Carmack: "Xbox One och PS4 är likvärdiga"
Förstår inte folk som skiter på Carmack. Han är en legend i spelvärlden och är en programmerare för sjutton, han sköter koden, inte speldesignen. Sen har han ju bidragit rejält till occulus rifts framfart, så än finns det krut i gubben
Var det här jag tänkte skriva. Han verkar vara den utvecklaren som ser mest fram emot OR följt av Gabe Newell.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Jag tror att folk mistolkar Carmack när han säger att de är "similar"
Det han menar är att bägge konsollerna har cpu och gpu från amd, så kallad APU.
Till skillnad från förra generationen då xboxen hade en 3kärnig IBM powerpc cpu och en ati Xenos
Och ps3 hade "teh cell" som är ett samarbete mellan IBM Toshiba och Sony
samt ett nvidia RSX chip
Det carmack menar är alltså att de är "similar" i det anseende att de är uppbyggda på mycket mer liknande sätt än förra generationen.
INTE prestandamässigt.
Bägge må ha AMD APU, men grafikdelen i den APU Sony valde har ca 40% mer beräkningskapacitet än den Microsoft valt.
Det här!
Rent hårdvarumässigt så har han fel.. De är inte likvärdiga. Däremot kommer spel utvecklas mot den svagare av konsolerna (Xbox One) och då kommer PS4 få gå tillbaka ett snäpp. Att de i slutändan kommer att hamna på ungefär samma nivå har inget med hårdvaran i sig att göra utan att den ena är svagare än den andra och kommer därför prioriteras. Carmack har mer börjat bli en person (som trots sitt intellekt) är rädd för att glömmas bort. Inte av oss som växte upp med Quake men den nyare generationen. Så han ger sig in i liknande debatter. En sak är dock säker.. Spelar ingen roll vad han säger.. Xbox One är hårdvarumässigt lite sämre.
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?
Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.
Vem är det som är fanboy egentligen?
Låter som du.
I grund och botten är det resultat som räknas, inte hans IQ. Han är helt enkelt inte särskilt kreativ, alla hans bra spel gjordes tillsammans med John Romero som faktiskt var kreativ(men inte matematiskt lagd).
När Romero drog så har inte Carmack gjort särskilt bra spel alls.
Och det är det som är grejen här. Han är på ett event där spel ska diskuteras och då måste man fråga sig: han har inte gjort något vettigt på över 10 år, varför ska människor lyssna till honom?
Det finns allt färre argument för det, speciellt när många nu har insett att han visserligen var tekniskt begåvad men helt kreativt död. Spelskapande är en kreativ syssla, med en teknisk bakgrund.
Som sagt han är ju inte en gamedesigner så det är lite svårt att förstå vart du vill komma. Ja menar han har ju "bara" bland annat varit grundpelaren för både tekniker och spelmotorer som revolutionerat industrin.
Bara för att ID endast släppt rage på de senaste 8 år så betyder ju inte de att carmack bara gjort ID Tech 5. Som det tydligt framgår av alla hans årliga keynotes har han fingrar i spel överallt i industrin och påverkar.
Att ID inte klarade av att leverera ett bättre RAGE på den grymma motorn är inte hans fel, själv tycker jag spelet var helt okej. Doom 3 är fortfarande favoriten tillsammans med deras gamla titlar såklart.
Suck! Som vanligt är det rubriker "ala" aftonbladet på den här sajten. Vad karln även pratar om under sin keynote under Quakecon var att båda konsolerna har komponenter från AMD. Såväl CPU & GPU kommer från AMD. Ur en programmerares synpunkt kan jag förstå enkelheten med att ha samma komponenter från en och samma tillverkare.
Suck! Som vanligt är det rubriker "ala" aftonbladet på den här sajten. Vad karln även pratar om under sin keynote under Quakecon var att båda konsolerna har komponenter från AMD. Såväl CPU & GPU kommer från AMD. Ur en programmerares synpunkt kan jag förstå enkelheten med att ha samma komponenter från en och samma tillverkare.
Är nog inte bara programmerarna som får det enklare. Blir enklare för alla då det är väldigt lika prestanda vilket betyder att det blir mindre tid att optimera innehållet efter flera system och kan fokusera på ett likvärdigt system.
Så slutprodukten kommer se likadan ut på alla system utan större skillnader. Inte som i Bayonetta till PS3 / Xbox där det flöt bättre på xbox. Eller skyrim för den delen som vara katastrofalt på PS3.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Det är lite olustigt att det alltid är någon Fz-supporter som lyckas skriva det mest korkade inlägget nu för tiden.
*boom tchhh*
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Rent hårdvarumässigt så har han fel.. De är inte likvärdiga. Däremot kommer spel utvecklas mot den svagare av konsolerna (Xbox One) och då kommer PS4 få gå tillbaka ett snäpp. Att de i slutändan kommer att hamna på ungefär samma nivå har inget med hårdvaran i sig att göra utan att den ena är svagare än den andra och kommer därför prioriteras. Carmack har mer börjat bli en person (som trots sitt intellekt) är rädd för att glömmas bort. Inte av oss som växte upp med Quake men den nyare generationen. Så han ger sig in i liknande debatter. En sak är dock säker.. Spelar ingen roll vad han säger.. Xbox One är hårdvarumässigt lite sämre.
Klart att han inte står på en scen där hela världen tittar på och säger en sådan sak om det inte stämmer. Han och Id/Bethseda är säkert under stränga NDA:er fortfarande och att uttala sig såhär kan vara känsligt. Därför kan du vara helt lugn för att det han står och säger är genomtänkt, planerat och kollat med deras jurister att det är ok.
Rent hårdvarumässigt så har han fel.. De är inte likvärdiga. Däremot kommer spel utvecklas mot den svagare av konsolerna (Xbox One) och då kommer PS4 få gå tillbaka ett snäpp. Att de i slutändan kommer att hamna på ungefär samma nivå har inget med hårdvaran i sig att göra utan att den ena är svagare än den andra och kommer därför prioriteras. Carmack har mer börjat bli en person (som trots sitt intellekt) är rädd för att glömmas bort. Inte av oss som växte upp med Quake men den nyare generationen. Så han ger sig in i liknande debatter. En sak är dock säker.. Spelar ingen roll vad han säger.. Xbox One är hårdvarumässigt lite sämre.
Klart att han inte står på en scen där hela världen tittar på och säger en sådan sak om det inte stämmer. Han och Id/Bethseda är säkert under stränga NDA:er fortfarande och att uttala sig såhär kan vara känsligt. Därför kan du vara helt lugn för att det han står och säger är genomtänkt, planerat och kollat med deras jurister att det är ok.
Något som är givet. Däremot så gör det inte hans uttalande lite väl... Vem som helst med minst ett öga kan se skillnaden rent hårdvarumässigt. Det har nämnts tidigare att han inte är en spelutvecklare och därför kan man diskutera som att han pratar ur en ren hårdvarumässigt perspektiv och inte om mjukvaror som tex. spel. PS4 har mer potentiell kraft än Xbox One. Spelar ingen roll vad Carmack säger..
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Äh, han kan fortfarande sin skit och tekniken han spottat ur sig på senare år har väl inte varit så dålig. Dock har ID Softwares spel kanske inte hamnat på några årsbästa-listor, men det är inte helt och hållet Carmacks fel imo.
Megatextures var skit. Carmack är passé.
Nej, Rage kanske är skit. Men Rage är ett av dom snyggaste spelen till konsol och det enda vad jag vet som körs konstant i 60 fps. I princip alla nya spel till konsoler har prestandaproblem, tycker iaf jag. Id Software levererade faktiskt en produkt (Rage) helt utan sådana problem och det tycker jag dom ska ha lite cred för.
Rent hårdvarumässigt så har han fel.. De är inte likvärdiga. Däremot kommer spel utvecklas mot den svagare av konsolerna (Xbox One) och då kommer PS4 få gå tillbaka ett snäpp. Att de i slutändan kommer att hamna på ungefär samma nivå har inget med hårdvaran i sig att göra utan att den ena är svagare än den andra och kommer därför prioriteras. Carmack har mer börjat bli en person (som trots sitt intellekt) är rädd för att glömmas bort. Inte av oss som växte upp med Quake men den nyare generationen. Så han ger sig in i liknande debatter. En sak är dock säker.. Spelar ingen roll vad han säger.. Xbox One är hårdvarumässigt lite sämre.
Klart att han inte står på en scen där hela världen tittar på och säger en sådan sak om det inte stämmer. Han och Id/Bethseda är säkert under stränga NDA:er fortfarande och att uttala sig såhär kan vara känsligt. Därför kan du vara helt lugn för att det han står och säger är genomtänkt, planerat och kollat med deras jurister att det är ok.
Något som är givet. Däremot så gör det inte hans uttalande lite väl... Vem som helst med minst ett öga kan se skillnaden rent hårdvarumässigt. Det har nämnts tidigare att han inte är en spelutvecklare och därför kan man diskutera som att han pratar ur en ren hårdvarumässigt perspektiv och inte om mjukvaror som tex. spel. PS4 har mer potentiell kraft än Xbox One. Spelar ingen roll vad Carmack säger..
Frågan är hur stor skillnaden är om man ställer de båda konsolerna mot en 20 000 kr + speldator med Titan kort och hela köret. Han kanske har ett annat perspektiv, jag vet inte...
Den allmänna uppfattningen idag är väl att Xbox 360 och PS3 är ungefär lika dåliga, oavsett RAM-minnen och cell-processorer. Där tror jag att själva "fan-boy" debatten såg annorlunda ut 2007 än vad den gör idag, för att ta ett exempel.
Megatextures var skit. Carmack är passé.
Förutom att de flesta företagen har kopierat honom med megatextures? Nu senast inför Dirext X 11.2 så visade Nvidia sin teknik vilket är i stort sett samma sak som megatextures. Carmacks megatextures var bara före sin tid då det kräver för mycket minne, nvidia insåg detta och gjorde det bättre.
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?
Du och många andra tolkar mitt inlägg helt åt helvete.
Det jag menar är att just spelbiten med honom, så sitter han och trycker på Quake och Doom fortfarande. medan andra personer som höll på under den tiden har nya spelmeriter.
tekniken bakom spelen gör honom unik, men spelen i sig han är delaktig i är mer eller mindre "meh" rent gameplay mesigt, du gör inte ett bra spel med snygg grafik, kolla bara på Minecraft.
RAGE var före sin tid i grafik, men det var även före sin tid i dunderdålig optimering.. att lägga höga texturer i ett spel kan ju vem som helst göra i teorin, sen att det funkar med en vettig FPS är en annan, vilket RAGE inte gjorde.
Var det AMD användare som inte ens kunde starta spelet första veckorna?
Rent hårdvarumässigt så har han fel.. De är inte likvärdiga. Däremot kommer spel utvecklas mot den svagare av konsolerna (Xbox One) och då kommer PS4 få gå tillbaka ett snäpp. Att de i slutändan kommer att hamna på ungefär samma nivå har inget med hårdvaran i sig att göra utan att den ena är svagare än den andra och kommer därför prioriteras. Carmack har mer börjat bli en person (som trots sitt intellekt) är rädd för att glömmas bort. Inte av oss som växte upp med Quake men den nyare generationen. Så han ger sig in i liknande debatter. En sak är dock säker.. Spelar ingen roll vad han säger.. Xbox One är hårdvarumässigt lite sämre.
Klart att han inte står på en scen där hela världen tittar på och säger en sådan sak om det inte stämmer. Han och Id/Bethseda är säkert under stränga NDA:er fortfarande och att uttala sig såhär kan vara känsligt. Därför kan du vara helt lugn för att det han står och säger är genomtänkt, planerat och kollat med deras jurister att det är ok.
Något som är givet. Däremot så gör det inte hans uttalande lite väl... Vem som helst med minst ett öga kan se skillnaden rent hårdvarumässigt. Det har nämnts tidigare att han inte är en spelutvecklare och därför kan man diskutera som att han pratar ur en ren hårdvarumässigt perspektiv och inte om mjukvaror som tex. spel. PS4 har mer potentiell kraft än Xbox One. Spelar ingen roll vad Carmack säger..
Frågan är hur stor skillnaden är om man ställer de båda konsolerna mot en 20 000 kr + speldator med Titan kort och hela köret. Han kanske har ett annat perspektiv, jag vet inte...
Den allmänna uppfattningen idag är väl att Xbox 360 och PS3 är ungefär lika dåliga, oavsett RAM-minnen och cell-processorer. Där tror jag att själva "fan-boy" debatten såg annorlunda ut 2007 än vad den gör idag, för att ta ett exempel.
Problemet var som jag tog upp tidigare att spelutvecklarna utvecklade spelen mot den sämre konsolen vilket betydde att de extra hästkrafterna som PS3 hade inte kom till sin rätta. Precis som dagens datorer. För 7-8 år sedan så höll sig en speldator i ungefär 2 år innan man var tvungen att uppgradera. Idag så håller en dator nästan 5 år.. varför? Jo, för att spelen har slutat att gå framåt pga. att de utvecklas mot en svag maskin.
Megatextures var skit. Carmack är passé.
Förutom att de flesta företagen har kopierat honom med megatextures? Nu senast inför Dirext X 11.2 så visade Nvidia sin teknik vilket är i stort sett samma sak som megatextures. Carmacks megatextures var bara före sin tid då det kräver för mycket minne, nvidia insåg detta och gjorde det bättre.
alltås ett jäkla klagande på iD software och Carmack, att inte ni konsol kiddos kan lära er att utan dem hade inte FPS varit lika snygga och roliga.
Snälla.. Vad har ID Software gjort för FPS genren de senaste åren? ID software är ett företag som existerar enbart för det faktum att man ska kunna titta tillbaka och tänka "Jag minns när de släppte X och Y.. Det var tider det" precis som Lucas Arts och deras starwars spel. När de var som mest aktiva så var det kvalite de förde fram men på senare tid har de knappt släppt något alls.. Förutom ett totalt misslyckade vid namn av Rage..
Som sagt: Allt för många lever på gamla meriter i spelbranchen. Gör ett nytt (bra) spel eller åk hem Carmack.
Han jobbar med Doom 4 och The Evil Within, så jag förstår inte vad du gnäller på. Bra eller ej, det får tiden utvisa. Tycker dock inte Carmack behöver bevisa sin talang, det har han gjort förut och med råge för den delen.
Evil Within? Sen när jobbar ID med det spelet?
Carmack står som "Engine creator. Engine programmer" för Evil Within. Pratade aldrig om ID.
Ja , men han har ju skapat grafikmotorn tidigare. Betyder ju inte att han jobbar med spelet.
Problemet var som jag tog upp tidigare att spelutvecklarna utvecklade spelen mot den sämre konsolen vilket betydde att de extra hästkrafterna som PS3 hade inte kom till sin rätta. Precis som dagens datorer. För 7-8 år sedan så höll sig en speldator i ungefär 2 år innan man var tvungen att uppgradera. Idag så håller en dator nästan 5 år.. varför? Jo, för att spelen har slutat att gå framåt pga. att de utvecklas mot en svag maskin.
Men spel som utvecklas enbart för ps3, typ Uncharted och The Last Of Us, skulle med ditt resonemang ha mycket bättre grafik än spel till Xbox 360. Jag kan inte se att det är så. I princip har spel till nuvarande konsolgeneration en viss nivå av grafik oavsett plattform. Det är lågupplöst, lite fina vatten- och ljuseffekter här och var men thats it. Det finns ingen jätte kapacitet att hämta ur ps3 även om man bara utvecklar för den. Skillnaden mellan konsollerna är alltså försumbar sett från TV-soffan och det är det jag tror Carmack menar är fallet med nya generationen också.
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?
Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.
Vem är det som är fanboy egentligen?
Låter som du.
I grund och botten är det resultat som räknas, inte hans IQ. Han är helt enkelt inte särskilt kreativ, alla hans bra spel gjordes tillsammans med John Romero som faktiskt var kreativ(men inte matematiskt lagd).
När Romero drog så har inte Carmack gjort särskilt bra spel alls.
Och det är det som är grejen här. Han är på ett event där spel ska diskuteras och då måste man fråga sig: han har inte gjort något vettigt på över 10 år, varför ska människor lyssna till honom?
Det finns allt färre argument för det, speciellt när många nu har insett att han visserligen var tekniskt begåvad men helt kreativt död. Spelskapande är en kreativ syssla, med en teknisk bakgrund.
När hävdade jag att han var en bra spelutvecklare? Oh right never. Han har aldrig varit en spelutvecklare, han är programmerare och en jävligt bra sådan. Det är hans meriter och det är de enda meriterna han behöver för att vara värd att lyssna på. Titta på keynoten istället för att snacka skit om vad han gjort eller inte gjort.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?
Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.
Vem är det som är fanboy egentligen?
Låter som du.
I grund och botten är det resultat som räknas, inte hans IQ. Han är helt enkelt inte särskilt kreativ, alla hans bra spel gjordes tillsammans med John Romero som faktiskt var kreativ(men inte matematiskt lagd).
När Romero drog så har inte Carmack gjort särskilt bra spel alls.
Och det är det som är grejen här. Han är på ett event där spel ska diskuteras och då måste man fråga sig: han har inte gjort något vettigt på över 10 år, varför ska människor lyssna till honom?
Det finns allt färre argument för det, speciellt när många nu har insett att han visserligen var tekniskt begåvad men helt kreativt död. Spelskapande är en kreativ syssla, med en teknisk bakgrund.
För att han pratar om de tekniska aspekterna och det är något som han i allra högsta grad fortfarande håller på med. Kommande Wolfeinstein kommer använda sig av den motor som han nu arbetar med och även andra spel som Bethesda kommer ge ut (som The Evil Within).
Carmack har fel. Beklagar.
PS: RAGE var ofattbart kasst.
Tyckte det var riktigt bra, kunde haft mer djup men designen på allt fick verkligen spelet att lysa. Underskattat spel skulle jag säga
ungefär som 90% av denna generations spel har en koppling till epic games eftersom de kör på unreal motorn.
90% av spelen du är intresserad av möjligen, annars är nog siffran snarare i värsta fall 0.99%
Problemet var som jag tog upp tidigare att spelutvecklarna utvecklade spelen mot den sämre konsolen vilket betydde att de extra hästkrafterna som PS3 hade inte kom till sin rätta. Precis som dagens datorer. För 7-8 år sedan så höll sig en speldator i ungefär 2 år innan man var tvungen att uppgradera. Idag så håller en dator nästan 5 år.. varför? Jo, för att spelen har slutat att gå framåt pga. att de utvecklas mot en svag maskin.
Men spel som utvecklas enbart för ps3, typ Uncharted och The Last Of Us, skulle med ditt resonemang ha mycket bättre grafik än spel till Xbox 360. Jag kan inte se att det är så. I princip har spel till nuvarande konsolgeneration en viss nivå av grafik oavsett plattform. Det är lågupplöst, lite fina vatten- och ljuseffekter här och var men thats it. Det finns ingen jätte kapacitet att hämta ur ps3 även om man bara utvecklar för den. Skillnaden mellan konsollerna är alltså försumbar sett från TV-soffan och det är det jag tror Carmack menar är fallet med nya generationen också.
spel som utvecklas på en statisk hårdvara blir bättre utan att maskinen blir bättre, det är skilnaden och anledningen till att många fördrar statiskt hårdvara. på en konsoll kan det ofta gå från 50 till 200 under en generation. ett generationslopp på rörlig hårdvara kan gå från 100 till 130, beronde på hur långt fram du orkar ligga i kortbytandet. motsatsen gäller däremot sällan eftersom inga tyngre titlar utvecklas primärt för gammal rörlig hårdvara, och de optimeras inte heller för den senaste för att de flesta har nått i mitten.
det är ganska rejäl skillnad mellan Uncharted och uppföljaren, och ytterligare lite putsat till tredje delen.
till sist blir naturligtvis putsen väldigt fin, men klart i paritet med att plöja ner en tusenlapp om året på lite snabbare grafikkort i min mening.
sen om man anser det snyggt eller ej kan ju spela in både smak och intresse, det är inte lätt att vara objektiv inför konst trots allt. jag kommer nog alltid att se de flesta typiska PC-spel som stela och tråkiga, översatt "fula" oavsett hur högupplösta de är.
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?
Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.
Vem är det som är fanboy egentligen?
Låter som du.
I grund och botten är det resultat som räknas, inte hans IQ. Han är helt enkelt inte särskilt kreativ, alla hans bra spel gjordes tillsammans med John Romero som faktiskt var kreativ(men inte matematiskt lagd).
När Romero drog så har inte Carmack gjort särskilt bra spel alls.
Och det är det som är grejen här. Han är på ett event där spel ska diskuteras och då måste man fråga sig: han har inte gjort något vettigt på över 10 år, varför ska människor lyssna till honom?
Det finns allt färre argument för det, speciellt när många nu har insett att han visserligen var tekniskt begåvad men helt kreativt död. Spelskapande är en kreativ syssla, med en teknisk bakgrund.
Som sagt han är ju inte en gamedesigner så det är lite svårt att förstå vart du vill komma. Ja menar han har ju "bara" bland annat varit grundpelaren för både tekniker och spelmotorer som revolutionerat industrin.
Bara för att ID endast släppt rage på de senaste 8 år så betyder ju inte de att carmack bara gjort ID Tech 5. Som det tydligt framgår av alla hans årliga keynotes har han fingrar i spel överallt i industrin och påverkar.
Att ID inte klarade av att leverera ett bättre RAGE på den grymma motorn är inte hans fel, själv tycker jag spelet var helt okej. Doom 3 är fortfarande favoriten tillsammans med deras gamla titlar såklart.
Men det borde ändå vara uppenbart för alla - även för dig - att bra grafik = / = bra spel.
Se bara på Minecraft. Att vara en grym spelutvecklare handlar om kreativitet först och främst. Det jag sa är att Carmack är ett tekniskt geni men en medelmåttig spelutvecklare, om ens det. Han får gärna förevisa om teknikdemon och olika effekter och vart annat, men nu talar han om spel i helhet och då är det legitimt att ifrågasätta vad han egentligen har att komma med.
Problemet var som jag tog upp tidigare att spelutvecklarna utvecklade spelen mot den sämre konsolen vilket betydde att de extra hästkrafterna som PS3 hade inte kom till sin rätta. Precis som dagens datorer. För 7-8 år sedan så höll sig en speldator i ungefär 2 år innan man var tvungen att uppgradera. Idag så håller en dator nästan 5 år.. varför? Jo, för att spelen har slutat att gå framåt pga. att de utvecklas mot en svag maskin.
Men spel som utvecklas enbart för ps3, typ Uncharted och The Last Of Us, skulle med ditt resonemang ha mycket bättre grafik än spel till Xbox 360. Jag kan inte se att det är så. I princip har spel till nuvarande konsolgeneration en viss nivå av grafik oavsett plattform. Det är lågupplöst, lite fina vatten- och ljuseffekter här och var men thats it. Det finns ingen jätte kapacitet att hämta ur ps3 även om man bara utvecklar för den. Skillnaden mellan konsollerna är alltså försumbar sett från TV-soffan och det är det jag tror Carmack menar är fallet med nya generationen också.
Det är långt ifrån en regel att exklusiva spel till kraftigare konsoler får bättre grafik. Det är också en kostnadsfråga.
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?
Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.
Vem är det som är fanboy egentligen?
Låter som du.
I grund och botten är det resultat som räknas, inte hans IQ. Han är helt enkelt inte särskilt kreativ, alla hans bra spel gjordes tillsammans med John Romero som faktiskt var kreativ(men inte matematiskt lagd).
När Romero drog så har inte Carmack gjort särskilt bra spel alls.
Och det är det som är grejen här. Han är på ett event där spel ska diskuteras och då måste man fråga sig: han har inte gjort något vettigt på över 10 år, varför ska människor lyssna till honom?
Det finns allt färre argument för det, speciellt när många nu har insett att han visserligen var tekniskt begåvad men helt kreativt död. Spelskapande är en kreativ syssla, med en teknisk bakgrund.
Som sagt han är ju inte en gamedesigner så det är lite svårt att förstå vart du vill komma. Ja menar han har ju "bara" bland annat varit grundpelaren för både tekniker och spelmotorer som revolutionerat industrin.
Bara för att ID endast släppt rage på de senaste 8 år så betyder ju inte de att carmack bara gjort ID Tech 5. Som det tydligt framgår av alla hans årliga keynotes har han fingrar i spel överallt i industrin och påverkar.
Att ID inte klarade av att leverera ett bättre RAGE på den grymma motorn är inte hans fel, själv tycker jag spelet var helt okej. Doom 3 är fortfarande favoriten tillsammans med deras gamla titlar såklart.
Men det borde ändå vara uppenbart för alla - även för dig - att bra grafik = / = bra spel.
Se bara på Minecraft. Att vara en grym spelutvecklare handlar om kreativitet först och främst. Det jag sa är att Carmack är ett tekniskt geni men en medelmåttig spelutvecklare, om ens det. Han får gärna förevisa om teknikdemon och olika effekter och vart annat, men nu talar han om spel i helhet och då är det legitimt att ifrågasätta vad han egentligen har att komma med.
Han har ett namn som ger honom en viss "insikt" enligt vissa. Däremot verkar hans uttalande med åren blir mer och mer felaktiga. Minns bara hans rabblande kring Rage och dess flopp..
Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.
Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?
Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.
Vem är det som är fanboy egentligen?
Låter som du.
I grund och botten är det resultat som räknas, inte hans IQ. Han är helt enkelt inte särskilt kreativ, alla hans bra spel gjordes tillsammans med John Romero som faktiskt var kreativ(men inte matematiskt lagd).
När Romero drog så har inte Carmack gjort särskilt bra spel alls.
Och det är det som är grejen här. Han är på ett event där spel ska diskuteras och då måste man fråga sig: han har inte gjort något vettigt på över 10 år, varför ska människor lyssna till honom?
Det finns allt färre argument för det, speciellt när många nu har insett att han visserligen var tekniskt begåvad men helt kreativt död. Spelskapande är en kreativ syssla, med en teknisk bakgrund.
Som sagt han är ju inte en gamedesigner så det är lite svårt att förstå vart du vill komma. Ja menar han har ju "bara" bland annat varit grundpelaren för både tekniker och spelmotorer som revolutionerat industrin.
Bara för att ID endast släppt rage på de senaste 8 år så betyder ju inte de att carmack bara gjort ID Tech 5. Som det tydligt framgår av alla hans årliga keynotes har han fingrar i spel överallt i industrin och påverkar.
Att ID inte klarade av att leverera ett bättre RAGE på den grymma motorn är inte hans fel, själv tycker jag spelet var helt okej. Doom 3 är fortfarande favoriten tillsammans med deras gamla titlar såklart.
Men det borde ändå vara uppenbart för alla - även för dig - att bra grafik = / = bra spel.
Se bara på Minecraft. Att vara en grym spelutvecklare handlar om kreativitet först och främst. Det jag sa är att Carmack är ett tekniskt geni men en medelmåttig spelutvecklare, om ens det. Han får gärna förevisa om teknikdemon och olika effekter och vart annat, men nu talar han om spel i helhet och då är det legitimt att ifrågasätta vad han egentligen har att komma med.
Nej, han pratar om vad som är möjligt att göra med den teknik som finns och är det någon som har koll på detta så är det Carmack, speciellt om det bygger på en PC arkitektur.