Förnya ip-adress

Inaktiv
Förnya ip-adress

Såg att det fanns något tidigare inlägg om detta, men hittar inte det nu. Jag hade någon sorts infektion på datorn och efter att ha fått bort den (hoppas jag åtminstone) så har jag fått problem med min internetanslutning. Det har fungerat en gång efteråt, men nu kan jag inte gå in på internet alls. Det kommer upp en ruta där det står att jag bara har begränsad, eller ingen anslutning till internet pga att ip-numret inte kan förnyas. Jag är dålig på datorer, men har någon något tips om vad jag kan göra? Är inte heller min dator, den tillhör familjen jag bor hos. Så skulle gärna lösa det själv så jag slipper dra in dem!
Väldigt tacksam för svar, helst enkla lösningar om det finns

Medlem

Jag hade ett liknande problem för ett tag sen. Följande fungerade för mig:

(Från Jackets hemsida).

1. Gå till Startmenyn > Kör.../Run...
2. Du får upp ett litet fönster. Skriv "cmd" (utan citattecken) och klicka OK.
3. Du får upp ett svart fönster med lite text och en blinkande markör. Skriv "ipconfig" (utan citattecken) och tryck enter.
4. Det dyker upp lite information om din anslutning. "IP-adress" ska inte börja med 192.168, 169.254 eller 0.0. Om den gör det - skriv "ipconfig /renew" (utan cittattecken) och tryck enter. Du bör nu få en ny korrekt IP-adress och i så fall fungerar Internet nu som det ska. Ibland vill datorn inte släppa den felaktiga adressen. Då kan du testa att först skriva "ipconfig /release", trycka enter och sedan fortsätta med "ipconfig /renew". Då släpper TCP/IP-stacken den felaktiga adressen och ber sedan om en ny.

Inaktiv

Tack för tipset. Läste det någon annanstans tidigare och försökte med det men då fungerade det inte. Hittade sedan på ett annat stället, att om man stängde av brandväggen så kunde det fungera. Och det gjorde det Men tack så jättemycket för att du orkade svara! Nu vet jag att det finns hjälp att få om jag får problem igen. Men jag håller tummarna för att det fungerar nu! Tack igen!

1
Skriv svar