Sony svarar på frågor om Playstation 4

ELF
Medlem
Skrivet av Itchy1:

Detta känns som att PS4 kan bli den mesta perfekta konsolen genom tiderna har själv inte sett några nackdelar med den

Kan man modda spelen?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Itchy1:

Kan du sluta klaga och gnälla, var nöjd istället och sluta bry dig.

Och nu börjar jag förstå varför du tycker PS4:an är den perfekta konsolen...

Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Okej så på vilket sätt funkar bland dem mest populära genres som fps, rpg, och tps bättre på en gamepad? Behöver jag posta en vid på q3 video igen för att förklara hur extraordinär skillnad det är mellan. Sitter du i inventorys i Dragon Age och säger till dig själv "-wow det här är så mycket enklare och smidigare än att använda en mus, förstår inte varför man inte bara använder gamepads till windows också herpillyderp!..."?

Ska man behöva rabbla genres? Bilspel, plattform, sidescrollers, twin-stick-shooters, sportspel osv. De flesta spel där man ser sin figur/fordon. En del genrer är väl knappt möjliga att spela utan att ha analoga styrspakar? Prova spela något som God of War med mus och tangentbord.

Visst, FPS och och spel där muspekare är det primära man styr fungerar sämre med handkontroll MEN de fungerar bättre med handkontroll än vad många andra genrer gör med m/t.

Skrivet av Sapiens:

Använder du också samma logik när du säger att gamepads är bättre än fightingsticks i fightinspel?

När sa jag det? Hur bra fungerar förresten dessa spel med mus och tangentbord?

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

ZF
Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Itchy1:

Detta känns som att PS4 kan bli den mesta perfekta konsolen genom tiderna har själv inte sett några nackdelar med den

Kan man modda spelen?

ZF
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

de resurserna läggs bara ner för att spelen kommer på konsollerna, så vill ni ha PC-spelen på PC med halvmiljardbudgeten intakt så kan det ju vara läge att börja betala för dem..

sen har konsollerna (PS iaf) sedan PS2 stöd för för M/TB redan ur lådan så det är inte lådtillverkarens sak att fixa det eftersom det redan finns. om spelutvecklaren anser att det är nödvändigt så är det ju bar att lägga till.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Itchy1:

Detta känns som att PS4 kan bli den mesta perfekta konsolen genom tiderna har själv inte sett några nackdelar med den

Kan man modda spelen?

Kan man göra det med någon konsol utan massa krångel?

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Itchy1:

Kan du sluta klaga och gnälla, var nöjd istället och sluta bry dig.

Och nu börjar jag förstå varför du tycker PS4:an är den perfekta konsolen...

Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Okej så på vilket sätt funkar bland dem mest populära genres som fps, rpg, och tps bättre på en gamepad? Behöver jag posta en vid på q3 video igen för att förklara hur extraordinär skillnad det är mellan. Sitter du i inventorys i Dragon Age och säger till dig själv "-wow det här är så mycket enklare och smidigare än att använda en mus, förstår inte varför man inte bara använder gamepads till windows också herpillyderp!..."?

Ska man behöva rabbla genres? Bilspel, plattform, sidescrollers, twin-stick-shooters, sportspel osv. De flesta spel där man ser sin figur/fordon. En del genrer är väl knappt möjliga att spela utan att ha analoga styrspakar? Prova spela något som God of War med mus och tangentbord.

Visst, FPS och och spel där muspekare är det primära man styr fungerar sämre med handkontroll MEN de fungerar bättre med handkontroll än vad många andra genrer gör med m/t.

Skrivet av Sapiens:

Använder du också samma logik när du säger att gamepads är bättre än fightingsticks i fightinspel?

När sa jag det? Hur bra fungerar förresten dessa spel med mus och tangentbord?

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

Medlem

En konsoll är inte en pc villket jag föredrar spelar nästan aldrig pc spel och kommer nog inte att köpa en ny spel dator på många år eller aldrig. Vill ha en stor tv och en ps4 med många spel på. Vill inte tvingas att inte kunna välja konsoll så jag är mycket glad att jag har det valet.

Medlem

Hatar förövrigt mods dlc räcker gott för mej har inte hur mycket tid som helst till ett spel utan vill spela så många spel det bara går under min livstid....är det så konstigt? Men förstår dom som vill trixa med samma spel under lång tid.

Medlem
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Itchy1:

Kan du sluta klaga och gnälla, var nöjd istället och sluta bry dig.

Och nu börjar jag förstå varför du tycker PS4:an är den perfekta konsolen...

Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Okej så på vilket sätt funkar bland dem mest populära genres som fps, rpg, och tps bättre på en gamepad? Behöver jag posta en vid på q3 video igen för att förklara hur extraordinär skillnad det är mellan. Sitter du i inventorys i Dragon Age och säger till dig själv "-wow det här är så mycket enklare och smidigare än att använda en mus, förstår inte varför man inte bara använder gamepads till windows också herpillyderp!..."?

Ska man behöva rabbla genres? Bilspel, plattform, sidescrollers, twin-stick-shooters, sportspel osv. De flesta spel där man ser sin figur/fordon. En del genrer är väl knappt möjliga att spela utan att ha analoga styrspakar? Prova spela något som God of War med mus och tangentbord.

Visst, FPS och och spel där muspekare är det primära man styr fungerar sämre med handkontroll MEN de fungerar bättre med handkontroll än vad många andra genrer gör med m/t.

Skrivet av Sapiens:

Använder du också samma logik när du säger att gamepads är bättre än fightingsticks i fightinspel?

När sa jag det? Hur bra fungerar förresten dessa spel med mus och tangentbord?

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

Och jag skrev att det KÄNNS som att PS4 kan bli den perfekta konsolen genom tiderna jag skrev inte inte att den kommer att bli den perfekta konsolen genom tiderna bara att det KÄNNS som det och på samma gång får vi se när den har kommit ut.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

Ursäkta för att jag lägger mig i den här diskussionen.
Jepp. M/TB är bättre i t.ex. FPS och RTS. Men sen kan man ju använda den här till ps3an också:
http://www.amazon.co.uk/Eagle-Eye-Mouse-Keyboard-Converter/dp...
Ska hämta min från posten imorgon efter jobbet så jag kan ju komma tillbaks med uppdatering när jag fått den testad.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Itchy1:

Och jag skrev att det KÄNNS som att PS4 kan bli den perfekta konsolen genom tiderna jag skrev inte inte att den kommer att bli den perfekta konsolen genom tiderna bara att det KÄNNS som det och på samma gång får vi se när den har kommit ut.

Okej, okej bli inte för upphetsad bara jag hör vad du säger, dock har jag ingen större förstålse för dina känslor men, men man säger ju att kärleken gör en blind... eller var det galen... hmm...

Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Sapiens:

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

Ursäkta för att jag lägger mig i den här diskussionen.
Jepp. M/TB är bättre i t.ex. FPS och RTS. Men sen kan man ju använda den här till ps3an också:
http://www.amazon.co.uk/Eagle-Eye-Mouse-Keyboard-Converter/dp...
Ska hämta min från posten imorgon efter jobbet så jag kan ju komma tillbaks med uppdatering när jag fått den testad.

Mmm jag vet om det men också hört att stödet är rätt kasst och begränsat, men jag kan ju ha fel så kom gärna tillbaks och tala om hur bra det går att lira spelen.

Dock kvarstår ju fortfarande en hel del bekymmer med autoaim/autotarget som sabbar spelupplevelsen och dessutom ett nytt större problem med att balansen sabbas i mp spel om vissa kör med mus&tangentbord och vissa med gamepads.

Och då kommer vi ändå till det jag vill få fram hela tiden, dvs att det vore på tiden att MS/Sony offciellt fixa till vettiga kontroller (gärna något ännu bättre än mus/tangentbord) för fps, tps, rpg, rts osv till nästa gen konsoler med istället för att slösa tid motion contols och annat nonsens som ingen i slutändan bryr sig om.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Sapiens:

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

de resurserna läggs bara ner för att spelen kommer på konsollerna, så vill ni ha PC-spelen på PC med halvmiljardbudgeten intakt så kan det ju vara läge att börja betala för dem..

sen har konsollerna (PS iaf) sedan PS2 stöd för för M/TB redan ur lådan så det är inte lådtillverkarens sak att fixa det eftersom det redan finns. om spelutvecklaren anser att det är nödvändigt så är det ju bar att lägga till.

Unreal tournament 3 till ps3 och dust 512 har fullt stöd för mus och tangentbord.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Itchy1:

Och jag skrev att det KÄNNS som att PS4 kan bli den perfekta konsolen genom tiderna jag skrev inte inte att den kommer att bli den perfekta konsolen genom tiderna bara att det KÄNNS som det och på samma gång får vi se när den har kommit ut.

Okej, okej bli inte för upphetsad bara jag hör vad du säger, dock har jag ingen större förstålse för dina känslor men, men man säger ju att kärleken gör en blind... eller var det galen... hmm...

Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Sapiens:

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

Ursäkta för att jag lägger mig i den här diskussionen.
Jepp. M/TB är bättre i t.ex. FPS och RTS. Men sen kan man ju använda den här till ps3an också:
http://www.amazon.co.uk/Eagle-Eye-Mouse-Keyboard-Converter/dp...
Ska hämta min från posten imorgon efter jobbet så jag kan ju komma tillbaks med uppdatering när jag fått den testad.

Mmm jag vet om det men också hört att stödet är rätt kasst och begränsat, men jag kan ju ha fel så kom gärna tillbaks och tala om hur bra det går att lira spelen.

Dock kvarstår ju fortfarande en hel del bekymmer med autoaim/autotarget som sabbar spelupplevelsen och dessutom ett nytt större problem med att balansen sabbas i mp spel om vissa kör med mus&tangentbord och vissa med gamepads.

Och då kommer vi ändå till det jag vill få fram hela tiden, dvs att det vore på tiden att MS/Sony offciellt fixa till vettiga kontroller (gärna något ännu bättre än mus/tangentbord) för fps, tps, rpg, rts osv till nästa gen konsoler med istället för att slösa tid motion contols och annat nonsens som ingen i slutändan bryr sig om.

Haha jag är inte upphetsad du låter mer upphetsad över detta.

Medlem

Ge oss release datum samt exakt alla spel som är klara till dess... vill fan ha madden nfl från start så är jag supernöjd

Medlem
Skrivet av Itchy1:

Haha jag är inte upphetsad du låter mer upphetsad över detta.

Medlem

[quote=Sapiens]

Skrivet av M_R_X5432:
Citat:

- alla konsol spel är dyrare än vad det är till pc

Och varför måste det vara så? Spelen ser sämre ut, flyter på sämre, har ofta sämre kontroller, inga mods, sämre online, kommer troligtvis inte gå att funka på nästa konsol osv, så varför ska man lägga ut ibland det dubbla?

För att det alltid varit så? För att alla andra konsoler har samma usla standard? För att herpilly derp? Den här logiken verkar vara ett allmänt tema när det gäller att försvara den här och nästa generationens "perfekta" konsoler.

Men herp derp varför ha standarder för, då kan ju saker och ting förbättras...

De stora anledningarna varför konsolspel är dyrare är
1. De fins en licenskostnad som du slipper på pc sidan för att det är en öppen miljö.
2. De säljs mer spel en till pc (generelt) så dom kan ta ut mer och få solt det endå.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Skrivet av Sapiens:
Skrivet av M_R_X5432:

- bakåt kompatibel är väl den till viss del för att man kan använda sig av gaika och spela alla ps1/2/3 spel som finns

Som man då får "priviliget" att köpa igen då eller?

Citat:

-säg nån konsol som man kan använda sig av den äldre kontrollen utan att behöva nån speciell adapter

Amiga, C64, Sega Master, Atari 2600, 5200 med flera kunde använda varandras kontroller. Och på PC kan man ju självklar använda diverse kontroller såsom Dualshock 3 och 360paden, så man då slipper lägga ut flera hundra kr extra i onödan om man bara vill ha en extra kontroll till ett äldre eller enklare spel.

Citat:

-Ja det kostar online men det är mer än värt det speciellt om man har en ps3&vita då får man gratis spel till alla 3

Fast till PC får du ju fortfarande bättre online upplevelse, gratis, och med pengarna som du spar in kan du ju välja att köpa massa äldre spel som som du självklart också får även behålla. +PS3 online var gratis så what the fucks up with that?

Citat:

-kameran kommer man inte behöva köpa eller använda.

Mkay fair enought, trodde det vara något som dem hade med konsollen. Fortfarande värdelös gimmick dock...

Citat:

- alla konsol spel är dyrare än vad det är till pc

Och varför måste det vara så? Spelen ser sämre ut, flyter på sämre, har ofta sämre kontroller, inga mods, sämre online, kommer troligtvis inte gå att funka på nästa konsol osv, så varför ska man lägga ut ibland det dubbla?

För att det alltid varit så? För att alla andra konsoler har samma usla standard? För att herpilly derp? Den här logiken verkar vara ett allmänt tema när det gäller att försvara den här och nästa generationens "perfekta" konsoler.

Men herp derp varför ha standarder för, då kan ju saker och ting förbättras...

Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Grejen är ju den att om utvecklare idag ska fortsätta envisas med att fokusera på spel som inte funkar vettigt på gamepads så är det väl på tiden att Sony/Microsoft måste lösa det på något sätt istället för att slösa tid på värdelösa gimmicks och social bs... right? Mus&tangentbord kanske inte är den enda och bästa lösningen men någonting måste ju göras.Tänk om ett ett fightingspel som SFIV var tvunget att anpassas efter en ATARI2600 controller. Visst det går nog genomföra och att spela blir ju "bara en vane sak"... yeah...

"Fokusera på spel som inte funkar vettigt på gamepads"? De flesta spelgenrer fungerar väl ändå betydligt bättre med en gamepad än vad de gör med mus och tangentbord?

PS3 har redan stöd för mus och tangent bord så det lär nog PS4 också ha. Det är nog spelutvecklarna som du ska skälla på i så fall som inte implementerar det i sina spel.

Okej så på vilket sätt funkar bland dem mest populära genres som fps, rpg, och tps bättre på en gamepad? Behöver jag posta en vid på q3 video igen för att förklara hur extraordinär skillnad det är mellan. Sitter du i inventorys i Dragon Age och säger till dig själv "-wow det här är så mycket enklare och smidigare än att använda en mus, förstår inte varför man inte bara använder gamepads till windows också herpillyderp!..."?
Använder du också samma logik när du säger att gamepads är bättre än fightingsticks i fightinspel?

Men herregud ta en valium och gå och uppgradera din PC då och sluta gnäll på allt en konsol gör

Btw: " 3år gammal dator? Kan du tänka dig vad den skulle kosta om den skulle konkurrera med en high end dator?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Avstängd
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Itchy1:

Och jag skrev att det KÄNNS som att PS4 kan bli den perfekta konsolen genom tiderna jag skrev inte inte att den kommer att bli den perfekta konsolen genom tiderna bara att det KÄNNS som det och på samma gång får vi se när den har kommit ut.

Okej, okej bli inte för upphetsad bara jag hör vad du säger, dock har jag ingen större förstålse för dina känslor men, men man säger ju att kärleken gör en blind... eller var det galen... hmm...

Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Sapiens:

Men alltså poängen var ju att i och med att så mycket resurser läggs ner idag på fps och tps spel som lämpas sig dåligt på gamepads är det väl på tiden att MS och Sony fixar till vettiga kontroller för dem spelen. PC har ju alltid kunnat använda gamepads, fightingsticks, joysticks, wheels osv, så där är det ju inget problem men på konsollerna saknas det ju fortfarande vettiga stöd för kontroller för två av dem absolut största genres idag.

Ursäkta för att jag lägger mig i den här diskussionen.
Jepp. M/TB är bättre i t.ex. FPS och RTS. Men sen kan man ju använda den här till ps3an också:
http://www.amazon.co.uk/Eagle-Eye-Mouse-Keyboard-Converter/dp...
Ska hämta min från posten imorgon efter jobbet så jag kan ju komma tillbaks med uppdatering när jag fått den testad.

Mmm jag vet om det men också hört att stödet är rätt kasst och begränsat, men jag kan ju ha fel så kom gärna tillbaks och tala om hur bra det går att lira spelen.

Holy crap. Fick just eagle eye convertern testad, och fy fan vilken skillnad.
FPS med handkontroll har aldrig varit min starka sida. Därför jag hållit FPS spelen på min PC.
Tidigare i Blops har jag kanske haft 4-15 i stats efter en runda (jepp jag vet jag suger), men nu efter att snabbt konfigurerat eagle eye dosan så andra rundan jag spelade satt jag där med 12-10 (vilket inte är så bra heller, men klar förbättring) Har inte hunnit tweaka adaptern till 100% ännu, Och det tar en stund före man blir van (vilket jag ännu inte är) eftersom du inte får 100% pc känsla. Men jag gissar, efter lite mera tweakande, att jag kommer att komma någonstans runt 90-95% likhet med att spela på pc. Underbart.

Om ni som mig har svårt att spela FPS på konsol så kan jag verkligen rekommendera Eagle eye convertern. Senaste firmware updaten gjorde även att den stöder x360.

Kom dock ihåg att det är ganska mycket tweakande av inställningar och dylikt. Vissa på Penguinuniteds forum säger att dom suttit i 4-5 timmar och bara testat sig fram till vad som fungerar bäst för dom. Det är alltså 4-5h/Spel.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Playstation 3 är den mest designmässigt attraktiva skapelse bland alla TV SPEL!

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Itchy1:

Detta känns som att PS4 kan bli den mesta perfekta konsolen genom tiderna har själv inte sett några nackdelar med den

Öhm okej...Tja kanske om man enbart jämför med Xbox One. Men annars...
-Ej backwards compatible
-Kan inte använda dualshock 3
-Avgift för att lira multiplayer
-Påtvingat social facbook crap ingen vill ha
-Onödig kamera gimmick som man typ aldrig kommer nyttja
-Nya spel kommer vara typ 1.5-2x dyrare än till PC, äldre spel ska vi inte ens tala om...
-Inget vettigt mus&tangentbord stöd även fast 50% av alla spelen idag är shooters
-Prestanda som en 3år gammal dator

Men värst av allt, precis som 360, PS3 och Xbox One så ser jag inget annat än en wannabe PC i PS4:an. Nästan alla saker som förr gjorde konsolerna unika värda att införskaffa har mer eller mindre försvunnit.

Orginella och roliga spel väl anpassade för gamepads har blivigt ersatta av nerdummade och stela versioner av PC titlar.

Om du letar efter den "perfekta" konsolen så är nog Super Nintendo det närmaste man kan komma. Efter det börja allt sakta men säkert gå utför.

För oss som inte vill ta oss tiden till att bygga egna datorer eller sätta oss in i vad som är bäst just nu. Som nöjer oss med något som bara är att koppla in i hemmabion och sedan sköter sig självt med uppdateringar och annat tjaffs. Som gillar att allt som släpps till konsolen är 100% testat för just min hårdvaruuppsättning. Som älskar att äntligen slippa drivrutinsuppdateringar och slita oss i håret tills en forumguru har kommit på en hotfix som kräver 12 olika steg och ändringar i system-registret. För oss som faktiskt gillar gimmicks och nya sätt att interagera med våran teknik(vem fan vill ha touchscreen-mobil när knappar fungerar bättre? Alt. Vad fan ska en surfplatta vara bra för?), jag tycker det faktiskt är bekvämt att kunna vifta mot tv:n att sänka volymen när jag inte hittar fjärrkontrollen eller att leta upp nya youtube-klipp på min tablet innan man visar upp för polarna på tv:n. För oss som faktiskt har råd med tv-spel och inte har lust att sitta inne på sommaren och bevaka vilken flash-rea det är på Steam. För oss som har tappat twitch-förmågan i FPS och knappt spelar dessa längre. Finns det inte så många nackdelar.

Den största myten som the glorious PC master race drar fram som en konsol-specifik nackdel. "Bakåt-kompabilitet" är ta mig fasiken inte standard på en PC, har du någonsin uppdaterad ditt operativsystem? Hur många procedurer och steg behöver du gå igenom(om de ens funkar) för att lira 90-talsspel idag? Du vet de där som du faktiskt vill spela igen för nostalgi.

För den delen, jo det mesta som nämns går det att göra med en dator. Går det att göra på ett prestandakraftigt och smidigt sätt, som involverar att koppla in datorn i tv:n och strömkontakten till elnätet? Går det att göra för under 4000 kronor?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Holy crap. Fick just eagle eye convertern testad, och fy fan vilken skillnad.
FPS med handkontroll har aldrig varit min starka sida. Därför jag hållit FPS spelen på min PC.
Tidigare i Blops har jag kanske haft 4-15 i stats efter en runda (jepp jag vet jag suger), men nu efter att snabbt konfigurerat eagle eye dosan så andra rundan jag spelade satt jag där med 12-10 (vilket inte är så bra heller, men klar förbättring) Har inte hunnit tweaka adaptern till 100% ännu, Och det tar en stund före man blir van (vilket jag ännu inte är) eftersom du inte får 100% pc känsla. Men jag gissar, efter lite mera tweakande, att jag kommer att komma någonstans runt 90-95% likhet med att spela på pc. Underbart.

Om ni som mig har svårt att spela FPS på konsol så kan jag verkligen rekommendera Eagle eye convertern. Senaste firmware updaten gjorde även att den stöder x360.

Kom dock ihåg att det är ganska mycket tweakande av inställningar och dylikt. Vissa på Penguinuniteds forum säger att dom suttit i 4-5 timmar och bara testat sig fram till vad som fungerar bäst för dom. Det är alltså 4-5h/Spel.

Låter ju lovande, om jag någoinsin skaffar en next gen konsol kommer det nog bli en PS4 och då får jag kolla upp eagle eye. Dock är jag fortfarande skeptisk då jag är rätt petig när det gäller att det inte ska vara någon mouse smoothing och autoaim, tror jag aldrig kommer lira mp men i singelplayer kanske det funkar bra nog.

Skrivet av DeKvittar:

För oss som inte vill ta oss tiden till att bygga egna datorer eller sätta oss in i vad som är bäst just nu. Som nöjer oss med något som bara är att koppla in i hemmabion och sedan sköter sig självt med uppdateringar och annat tjaffs. Som gillar att allt som släpps till konsolen är 100% testat för just min hårdvaruuppsättning. Som älskar att äntligen slippa drivrutinsuppdateringar och slita oss i håret tills en forumguru har kommit på en hotfix som kräver 12 olika steg och ändringar i system-registret. För oss som faktiskt gillar gimmicks och nya sätt att interagera med våran teknik(vem fan vill ha touchscreen-mobil när knappar fungerar bättre? Alt. Vad fan ska en surfplatta vara bra för?), jag tycker det faktiskt är bekvämt att kunna vifta mot tv:n att sänka volymen när jag inte hittar fjärrkontrollen eller att leta upp nya youtube-klipp på min tablet innan man visar upp för polarna på tv:n. För oss som faktiskt har råd med tv-spel och inte har lust att sitta inne på sommaren och bevaka vilken flash-rea det är på Steam. För oss som har tappat twitch-förmågan i FPS och knappt spelar dessa längre. Finns det inte så många nackdelar.

Den största myten som the glorious PC master race drar fram som en konsol-specifik nackdel. "Bakåt-kompabilitet" är ta mig fasiken inte standard på en PC, har du någonsin uppdaterad ditt operativsystem? Hur många procedurer och steg behöver du gå igenom(om de ens funkar) för att lira 90-talsspel idag? Du vet de där som du faktiskt vill spela igen för nostalgi.

För den delen, jo det mesta som nämns går det att göra med en dator. Går det att göra på ett prestandakraftigt och smidigt sätt, som involverar att koppla in datorn i tv:n och strömkontakten till elnätet? Går det att göra för under 4000 kronor?

Alltså läser ni vad jag svarade på eller? Jag säger inte att PS4 är det sämsta som har hänt någonsin, jag säger bara att det verkligen inte är den perfekta konsolen, eftersom enligt mitt tycke har en hel del negativa sidor.

Sure konsoler kan vara smidigare ibland, inte alltid dock. Är ju knappast inte som det för förrut på nes/snes tiden att bara dra in ett spel och börja lira. Nu är det ju längre loadtimes än till PC, spel behövs installeras, uppdateras, skriva in online passes osv. Dem här problemen kommer nog knappast försvinna heller, snarare bara bli blir värre med nästa generation.

Och att säga att PC inte har 100% bakåts kompabiliteten är väl inget vettigt argument för att det är okej att PS4 inte har det alls, eller hur? Visst det kan vara en jäkla massa bekymmer att få igång många 90-talas spelen och då är det oftast lättare att bara vända sig till gog eller steam och köpa spelet på nytt. Men man behöver ju fasiken inte köpa om spel som släpps dem senaste 10åren.

Så går det göra för under 4000kr? Jora, sök på blocket efter en dator med ett amd 5870/6870 kort
eller geforce 480/560 så kan du hitta flera som kostar runt 4k med 6-8kärniga processorer. "Next gen" redo, går att koppla in i tv:n, använda dem flesta gamepads osv, och som kommer kunna lira nextgen spelen i typ samma kvalité som ps4.

Ska man ha en ny dator ihopplockad får man väl lägga ut ett par extra tusen om man ska ha liknande prestanda men det kommer ju ändå bli mycket billigare i längden om man räknar med ett par års spelkostnader, +om man vill ha 1-2 extra dualshock 4 kontrollers.

Sen ska vi ju inte ens tala om hur det kommer se ut om ett par år, då next gen konsolerna kommer fortarande ligga på typ samma prislapp medans du kommer kunna köpa en beganad dator med typ 2-3x prestanda för samma pris. Därför kommer jag nog aldrig skaffa en PS4 förrän kanske 5-6år då den troligtvis kommer gå att köpa för ett par tusen, men viktigast av allt kanske ha ett någerlunda vettigt spelbibliotek.

Skrivet av Sapiens:

Jora, sök på blocket efter en dator med ett amd 5870/6870 kort
eller geforce 480/560 så kan du hitta flera som kostar runt 4k med 6-8kärniga processorer. "Next gen" redo, går att koppla in i tv:n, använda dem flesta gamepads osv, och som kommer kunna lira nextgen spelen i typ samma kvalité som ps4.
.

Men du fattar väll att PS4 kommer klara bra mycket mer än vad ett sketet 5870 gör pga optimeringen?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Sapiens:

Jora, sök på blocket efter en dator med ett amd 5870/6870 kort
eller geforce 480/560 så kan du hitta flera som kostar runt 4k med 6-8kärniga processorer. "Next gen" redo, går att koppla in i tv:n, använda dem flesta gamepads osv, och som kommer kunna lira nextgen spelen i typ samma kvalité som ps4.
.

Men du fattar väll att PS4 kommer klara bra mycket mer än vad ett sketet 5870 gör pga optimeringen?

Alltså suck näe, här kan vi snacka myt om något. Vi talar om typ 10-20% skillnad kanske, 30% på sin höjd vilket i längden inte kommer göra stor skillnad.

Kolla bara på hur 360/PS3, nästan alla spel där ser precis ut som man förvänta sig ett spel ska se ut på en dator från 2005, 720p 30fps, låga/lägsta inställningar. Om vi kollar på konsol versionen av Crysis som exempel, ser man att dem var tvunga att skala bort typ hälften av jungeln i spelet för att bara få det att fungera, medans ett highend kort från 2006 klara av att köra spelet helt okej på high inställningar 720p.

Det finns ingen magisk formel som helt plötsligt gör hårdvaran i en konsol 2x kraftigare efter ett par år. När man pratar "optimering" så är det ofta saker som att ta bort hälfen av objekten och/eller spelare, npcer, bilar, skuggor, drawdistance osv. Så enda anledningen till varför ett 5870 inte kommer kunna lira framtidens multiplatformspel kommer troligtvis vara något DX12 krav eller att PC versionen inte är nedskalad tillräckligt för att dem troligtvis tycker tillräckligt många har bra nog hårdvara. Men när den tiden väl är där kommer ett tillräckligt bra kort kosta summan av 2st konsolspel.

Medlem
Skrivet av Chippen838:

För oss som faktiskt har råd med tv-spel och inte har lust att sitta inne på sommaren och bevaka vilken flash-rea det är på Steam.

Fantastiskt.. Det var nog den dummaste fanboy kommentaren hittintills. Du anser alltså att en rea med upp till 90% rabatter är en nackdel? Å söte jesus..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skrivet av Sapiens:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Sapiens:

Jora, sök på blocket efter en dator med ett amd 5870/6870 kort
eller geforce 480/560 så kan du hitta flera som kostar runt 4k med 6-8kärniga processorer. "Next gen" redo, går att koppla in i tv:n, använda dem flesta gamepads osv, och som kommer kunna lira nextgen spelen i typ samma kvalité som ps4.
.

Men du fattar väll att PS4 kommer klara bra mycket mer än vad ett sketet 5870 gör pga optimeringen?

Alltså suck näe, här kan vi snacka myt om något. Vi talar om typ 10-20% skillnad kanske, 30% på sin höjd vilket i längden inte kommer göra stor skillnad.

Kolla bara på hur 360/PS3, nästan alla spel där ser precis ut som man förvänta sig ett spel ska se ut på en dator från 2005, 720p 30fps, låga/lägsta inställningar. Om vi kollar på konsol versionen av Crysis som exempel, ser man att dem var tvunga att skala bort typ hälften av jungeln i spelet för att bara få det att fungera, medans ett highend kort från 2006 klara av att köra spelet helt okej på high inställningar 720p.

Det finns ingen magisk formel som helt plötsligt gör hårdvaran i en konsol 2x kraftigare efter ett par år. När man pratar "optimering" så är det ofta saker som att ta bort hälfen av objekten och/eller spelare, npcer, bilar, skuggor, drawdistance osv. Så enda anledningen till varför ett 5870 inte kommer kunna lira framtidens multiplatformspel kommer troligtvis vara något DX12 krav eller att PC versionen inte är nedskalad tillräckligt för att dem troligtvis tycker tillräckligt många har bra nog hårdvara. Men när den tiden väl är där kommer ett tillräckligt bra kort kosta summan av 2st konsolspel.

Jaja den som lever får se...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Alltså suck näe, här kan vi snacka myt om något. Vi talar om typ 10-20% skillnad kanske, 30% på sin höjd vilket i längden inte kommer göra stor skillnad.

Så här säger John Carmack:

Citat:

Consoles run 2x or so better than equal PC hardware, but it isn’t just API in the way, focus a single spec also matters.

https://twitter.com/ID_AA_Carmack/statuses/50277106856370176

Jag tror han bättre koll än dig och mig.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Alltså suck näe, här kan vi snacka myt om något. Vi talar om typ 10-20% skillnad kanske, 30% på sin höjd vilket i längden inte kommer göra stor skillnad.

Så här säger John Carmack:

Citat:

Consoles run 2x or so better than equal PC hardware, but it isn’t just API in the way, focus a single spec also matters.

https://twitter.com/ID_AA_Carmack/statuses/50277106856370176

Jag tror han bättre koll än dig och mig.

Jo spelen går 2x bättre för att dem tar bort typ häflten av detaljerna. Så kan det ju vara även på PC, tex kolla på Natural Selection 2, typ först under alpha/beta perioden gick spelet assegt på typ alla burkar men då såg det också larvigt mycket bättre ut.

Som sagt det finns ingen magisk formel som helt plötsligt fördubblar antalet transistorer. Varför tror du annars var dem tvungna att skala ner Crysis så mycket medans ett 8800gtx som är typ 2x kraftigare än 360/ps3 klarade av spelet mycket, mycket bättre.

Undantagen är ju när dem gjort någon fruktansvärt usel portning, typ som Rage. Men dem problemen har ju inte varit något unikt för enbart PC, kolla bara på alla kassa ps3 portningar som gjorts under åren. Dessutom kommer ju dem här bekymmren inte vara lika vanliga nästa gen i och med x86 arkitekturen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jo spelen går 2x bättre för att dem tar bort typ häflten av detaljerna. Så kan det ju vara även på PC, tex kolla på Natural Selection 2, typ först under alpha/beta perioden gick spelet assegt på typ alla burkar men då såg det också larvigt mycket bättre ut.

Carmack säger att man får ut ca dubbelt så mycket kraft om samma hårdvara används i en konsol jämfört med i en PC - det har inget att göra med att spelen skulle fungera bättre för att man tar bort saker.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Jo spelen går 2x bättre för att dem tar bort typ häflten av detaljerna. Så kan det ju vara även på PC, tex kolla på Natural Selection 2, typ först under alpha/beta perioden gick spelet assegt på typ alla burkar men då såg det också larvigt mycket bättre ut.

Carmack säger att man får ut ca dubbelt så mycket kraft om samma hårdvara används i en konsol jämfört med i en PC - det har inget att göra med att spelen skulle fungera bättre för att man tar bort saker.

Och det faktum att detta inte verkar avspeglar hur det faktiskt ser ut i verkligheten spelar ingen roll eller?

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Jo spelen går 2x bättre för att dem tar bort typ häflten av detaljerna. Så kan det ju vara även på PC, tex kolla på Natural Selection 2, typ först under alpha/beta perioden gick spelet assegt på typ alla burkar men då såg det också larvigt mycket bättre ut.

Carmack säger att man får ut ca dubbelt så mycket kraft om samma hårdvara används i en konsol jämfört med i en PC - det har inget att göra med att spelen skulle fungera bättre för att man tar bort saker.

Och det faktum att detta inte verkar avspeglar hur det faktiskt ser ut i verkligheten spelar ingen roll eller?

På vilket sätt stämmer det inte?

Har du provat en dator med motsvarande delar? Du jämför ju med grafikkort som har mer minne än vad dagens konsoler har totalt i system- OCH grafikminne tillsammans.

Sätter du ihop en dator med 7-8 år gamla delar som motsvarar det som finns i PS3 eller Xbox 360 och ger den Totalt 512 MB i minne så tror jag inte du kommer att kunna spela Crysis bättre än på konsol eller något som Last of Us. Jag tror du kan få problem att ens starta spelen.

123
Skriv svar