Dags att deklarera ditt digitala guld

Medlem

men då kan ju skatteverks mupparna spela diablo hela dagen och finansiera staten på det sättet.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Sverige börjar fan bli en parodi på sig själv.

Medlem
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Är du efter har du ens nån aning vad skatt gör för nytta för vårt land ?

Snälla berätta - så skall jag berätta om Kerstin 45, som bor i Värnamo.

Nej berätta du varför vi ska ta bort skatten ?

Jag överdrev så klart, men att sänka den kraftigt kan vi dock göra... till 7%, som är standard i Sim City och mina städer blomstrar i alla fall!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

zzzzzzz gl hf

Medlem

Intressant då vissa speltillverkare anser sig äga kontona och avlivar varje försök för spelare att sälja dem till andra. Att få ut pengar från många spel är dessutom en omöjlighet (Entropia är väl ett undantag). Rent *teoretiskt* sätt så äger jag en del kronor i MMO's, men rent praktiskt sätt så har jag inte en chans i helvetet att omsätta dem till riktiga pengar - jag använder resurserna i spel för att kunna köpa saker i spel som t.ex. vapen, armor, möblemang m.m. och dessutom har jag tryckt in en del kronor i spelen också och tror KNAPPAST att det gått med vinst. Datorspel är till för att ha kul, det är inte ett substitut för arbete.

Det märks myndigheter och intresseorganisationer vädrar pengar på internet... (i vissa fall för att motivera sin fortsatta existens) sen att det inte stämmer överens med verkligheten det skiter dem i.

Medlem
Skrivet av gamer_:

Jaha då blir det 25% skatt på de stackars 0.59€ jag tjänade genom att sälja något märke i steam...

Hoppas jag kommer ihåg detta till deklarationen nästa år så jag kan maila skatteverket och fråga var man ska ta upp den inkomsten.

Med största sannolikhet behöver du inte skatta för det såvidare du inte säljer tillräckligt med grejer. Det intressanta är snarare om ingamevaluta kommer att beskattas oavsett vad man gör med den eller bara om man konverterar den till riktiga pengar. Och om samma summa man måste komma upp i är samma som en hobbyverksamhet. Dock säljer väl folk oftast grejer på rmah i vinstdrivande syfte? Och måste då ha ett företag? Det hela är ytterst förvirrande tycker jag.

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av swebullen:

Desperata dom jävlarna Nåväl, spelar inte D3 så orkar inte bry mig. Lockar ju att bli skattesmitare när man läser sånt här.

Ja för skatt SUGER, hade varit mycket bättre utan sjukhus, infrastruktur, utbildning, polis, räddningstjänst...........................................................................................the list goes on

De enda som gör sitt jobb på den listan är räddningstjänsten.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Är du efter har du ens nån aning vad skatt gör för nytta för vårt land ?

Snälla berätta - så skall jag berätta om Kerstin 45, som bor i Värnamo.

Nej berätta du varför vi ska ta bort skatten ?

Jag överdrev så klart, men att sänka den kraftigt kan vi dock göra... till 7%, som är standard i Sim City och mina städer blomstrar i alla fall!

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Kan någon förklara hur det går till om:

Jag köper ett item på Diablo 3 av spelare X

Jag väljer att blåhålla det itemet och sedan sälja det vidare till person Z, måste jag betala skatt för det? räknas inte varan som begagnad?

Du kan ju alltid ta en titt på vinstmarginalbeskattning. Dock får det inte tillämpas vid försäljning av vissa guldföremål...


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?


signatur

Dragon Age 2000-talets spel!

phi
Medlem
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Itchy1:
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Är du efter har du ens nån aning vad skatt gör för nytta för vårt land ?

Snälla berätta - så skall jag berätta om Kerstin 45, som bor i Värnamo.

Nej berätta du varför vi ska ta bort skatten ?

Jag överdrev så klart, men att sänka den kraftigt kan vi dock göra... till 7%, som är standard i Sim City och mina städer blomstrar i alla fall!

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Det märks att det blivit kaos på din skola för dina kommentarer saknar interpunktionstecken.

Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Dom finansieras ju också av kommunerna...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av wrede:

Snart är vi där, född fri skattat till döds

Haha, verkligen, ihjälskattad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Dom finansieras ju också av kommunerna...

Nja, inte riktigt. Friskolor finansieras av antingen de företag som driver dem eller de ideella stiftelserna/föreningarna. Kommunen betalar en s.k. "skolpeng" till friskolor för varje elev de tar emot. Skolpengen tas från samma buffert som kommunerna använder sig av för att driva sina egna skolor. Alltså får friskolorna finansiering både från kommunen och sina egna investerare, till skillnad från de kommunala skolorna som endast ska klara sig på kommunens budget.

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Dom finansieras ju också av kommunerna...

Nja, inte riktigt. Friskolor finansieras av antingen de företag som driver dem eller de ideella stiftelserna/föreningarna. Kommunen betalar en s.k. "skolpeng" till friskolor för varje elev de tar emot. Skolpengen tas från samma buffert som kommunerna använder sig av för att driva sina egna skolor. Alltså får friskolorna finansiering både från kommunen och sina egna investerare, till skillnad från de kommunala skolorna som endast ska klara sig på kommunens budget.

Verkligen! Men att en friskola skulle betalas helt själv stämmer ju inte, även om man kan anse att det borde vara så, speciellt eftersom pengarna slussas från kommunerna ut till saker som inte har med skolverksamhet att göra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Och vem tror du betalar när riskkapitalisterna drar ur proppen för att vinsten inte var nog hög 2:a kvartalet?

Jo vi skattebetalare!

Bara i England och i USA(vad jag vet) där riskkapitalisterna verkligen tar en risk när det gäller friskolor. Samma skit har hänt med apoteken här i Sverige.

Ursäkta att jag drev ifrån huvudämnet.

Men förstår inte riktigt problemet. Men jag gissar nu att de flesta/en hel del går i skolan. För tjänade ni inte mer än 18.699 förra året betalar ni ingen skatt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Vem ska jag då få mina semester pengar av att handla spel för?

Medlem
Skrivet av Antowaan:

Sverige börjar fan bli en parodi på sig själv.

Börjar?


signatur

Game long and prosper

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Dom finansieras ju också av kommunerna...

Nja, inte riktigt. Friskolor finansieras av antingen de företag som driver dem eller de ideella stiftelserna/föreningarna. Kommunen betalar en s.k. "skolpeng" till friskolor för varje elev de tar emot. Skolpengen tas från samma buffert som kommunerna använder sig av för att driva sina egna skolor. Alltså får friskolorna finansiering både från kommunen och sina egna investerare, till skillnad från de kommunala skolorna som endast ska klara sig på kommunens budget.

Verkligen! Men att en friskola skulle betalas helt själv stämmer ju inte, även om man kan anse att det borde vara så, speciellt eftersom pengarna slussas från kommunerna ut till saker som inte har med skolverksamhet att göra.

Dealen med friskolorna som den borgerliga regeringen med Carl Bildt i spetsen införde 1992 var att kommunen pröjsar 85% av vad en elev kostar i en kommunal skola. De resterande 15% + allt annat (lokaler, material, lockbeten typ gratis datorer) står företaget för. Efter Sossarnas återkomst till makten 1994 skärpte man reglerna men ytterligare åtgärder uteblev (Perssons lull-lull med medelklassen tog vid). När Reinis tog makten igen 2006 slår man på samma växel som Regeringen Bildt 1992. Problemet med friskolorna, som ovanstående talare inte riktigt förklarade, är att eftersom friskolorna har en budget som överstiger de kommunala varianterna måste kommunen bedriva konkurrens med kapital starka företag, för skattepengar. Snorungar lockas över till att gå i friskolor med löften såsom gratis dator, bättre skolmat och fräscha lokaler. Detta gör att kommunen enligt skollagen inte kan betala ut lika mycket skolpeng till de kommunala skolorna som förut, innan friskolereformen. Därav minskar de kommunala skolornas budget och man måste kicka lärare, minska priset på skolmaten, öka antalet elever i varje klass osv. Sen har skolpengen till friskolorna i flertalet fall hamnat i helt andra syften än att bedriva skolverksamhet, nämligen på företagskonton i skatteparadis, men det är en helt annan historia (JB-koncernen har 1 miljard i skulder efter konkursboupptäckningen, just sayin)

Medlem
Skrivet av sgtbastard:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Och vem tror du betalar när riskkapitalisterna drar ur proppen för att vinsten inte var nog hög 2:a kvartalet?

Jo vi skattebetalare!

Bara i England och i USA(vad jag vet) där riskkapitalisterna verkligen tar en risk när det gäller friskolor. Samma skit har hänt med apoteken här i Sverige.

Ursäkta att jag drev ifrån huvudämnet.

Men förstår inte riktigt problemet. Men jag gissar nu att de flesta/en hel del går i skolan. För tjänade ni inte mer än 18.699 förra året betalar ni ingen skatt.

Man behöver inte tjäna över 18000 för att betala skatt (något som kallas inkomstskatt, 30%ig kommunalskatt), det finns andra sätt också. Tv-avgift är en form av skatt, Reavinstskatt (försäljning av fonder vilket är vanligast bland icke-inkomstskattskyldiga) osv.

Men jag tror nog att många här, baserat på vad jag har utrönt av era kommentarer, aldrig har betalat skatt i sitt liv, och ännu viktigare: flyttat hemifrån och betalar själv för alla ens utgifter. Det är först då man förstår vad skattepengar läggs på och hur man själv får ta del av dem.

Medlem

jag sålde en handfull steam getaway kort som jag sedan av misstag använde pengarna från det till att delvis finansiera ett spel köp....tror slut summan av min kort försäljning uppgick till 0,3£ så var går gränsen för belopp som ska rapporteras?

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av Charlo:
Skrivet av Itchy1:

Moderaterna har redan sänkt skatten för mycket min skola blev kaos efter det, många lärare blev kickade och dom fick dra ner på en massa resurser du borde studera mer vad skatterna går till jag tycker vi ska höja den igen så med andra ord skatt är bra för vårt samhälle det är bara dom rika som vill hålla på och sänka skatten så dom får mer i plånboken och det är snålhet.

Du vet att skolan finansieras av kommunerna va?

Känner du till något som kallas friskolor?

Dom finansieras ju också av kommunerna...

Nja, inte riktigt. Friskolor finansieras av antingen de företag som driver dem eller de ideella stiftelserna/föreningarna. Kommunen betalar en s.k. "skolpeng" till friskolor för varje elev de tar emot. Skolpengen tas från samma buffert som kommunerna använder sig av för att driva sina egna skolor. Alltså får friskolorna finansiering både från kommunen och sina egna investerare, till skillnad från de kommunala skolorna som endast ska klara sig på kommunens budget.

Verkligen! Men att en friskola skulle betalas helt själv stämmer ju inte, även om man kan anse att det borde vara så, speciellt eftersom pengarna slussas från kommunerna ut till saker som inte har med skolverksamhet att göra.

Dealen med friskolorna som den borgerliga regeringen med Carl Bildt i spetsen införde 1992 var att kommunen pröjsar 85% av vad en elev kostar i en kommunal skola. De resterande 15% + allt annat (lokaler, material, lockbeten typ gratis datorer) står företaget för. Efter Sossarnas återkomst till makten 1994 skärpte man reglerna men ytterligare åtgärder uteblev (Perssons lull-lull med medelklassen tog vid). När Reinis tog makten igen 2006 slår man på samma växel som Regeringen Bildt 1992. Problemet med friskolorna, som ovanstående talare inte riktigt förklarade, är att eftersom friskolorna har en budget som överstiger de kommunala varianterna måste kommunen bedriva konkurrens med kapital starka företag, för skattepengar. Snorungar lockas över till att gå i friskolor med löften såsom gratis dator, bättre skolmat och fräscha lokaler. Detta gör att kommunen enligt skollagen inte kan betala ut lika mycket skolpeng till de kommunala skolorna som förut, innan friskolereformen. Därav minskar de kommunala skolornas budget och man måste kicka lärare, minska priset på skolmaten, öka antalet elever i varje klass osv. Sen har skolpengen till friskolorna i flertalet fall hamnat i helt andra syften än att bedriva skolverksamhet, nämligen på företagskonton i skatteparadis, men det är en helt annan historia (JB-koncernen har 1 miljard i skulder efter konkursboupptäckningen, just sayin)

Tack för lite bakgrund, hur det funkar med pengarna och hur man lockar till sig elever är jag medveten om. Folk som vurmar för friskolor tänker ofta på de små skolorna som drivs av några lärare, även om det knappt är på detta vis, så är det fortfarande ett argument, samma sak med att det är kvalitet som avgör i slutändan, men det finns väl inget som pekar på att det generellt är bättre resultat från friskolorna, snarare så att det ges ut bättre betyg men för lika dålig kunskap.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tror inte att man behöver bry sig så länge det inte finns ett sätt att lösa ut polletterna från Steam.

Medlem

Ja varför är jag inte förvånad? Varför börjar inte tjyvarna beskatta ALLA pengar man omsätter? Sålde några flyttkartonger på Blocket förut, till en tredjedel av vad jag köpt dom för, det ska väl beskattas? Jag pantade några burkar härom veckan, och då ska väl staten ha sin beskärda del?
Fan, jag har pengar liggande på banken, som jag bara skattat för en gång (chocken!), där finns ju utrymme för ytterligare beskattning!

Är det så här den här förbannade skitregeringen finansierar sina vallöften om sänkta skatter? Sälja ut var enda inkomstkälla staten har och skapa FLER skatter?

entvåtrefyrfemsexsjuåttaniotio, gnh...entvåtrefyrfemsexsjuått...!!!

PS. Vid nästa val vill jag inte höra ett jävla ord om skitsaker som "pigdebatt"! Jag vill höra saker som "avveckling av radiotjänst" och "bedragarligan kallade Swecopy" gripna och dömda".

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Ztreek:

Kan någon förklara hur det går till om:

Jag köper ett item på Diablo 3 av spelare X

Jag väljer att blåhålla det itemet och sedan sälja det vidare till person Z, måste jag betala skatt för det? räknas inte varan som begagnad?

Varför skulle man inte behöva skatta för begagnade saker?

Därför att man inte behöver göra det i dagsläget? Jag kan sälja ett spel till en person utan att behöva skatta för det.
Hundratals kanske tusentals köp /försäljningar äger rum på tradera utan att säljaren behöver skatta något.

Gör du vinst med mer än 50 000 om året så behöver du skatta. De allra flesta försäljningar på tradera är förlustaffärer, eftersom man oftast köper saker dyrare än man säljer dem. Säljer du samlarobjekt och gör stor vinst så får du skatta.

Skrivet av skatteverket om onlinespel:

Mervärdesskatt ska betalas till staten vid sådan omsättning inom landet av tjänster som är skattepliktig och görs av en beskattningsbar person i denna egenskap.

Antar att även digitala prylar når skattepliktighet vid en vinst på 50k per år.

Ja, över 50 000 kr. Men denna summa gäller ju inte digitala transaktioner... Utan där är det skatt oavsett summa.
Och nej, jag har sålt flera produkter MED vinst. Utan att skattat ett öre.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

På ett sätt kan jag hålla med.. Det är en sorts inkomstkälla, du kan ha detta som ett legitimt arbete om du verkligen anstränger dig.

Men samtidigt så kan det kännas konstigt, då det är en hobby grej, att köpa någonting som inte finns och sedan sälja någonting som inte finns, så borde inte en skatt applicera.

Så länge du använde riktiga pengar.

Medlem

Oj så många som är rädda för att hjälpa till lite i samhället. Skatt är grymt och nödvändigt. Jag betalar skatt med stolthet. Sluta vara så giriga och tänk inte bara på er själva hela tiden.


signatur

IDKFA

Jag tycker Skatteverket borde jaga fast mupparna som slösade bort över 37 miljarder kronor i Vattenfall - Nuon affären, istället för att bedriva häxjakt mot någon som har sålt rosa lackskor i Diablo III.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skriv svar