processer?!

Medlem
processer?!

Hejsan!

Har kikat lite i min aktivitetshanteraere på sistånde och har märkt att jag alltid har 4 st rundll32.exe och 8st scvhost.exe ingång samtidigt. O.o Är detta normalt eller är det nått som är fel?!


signatur

B lup

Inaktiv
Skrivet av Eottt:

Hejsan!

Har kikat lite i min aktivitetshanteraere på sistånde och har märkt att jag alltid har 4 st rundll32.exe och 8st scvhost.exe ingång samtidigt. O.o Är detta normalt eller är det nått som är fel?!

Vet att det ska vara cirka 8 st scvhost.exe men rundll32.exe har jag ingen aning om hur många man egentligen ska ha. Jag har dock bara en av den.

Medlem

Jag har bara en rundll32.exe igång iallafall!

Medlem

okay, verkar lite skumt...


signatur

B lup

nj
Medlem

Att flera rundll32.exe och svchost.exe är igång samtidigt är inget konstigt.
Kort förklarat så använder Windows sig av rundll32.exe för att ladda bibliotektill minnet, vilket då kan vara anledning till att flera är igång.
Vad svchost.exe gör finns bla beskrivet hos Microsoft, kopierar den intressanta delen:

Skrivet av MS:

Filen Svchost.exe finns i mappen %SystemRoot%\System32. Härifrån kontrolleras vid starten den del av registret som innehåller tjänster och skapas en lista över tjänster som behöver laddas. Flera instanser av Svchost.exe kan köras samtidigt. Vid varje Svchost.exe-session kan tjänster grupperas, så att enskilda tjänster kan köras, beroende på hur och var Svchost.exe startas. Detta möjliggör bättre kontroll och enklare felsökning.

Medlem

okej, tack för ett bra svar


signatur

B lup

1
Skriv svar