Awesomenauts-expansion finansierat via Kickstarter

Robot
Medlem
Awesomenauts-expansion finansierat via Kickstarter

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Jag håller med dig...det här drar Kickstarter till en ny sorglig nivå.

Inaktiv

Tänkte samma som ovanstående när jag läste rubriken.
A - Tjänade dom så dåligt på orginalspelet att de inte hade råd att göra en expansion? Isf varför göra en alls?
eller B - Varför använda sina egna pengar när man (legitimt?) kan tigga på kickstarter...

Många gånger tycker jag kickstarter är bra och folk väljer själv om de vill finansiera så inget fel där men ibland känns det verkligen som skamlös tiggning. Nu säger jag inte att detta är fallet här men det förekommer.

Medlem

Sålänge folk betalar för kickstarter så är det ju ingen anleding för dom att betala själva. Tycker själv det är girigt men ifall jag fick välja att spendera 130k eller få det lagligt så är jag ganska säker jag vet vad jag skulle valt

Medlem
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

De förklara i en annan artikel att hälften av deras pengar går fortfarande till deras gamla utgivare DTP, som gick i konkurs inte lite efter de släppte konsolversionen av spelet.

Sen är det också så att de flesta som har köpt spelet har nog gjort det via Indie Humble Bundles och steam sales och detta då spelet från början inte ens är särskilt dyrt. Dessa pengar de sen har tjänat har nog redan förbrukats när de sitter och ger oss spelare nytt material hela tiden.

Slutligen, det är ingen som tvingar någon att betala, det är helt upp till spelarna själva.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

De förklara i en annan artikel att hälften av deras pengar går fortfarande till deras gamla utgivare DTP, som gick i konkurs inte lite efter de släppte konsolversionen av spelet.

Sen är det också så att de flesta som har köpt spelet har nog gjort det via Indie Humble Bundles och steam sales och detta då spelet från början inte ens är särskilt dyrt. Dessa pengar de sen har tjänat har nog redan förbrukats när de sitter och ger oss spelare nytt material hela tiden.

Slutligen, det är ingen som tvingar någon att betala, det är helt upp till spelarna själva.

Så det vi gör, är att betala deras skulder?

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

De förklara i en annan artikel att hälften av deras pengar går fortfarande till deras gamla utgivare DTP, som gick i konkurs inte lite efter de släppte konsolversionen av spelet.

Sen är det också så att de flesta som har köpt spelet har nog gjort det via Indie Humble Bundles och steam sales och detta då spelet från början inte ens är särskilt dyrt. Dessa pengar de sen har tjänat har nog redan förbrukats när de sitter och ger oss spelare nytt material hela tiden.

Slutligen, det är ingen som tvingar någon att betala, det är helt upp till spelarna själva.

Så det vi gör, är att betala deras skulder?

Nej, det vi gör är att avgöra om vi vill donera pengar för mer material från en studio som kanske annars inte hade kunnat ge oss det.

Medlem
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

Skrivet av Segas:

Jag håller med dig...det här drar Kickstarter till en ny sorglig nivå.

Skrivet av grollo_92:

Tänkte samma som ovanstående när jag läste rubriken.
A - Tjänade dom så dåligt på orginalspelet att de inte hade råd att göra en expansion? Isf varför göra en alls?
eller B - Varför använda sina egna pengar när man (legitimt?) kan tigga på kickstarter...

Många gånger tycker jag kickstarter är bra och folk väljer själv om de vill finansiera så inget fel där men ibland känns det verkligen som skamlös tiggning. Nu säger jag inte att detta är fallet här men det förekommer.

Jag förstår inte alls varför ni gnäller ? De som är med och lägger sina pengar till den här kickstarter'n får ju expansionen när den är klar så det är ju inget tiggeri eller girighet inblandat här. Det här ska ju bekosta utvecklingen och om de ska ha någon större vinst lär den ju få komma från försäljningen efteråt och då är det ingen av kickstartarna som kommer köpa.

Så eftersom det bara är en riskabel förbokning så förstår jag inte gnället. Förklara gärna.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jävla massa gnäll jag skulle hällre hjälpa dom med en investering i detta fall en expansion än att betala EAs räkningar.
Dessutom så får de friare tyglar istället för att en utgivare ska bestämma.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

De förklara i en annan artikel att hälften av deras pengar går fortfarande till deras gamla utgivare DTP, som gick i konkurs inte lite efter de släppte konsolversionen av spelet.

Sen är det också så att de flesta som har köpt spelet har nog gjort det via Indie Humble Bundles och steam sales och detta då spelet från början inte ens är särskilt dyrt. Dessa pengar de sen har tjänat har nog redan förbrukats när de sitter och ger oss spelare nytt material hela tiden.

Slutligen, det är ingen som tvingar någon att betala, det är helt upp till spelarna själva.

Stämmer helt (precis som dina andra inlägg i den här tråden), jag fick t.ex. Awesomenauts giftat gratis av en polare. Som i sin tur köpt Humble Bundle.

Angående själva spelet så har det potential MEN i nuläget är flertalet funktioner ganska buggade, bland annat matchmaking-systemet och sättet (motsvarande) ELO-klasser funkar på.

Dessutom patchar de alldeles för sällan, vilket lett till olika hacks så som s.k. "ping hack", som låter angriparen dra ner latencyn på hela servern och sedan - när de själva är redo att reagera - med en knapptryckning få ned den till typ 30ms igen.

De har också fått problem med s.k. "game sniping", vilket är när professionella spelare letar upp nybörjare som just köpt spelet på Steam friends, går in på deras profil och högerklickar för att joina spelet (som om de vore deras vän). På så vis kan lvl 30's matchmakas med lvl 1's, de kan totalförinta dem, och få billiga stats.

Ja, den dåliga sidan av communityn är lika blodtörstig här som i andra MobA's.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

De förklara i en annan artikel att hälften av deras pengar går fortfarande till deras gamla utgivare DTP, som gick i konkurs inte lite efter de släppte konsolversionen av spelet.

Sen är det också så att de flesta som har köpt spelet har nog gjort det via Indie Humble Bundles och steam sales och detta då spelet från början inte ens är särskilt dyrt. Dessa pengar de sen har tjänat har nog redan förbrukats när de sitter och ger oss spelare nytt material hela tiden.

Slutligen, det är ingen som tvingar någon att betala, det är helt upp till spelarna själva.

Stämmer helt (precis som dina andra inlägg i den här tråden), jag fick t.ex. Awesomenauts giftat gratis av en polare. Som i sin tur köpt Humble Bundle.

Angående själva spelet så har det potential MEN i nuläget är flertalet funktioner ganska buggade, bland annat matchmaking-systemet och sättet (motsvarande) ELO-klasser funkar på.

Dessutom patchar de alldeles för sällan, vilket lett till olika hacks så som s.k. "ping hack", som låter angriparen dra ner latencyn på hela servern och sedan - när de själva är redo att reagera - med en knapptryckning få ned den till typ 30ms igen.

De har också fått problem med s.k. "game sniping", vilket är när professionella spelare letar upp nybörjare som just köpt spelet på Steam friends, går in på deras profil och högerklickar för att joina spelet (som om de vore deras vän). På så vis kan lvl 30's matchmakas med lvl 1's, de kan totalförinta dem, och få billiga stats.

Ja, den dåliga sidan av communityn är lika blodtörstig här som i andra MobA's.

Yeah, det är långtifrån perfekt. Spelade med mina vänner som var helt nybörjare, men av nån anledning mötte vi personer som prestigat typ 10 gånger osv.

Inaktiv
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Segas:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

De förklara i en annan artikel att hälften av deras pengar går fortfarande till deras gamla utgivare DTP, som gick i konkurs inte lite efter de släppte konsolversionen av spelet.

Sen är det också så att de flesta som har köpt spelet har nog gjort det via Indie Humble Bundles och steam sales och detta då spelet från början inte ens är särskilt dyrt. Dessa pengar de sen har tjänat har nog redan förbrukats när de sitter och ger oss spelare nytt material hela tiden.

Slutligen, det är ingen som tvingar någon att betala, det är helt upp till spelarna själva.

Så det vi gör, är att betala deras skulder?

Nej, det vi gör är att avgöra om vi vill donera pengar för mer material från en studio som kanske annars inte hade kunnat ge oss det.

...för att dom har använt sina tidigare intäkter för att täcka sina skulder...alltså, i slutändan är det donationerna som betalat för det (skulderna).

Medlem
Skrivet av Segas:

...för att dom har använt sina tidigare intäkter för att täcka sina skulder...alltså, i slutändan är det donationerna som betalat för det (skulderna).

Vem är det som donerar hur mycket till vad/vem ? Kickstarter har inget med donationer att göra vad jag vet.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jäklar vad mycket gnäll och tjat om att det är dumt att de vänder sig till kickstarter. Om ni inte gillar det, ja då är det fritt fram till att inte stötta det. Själv har jag verkligen inget emot det.

Jag lägger pengarna på betydligt mycket värre saker och ting, som pre-orders/dag-ett-köp av stortitlar från olika utvecklare med utgivare. Då kan jag nog fan också stötta ett litet kickstarter expansion till ett awesome spel.

Inaktiv
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Segas:

...för att dom har använt sina tidigare intäkter för att täcka sina skulder...alltså, i slutändan är det donationerna som betalat för det (skulderna).

Vem är det som donerar hur mycket till vad/vem ? Kickstarter har inget med donationer att göra vad jag vet.

Det BLIR en donation....

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Segas:

...för att dom har använt sina tidigare intäkter för att täcka sina skulder...alltså, i slutändan är det donationerna som betalat för det (skulderna).

Vem är det som donerar hur mycket till vad/vem ? Kickstarter har inget med donationer att göra vad jag vet.

Det BLIR en donation....

Var då så snäll och förklara hur det kan bli en donation. Som jag ser det är det bara de som väljer den lägsta summan (i det här fallet under $15) som gör donationer. Resten får något för sina slantar. De får expansionen. Så det blir ett utbyte. En affär. Ett köp. Ingen donation. Undantaget är om alltihop går under och de inte släpper något.

En donation är när någon ger något utan att få något, eller väldigt lite, tillbaka. Så förklara gärna hur det BLIR en donation, tack.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Greeed

Edit: Eller kanske inte, deras utgivare gick tydligen i konkurs. Vem vet. Nåväl.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Segas:

...för att dom har använt sina tidigare intäkter för att täcka sina skulder...alltså, i slutändan är det donationerna som betalat för det (skulderna).

Vem är det som donerar hur mycket till vad/vem ? Kickstarter har inget med donationer att göra vad jag vet.

Det BLIR en donation....

Var då så snäll och förklara hur det kan bli en donation. Som jag ser det är det bara de som väljer den lägsta summan (i det här fallet under $15) som gör donationer. Resten får något för sina slantar. De får expansionen. Så det blir ett utbyte. En affär. Ett köp. Ingen donation. Undantaget är om alltihop går under och de inte släpper något.

En donation är när någon ger något utan att få något, eller väldigt lite, tillbaka. Så förklara gärna hur det BLIR en donation, tack.

Jag vill inte låta elak mot dig, men är du dum i huvudet? Företaget har använt pengar från vinsten av sitt spel för att betala av skulder (som finansierades via Kickstarter) - nu söker företaget nya pengar för att kunna göra ett nytt spel, för att det inte finns pengar kvar från vinsten av det första spelet som finansierades via Kickstarter, för att skapa expansionen.

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag vill inte låta elak mot dig, men är du dum i huvudet? Företaget har använt pengar från vinsten av sitt spel för att betala av skulder (som finansierades via Kickstarter) - nu söker företaget nya pengar för att kunna göra ett nytt spel, för att det inte finns pengar kvar från vinsten av det första spelet som finansierades via Kickstarter, för att skapa expansionen.

Är det inte bara expansionen som är finansierad via Kickstarter och inte Awesomenauts i sig?

Vad är det för fel att låta folk betala i förväg för något som de vill ha? Antingen betalar man för expansionen nu och är "säker" på att den blir gjord eller så väntar man och betalar den när den kommer. Det är ett val och i båda fallen ger man pengar till bolaget. Antar att de som klagar inte "donerar" pengar till något bolag (dvs köper spel av bolag)?

phi
Medlem

Att backa spel på kickstarter är inte varken en investering, förhandbokning eller en direktaffär. Det är en donation och ingenting annat. Du donerar pengar i hopp om att utvecklarna i det här fallet ska använda pengarna till att utveckla en expansion som du sedan när - expansionen är färdig att släppas - kommer att få ett ex av men det finns inga som helst garantier för att det sker.

Jag har själv backat en massa grejer på kickstarter för totalt närmare $4000 och hoppas självklart att jag får något tillbaka men jag är fullt medveten om att det lika gärna kan vara bortlastade pengar. Kort sagt, jag har donerat pengar utan några som helst garantier.

Medlem
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

Nu har jag personligen inte varit inne på Kickstarter men man bör väl inte glömma att den som bidrar med en viss summa också får spelet/expansionen när det är klart? Så snålt är det inte utan kanske mer risksäkring. Du vet att du har underlag för det du gör innan istället för att ta en risk och hoppas att folk gillar det du gör.

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

Nu har jag personligen inte varit inne på Kickstarter men man bör väl inte glömma att den som bidrar med en viss summa också får spelet/expansionen när det är klart? Så snålt är det inte utan kanske mer risksäkring. Du vet att du har underlag för det du gör innan istället för att ta en risk och hoppas att folk gillar det du gör.

Det är riktigt fult att göra detta pga att spelutvecklarna inte riskerar egna pengar. De använder spelarnas pengar.
Blir expansionen gör det inget för dem.
Chivlary skaparna skulle lika gärna kunna gå till kickstarter för att få pengar till expansionen, dock gjorde de inte detta då dom är säkra på att de släpper bra content.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

Nu har jag personligen inte varit inne på Kickstarter men man bör väl inte glömma att den som bidrar med en viss summa också får spelet/expansionen när det är klart? Så snålt är det inte utan kanske mer risksäkring. Du vet att du har underlag för det du gör innan istället för att ta en risk och hoppas att folk gillar det du gör.

Det är riktigt fult att göra detta pga att spelutvecklarna inte riskerar egna pengar. De använder spelarnas pengar.
Blir expansionen gör det inget för dem.
Chivlary skaparna skulle lika gärna kunna gå till kickstarter för att få pengar till expansionen, dock gjorde de inte detta då dom är säkra på att de släpper bra content.

Jag säger inte att det är rätt eller bra när någon som har råd ändå vänder sig till Kickstarter - men FULT? Kickstarter är att ta en risk - vill du inte så behöver du inte men du är ju medveten om vad du satsar på.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Segas:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

De förklara i en annan artikel att hälften av deras pengar går fortfarande till deras gamla utgivare DTP, som gick i konkurs inte lite efter de släppte konsolversionen av spelet.

Sen är det också så att de flesta som har köpt spelet har nog gjort det via Indie Humble Bundles och steam sales och detta då spelet från början inte ens är särskilt dyrt. Dessa pengar de sen har tjänat har nog redan förbrukats när de sitter och ger oss spelare nytt material hela tiden.

Slutligen, det är ingen som tvingar någon att betala, det är helt upp till spelarna själva.

Så det vi gör, är att betala deras skulder?

Nej, det vi gör är att avgöra om vi vill donera pengar för mer material från en studio som kanske annars inte hade kunnat ge oss det.

...för att dom har använt sina tidigare intäkter för att täcka sina skulder...alltså, i slutändan är det donationerna som betalat för det (skulderna).

1. Du får något i utbyte för din donation
2. Det är inget tvång
3. Det hade inte kunnat ske utan kickstarter, eftersom deras arbete för communityn slukar pengar hela tiden.

Awesomenauts är utan tvekan det mest generösa spelet jag har köpt på sistone. Jag har 80+ speltimmar på det och jag betala en väldigt liten summa för spelet, varpå under denna tid har de hunnit ge mig 4 nya karaktärer och en ny karta gratis.

Om jag skulle donera så är det inte för att betala deras skuld, det skulle vara för att betala MIN skuld.

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av kill455:

Tjänade dom inte pengar på själva spelet? Kan dom inte investera pengarna de tjänat på expansionen?
greed

Nu har jag personligen inte varit inne på Kickstarter men man bör väl inte glömma att den som bidrar med en viss summa också får spelet/expansionen när det är klart? Så snålt är det inte utan kanske mer risksäkring. Du vet att du har underlag för det du gör innan istället för att ta en risk och hoppas att folk gillar det du gör.

Det är riktigt fult att göra detta pga att spelutvecklarna inte riskerar egna pengar. De använder spelarnas pengar.
Blir expansionen gör det inget för dem.
Chivlary skaparna skulle lika gärna kunna gå till kickstarter för att få pengar till expansionen, dock gjorde de inte detta då dom är säkra på att de släpper bra content.

Det där är inte riktigt sant. Om Kickstarter-kampanjen här inte hade blivit fundad är jag ganska säker på att Awesomenauts hade gått ner i graven och då hade de väl inte haft mycket till jobb kvar. Alla ni som klaga i början har inte varit insatta i hur generösa Ronimo Games är med Awesomenauts. När de släppte spelet till PC hade de typ 8 karaktärer. Nu är de typ 13 stycken (och Admiral Swiggins på väg) och även en extra karta har gjorts, allt detta gratis.

De tjänar bara 50% av det de säljer eftersom konkursnerlagda DTP Publishing fortfarande ska ha en bit av kakan.

Nästan alla deras sales sker under steam sales och indie humble bundles. Alltså kanske tjänar typ Ronimo 2 euro per sålt spel.

Att göra nytt innehåll kostar eftersom alla ska ha lön. Och de såg ut att vara ett dussin människor.

Om de känner att de vill ha betalt för 3 nya karaktärer och en ny bana nu så gör det dem inte till onda rövhål. Det gör dem till vanliga spelutvecklare.

Det är trevligt att Chivalry-skaparna inte känner samma behov att skapa en Kickstarter för att finansera sitt spel, men hade varit så hemskt om de gjorde? Och vad får dig att tro att de är så trygga i sin ekonomiska situation att de aldrig kommer göra det?

Och slutligen, som jag och andra har påpekat tidigare, man får något tillbaka när man ger pengar genom kickstarter.

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag vill inte låta elak mot dig, men är du dum i huvudet? Företaget har använt pengar från vinsten av sitt spel för att betala av skulder (som finansierades via Kickstarter) - nu söker företaget nya pengar för att kunna göra ett nytt spel, för att det inte finns pengar kvar från vinsten av det första spelet som finansierades via Kickstarter, för att skapa expansionen.

Inte för att det här ska sluta i en pajkastning men du har fortfarande inte svarat på min fråga, du undviker den. Vart pengarna har tagit vägen från tidigare spel är inte ens lite intressant i sammanhanget eftersom det är helt irrelevant; allt som produceras blir inte blockbusters som säljer miljoner exemplar. Nu kollar de, via kickstarter, om intresset för en expansion finns och tydligen så finns det det eftersom de uppnått sitt mål. De som skickar pengar till dem får expansionen i utbyte.

Så igen, förklara hur det "BLIR en donation" är du snäll. Eftersom du tycker jag är dum i huvudet får du som är så smart gärna förklara så till och med jag förstår. Så här långt har du inte ens försökt utan bara använt dig av personangrepp, vilket inte är samma sak.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar