The Elder Scrolls Online får månadsavgift

Medlem

Av det man sett hittills så är det inget som imponerat ännu, skulle inte förvåna mig om det blir fp2 och betalande kunder får fördelar eller massa gratishelger för att fiska spelare.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Inte värt det? Seriöst? Jämför underhållningsvärdet i mängden timmars underhållning med detsamma på valfri film på bio, och så borde alla rationella människor inse väldigt fort att typ alla mmorpgs med månadskostnad betalar sig själv för mängden underhållning som pumpas ut regelbundet.

När man går på bio så väljer man själv ett enstaka tillfälle. En betald månadsavgift kan i princip bli mer eller mindre outnyttjad om man inte får loss tid att spela just då.

För de som inte har mycket till liv i övrigt eller färre vardagliga ansvar så är nog månadsprenumeration perfekt. För oss övriga är det mindre bra, då vi tyvärr inte har lyxen att planera vår tid utifrån vad ett datorspel dikterar.

SE

Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Då blir det inget köp, såvida de inte har betala för en dag modell. Jag som jobbar två veckor sen är ledig två veckor och veckopendlar till jobbet så är det inte prisvärt för mig att spela MMO spel. Detta suger att man måste HYRA de flesta MMO spel!

Precis. Jag kan förstå att de vill få betalt för sina utgifter (content, serverkostnader etc) men man borde bara betala för den tid man aktivt spelar. Månadskostnaden är en gammaldags kvarleva som har tjänat ut sitt syfte.

Vore trevligt om de skulle tänka om lite och erbjuda en mer flexibel betalning som baseras på aktiv speltid istället.

SE

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Xepheros:

Inte värt det? Seriöst? Jämför underhållningsvärdet i mängden timmars underhållning med detsamma på valfri film på bio, och så borde alla rationella människor inse väldigt fort att typ alla mmorpgs med månadskostnad betalar sig själv för mängden underhållning som pumpas ut regelbundet.

När man går på bio så väljer man själv ett enstaka tillfälle. En betald månadsavgift kan i princip bli mer eller mindre outnyttjad om man inte får loss tid att spela just då.

För de som inte har mycket till liv i övrigt eller färre vardagliga ansvar så är nog månadsprenumeration perfekt. För oss övriga är det mindre bra, då vi tyvärr inte har lyxen att planera vår tid utifrån vad ett datorspel dikterar.

SE

Men va? Det räcker med att du spelar en timme varannan vecka för att du ska få ut samma timmars underhållning som när du går på bio, för ungefär samma pris. Spelar du dessutom mer än två timmar i månaden så blir det en billigare form av underhållning än just ett biobesök. Visst är liknelsen lite halvdålig, men jag fattar verkligen inte att folk (åtminstone inte vuxna) klagar över en månadskostnad som ligger på detsamma som tre bärs på krogen.

Inaktiv
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av slarron:

jag kanske låter galen men jag föredrar spel som har en lite summa varje månad (det blir inte mer än 1 familje pizza ändå) eftersom jag vet att ALLT annat som KOMMER slipper jag betala för. Free to play är väll OK men det blir oftast dyrare eftersom man kanske hela tiden känner sug efter den där jävla banan tigern i cash shop för fler tusen hehe =).

Men så beror det på också om spelet är bra :). Så mycket hänger på de.

Inte riktigt sant. T.ex. Blizzard tar betalt varje månad samtidigt som man säljer "jävla banantigrar" och expansioner.

Precis. Expansionerna är givetvis rättfärdigade då de tillbringar massvis med nytt content, men de där vidriga "pet store" bullshit där man nu även börjat med xmog gear, mounts samt "leveling potions" är totalt förkastligt och leder till att många droppar wow.

Jag tror de flesta kommer vänta ett år tills det blir F2P, för det kommer det garanterat bli.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Och där dog min tro för en värdig ersättare för Skyrim -.-

Medlem

Skönt, då slipper man köpa det spelet.

Edit: Om man får en månad gratis när man köper det kommer det kosta 115 kr då? Jag vet ju att svaret är nej, det kommer troligtvis kosta 600 spänn men det är ju fullständigt ologiskt. Om jag ska betala 600 spänn för ett spel jag måste betala 100 spänn i månaden för sen vill jag ha 5 gratis månader.

Medlem

Skönt med en betalvägg, det kommer förhasta spelets undergång enormt.

Majoriteten av alla potentiella spelare stängs ute och ingen större grupp människor kommer fortsätta betala för den här aborterade klenoden. Oavsett hur episkt IP't det våldför sig på är.

Må flugorna från tusen kameler hemsöka de betalande spelarnas armhålor!

Skrivet av KatOne:

Skönt med en betalvägg, det kommer förhasta spelets undergång enormt.

Majoriteten av alla potentiella spelare stängs ute och ingen större grupp människor kommer fortsätta betala för den här aborterade klenoden. Oavsett hur episkt IP't det våldför sig på är.

Må flugorna från tusen kameler hemsöka de betalande spelarnas armhålor!

Skål!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Köpa spel + månadsavgift = svårraggade kunder och kompisrekryter så länge vi inte pratar fenomenet WoW.

F2P + dyngreklam = Sämst

F2P + in game köp = Känns oproffessionellt och jävligt moibilapp-stukat.

Är det bara jag som tycker det absolut bästa är:
Gratis spelklient + månadsavgift? Så otroligt lätt att testa om ett spel är bra och väldigt enkelt att jaga med sig polare..

Medlem

Mycket bra. Nu har spelet allt jag vill ha, detta kommer med stor chans vara mitt andra hem de närmaste 10 åren

Medlem

För themepark? Pass

Medlem

Ifall det nu är ett mmo, så lär det vara många spelare ? Ja, snackar vi hundratals spelare eller tusentals ?

Att det får en månadskostnad kanske tyder på det senare, i vilket fall så kommer det kräva maffiga servrar.
Dom är ju inte gratis att ha igång.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Ifall det nu är ett mmo, så lär många spelare ? Ja, snackar vi hundratals spelare eller tusentals ?

Att det får en månadskostnad kanske tyder på det senare, i vilket fall så kommer det kräva maffiga servrar.
Dom är ju inte gratis att ha igång.

Gw2 verkar ju klara det fint. Tycker dock att deras kontent och story är lite i blaskigaste och fånigaste laget. Om det skall motivera månadsavgift gäller det att TESO har nailat story och sättet de berättar den. Annars skiter jag nog i det, tänker inte betala månadsavgift för att bara farma gear och skit.

Tror mitt problem med GW är att de blandar genre så mycket, ibland är det fantasy och ibland är det slapstick humor osv. Om TESO håller sig till seriös fantasy och inget trams kan jag tänka mig att betala.

Medlem
Skrivet av User:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av slarron:

jag kanske låter galen men jag föredrar spel som har en lite summa varje månad (det blir inte mer än 1 familje pizza ändå) eftersom jag vet att ALLT annat som KOMMER slipper jag betala för. Free to play är väll OK men det blir oftast dyrare eftersom man kanske hela tiden känner sug efter den där jävla banan tigern i cash shop för fler tusen hehe =).

Men så beror det på också om spelet är bra :). Så mycket hänger på de.

Inte riktigt sant. T.ex. Blizzard tar betalt varje månad samtidigt som man säljer "jävla banantigrar" och expansioner.

Precis. Expansionerna är givetvis rättfärdigade då de tillbringar massvis med nytt content, men de där vidriga "pet store" bullshit där man nu även börjat med xmog gear, mounts samt "leveling potions" är totalt förkastligt och leder till att många droppar wow.

Förstår inte att man droppar ett spel för du kan köpa lite kläder som inte ger stats och mounts i en affär till ett spel, tycker de känns lite dumt.

Och levelingpotions är bara i Asien just nu, och de bryr ja mig inte om ändå, ser de inte som p2w bara för någon kan levla lite fortare då jag faktikst tycker om att levla.

Medlem
Skrivet av Eddz0r:
Skrivet av User:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av slarron:

jag kanske låter galen men jag föredrar spel som har en lite summa varje månad (det blir inte mer än 1 familje pizza ändå) eftersom jag vet att ALLT annat som KOMMER slipper jag betala för. Free to play är väll OK men det blir oftast dyrare eftersom man kanske hela tiden känner sug efter den där jävla banan tigern i cash shop för fler tusen hehe =).

Men så beror det på också om spelet är bra :). Så mycket hänger på de.

Inte riktigt sant. T.ex. Blizzard tar betalt varje månad samtidigt som man säljer "jävla banantigrar" och expansioner.

Precis. Expansionerna är givetvis rättfärdigade då de tillbringar massvis med nytt content, men de där vidriga "pet store" bullshit där man nu även börjat med xmog gear, mounts samt "leveling potions" är totalt förkastligt och leder till att många droppar wow.

Förstår inte att man droppar ett spel för du kan köpa lite kläder som inte ger stats och mounts i en affär till ett spel, tycker de känns lite dumt.

Och levelingpotions är bara i Asien just nu, och de bryr ja mig inte om ändå, ser de inte som p2w bara för någon kan levla lite fortare då jag faktikst tycker om att levla.

Håller med, och ännu konstigare att folk bryr sig om lvl-potions i ett PVE spel. Är ju bara bra att folk som inte har möjlighet att spela flera timmar om dagen kan levla snabbare om så önskar.

Medlem

Fan kommer ihåg WoW. Hade kompisar som gnällde på det att det kostade så jäkla mycket, ca 100 kr månaden. Ändå satt dom där 10h per dag i en månad vilket blir 300 timmar.

Fattar inte folk hur korkat det låter.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Skönt med en betalvägg, det kommer förhasta spelets undergång enormt.

Majoriteten av alla potentiella spelare stängs ute och ingen större grupp människor kommer fortsätta betala för den här aborterade klenoden. Oavsett hur episkt IP't det våldför sig på är.

Jag älskar alla som hävdar att Episka IP'n blir körda i botten bara för att en spelstudio tar ett nytt grepp - innan det ens finns en beta som kan visa hur det blir... gnällspikar!

Det positiva med månadsavgiften är att man slipper en massa 14-åringar som ändå inte begriper sig på IP't i något så storslaget som TES, eller hur?

EVE-Online har ju lyckats med detta i 10 år nu - inte en spänn för alla uppgraderingar och tillägg som gjorts under åren, bara en vettig månadspeng för att kunna betala sina anställda.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Det positiva med månadsavgiften är att man slipper en massa 14-åringar som ändå inte begriper sig på IP't i något så storslaget som TES, eller hur?.

Japp, för wow har ju alltid varit förskonat från 14-åringar...

Medlem

Håller med några tidigare talare, 130 (eller vad det blir) spänn i månaden är inte mycket pengar. Jämför med andra "lyxprodukter" så får du knappt tre öl på krogen, knappt tre paket cigg, ett biobesök eller liknande. Lätt värt att jag får döda troll vilken tid på dygnet jag vill.

12
Skriv svar