Konsumenträtt
Hör med dom som arrangerade tävlingen till att börja med. Blir du inte klokare av det så kan du alltid vända dig direkt till tillverkaren. Du har 3 års reklamationsrätt och det finns ingen lag som säger att du måste ha kvitto för att ha rätt till reklamation. Däremot så måste du kunna bevisa att felet beror på fabrikatsfel och inte något du själv har gjort. T.ex. överklocka.
Men börja med att kontakta arrangörerna och se vad dom säger.
Hör med dom som arrangerade tävlingen till att börja med. Blir du inte klokare av det så kan du alltid vända dig direkt till tillverkaren. Du har 3 års reklamationsrätt och det finns ingen lag som säger att du måste ha kvitto för att ha rätt till reklamation. Däremot så måste du kunna bevisa att felet beror på fabrikatsfel och inte något du själv har gjort. T.ex. överklocka.
Men börja med att kontakta arrangörerna och se vad dom säger.
Tack för tipset!
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Oavsett om du köper eller vinner hårdvara bör du ha en funktionsgaranti från tillverkaren. Du bör också ha fått med papper på detta.
Instämmer helt.
Kan vara svårt för arrangören att stå för detta, men även IMPORTÖREN/GROSISTEN har ett ansvar enligt lag, dock svårt enligt praxis.
Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.
Yes, precis.
Säljaren brukar alltid ha någon form av garanti på produkten som kan variera från ett par månader till kanske ett år, men den är helt frivillig från deras sida så de är inte skyldiga att ge någon. Kolla vad som står om själva garantin först om det är möjligt, för där brukar det även stå vem man skall vända sig till.
Även själva tillverkaren brukar ha en "garanti" på sin produkt och vill man åberopa den så får man vända sig till tillverkaren, men som oftast brukar hänvisa tillbaka till återförsäljare först om garantin finns kvar eller om man vill reklamera enligt KKL (eller motsvarande).
Det som gör det intressant är att du vunnit produkterna (av en näringsidkare?) som i sin tur fått/köpt dem av en annan näringsidkare.
- Går man efter 1§ 1st Konsumentköplagen så står det att " Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."
Konsumentköplagen (KKL) är tvingande och man kan reklamera en produkt inom 3 år, dock inom skälig tid från det att man upptäckt/borde ha upptäckt felet, enligt 23§ KKL.
Efter/i samband med en reklamation kan man åberopa "fel i varan", vilket i det här fallet borde vara 16§ eller §§ 20-20a KKL som är aktuella.
Enligt §§ 22-22a KKL har man rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet, eller häva köpet, enligt §§ 26-29 KKL.
Så det finns en del vägar att gå beroende på situation
"Totalt. Jävla. IG!"