Xbox One bakom betalväggen

Medlem
Skrivet av joary639:

för att se viasat-play på ps3 måste man ha playstation plus. helt cp!

Skoja inte, och värre är att jag hade bara massa problem med viaplay. Funkade skit för mig åtminstone. Netflix är mycket stabilare på ps3.

Medlem
Skrivet av joary639:

för att se viasat-play på ps3 måste man ha playstation plus. helt cp!

Skoja inte, och värre är att jag hade bara massa problem med viaplay. Funkade skit för mig åtminstone. Netflix är mycket stabilare på ps3.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av nisp88:

Dåligt att man ska behöva betala två gånger för att använda Netflix.

Gör du inte redan det då? Betalar du inte något abonnemang av någon form? Internet-fakturan eller telefon-fakturan?

Skrivet av Luciphear:

Internet Explorer.

Av alla webbläsare jag använder just nu är IE den som inte kraschar eller laggar.

Skrivet av starboy83:

Okej, så allt som man redan har gratis på PC? Wow.

Är Netflix gratis på datorn? Har för mig att det kostar.

Ok, så du betalar 3 gånger på Xboxen då
Och Netflix kostar på PC ja, men inte åtkomsten till programmet.

Skrivet av Dumlen:

Vilka argument folk kommer med.

Att ni inte tar dom till pcn med, "jag har ju betalat för min dator, internet och min elräkning. det borde ju betyda att jag inte ska betala för något annat"

Troll eller korkad?
Du betalar för en konsol också, din internetuppkoppling också behöver du även för din online tjänst på konsolen.

Skillnaden är att på PC behöver du inte betala en avgift för att komma åt ett program som kräver en avgift för att användas.

Vi kan ju ta ett bilköp (populärt att använda dem som jämförelse).
PC: Du köper bilen och kör där ifrån.
Xbox: Du köper bilen, men får betala extra för bilnyckeln så du kan köra iväg.

Hur som helst så för multiplayer spelare speler detta ingen roll eftersom de redan betalar för online tjänster för sitt spelande.

Men det kan vara en principsak för de som spelar singelplayer eller köper Xboxen till sina barn, den extra kostnaden vare sig liten eller stor kan vara det som väger över.

Påpekade bara vilka dumma argument folk kommer med. Din biljämförelse är rätt vek den med.

Hade snarare jämfört den med dagens mobiler och dess abonnemang, dvs du köper en mobil, betalar för en tjänst och betalar sedan för ytterligare en tjänst. När din bandbredd tar slut för månaden får du betala ytterligare en summa för att kunna använda tjänsten fullt ut.

Dvs ifall du väljer ett mobilabonnemang med de tjänsterna, väljer du att köra kontantkort så kommer du visserligen åt tjänsterna, men du får betala ett högre pris.

Jag betalar 195 kr för mitt, 1.5 gb bara men använder inte upp det på en månad. 10 000 fria minuter, sms och mms. Förstår inte hur du menar på att det skulle vara dyrare? Dessutom så betalar du för att kunna ringa, inga konstigheter där. Varför skulle det vara gratis att ringa för? Så vitt jag vet har det alltid kostat pengar att ringa även innan mobiltelefonerna. Och den där biljämförelsen handlade antagligen om Netflix och inte dom andra tjänsterna, det borde du fatta. Han gjorde sig förståd men du väljer att missuppfatta honom verkar det som

Medlem
Citat:

Äger du din bostad helt utan lån, ja då är den din, du betalar inte mer för bostaden.

Jo du måste ändå betala månads hyra.....

Medlem
Skrivet av Magadovski:
Citat:

Äger du din bostad helt utan lån, ja då är den din, du betalar inte mer för bostaden.

Jo du måste ändå betala månads hyra.....

Det här börjar kännas lite utanför ämnet, men i alla fall... Du betalar ju bara månadshyra i en bostadsrätt, till bostadsrättsföreningen. Har man köpt ett hus cash är det bara drift/underhåll som kostar sedan.

Medlem
Skrivet av Methodzlim:

Finns noll poäng att ens äga en nextgen konsol utan ett medlemskap i någon av formerna. Har man inte råd med det kan man lika gärna hålla sig ifrån att köpa då man missar det roliga i ett konsol ägande

Inte ha råd? Har man inte råd att betala månadskostnaden så tror jag inte man har råd att köpa konsollen överhuvudtaget. Hur dyrt är det egentligen? Jag säger inte att det är en bra grej att det kostar, men snälla..

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av nisp88:

Dåligt att man ska behöva betala två gånger för att använda Netflix.

Gör du inte redan det då? Betalar du inte något abonnemang av någon form? Internet-fakturan eller telefon-fakturan?

Skrivet av Luciphear:

Internet Explorer.

Av alla webbläsare jag använder just nu är IE den som inte kraschar eller laggar.

Skrivet av starboy83:

Okej, så allt som man redan har gratis på PC? Wow.

Är Netflix gratis på datorn? Har för mig att det kostar.

Ok, så du betalar 3 gånger på Xboxen då
Och Netflix kostar på PC ja, men inte åtkomsten till programmet.

Skrivet av Dumlen:

Vilka argument folk kommer med.

Att ni inte tar dom till pcn med, "jag har ju betalat för min dator, internet och min elräkning. det borde ju betyda att jag inte ska betala för något annat"

Troll eller korkad?
Du betalar för en konsol också, din internetuppkoppling också behöver du även för din online tjänst på konsolen.

Skillnaden är att på PC behöver du inte betala en avgift för att komma åt ett program som kräver en avgift för att användas.

Vi kan ju ta ett bilköp (populärt att använda dem som jämförelse).
PC: Du köper bilen och kör där ifrån.
Xbox: Du köper bilen, men får betala extra för bilnyckeln så du kan köra iväg.

Hur som helst så för multiplayer spelare speler detta ingen roll eftersom de redan betalar för online tjänster för sitt spelande.

Men det kan vara en principsak för de som spelar singelplayer eller köper Xboxen till sina barn, den extra kostnaden vare sig liten eller stor kan vara det som väger över.

Påpekade bara vilka dumma argument folk kommer med. Din biljämförelse är rätt vek den med.

Hade snarare jämfört den med dagens mobiler och dess abonnemang, dvs du köper en mobil, betalar för en tjänst och betalar sedan för ytterligare en tjänst. När din bandbredd tar slut för månaden får du betala ytterligare en summa för att kunna använda tjänsten fullt ut.

Dvs ifall du väljer ett mobilabonnemang med de tjänsterna, väljer du att köra kontantkort så kommer du visserligen åt tjänsterna, men du får betala ett högre pris.

Ska du jämföra telefoni med xbox så får du tänka lite längre. En xbox "telefon" så betalar du först för hårdvaran, sedan för abonnemanget, sedan måste du betala för att du ska få lov att ringa någon med din telefon. DÄR har du hur xbox hade betett sig som en telefon.

Och för att sitta på FZ har du jobbat eller skaffat pengar på något annat sätt, köpt en dator/surfplatta/telefon, betalat internet, kanske köpt FZ-Supporter och sedan sitter du här på FZ och kommenterar. Fy vad dyrt att surfa på FZ!!!

Nej, FZ tar inte betalt av mig för att surfa in på deras sida. Ska du argumentera får du iaf ge ett giltigt argument.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Magadovski:
Citat:

Äger du din bostad helt utan lån, ja då är den din, du betalar inte mer för bostaden.

Jo du måste ändå betala månads hyra.....

Inte om man äger sin bostad dvs hus. En bostadsrätt äger du inte, du ägen en del av föreningen och den ger dig rätten att bo i din bostadsrätt. Dessutom har inte bostadsrätter hyror, de har avgifter. Det är skillnad. Så jo, ut i världen och upplev och lär, kom sedan tillbaka och argumentera när du förstår hur det fungerar.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Visst man kan argumentera för att det inte är mycket pengar. Men det är inte det som är poängen. Poängen är att det är sniket och girigt av dem att kräva en avgift för att spela online. Och bara för att "det alltid har kostat" så betyder det inte att det är rätt?

Sedan - tro det eller ej xbots - så finns det folk som har flera konsoler, eller en konsol och en PC och har xboxen som en andrahandskonsol. De kanske spelar något enstaka singleplayerspel på den och kör all multiplayer på annat format. Dessa spelare ska alltså gå miste om att surfa, kolla Netflix osv bara för att de inte är guldkunder. Det är riktigt dåligt.

Så jo det finns folk som spelar tv-spel utan att spela online, så det är inte "hela poängen" med en konsol. Jag personligen hade ps3 som "andra konsol" denna generation. Jag har aldrig spelat online på den men klarat ett antal spel. Köpte den för MGS4, Uncharted och andra titlar.

Jag stör mig ordentligt på att Sony la in kravet på PS Plus för att spela online på PS4 nästa generation men man får i alla fall tanka hem något spel i månaden till både ps3,ps4 och ps vita så det känns mer prisvärt. Men hela den här jävla grisigheten att vi ska betala för att få spela på internet är en styggelse vi egentligen borde bekämpa.

Ta bara ett spel som BF3. Spelar du det på PC så finns det miljontals? servrar du kan logga in på, gratis. Sen när du sitter på xboxen får du byta match 10 ggr för att du råkar paras ihop med amerikaner 9 fall av 10 och spelet är ospelbart. Hur många matcher Cod har man inte hoppat ur för att "vi inte är host". Haha och det skiten vill ni sitta och betala för?0 Have fun. Vad var det roliga med att spela på konsol nu igen?

Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av Magadovski:
Citat:

Äger du din bostad helt utan lån, ja då är den din, du betalar inte mer för bostaden.

Jo du måste ändå betala månads hyra.....

Det här börjar kännas lite utanför ämnet, men i alla fall... Du betalar ju bara månadshyra i en bostadsrätt, till bostadsrättsföreningen. Har man köpt ett hus cash är det bara drift/underhåll som kostar sedan.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/beloppprocent/2013.... nja Utanför ämnet som bara den ;p

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av nisp88:

Dåligt att man ska behöva betala två gånger för att använda Netflix.

Gör du inte redan det då? Betalar du inte något abonnemang av någon form? Internet-fakturan eller telefon-fakturan?

Skrivet av Luciphear:

Internet Explorer.

Av alla webbläsare jag använder just nu är IE den som inte kraschar eller laggar.

Skrivet av starboy83:

Okej, så allt som man redan har gratis på PC? Wow.

Är Netflix gratis på datorn? Har för mig att det kostar.

Ok, så du betalar 3 gånger på Xboxen då
Och Netflix kostar på PC ja, men inte åtkomsten till programmet.

Skrivet av Dumlen:

Vilka argument folk kommer med.

Att ni inte tar dom till pcn med, "jag har ju betalat för min dator, internet och min elräkning. det borde ju betyda att jag inte ska betala för något annat"

Troll eller korkad?
Du betalar för en konsol också, din internetuppkoppling också behöver du även för din online tjänst på konsolen.

Skillnaden är att på PC behöver du inte betala en avgift för att komma åt ett program som kräver en avgift för att användas.

Vi kan ju ta ett bilköp (populärt att använda dem som jämförelse).
PC: Du köper bilen och kör där ifrån.
Xbox: Du köper bilen, men får betala extra för bilnyckeln så du kan köra iväg.

Hur som helst så för multiplayer spelare speler detta ingen roll eftersom de redan betalar för online tjänster för sitt spelande.

Men det kan vara en principsak för de som spelar singelplayer eller köper Xboxen till sina barn, den extra kostnaden vare sig liten eller stor kan vara det som väger över.

Påpekade bara vilka dumma argument folk kommer med. Din biljämförelse är rätt vek den med.

Hade snarare jämfört den med dagens mobiler och dess abonnemang, dvs du köper en mobil, betalar för en tjänst och betalar sedan för ytterligare en tjänst. När din bandbredd tar slut för månaden får du betala ytterligare en summa för att kunna använda tjänsten fullt ut.

Dvs ifall du väljer ett mobilabonnemang med de tjänsterna, väljer du att köra kontantkort så kommer du visserligen åt tjänsterna, men du får betala ett högre pris.

Jag betalar 195 kr för mitt, 1.5 gb bara men använder inte upp det på en månad. 10 000 fria minuter, sms och mms. Förstår inte hur du menar på att det skulle vara dyrare? Dessutom så betalar du för att kunna ringa, inga konstigheter där. Varför skulle det vara gratis att ringa för? Så vitt jag vet har det alltid kostat pengar att ringa även innan mobiltelefonerna. Och den där biljämförelsen handlade antagligen om Netflix och inte dom andra tjänsterna, det borde du fatta. Han gjorde sig förståd men du väljer att missuppfatta honom verkar det som

Inte ringa, utan surfa med mobilen. Strömmar du film från netflix/viaplay whatever så räcker 1,5gb verkligen inte långt. Det är då man får betala för att ens hastighet inte skall dyka i botten.

Frågan är snarare varför folk ska gnälla så mkt när de inte ens behöver använda tjänsten i fråga. Se det som så att har du både en xbox och betalar för netflix samt har xbox live guld så får man ju möjligheten att titta på netflix via xboxen, annars kopplar man väl in sin dator/mobil/surfplatta i sin tv för att få tillgång till de tjänsterna.

Jag förstår att folk är sura för att de inte vill lägga en extra kostnad för att komma åt en annan tjänst, men när det finns andra alternativ så blir gnället någorlunda korkat. Känns mer som att det finns en gigantisk trend att hata allt microsoft gör och älska allt sony gör trots att ingen konsument har använt grejerna hemma i sin egen bostad ännu utan bara tittat på lite klipp på nätet, läst om dom eller kanske till och med spelat lite på dom vid någon mässa.

Vänta och se hur det blir när de väl släpps innan ni börjar gnälla alltför mkt på allt. Jag är föga imponerad utan all den här "social media"-crap som verkar vara dagens trend för konsollerna i fråga, tänk om man inte vill ha allt om sitt liv upplagt på facebook och sen förlora rättigheterna till just de sakerna? Kanske vill man bara spela spel på sin konsoll.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

Får ursäkta om jag går utanför ämnet men jag tycker det är relevant.

Vi går mot en mörk tid. Har ni sett den där Telia-reklamen om att man kan köpa ett abonnemang till hela familjen? Det är bilder på flera föremål, en mikrovågsugn, en dammsugare mm och så står det typ "ni delar ju redan på allt detta så varför inte dela abonnemang".

Det är något mycket sjukt i det resonemanget. Dvs i alla tider har det alltid varit såhär, köper jag något äger jag det. Jag har köpt föremålet, det är min egendom. Men vi går mot en tid då vi längre inte köper saker, vi hyr/lånar dem på något jävla sjukt sätt. Företagen äger oss och vi ska i princip bara köpa tjänster av dem som kostar varje månad, det är deras våta dröm.

Det är som om du köper bestick på IKEA och sedan får betala 1:- varje gång du käkar. Så ser jag på xbox1/ps4. Visst jag äger konsolerna men jag måste betala för att få spela online på dem. Får jag ens behålla mitt spelbibliotek nästa generation eller är spelen till låns?

Ursäkta min rant här men jag tycker det börjar spåra ur nu.

Medlem
Skrivet av eatem:

Får ursäkta om jag går utanför ämnet men jag tycker det är relevant.

Vi går mot en mörk tid. Har ni sett den där Telia-reklamen om att man kan köpa ett abonnemang till hela familjen? Det är bilder på flera föremål, en mikrovågsugn, en dammsugare mm och så står det typ "ni delar ju redan på allt detta så varför inte dela abonnemang".

Det är något mycket sjukt i det resonemanget. Dvs i alla tider har det alltid varit såhär, köper jag något äger jag det. Jag har köpt föremålet, det är min egendom. Men vi går mot en tid då vi längre inte köper saker, vi hyr/lånar dem på något jävla sjukt sätt. Företagen äger oss och vi ska i princip bara köpa tjänster av dem som kostar varje månad, det är deras våta dröm.

Det är som om du köper bestick på IKEA och sedan får betala 1:- varje gång du käkar. Så ser jag på xbox1/ps4. Visst jag äger konsolerna men jag måste betala för att få spela online på dem. Får jag ens behålla mitt spelbibliotek nästa generation eller är spelen till låns?

Ursäkta min rant här men jag tycker det börjar spåra ur nu.

Fantastiskt bra skrivet! Hatten av till dig. Jag håller med dig på alla sätt och vis, det är en mörk tid vi vandrar in i, precis som du säger.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av nisp88:

Dåligt att man ska behöva betala två gånger för att använda Netflix.

Gör du inte redan det då? Betalar du inte något abonnemang av någon form? Internet-fakturan eller telefon-fakturan?

Skrivet av Luciphear:

Internet Explorer.

Av alla webbläsare jag använder just nu är IE den som inte kraschar eller laggar.

Skrivet av starboy83:

Okej, så allt som man redan har gratis på PC? Wow.

Är Netflix gratis på datorn? Har för mig att det kostar.

Ok, så du betalar 3 gånger på Xboxen då
Och Netflix kostar på PC ja, men inte åtkomsten till programmet.

Skrivet av Dumlen:

Vilka argument folk kommer med.

Att ni inte tar dom till pcn med, "jag har ju betalat för min dator, internet och min elräkning. det borde ju betyda att jag inte ska betala för något annat"

Troll eller korkad?
Du betalar för en konsol också, din internetuppkoppling också behöver du även för din online tjänst på konsolen.

Skillnaden är att på PC behöver du inte betala en avgift för att komma åt ett program som kräver en avgift för att användas.

Vi kan ju ta ett bilköp (populärt att använda dem som jämförelse).
PC: Du köper bilen och kör där ifrån.
Xbox: Du köper bilen, men får betala extra för bilnyckeln så du kan köra iväg.

Hur som helst så för multiplayer spelare speler detta ingen roll eftersom de redan betalar för online tjänster för sitt spelande.

Men det kan vara en principsak för de som spelar singelplayer eller köper Xboxen till sina barn, den extra kostnaden vare sig liten eller stor kan vara det som väger över.

Påpekade bara vilka dumma argument folk kommer med. Din biljämförelse är rätt vek den med.

Hade snarare jämfört den med dagens mobiler och dess abonnemang, dvs du köper en mobil, betalar för en tjänst och betalar sedan för ytterligare en tjänst. När din bandbredd tar slut för månaden får du betala ytterligare en summa för att kunna använda tjänsten fullt ut.

Dvs ifall du väljer ett mobilabonnemang med de tjänsterna, väljer du att köra kontantkort så kommer du visserligen åt tjänsterna, men du får betala ett högre pris.

Jag betalar 195 kr för mitt, 1.5 gb bara men använder inte upp det på en månad. 10 000 fria minuter, sms och mms. Förstår inte hur du menar på att det skulle vara dyrare? Dessutom så betalar du för att kunna ringa, inga konstigheter där. Varför skulle det vara gratis att ringa för? Så vitt jag vet har det alltid kostat pengar att ringa även innan mobiltelefonerna. Och den där biljämförelsen handlade antagligen om Netflix och inte dom andra tjänsterna, det borde du fatta. Han gjorde sig förståd men du väljer att missuppfatta honom verkar det som

Inte ringa, utan surfa med mobilen. Strömmar du film från netflix/viaplay whatever så räcker 1,5gb verkligen inte långt. Det är då man får betala för att ens hastighet inte skall dyka i botten.

Frågan är snarare varför folk ska gnälla så mkt när de inte ens behöver använda tjänsten i fråga. Se det som så att har du både en xbox och betalar för netflix samt har xbox live guld så får man ju möjligheten att titta på netflix via xboxen, annars kopplar man väl in sin dator/mobil/surfplatta i sin tv för att få tillgång till de tjänsterna.

Jag förstår att folk är sura för att de inte vill lägga en extra kostnad för att komma åt en annan tjänst, men när det finns andra alternativ så blir gnället någorlunda korkat. Känns mer som att det finns en gigantisk trend att hata allt microsoft gör och älska allt sony gör trots att ingen konsument har använt grejerna hemma i sin egen bostad ännu utan bara tittat på lite klipp på nätet, läst om dom eller kanske till och med spelat lite på dom vid någon mässa.

Vänta och se hur det blir när de väl släpps innan ni börjar gnälla alltför mkt på allt. Jag är föga imponerad utan all den här "social media"-crap som verkar vara dagens trend för konsollerna i fråga, tänk om man inte vill ha allt om sitt liv upplagt på facebook och sen förlora rättigheterna till just de sakerna? Kanske vill man bara spela spel på sin konsoll.

Jag ser det som så här, när jag inte hade ps+ så kunde jag kolla på netflix på tv:n. 1.5 gb kommer man inte långt med nej om man streamar film på mobilen, men jag klarar inte av att kolla på film på mobilen. För liten skärm. Med det är ju en smaksak. Självklart om man vill ha obegränsat så får man ta ett abonnemang som har det. Men för mig själv så förlorar jag på det, jag vill se netflix på min tv. Spelar knappt på konsol längre, kollar mest på netflix (fast senast var det kassa viaplay). Men för mig kvittar det visserligen, men dom som inte vill ha guld men vill ha konsol för singelplayer spel och netflix lär ju inte välja xbone (xbone är inte nedvärderande, det betyder xbox one, inte riktat till dig utan till dom som anser att det är nedvärderande)

Medlem
Skrivet av eatem:

Får ursäkta om jag går utanför ämnet men jag tycker det är relevant.

Vi går mot en mörk tid. Har ni sett den där Telia-reklamen om att man kan köpa ett abonnemang till hela familjen? Det är bilder på flera föremål, en mikrovågsugn, en dammsugare mm och så står det typ "ni delar ju redan på allt detta så varför inte dela abonnemang".

Det är något mycket sjukt i det resonemanget. Dvs i alla tider har det alltid varit såhär, köper jag något äger jag det. Jag har köpt föremålet, det är min egendom. Men vi går mot en tid då vi längre inte köper saker, vi hyr/lånar dem på något jävla sjukt sätt. Företagen äger oss och vi ska i princip bara köpa tjänster av dem som kostar varje månad, det är deras våta dröm.

Det är som om du köper bestick på IKEA och sedan får betala 1:- varje gång du käkar. Så ser jag på xbox1/ps4. Visst jag äger konsolerna men jag måste betala för att få spela online på dem. Får jag ens behålla mitt spelbibliotek nästa generation eller är spelen till låns?

Ursäkta min rant här men jag tycker det börjar spåra ur nu.

Så sant! Vi är på väg mot en slags ultrakapitalism där "vanligt folk" tvingas skuldsätta sig för att kunna bo och leva. Det är ju bara att kolla in bostadsmarknaden (t.ex. här i Örebro, säkert ännu värre i storstäderna). De enda nya hyresrätternsom byggs har svindyr hyra och att köpa hus/bostadsrätt går inte utan att bli skuldsatt över öronen... Vissa banker och företag har det dock jävligt gött!

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av joary639:

för att se viasat-play på ps3 måste man ha playstation plus. helt cp!

Skoja inte, och värre är att jag hade bara massa problem med viaplay. Funkade skit för mig åtminstone. Netflix är mycket stabilare på ps3.

Ja nexflix går verkligen från klarhet till klarhet. De verkar verkligen vilja leverera någon som vi vill ha och gör det där efter. Sen kan man alltid snacka udbud hit å dit. Men om netflix nu ska börja såhär på xboxone så är väl frågan hud et blir där på PS4 då..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv
Skrivet av nisp88:

Dåligt att man ska behöva betala två gånger för att använda Netflix.

Netflix har ju tappat en massa filmer ju för fler och fler filmbolag kör sin egen streamtjänst.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av Magadovski:
Citat:

Äger du din bostad helt utan lån, ja då är den din, du betalar inte mer för bostaden.

Jo du måste ändå betala månads hyra.....

Nej där har du fel. Det finns annat än hyreslägenheter och bostadsrättsföreningar, och i bostadsrätt har du banklån och avgift. Avgiften är ingen hyra, utan är till för att täcka underhåll osv, då det även kostar att äga. Har du istället ett hus får du själv lägga undan dom pengarna (lätt förenklat).

Skrivet av eatem:

Får ursäkta om jag går utanför ämnet men jag tycker det är relevant.

Vi går mot en mörk tid. Har ni sett den där Telia-reklamen om att man kan köpa ett abonnemang till hela familjen? Det är bilder på flera föremål, en mikrovågsugn, en dammsugare mm och så står det typ "ni delar ju redan på allt detta så varför inte dela abonnemang".

Det är något mycket sjukt i det resonemanget. Dvs i alla tider har det alltid varit såhär, köper jag något äger jag det. Jag har köpt föremålet, det är min egendom. Men vi går mot en tid då vi längre inte köper saker, vi hyr/lånar dem på något jävla sjukt sätt. Företagen äger oss och vi ska i princip bara köpa tjänster av dem som kostar varje månad, det är deras våta dröm.

Det är som om du köper bestick på IKEA och sedan får betala 1:- varje gång du käkar. Så ser jag på xbox1/ps4. Visst jag äger konsolerna men jag måste betala för att få spela online på dem. Får jag ens behålla mitt spelbibliotek nästa generation eller är spelen till låns?

Ursäkta min rant här men jag tycker det börjar spåra ur nu.

Du har så rätt, det går verkligen åt fel håll, vår rätt att äga det vi betalar för går åt fel håll. Se bara på de digitala spelbutikerna, där vill iaf företagen få det att framstå som att vi hyr istället för att köpa. Vad lagen säger är förhoppningsvis något annat. Men det blir värre, det är ju bara att ta MS som exempel, här hittar man på tjänster som knyts till den hårdvaran som man faktiskt redan har betalt för (inspelning). Hade varit lika befängt om Tele2 skulle kräva mig på mer pengar bara för att jag använder min mobiltelefons kamera för att lägga upp klipp på youtube. Genom att skapa dessa onödiga tjänster så förflyttar man ju även ägandet av hårdvaran till tillverkaren, och det kan ju vara ok. Men då ska jag inte betala för hårdvaran, om jag ändå inte äger den.

Medlem
Skrivet av Dyppe:
Skrivet av Methodzlim:
Skrivet av jimbow1234:
Skrivet av Methodzlim:

Finns noll poäng att ens äga en nextgen konsol utan ett medlemskap i någon av formerna. Har man inte råd med det kan man lika gärna hålla sig ifrån att köpa då man missar det roliga i ett konsol ägande

Tror faktiskt många köper konsol för att spela exklusiva singelplayer-spel. Jag köpte PS3 enbart för Uncharted och God of War och har endast testat lite onlinespelande.

Ja absolut men betalade du över 4 000 för ditt ps3? Hade du varit smart hade du köpt det ganska nyligen och betalat hälften av det priset. Notera att jag skrev Nextgen inte Currentgen

Ja jo för det är smart att vänta 6-7 år med att köpa konsollen för att få ett lägre pris

Haha precis, att vänta 5-6 år tills konsolen känns gammal och slö är ett bra tips...
Och vet mycket väl att du skrev nextgen och tror många i första hand eller enbart köper för singeplayerspel även denna generation, verkar dock som PS+ är en bra deal som är svår att motstå.

Medlem

Flamebait-artikel om jag någonsin sett en..

Dåligt.

Medlem

-HDMI uttag
-Stöd för handkontroll
-720p+ upplösningar
-Skivläsare
-XBOX Arcade spel
-Av/På knapp

Hurr.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Värdelöst att man skall behöva betala för att spela online, räcker det inte med 5-800 kr för ett skitet spel?

Jag kommer le inombords när dem knäcker Xbenet rakt av, inte med chip eller moddad bluray utan annat godis som ligger i pipeline!, just w8

Medlem
Skrivet av fullerdanne:

Varför börja klaga på att Microsoft tar betalt för att vara online på xobox? Jag menar detta har dom ju gjort sen första dagen 360 kom ut.

Nej det är inte att det kostar med online funktionen när det gäller spelandet som folk påpekar.
Det är de andra tjänsterna som går att använda på xbox som hamnar bakom deras betaltjänst (netflix som det pratas om mest).
Du betalar för att använda netflix, spelar ingen roll vilken plattform det är, men på Xbox så måste du också betala för åtkomsten av programmet.

Det har inget med priset att göra, inget som gör något för de som även spelar online. Men det är principen att de tar betalt för att folk skall använda en annan betaltjänst.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av nisp88:

Dåligt att man ska behöva betala två gånger för att använda Netflix.

Gör du inte redan det då? Betalar du inte något abonnemang av någon form? Internet-fakturan eller telefon-fakturan?

Ska man se det så, så betalar man ju för det 3 gånger.
Man förstår precis vad han menar med sitt inlägg sluta larva dig.

Medlem

Varför Xbox Live guld för att använda Netflix?

Skillnad att spela online, Microsoft och Sony betalar för att upprätthålla servrarna till MP spel, men Microsoft betalar ingenting för att upprätthålla Netflix's servrar?

Idioti i hög nivå, bojkott ftw!

Det enda xbox live guld borde ge är att du kan spela MP spel online, pre-load på förhandsbokade spel, samt få något gratisspel nån gång ibland.

Medlem

Jämför med datorn som plattform, eller varför inte iOS eller Android?

Kostar extra att spela online? - Nej, utgivaren/utvecklaren står för kostnaden som en del av priset på spelet.

Kostar användningen av 3:e-parts appar extra? - Nej, nedladdning kostar inget. Det enda som kan kosta är utgivarens/utvecklarens pris för appen/tjänsten som sådan.

Kostar inspelning och publicering? - Beroende på tjänst som används, men det finns gott om gratis. Dessutom finns möjligheten att låta hårdvaran både spela in och publicera gratis.

Kostar TV-guide? - Om din dator stöder TV-guide via TV-kort, nej.

Vad folk i tråden blir sura över är att MS (och i viss mån även Sony) tar betalt för saker som antingen inte kostar dem någonting eller som borde vara inkluderat i priset. Ska de tvunget själva hålla i all onlinehosting och matchmaking borde de väl inkludera det hela. Anledningen till att allt hat går mot MS är för att Sony konstant håller sig något bättre.

Och lägg av med allt trams om att internet även det kostar. Vad är det för argument? MS tar betalt för att tillåta dig använda saker som egentligen är kostnadsfria. Att jämföra det med internet, som du kan använda till så mycket mer än Xbox, är absurt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag kom på en sak nu..

MS och Sony tar betalt för att spela online, varför gör inte Valve det med Steam??

Visst, på PC kan du hyra eller köpa egna servrar, men till spel som DotA finns endast Valves egna servrar, hur går det ihop?
är det den kosmetiska affären som gör att det går runt ?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jag kom på en sak nu..

MS och Sony tar betalt för att spela online, varför gör inte Valve det med Steam??

Visst, på PC kan du hyra eller köpa egna servrar, men till spel som DotA finns endast Valves egna servrar, hur går det ihop?
är det den kosmetiska affären som gör att det går runt ?

För sanningen är att serverkapacitet och bandbredd är inte längre är så dyr som många företag vill få oss att tro. Av samma anledning ser vi en explosion i alla Free2Play MMO och cloud-tjänster.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Ztreek:

Jag kom på en sak nu..

MS och Sony tar betalt för att spela online, varför gör inte Valve det med Steam??

Visst, på PC kan du hyra eller köpa egna servrar, men till spel som DotA finns endast Valves egna servrar, hur går det ihop?
är det den kosmetiska affären som gör att det går runt ?

För sanningen är att serverkapacitet och bandbredd är inte längre är så dyr som många företag vill få oss att tro. Av samma anledning ser vi en explosion i alla Free2Play MMO och cloud-tjänster.

Högst troligen...

Man vill bojkotta nästa generation konsoler mer och mer ju mer man vet om dem

Medlem
Skrivet av KoP:

Xbox Live har ju långt mycket mindre downtime än PSN när det kommer till underhåll av servrar m.m Bara det är värt att betala för.

Det är min absoluta anledning till att använda Xbox när det kommer till konsol spel. Grabbens PS är det tyvärr ofta kass nät på.
Blir nog båda nexgen konsolerna men Xbox one står först i kön.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skriv svar