Inaktuell uppgradering

Medlem
Inaktuell uppgradering

Jag sitter här med ett ekande tomt datorchassi framför mig. En symbol för ett evigt framskjutet projekt för att uppgradera min numer ganska sömniga PC. Ett projekt så långdraget att hårdvaran som beställs hinner bli halvt antik innan den ens startats upp. Men nåväl! Nu har jag i alla fall satt igång detta projekt som jag lite finurligt valt att kalla ”Operation Sloth”. Fast egentligen inte, ansåg det bara som ett passande namn utifall att det faktiskt skulle namnges. Men hur som helst, låt mig knappa ned planen:

Jag tänker inte sticka under stol med den ekonomiska frågan, sådant avskyr jag. Sanningen är givetvis att jag inte har 7 lakan över till spontanköp av hårdvara. Inte efter en sommar med utlandsresor, kameraköp och prylbonanza, absolut inte efter en bilservice för närmare 14 000kr. Nej, köpen måste delas upp!

Steg 1: Motivation 28 Augusti
Påbörjar jag ett långsiktigt (nåväl) projekt så vill jag ha ett incitament för att slutföra det. Jag inleder därför projektet med att köpa ett nytt chassi. Ett helt onödigt köp om man redan har ett funktionellt chassi och ett än mer onödigt köp om man bara tänker låta det stå. Med ny låda vill jag också ha nytt innehåll, gärna så snart som möjligt. Detta köp kommer därför sporra mig till att få tag på de resterande komponenterna fort (rationalisering på hög nivå, det gillar vi)!

Val: Fractal Design Define XL R2

Steg 2: Det lägre prisets illusion 12 September
Här handlar det om att lura mig själv om att uppgraderingen inte är så farligt dyr i alla fall. Jag delar upp mina inköp under månadens gång dels för att minska det ekonomiska slaget på sista inköpet, men även för att känna att projektet kommer någon vart under tiden som går.

Här slår jag kort och gott till på riggens arbetsminne. 16GB DDR3 från bästa (billigast) möjliga tillverkare som inte heter ”Corsair”. Alternativt så nöjer jag mig med 8GB tillsvidare och slår till på en CPU-kylare när jag ändå håller på.

Val: Crucial BallistiX CL9 1866
Phanteks PH-TC14PE – Kan dock komma att ändras.

Steg 3: PNR – Point of No Return 25 September (Lööön!)
Vad kan den rubriken innebära om inte ett köp av moderkort? Minnen och kylare är billiga och till stor del universala mellan flera olika arkitekturer (beroende på vad som skickas med den senare). När moderkortet är inhandlat låser man en stor del av svängrummet gällande vilken hårdvara man skall välja (läs: CPU). När detta köpet är gjort så måste uppgraderingen slutföras till varje pris.

Val: MSI X79A GD45 PLUS

Steg X:Den odefinierade TBA
Detta gäller givetvis processorn. Anledningen till att jag uppgraderar från början. Detta köp kan ske när som helst under September månad av den enkla anledning att modellen inte är släppt ännu. Jag talar givetvis om Ivy Bridge-E, den sista komponenten inför många års underhållning.

Val: Intel Core i7 4820k

Resultat:

Fractal Design Define XL R2
MSI X79A GD45 PLUS
Intel Core i7 4820k
Phanteks PH-TC14PE
Crucial BallistiX 16GB DDR3 (CL9, 1866)
MSI GTX 580 + Gainward GTX 260
…och en jäkla massa lagring.

Detta blir uppgraderingen från nuvarande rigg:

Cooler Master Stacker 831
EVGA nForce SLI 780i
Intel Core 2 Extreme QX6850 (originalkylare, låter som en dammsugare)
OCZ 8GB DDR2 (stock, 1333 mhz)
MSI GTX 580 + Gainward GTX 260
…och en jäkla massa lagring.

Förhoppningsvis når jag mina mål om lite bättre prestanda i en burk som för betydligt mindre oväsen, men nu skall jag stirra lite till på mitt tomma chassi!

#blogg

Testpilot
Inaktuell uppgradering

Det är alltid smartast att köpa chassi , fläktar , nätagg först då dessa inte varierar i pris lika mycket som Processorer , moderkort & minnen.

Sen om man då som jag förstått du tänker göra , dvs slakta den gamla och återanvända disk och nätagg så sparar man ju ett antal kronor bara på den biten.

Tips är att bara köpa 8Gb och spara några kronor på detta , 16 används sällan har jag märkt på mina 16 i burken.
Det går ju enkelt att fylla på med mer minne sen.

Lycka till med byggandet!

Medlem

Tackar! Har varit passiv inom datorbyggandet de senaste åren så jag är ju lite rostig, men det går nog bra till slut!

Några tusenlappar sparas nog ändå på den biten, egentligen hade jag även kunnat återanvända det gamla chassit för att spara ytterligare en tusenlapp, men det hade ändå varit lite väl tråkigt!

Just angående mängden RAM så funderade jag just på att spara några hundralappar den vägen, jag finner dock att 8GB är aningen för lite när jag arbetar i Photoshop (tar upp mer tid än spelandet för min del). Det bästa vore två 8GB-stickor för att ta upp minsta möjliga utrymme. Får se hur det blir!

Testpilot

Ingen ide att spara på chassit , nya chassin är så mycket bättre att bygga med då all kabeldragning sker på baksidan + massor med andra smarta detaljer som gör det lättare att bygga.
Det var som natt o dag att bygga min nya burk med nytt chassi och även de gånger jag gjort förändringar som tex då nätagget brann så var det mycket enklare att gräva i chassit.

Kör du photoshop skall du givetvis ha så mycket minne det går , ha koll på att när du går över 16Gb så kan man inte köra med Win7 Home premium som max klarar 16 utan måste ha nån annan version av windows.

1
Skriv svar