Xbox One bakom betalväggen
Jag kom på en sak nu..
MS och Sony tar betalt för att spela online, varför gör inte Valve det med Steam??
Visst, på PC kan du hyra eller köpa egna servrar, men till spel som DotA finns endast Valves egna servrar, hur går det ihop?
är det den kosmetiska affären som gör att det går runt ?
För sanningen är att serverkapacitet och bandbredd är inte längre är så dyr som många företag vill få oss att tro. Av samma anledning ser vi en explosion i alla Free2Play MMO och cloud-tjänster.
Fast F2P MMO's är inte gratis. Eller jo, att spela dem är gratis. Att få tillgång till allt i spelet kostar, vilket kan jämföras med Xbone och silver/guld medlemskap. Du kan få spela på konsollen, men du får inte tillgång till allt. Så Xbone är egentligen ett F2P MMO (Fast skillnaden är att i ett F2P MMO så köper du ett föremål, sedan är det ditt. Ingen månadskostnad som Guld medlemskap.)
I drank what?
Xbox Live har ju långt mycket mindre downtime än PSN när det kommer till underhåll av servrar m.m Bara det är värt att betala för.
För alla de som inte har andra sysslor och måste spela online helahela tiden: Ja.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Äger du din bostad helt utan lån, ja då är den din, du betalar inte mer för bostaden.
Jo du måste ändå betala månads hyra.....
Det här börjar kännas lite utanför ämnet, men i alla fall... Du betalar ju bara månadshyra i en bostadsrätt, till bostadsrättsföreningen. Har man köpt ett hus cash är det bara drift/underhåll som kostar sedan.
Jamen då tillkommer ju avgifter ändå lol. Vad man än gör så är det någon som tar ens pengar
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Jag kom på en sak nu..
MS och Sony tar betalt för att spela online, varför gör inte Valve det med Steam??
Visst, på PC kan du hyra eller köpa egna servrar, men till spel som DotA finns endast Valves egna servrar, hur går det ihop?
är det den kosmetiska affären som gör att det går runt ?
För sanningen är att serverkapacitet och bandbredd är inte längre är så dyr som många företag vill få oss att tro. Av samma anledning ser vi en explosion i alla Free2Play MMO och cloud-tjänster.
Fast F2P MMO's är inte gratis. Eller jo, att spela dem är gratis. Att få tillgång till allt i spelet kostar, vilket kan jämföras med Xbone och silver/guld medlemskap. Du kan få spela på konsollen, men du får inte tillgång till allt. Så Xbone är egentligen ett F2P MMO (Fast skillnaden är att i ett F2P MMO så köper du ett föremål, sedan är det ditt. Ingen månadskostnad som Guld medlemskap.)
Visst finansieras F2P-MMO också. Det finns inget företag vars marknadsidé är att allt ska vara gratis. Men ett F2P-MMO omsätter betydligt mindre pengar än ett med månadsavgift och det är först på senare tid som denna marknadsmodell blivit möjlig tack vare dramatiskt lägre kostnader för servrar.
Microsoft får redan in pengar både via konsolen själv (som troligen är mycket billigare än tidigare generation) och (främst) via spelen. Så vi snackar inte om att deras onlinetjänst på något sett skulle gå ofinansierad. Jag har starka skäl att tro att avgiften för Xbox-live knappast endast täcker deras utgifter för servrar. Särskilt med tanke på att du inte kan använda vissa tjänster (t.ex. Netflix) som inte kostar dem någonting utan att ha betalversionen.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Alltså allvarligt, vadå inte tillför något?
Du betalar för att de ska driva servrarna som ska finnas till varje spel.
På vilket sätt tillför dessa servrar något när man ser film på Netflix? Kan Microsoft via det "magiska molnet" öka ens överföringshastighet eller på annat sätt förbättra upplevelsen när man använder denna filmtjänst?
Konsoler är gjorda för att spela på... du betalar för att kunna spela?
Vílken nytta gör det att du betalar vägskatt när du inte kan köra bilen dygnet runt?
Bara som en FYI så har jag en PS3 och tänker nog skaffa en PS4:a också precis just av anledningen att där är det utan extra avgift att surfa se på netflix etc.