommentarerna. Och nej, deras vikt hade inte så mycket med saken att göra som deras utstyrsel.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Acriax:

Jag försökte att skippa alla personangrepp, slippery slope fallacies, osv, och göra mitt argument så lättläst som möjligt, men vänta, jag kan nog bättre än så.

Pia och Anders går i samma klass.

En dag har deras lärare en föreläsning om personer med spindelfobi. Hon sätter upp en bild på whiteboarden på två överviktiga personer, varav en har rosa byxor och en hjälm på huvudet och den andra sitter med en Sega Sega Master System trots att det nu är 2013.

Pia tycker att läraren gör fel i att sätta upp den bilden då den inte har koppling till ämnet. Hon anser att man inte kan se på personer om de har spindelfobi, så varför har då läraren satt upp en bild på överviktiga personer med rosa byxor och hjälm? Hon räcker upp sin hand och påpekar till läraren att bilden inte är en rättvis skildring av personer med spindelfobi.

Anders tycker att Pia har fel och frågar om Pia inte hellre skulle vilja ha symbolen från något riksförbund för spindelfobi istället? Han anser att bilden helt klart har anknytning till ämnet då den tydligt innehåller människor, och eftersom man inte kan se att en person har spindelfobi duger bilden väl. Att människorna på bilden har på sig rosa byxor och hjälm bekymrar honom inte det minsta.

Pia försöker förklara att det finns bilder som symboliserar människor bättre, och att personer med spindelfobi går klädda precis som Anders och hon gör, och inte vanligtvis har på sig rosa byxor och hjälm.

Hahaha, alltså.. va? Nä, jag vet inte om jag orkar mer... Din liknelse är brutalt usel. Artikeln handlar om unga människors spelvanor, framför allt de som har diagnosen autism eller ADHD. På bilden syns två unga människor spela spel. Att deras klädsel inte faller i din smak är föga relevant, bilden däremot har relevans till ämnet.

Spindelfobi... herregud.

Medlem

Kul att folk brukar spy galla över "PK-media, PK-Sverige, PK-allt!" osv men samtidigt är de inte sena på att gråta en skvätt när det gäller saker som ligger dem varmt om hjärtat...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Sisyr:

På bilden syns två unga människor spela spel. Att deras klädsel inte faller i din smak är föga relevant, bilden däremot har relevans till ämnet.

Det är just det som är poängen. Bilden var helt ok, den visade två gamers, inget annat. Konstiga/roliga kläder? Ja, och? Det är det många som har för att skojja till det på ett LAN. Måste dom vara det ena eller andra för det?

Om någon tolkar in "de måste vara personer med autism" eller "bilden gör narr av personer med autism" eller liknande så säger det mer om den personen som gör den galna tolkningen än något annat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av conthox:
Skrivet av Sisyr:

På bilden syns två unga människor spela spel. Att deras klädsel inte faller i din smak är föga relevant, bilden däremot har relevans till ämnet.

Det är just det som är poängen. Bilden var helt ok, den visade två gamers, inget annat. Konstiga/roliga kläder? Ja, och? Det är det många som har för att skojja till det på ett LAN. Måste dom vara det ena eller andra för det?

Om någon tolkar in "de måste vara personer med autism" eller "bilden gör narr av personer med autism" eller liknande så säger det mer om den personen som gör den galna tolkningen än något annat.

Precis.

Medlem

bara jag som tycker FZ blir mer och mer i samma nivå som Aftonbladet nu mera?

Medlem
Skrivet av Mainman:

Buuuuh för FZ som bytte bild!

Vi vill ju fokusera diskussionen på sakfrågan istället för ett lösryckt bildval

Medlem

Jaha ni tråkiga PK tomtar nu fick jag inte se den roliga bilden.

Ni gör hela världen grå! Fan inte konstigt att massvis med människor går på antidepp droger.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Sisyr:

På bilden syns två unga människor spela spel. Att deras klädsel inte faller i din smak är föga relevant, bilden däremot har relevans till ämnet.

Det är just det som är poängen. Bilden var helt ok, den visade två gamers, inget annat. Konstiga/roliga kläder? Ja, och? Det är det många som har för att skojja till det på ett LAN. Måste dom vara det ena eller andra för det?

Om någon tolkar in "de måste vara personer med autism" eller "bilden gör narr av personer med autism" eller liknande så säger det mer om den personen som gör den galna tolkningen än något annat.

Jag har tyvärr inte sett bilden men jag tror också på detta. Att det snarare är den som tror att "bilden gör narr av personer med autism" som tänker 'fel', än den som lade upp bilden som kanske tänkte att det var en bild på en gamer som kanske har autism, eller kanske inte.

Medlem

Folk verkar fortfarande inte förstå hur vetenskap skapas, vad ett statistiskt samband är, och vad kausalitet betyder.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem
Skrivet av Voorhees:

Om psykiatrin inte hade kastat ut asperger och ADHD diagnoser på alla som är smått avvikande eller har en "rastlös personlighet" hade forskningen vart intressant, helt värdelöst med sån här forskning när alldeles för många feldiagnostiseras.

Vad snackar du om? Finns det något som stödjer det du säger?


signatur

IDKFA

123
Skriv svar