Krönika - De oälskade basketspelen

Medlem

Det finns bara ett basketspel för mig, och det är Barkley: Shut up and jam Gaiden.

http://www.youtube.com/watch?v=1M0FLAXXvRU
If you can't slam with the best, then jam with the rest.

Medlem

Inte så rolig sport, är väl det ;P

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Basketspel kunde vara roligt att spela när man var liten, men idag är spelen alldeles för seriösa och det blir för mycket.

https://www.youtube.com/embed/v-PUj1H52ko

Spelade detta väldigt mycket själv.

Double Dribble är det enda basketspel som jag spelat och gillat.
Dunk sekvensen var så jävla cool, speciellt för nes standard

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av TheWarlock:

Anroth anroth anroth... vart har du din feminismkamp nu då? Du som börjar gråta såfort ett par över dimensionerade bröst är med i ett spel. Varför ser jag inget gnäll om att inte tjejer är med i spelet? eller att alla killar är onödigt lättklädda?

Jag visste att basketspelare var mesiga och dåligt tränade men att det skulle vara jobbigt å sänka treor? lol ett par tusen kast klara man väl innan man ens blir svettig...

Du måste vara kul på fester....

Medlem

Själv har jag spelat basket på hyfsat hög nivå, och gillar spel och sportspel. Men basketspel faller jag inte riktigt för helt ut. Dels är spelupplägget inte så kul, dels känner jag knappt till en enda spelare i NBA. Och så känns det som att de avancerade taktiker och det samspel mellan spelare som fungerar så väl i riktig basket inte alls fungerar i basketspel, inte lika bra åtminstone. För att inte prata om själva dribblandet och fotarbetet. Inte samma sak i spel (men det går åt rätt håll kanske?) (Visst, man kan trycka på en knapp för att kalla till sig någon som ska screena, men mycket mer blir det sällan när jag spelar basketspel - jag kanske ej sätter mig in i de möjligheter för taktik som finns)

Och så blir själva spelandet rätt tjatigt i basketspel, till skillnad från när man spelar riktig basket och inte har tid att bli uttråkad.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av TheWarlock:

Anroth anroth anroth... vart har du din feminismkamp nu då? Du som börjar gråta såfort ett par över dimensionerade bröst är med i ett spel. Varför ser jag inget gnäll om att inte tjejer är med i spelet? eller att alla killar är onödigt lättklädda?

Jag visste att basketspelare var mesiga och dåligt tränade men att det skulle vara jobbigt å sänka treor? lol ett par tusen kast klara man väl innan man ens blir svettig...

Du måste vara kul på fester....

*kalas


signatur

IDKFA

Medlem

Hur intressant är en sport som gör poäng på varenda anfall och slutresult 101->98 - ena laget missar ett av 40 anfall och är körda.

Till å börja med kan dom höja korgen 1m så ingen kan dunka.

Sedan när jag växte upp var det tjejerna som spelade basket i gymnastiken och grabbarna handboll.

Inaktiv
Skrivet av LariosoDog:

Hur intressant är en sport som gör poäng på varenda anfall och slutresult 101->98 - ena laget missar ett av 40 anfall och är körda.

Det går att ta vad som helst från vilken sport som helst och tillämpa "hur intressant är...".

Hur inressant är en sport som gör ett eller två mål på 90 minuter, där spelarna kastar sig och har extremt ont så fort någon kommer i närheten och där det lag som har mest pengar är bäst?

Vad man gillar eller inte är upp till en själv. Uppenbarligen är basket en större sport än hockey, men jag gillar hockey mest av alla sporter ändå.

Skrivet av LariosoDog:

Hur intressant är en sport som gör poäng på varenda anfall och slutresult 101->98 - ena laget missar ett av 40 anfall och är körda.

Till å börja med kan dom höja korgen 1m så ingen kan dunka.

Sedan när jag växte upp var det tjejerna som spelade basket i gymnastiken och grabbarna handboll.

Okej, klassisk fördomsfull syn på basket på många nivåer. Antar att du med det sista menar att basket är en tjejsport? För mej är tjejer nåt väldigt bra och står inte för nåt dåligt, inte i sport heller, så är det så du menar missar du helt poängen. Vet inte hur många gånger jag hört det där med "kärringsport" under mitt liv och jag fattar att det sägs för att en basketspelande man ska ta åt sig, känna sig mesigt eller nåt sånt; men eftersom tjejer/kvinnor inte är mesiga eller har jag aldrig riktigt fattat poängen med uttrycket.

Om du å andra sidan menar att basket är en sport för veklingar så är du ute på rätt djupt vatten.

Men egentligen svarar jag dej bara för att fördomsfulla människor stör mej nåt enormt och jag hade ingen lust att du skulle stå oemotsagd här.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Hur intressant är en sport som gör poäng på varenda anfall och slutresult 101->98 - ena laget missar ett av 40 anfall och är körda.

Så är det med alla sporter. Om ett anfall misslyckas så är det motståndarens tur och gör dom mål är det kört.

Bäst är nog e-sporter för där är alla förlorare...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av Rakoon:

Jag har NBA Jam On Fire Edition på Xbox, riktigt kul

Synd att det är helt dött på online delen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

All sport är ju av människan påkomna sätt att mäta sig med varandra.

En sport där det egentligen är lättare att räkna missade mål än mål är ju felkonstruerad - enligt mig förståss.

För övrigt ser jag hellre damfotboll än herrfotboll. Herrfotboll verkar vara mer sport i filmning än något annat.

Rubriken på denna artikel är "oälskade basketspelen" i hockeylandet - jag bara förklarar varför det blivit så.

Basket är väl lika liten som bandy som också är felkonstruerad för att skapa intresse.

Om fotbollen inte hade haft offside skulle det varit lika målrikt som basket - och därmed ointressant att titta på.

Ta regler för basket - som jag kommer ihåg dom. Inga tacklingar då är det faul. Det gäller bara att ta sig till korgen och dunka.

Så det var allvarligt menat att höja korgen från min sida.

Sedan får ju dom som vill vara prinsessor om det hela.

Medlem

Gillar både basket och spel så det här var helt klart intressant läsning

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Basketförbundets pressansvariga twittrade en länk till mej som förklaring till varför just Kyrie irving är på omslaget till Live. Nåt helt annat än jag trodde, rätt roliga fyra minuter om du orkar ta dej till slutet..
http://www.youtube.com/watch?v=8DnKOc6FISU

Uppföljaren med Kevin Love är också rolig. Tack för en grym krönika! Inser just att jag för första gången sen min Sega Saturn är sugen på en konsol...

Medlem

Till att börja med så är "oälskade" fel ord att använda här, NBA-spelen är snarare förbisedda i Sverige. Med det sagt så är det inte så konstigt i och med att 2k-spelen aldrig har varit mer än mediokra och NBA Live-serien legat i dvala i bra många år nu.

Kommer att köpa NBA Live 14 om det ens släpps i Sverige (EA lade ju av med Nascar-spelen här ett tag så vad säger att de inte gör samma sak med basketspelen). Hoppas på seriens motsvarighet till NHL 09.

Skrivet av mille:
Skrivet av Thomas Arnroth:

Basketförbundets pressansvariga twittrade en länk till mej som förklaring till varför just Kyrie irving är på omslaget till Live. Nåt helt annat än jag trodde, rätt roliga fyra minuter om du orkar ta dej till slutet..
http://www.youtube.com/watch?v=8DnKOc6FISU

Uppföljaren med Kevin Love är också rolig. Tack för en grym krönika! Inser just att jag för första gången sen min Sega Saturn är sugen på en konsol...

Tack för tipset. Hade jag helt missat Slås så ofta av hur duktiga amerikaner är framför kameran, tänk om svenska idrottare skulle försöka sej på det där, inte många man kan komma på som skulle klara det (om det nu är nåt att stå efter...men ändå).

Skrivet av kebbe:

Till att börja med så är "oälskade" fel ord att använda här, NBA-spelen är snarare förbisedda i Sverige. Med det sagt så är det inte så konstigt i och med att 2k-spelen aldrig har varit mer än mediokra och NBA Live-serien legat i dvala i bra många år nu.

Kommer att köpa NBA Live 14 om det ens släpps i Sverige (EA lade ju av med Nascar-spelen här ett tag så vad säger att de inte gör samma sak med basketspelen). Hoppas på seriens motsvarighet till NHL 09.

Meh, mediokra? Icke! Säger jag Fast att de inte skulle släppa NBA Live här...vilken läskig tanke, måste jag kolla upp first thing i morgon.

Skribent
Skrivet av Fr0gg0.:

Basketspel kunde vara roligt att spela när man var liten, men idag är spelen alldeles för seriösa och det blir för mycket.

https://www.youtube.com/embed/v-PUj1H52ko

Spelade detta väldigt mycket själv.

Spelet som stått som modell för alla coola actionspel någonsin.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

basketspel har man spelat en hel del.

mitt första var arch rivals till mega drive
sen skaffade jag:

mega drive
nba 95
nba 96
nba 97
nba jam tournament edition
jordan vs bird

ps 3
nba jam 2011


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

All sport är ju av människan påkomna sätt att mäta sig med varandra.

En sport där det egentligen är lättare att räkna missade mål än mål är ju felkonstruerad - enligt mig förståss.

För övrigt ser jag hellre damfotboll än herrfotboll. Herrfotboll verkar vara mer sport i filmning än något annat.

Rubriken på denna artikel är "oälskade basketspelen" i hockeylandet - jag bara förklarar varför det blivit så.

Basket är väl lika liten som bandy som också är felkonstruerad för att skapa intresse.

Om fotbollen inte hade haft offside skulle det varit lika målrikt som basket - och därmed ointressant att titta på.

Ta regler för basket - som jag kommer ihåg dom. Inga tacklingar då är det faul. Det gäller bara att ta sig till korgen och dunka.

Så det var allvarligt menat att höja korgen från min sida.

Sedan får ju dom som vill vara prinsessor om det hela.

Ja du har ju inte set tmycket basket då , du vet att varje gubba har 5 foul så det tacklas och ruffas så jävla mycket man kan komma undan med

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av TheWarlock:

Anroth anroth anroth... vart har du din feminismkamp nu då? Du som börjar gråta såfort ett par över dimensionerade bröst är med i ett spel. Varför ser jag inget gnäll om att inte tjejer är med i spelet? eller att alla killar är onödigt lättklädda?

Jag visste att basketspelare var mesiga och dåligt tränade men att det skulle vara jobbigt å sänka treor? lol ett par tusen kast klara man väl innan man ens blir svettig...

Bara lugn, den återkommer, kampen. Men man får inte alltid plats med allt i en krönika; att det saknas kvinnliga basketspelare är märkligt med tanke på att NBA driver WNBA sen länge och det finns gott om stjärnor där. Men det är ett annat ämne.

Eh? På vilket sätt är det märkligt? Det fattar väl vem som helst med ytterst lite insyn om hur ekonomi fungerar att om det inte finns ett tillräckligt stort intresse på marknaden, där man riskerar att förlora pengar istället för att gå med vinst, så kommer heller inte det existera på marknaden.

Ganska enkelt.

När det finns ett tillräckligt stort intresse och en tillräckligt stor marknad för dambasket, så pass att dom kan tjäna pengar på det så kommer det komma ett spel.
Det är så det fungerar vare sig man tycker att det är ett bra system eller inte.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Hur intressant är en sport som gör poäng på varenda anfall och slutresult 101->98 - ena laget missar ett av 40 anfall och är körda.

Till å börja med kan dom höja korgen 1m så ingen kan dunka.

Sedan när jag växte upp var det tjejerna som spelade basket i gymnastiken och grabbarna handboll.

Det är lite därför jag ogillat basketspel - ofta blir det mål på nästan varje anfall. Så är det ej i riktig basket, där handlar det om närkamp, teknik, uthållighet. I basketspel är det ej så svårt, mest en fråga om att skjuta i någorlunda öppet läge samt ha god timing i när man trycker på och släpper skottknappen. På riktigt är det mycket svårare än så.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av mille:
Skrivet av Thomas Arnroth:

Basketförbundets pressansvariga twittrade en länk till mej som förklaring till varför just Kyrie irving är på omslaget till Live. Nåt helt annat än jag trodde, rätt roliga fyra minuter om du orkar ta dej till slutet..
http://www.youtube.com/watch?v=8DnKOc6FISU

Uppföljaren med Kevin Love är också rolig. Tack för en grym krönika! Inser just att jag för första gången sen min Sega Saturn är sugen på en konsol...

Tack för tipset. Hade jag helt missat Slås så ofta av hur duktiga amerikaner är framför kameran, tänk om svenska idrottare skulle försöka sej på det där, inte många man kan komma på som skulle klara det (om det nu är nåt att stå efter...men ändå).

Eh Tackar vet jag svenska hjältar som Magnus Wislander och Staffan Olsson

Medlem

Kul med varierande ämnen på krönikorna, även om detta inte var så intressant just för mig.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Jag och Notch pratade om autografer en gång. Vi har båda ytterst få. Han var så stolt över att ha Molyneux autograf. Då sa jag att jag har Larry Birds. "Va, vem är det?" frågade han då. Tror han missade Dr J vs Larry Bird....

Har han haft blindmask på sig när han varit på O'learys???


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Skrivet av joary639:
Skrivet av Thomas Arnroth:

Jag och Notch pratade om autografer en gång. Vi har båda ytterst få. Han var så stolt över att ha Molyneux autograf. Då sa jag att jag har Larry Birds. "Va, vem är det?" frågade han då. Tror han missade Dr J vs Larry Bird....

Har han haft blindmask på sig när han varit på O'learys???

Ett tips: om du vill vara extremt säker på att inte stöta på Notch på krogen, gå till valfri sportbar

Medlem

Du har ju åtminstone turen att spelen släpps i Sverige, Arnroth. Min stora last, MLB The Show-spelen till PS3, släpps inte ens i Europa


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

12
Skriv svar