Sony svarar på frågor om Playstation 4

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Jo spelen går 2x bättre för att dem tar bort typ häflten av detaljerna. Så kan det ju vara även på PC, tex kolla på Natural Selection 2, typ först under alpha/beta perioden gick spelet assegt på typ alla burkar men då såg det också larvigt mycket bättre ut.

Carmack säger att man får ut ca dubbelt så mycket kraft om samma hårdvara används i en konsol jämfört med i en PC - det har inget att göra med att spelen skulle fungera bättre för att man tar bort saker.

Och det faktum att detta inte verkar avspeglar hur det faktiskt ser ut i verkligheten spelar ingen roll eller?

På vilket sätt stämmer det inte?

Har du provat en dator med motsvarande delar? Du jämför ju med grafikkort som har mer minne än vad dagens konsoler har totalt i system- OCH grafikminne tillsammans.

Sätter du ihop en dator med 7-8 år gamla delar som motsvarar det som finns i PS3 eller Xbox 360 och ger den Totalt 512 MB i minne så tror jag inte du kommer att kunna spela Crysis bättre än på konsol eller något som Last of Us. Jag tror du kan få problem att ens starta spelen.

Men kom igen, skippa bset nu, jag jämförde ett kort med typ 2x prestanda. Samt tar man ett 8800gts 512mb som har typ samma prestanda som ett 8800gtx kan man köra Crysis lika bra. Grejen är ju att man också hade typ 4-6gb system minne att ta av för att hårdvara faktiskt klarade av att hantera den mängd data.

Tror du MS och Sony är så dumma att dem inte hade lagt till mer minne (som är typ det billigaste och enklaste man kan lägga till) i konsolerna om dem tror att hårdvaran skulle kunnat hantera det? *Kollar på kinekt och move... hmm okej då, kanske dem är det men då är det ju deras problem och det är väl knappast något till konsolerna fördel?

Dagens datorer med typ 2x prestanda har väl också mer minne? 2-3gb på grafikkortet +8-16gb i systemet så kommer det inte också bli samma bekymmer i framtiden? Och 8800-korten är ju för tusan 7år gamla nu.

Om du vill du se någon som inte ens skulle gå att starta på 360/ps3:

Hårdvara från 2006.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men kom igen, skippa bset nu.

Vi går tillbaka till grundfrågan utan en massa irrelevanta exempel med hårdvara som inte motsvarar någon konsol.

Du hävdar att man genom optimeringar osv. kan få ut 10-20% mer ur samma hårdvara om den sitter i en konsol jämfört med en PC - John Carmack säger att man får ut ca det dubbla. Påstår du att Carmack har fel?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Men kom igen, skippa bset nu.

Vi går tillbaka till grundfrågan utan en massa irrelevanta exempel med hårdvara som inte motsvarar någon konsol.

Du hävdar att man genom optimeringar osv. kan få ut 10-20% mer ur samma hårdvara om den sitter i en konsol jämfört med en PC - John Carmack säger att man får ut ca det dubbla. Påstår du att Carmack har fel?

Det är väl inte irrelevant om det reflekterar hur det sen blir i verkligenheten.

2x är väl snarare irrelevant pga det är typ aldrig någon man ser ändå pga man alltid måste skala ner spelen så det funkar med resten av systemet, så som minne och processor. Dem flesta konsolspel är ju också långt ifrån så pass optimerade som dem kunde vara vilket det gör påståendet ännu mer irrelevant.

Sure Crysis videon som jag visade kanske skulle gå att köra på en PS3 om man även använde all cpu kraft till enbart rendera grafiken och sket i ai, fysik osv och begränsade spelytan till 1/4 så minnet inte tog slut.

Och visst det Carmack säger kanske i teorin kan vara sant under vissa förutsättningar, men det bör nog tas med en stor nypa salt också.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Chippen838:

För oss som faktiskt har råd med tv-spel och inte har lust att sitta inne på sommaren och bevaka vilken flash-rea det är på Steam.

Fantastiskt.. Det var nog den dummaste fanboy kommentaren hittintills. Du anser alltså att en rea med upp till 90% rabatter är en nackdel? Å söte jesus..

Du förväxlar med att belysa en nackdel jämfört med att påpeka hur obetydligt nackdelen är, så lägg ner.

Angående fanboyism. Har varit ägare utav konsolerna i följande ordning Super Nintendo, Playstation, Gamecube, Playstation 2, Xbox 360, Playstation 3. Började spela Half-life på dator med software rendering, första bygget jag gjorde var en ATI/AMD-konfiguration och jag sitter nu på en Intel/Geforce. Har använt Windows med några Linux-äventyr som inleddes med Ubuntu. Jag har haft en LG-tv och valde nu att köpa en Samsung-tv. Har haft en Nokia, Ericsson, Sony Ericsson, Samsung och Sony-telefon. Har för övrigt spelat Dota2, LoL och HoN. Har lirat både en del MW-lir samt alla Battlefield-spelen. Så snälla, förklara för mig varför min överväldigande fanboyism till alla företag, skulle påverka att jag inte gillar att samla på kuponger och kolla till Steam var tredje timme - utan istället att bara köpa de spel jag vill ha när jag vill?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

123
Skriv svar