Id Software satsar allt på Doom 4

Medlem

carmack har ju själv sagt att de vill göra ett nytt quake , då utan strogg iden och istället gå tillbaka till goth-looken i quake1. Han vill även pusha för multiplayer i ett potentiellt quake5 då han var missnöjd med Ravens tolkning av mp i quake4an.

Doom 3 var ju kanonbra så där förstår jag inte varför folk gnäller, annat med rage indeed. Dock var ingen av dessa MP-spel och ID har själva sagt att de inte ens satsade på mp alls speciellt i doom 3.

Medlem
Skrivet av ShinAkuma:

De borde satsa på ett riktigt quake igen. Ingen realism och sådant strössel, det ska vara snabbt som Q1 med strafe jumps och hela kittet där bara skills och reflexer räknas. Det har inte kommit ett riktigt bra sådant fps sedan Q3.

då måste du ha missat painkiller, warsow och ett antal andra spel som har släppts efter Q3

Medlem
Skrivet av phi:

Har inga större förhoppningar på att det blir ett bra spel.

Vad jag tycker att id egentligen borde göra är att lägga ner allt vad singleplayer heter och istället anställa arqon m.fl, ta hjälp av gamla quakeproffs och utveckla ett nytt spel som är fokuserat till 100% på esport och pumpa i pengar och sponsorer för att marknadsföra skiten som det nästa stora FPS-spelet för esport. Tänk er Shitmania fast med ett bra gameplay istället.

Om det är några som skulle kunna fixa det så är det id software.

*Fixa lag när där händer?

Medlem
Skrivet av onliner72:

"ger Id tillbaka mästartiteln"
Halleluja amen och allat annat påhitt...
Sedan Rage som var ett totalt misslyckande med buggar så in i H-Vte kommer dom aldrig att bli några mästare...

Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst..

Det är kanske det Id insett. Man kanske ska lyssna lite på communityt och ge det dom vill ha.

Medlem
Skrivet av raexx:
Skrivet av ShinAkuma:

De borde satsa på ett riktigt quake igen. Ingen realism och sådant strössel, det ska vara snabbt som Q1 med strafe jumps och hela kittet där bara skills och reflexer räknas. Det har inte kommit ett riktigt bra sådant fps sedan Q3.

då måste du ha missat painkiller, warsow och ett antal andra spel som har släppts efter Q3

För att inte nämna Quake Live som redan är deras esport-projekt, de har bara inte satsat tillräckligt hårt när det gäller marknadsföring och underhåll. Att ständigt hoppas på nya FPS-spel som nästa messias i genren är dödfött då ett nytt spel saknar så otroligt mycket features jämfört med klassikerna (Q3 t.ex). Till och med Quake Live saknar features (GTV t.ex.) som Q3 hade även om de är i princip samma spel! Det enda man får i de nya spelen är att det är nytt, dvs det kan dra nytta av publiciteten för att leva på den i en livscykel på 5-10 år innan folk börjar gnälla igen.


signatur
Medlem
Skrivet av zauii89:

carmack har ju själv sagt att de vill göra ett nytt quake , då utan strogg iden och istället gå tillbaka till goth-looken i quake1. Han vill även pusha för multiplayer i ett potentiellt quake5 då han var missnöjd med Ravens tolkning av mp i quake4an..

Jag hoppas verkligen att "old school fps" blir en genre och accepteras. Som det verkar nu ses det som något mossigt och gammalmodigt - inte att vissa föredrar den typen av spel.

Sen önskar jag på mina bara knän att det är GtkRadiant som används vid mappningen av banor, och att de lämnar det öppet för communityt att vara kreativa med sina egna maps och mods. Mardrömmen är att Id är giriga och ska tjäna en massa på dlc.s.

Medlem

Känns väldigt tveksamt att de skulle våga eller ens få (för Zenimax) satsa på ett rent multiplayer liknande Quake III/Live. Finns väl ett gap att fylla i E-sport-scenen när det kommer till 1on1/arkad-FPS men jag får känslan av att det är ett farligt kort att satsa pengarna på idag.

CS:GO är väl det mest populära FPS-spelet som spelas i större turneringar idag.

Personligen hade jag verkligen noll problem med Rage när det kommer till buggar. AMD hade släppt fel drivrutiner när Rage släpptes så det fungerade inte korrekt för väldigt många under release-dagen men det kom någon beta-drivrutin en vecka senare eller något där Rage fungerade felfritt.
Spelet led dock av lågupplösta texturer men överlag så tyckte jag att gameplayet var bra och spelet såg bra ut så länge man inte stog stilla för nära något objekt. Tyckte t.ex. att grafiken var fantastisk i de öppna utomhusmiljöerna och spelet flöt på i 60 FPS utan några problem som helst. Om texturerna var lite mer högupplösta hade jag gärna sprungit runt på banorna och kollat närmare på hela omgivningen i spelet som artisterna skapat.

Själv ser jag väldigt mycket fram emot vad de kommer göra med Doom 4! Hoppas att de tar lite insperation från Doom-modden Brutal Doom (kanske inte alla onödiga one-liners och FU-fingrar men det snabba/brutala gameplayet, goret och hur vapnen fungerar är väldigt tillfredsställande), en av de mest underhållande singleplayer-upplevelserna jag haft på länge.

Skribent
Skrivet av Krejsy:

"Doom hade inte anden"
Det är just därför ni inte borde översätta engelska citat.
Det var inget fel på översättningen, det fungerar helt enkelt inte på svenska.

Håller med, även fast jag i detta fallet kunde ha tänkt en vända till. Anden blir ju i det här fallet, eftersom vi i svenskan använder oss av "hjärta och själ".

Personligen håller jag dock med dig angående citat, ibland hade det varit bäst att bara köra engelskan rakt av. Känns dock mer självklart med att försöka översätta efter bästa förmåga och inte sämsta


signatur

I am the black wizards.

ELF
Medlem
Skrivet av guran33:

CS:GO är väl det mest populära FPS-spelet som spelas i större turneringar idag.

Nu är ju detta lite OffT. Men är det inte CS 1.6 eller har de flippat myntet så snabbt? De har ju knappt använt CS:S för bövelen...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

-PC exklusivt.
-Fokuserad budget, dvs åt helvette med alla mellansekvenser, hollywood röstskådespelare och reklam för hundratals miljoner.
-Perfekt mekanik
-Gameplay med både tempo och utforskning.
-Genomtänkt, balanserad och solid weapon, level och enemie design. Allt som har med weaponunlocks, customization, hattar och levelup kan stoppas tillbaka från det rövhål det kom ifrån.
-Ljud som får nunnor att tappa oskulden.
-Grymt jävla Soundtrack!

Där har vi en bra start...

Medlem

Jag har bara några krav...

  • Co-op

  • Egen server

  • Verktyg för att skapa MODs

  • Kartverktyg

  • Fungerar att spela ihop på PC, Linux och Mac


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

-PC exklusivt.
-Fokuserad budget, dvs åt helvette med alla mellansekvenser, hollywood röstskådespelare och reklam för hundratals miljoner.
-Perfekt mekanik
-Gameplay med både tempo och utforskning.
-Genomtänkt, balanserad och solid weapon, level och enemie design. Allt som har med weaponunlocks, customization, hattar och levelup kan stoppas tillbaka från det rövhål det kom ifrån.
-Ljud som får nunnor att tappa oskulden.
-Grymt jävla Soundtrack!

Där har vi en bra start...

Min bäste herre! Tack för ditt inlägg. Jag markerade en mening som jag tycker borde tryckas upp på skjortor och säljas i butik.

Har du någon åsikt om "achievements" månne?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av guran33:

CS:GO är väl det mest populära FPS-spelet som spelas i större turneringar idag.

Nu är ju detta lite OffT. Men är det inte CS 1.6 eller har de flippat myntet så snabbt? De har ju knappt använt CS:S för bövelen...

Jag är inte super-insatt i 1.6-scenen men jag är rätt så säker på att det är relativt dött rent turnerings-mässigt där pengar är inblandade. Valve satsar allt på CS:GO. 1.6 har dock fortfarande väldigt många spelare online.

Skrivet av Sapiens:

-PC exklusivt.
-Fokuserad budget, dvs åt helvette med alla mellansekvenser, hollywood röstskådespelare och reklam för hundratals miljoner.
-Perfekt mekanik
-Gameplay med både tempo och utforskning.
-Genomtänkt, balanserad och solid weapon, level och enemie design. Allt som har med weaponunlocks, customization, hattar och levelup kan stoppas tillbaka från det rövhål det kom ifrån.
-Ljud som får nunnor att tappa oskulden.
-Grymt jävla Soundtrack!

Där har vi en bra start...

Behöver inte vara PC-exklusivt tycker jag men jag tycker att de ska utveckla det till PC i första hand (HUD, mest högupplösta texturer och effekter) och sedan porta till konsoler.

Vet inte ifall jag hade haft något emot vapen-customization heller i ett spel som Doom, är kul att hitta lite saker för att specialisera sig inom ett område även fast jag inte skulle vilja ha det som så att jag måste låsa upp det genom att levla eller något.

Ljud känns underskattat inom spelutveckling och är en mycket viktig detalj för att få vapnen och allt att ha den rätta känslan! Det ska låta "biffigt" utan att man behöver riskera att bli döv på köpet..

Älskar ljudeffekterna i Ultimate Doom-radio-reklamen, där har de något att sträva emot.

Och ljudet i Brutal Doom är också "biffigt" och bra såklart!

Medlem

Dom är så sjukt fokuserade på Doom 4 att dom inte ens kan ta i frågan om dom har några andra projekt på gång? Om det stämmer att dom inte har det, som ni sa, så borde väl den frågan vara superenkel? "Nej."? Är inte den frågan något man vill ta i så stämmer det ju inte att dom har fokuserat allt på ett projekt.

Andra tankar:

Det ID behöver är en tydlig jävla vision. Typ en Creative Director som tar tag i och tar ansvar för en spelidé och kör på. Det känns som noggrann design som Willits (eller vad han heter) verkar stått för, iaf på Rage, kan komma på bekostnad av ett spel som folk minns varför dom ville göra och varför det är intressant som helhet. Inte bara sitta och få individuella element att fungera bra.

ID måste ju ändras fundamentalt om dom skall överleva, att vara bra på grafik och teknik räcker inte längre om ni försöker sälja spel, och inte verktyg.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Sapiens:

-PC exklusivt.
-Fokuserad budget, dvs åt helvette med alla mellansekvenser, hollywood röstskådespelare och reklam för hundratals miljoner.
-Perfekt mekanik
-Gameplay med både tempo och utforskning.
-Genomtänkt, balanserad och solid weapon, level och enemie design. Allt som har med weaponunlocks, customization, hattar och levelup kan stoppas tillbaka från det rövhål det kom ifrån.
-Ljud som får nunnor att tappa oskulden.
-Grymt jävla Soundtrack!

Där har vi en bra start...

Min bäste herre! Tack för ditt inlägg. Jag markerade en mening som jag tycker borde tryckas upp på skjortor och säljas i butik.

Har du någon åsikt om "achievements" månne?

Achivements i spel är lika nödvändigt som en klapp på stjärten från mormor när man sätter på flickvännen.

Medlem

Det var väl inget fel på BulletStorm!? 8-)


signatur

autograph

Medlem

BulletStorm!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Man tycker ju inte att det borde vara så svårt att biffa upp Doom 1- och 2-konceptet med dagens teknik. Jag får känslan att id överanalyserar sina spel idag istället för att fokusera på det som i grunden gör deras äldre spel till klassiker. Rage, Doom 3 och Quake 4 led alla av det som han beskriver om identitskris och brist på känsla.

Personligen gillade jag Doom 3 väldigt mycket.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Brutal Doom v0.19 Trailer

Någon som är sugen på lite coop ?

Medlem

Dem måste göra spelet "fast paced" med precision över spray'n'pray dvs inte en CoD kopia i Doom kostym så kommer dem lyckas tror då jag, även om det kanske inte faller inom ramen för dem äldre Doom spelen.

Medlem
Skrivet av Krejsy:

"Doom hade inte anden"
Det är just därför ni inte borde översätta engelska citat.
Det var inget fel på översättningen, det fungerar helt enkelt inte på svenska.

LOL!

#IUseGoogleTranslateButDontUnderstandWhatItSays


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar