Killer is Dead
Genom prostitution, överöser med presenter för att öka chansen att ligga. Brukar man inte vara garanterad sex om man betalar en prostituerad? Så är det prostution eller relativt lättfotade tjejer? Själv tycker jag man inte ska klaga på nått av det, för då betyder det att man i teorin iaf har nått emot sådana kvinnor irl, vilket i sin tur betyder att man är emot fri vilja. En tanke från mig bara
Genom prostitution, överöser med presenter för att öka chansen att ligga. Brukar man inte vara garanterad sex om man betalar en prostituerad? Så är det prostution eller relativt lättfotade tjejer? Själv tycker jag man inte ska klaga på nått av det, för då betyder det att man i teorin iaf har nått emot sådana kvinnor irl, vilket i sin tur betyder att man är emot fri vilja. En tanke från mig bara
Det är nog inte bara hon som inte uppskattar de inslagen i spel, titta på recensionerna utav Shadows of the Damned och Lollipop Chainsaw här på FZ. 3/5 och 2/5. Pga sexism/naket.
Har jag missat nåt, eller står det "det här spelet hade fått en högre siffra i betyg om det inte var sexism/naket"? Svårt att se att exempelvis Lollipop Chainsaw skulle vara bättre än 2/5 bara för att dom bytte ut det uppenbara sexistiska till nåt mer smakfullt.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Inget ont mot Kerstin Alex, men jag förstår inte varför hon får recensera såna här spel som hon uppenbarligen inte gillar.
Ungefär som att man skulle låta en die-hard Cod FPS fantast recensera FIFA, det skulle inte funka.
Ja, vi borde ge alla recensioner till skribenter som på förhand är positivt inställda till spelet i fråga...
Vad skulle vi få ut av det? Kerstin Alex ger som vanlig sin syn på saken. Som sig bör i en recension.
Jag hoppas att du förstår problematiken i mitt resonemang? Att låta en recensent som inte på förhand inte gillar en viss typ av spel, recensera just ett sånt spel, rimmar illa i mina öron.
Det låter bra mycket mer intressant i mina öron.
Jag läser olika recensioner för olika åsikter. Jag vet ungefär var Kerstin Alex står när det gäller spelskrivande och därför är det intressant att jämföra hennes ord med andras. Att recensera handlar inte om att etablera och sortera i en slags kvalitetshierarki, det handlar om att säga vad man tycker.
Läs recensionen igen. Hur mycket får vi egentligen veta om hur spelet faktiskt fungerar? Och hur mycket är prat om hur "tveksam" designen är, hur smaklösa alla karaktärer är osv.
Och att "låta en recensent som älskar den typen av spel" recensera ett spel skulle inte automatiskt resultera i höga betyg, det finns ju fortfarande bra och dåliga spel, alla kategorier.
Att recensionen inte innehåller mycket detaljer om spelmekaniken ser jag definitivt som något negativt, men det har ju ingenting att göra med din frågeställning. Jag tycker absolut att Kerstin kunde berättat mer om spelmekaniken, men samtidigt är det uppenbart att designen och smaklösheten - som trots allt är en lika stor del av spelet - stod ivägen för att hon skulle uppskatta det.
Det som är viktigt att komma ihåg är att det knappast finns något mer subjektivt än en recension. Objektiva recensioner existerar inte, punkt. Vill du ha ett bredare perspektiv så råder jag dig att läsa mer än en recension, oavsett vilket spel det gäller. FZ valde att lyfta fram det de såg som något som sänker spelet totalt. Eurogamer kanske gör något annat. RPS eller Polygon kanske har andra tankar. Själv välkomnar jag fördjupningar i ämnen som har så stor potential att sabba en spelupplevelse.
På vilket sätt är stridssystemet dåligt?
Vad gör spelandet oengagerande?
Miljöerna ser intressanta ut i screenshots, hur misslyckas de med att vara nytänkande?
Hade inte en sjättedel av recensionen avhandlat hur sexistiskt det värdelösa Lollipop Chainsaw var (irrelevant) och resterande text fokuserat på samma sak om Killer is Dead, då kanske man hade fått ut någonting av den. Nu misslyckas recensenten med att motivera sin kritik, istället känns det som att Alex gått in med inställningen "Ooh, detta måste sågas! Men hur?" och följaktligen hittat på brister i mekaniken.
Tråkigt att informativa kvalitetsrecensioner ställs åt sidan för att driva fram den uttjatade frågan om sexism. Nu lämnas man med en intetsägande recension, vilket ju dödar hela syftet. FZ kanske borde sätta ned foten mot sina frilansare och se till att skribentens agenda inte tar fokus från resultatets syfte..
Jo det är som vanligt. Jag tycker dock det kan vara kul att låta en kvinna samt en som inte gillar spelet ge sin syn på saken, men då kanske man borde ha två eller tre recensioner.
Alltså, en neutral, en negativt vinklad och en positivt vinklad. Eller så borde recensionen ha fokus på spelet, så kan man ta sexism osv i större fråga i en artikel, blogg eller dylikt.
En sak jag inte riktigt har förstått är varför yttranden som upplevas som kittlande ur en hormonstinn hetero-pojkes ögon samtidigt är "gubbsjuka".
Samtidigt så har vi gruppen "medelålders vita män" som tycks utgöras av de män som befinner sig mellan "hormonstinn pojke" och "gubbsjuk man".
Kan vi inte bara konstatera att många män, oavsett vilken fas i livet de befinner sig, tilltalas av den kvinnliga kroppen, utan att använda oss av pejorativ?
Alltså jag vet inte vad jag ska säga... alltså, har du tänkt... alltså, nä... det är ingen idé.
En sak jag inte riktigt har förstått är varför yttranden som upplevas som kittlande ur en hormonstinn hetero-pojkes ögon samtidigt är "gubbsjuka".
Samtidigt så har vi gruppen "medelålders vita män" som tycks utgöras av de män som befinner sig mellan "hormonstinn pojke" och "gubbsjuk man".
Kan vi inte bara konstatera att många män, oavsett vilken fas i livet de befinner sig, tilltalas av den kvinnliga kroppen, utan att använda oss av pejorativ?
Nej vi män ska äcklas av kvinnokroppen och känna avsky mot kvinnor som försöker se sexiga ut. Och spel som är gjorda att vara extrema åt något håll skall recenseras av folk som hatar den extremen.
Dagen spelrecensioner är verkligen dåliga.
Som tidigare inlägg klagat på borde det vara en som gillar genren osv som recenserar.
Dagens recensioner är alldeles för mycket personligåsikt och känslor.
Visst det ska det också vara men det måste vara ren fakta också, buggar liknande spel i samma genre så man har nått att jämföra.
Eller så kör man videorecensioner så man får se spelet spelas iaf.
Denna kritik är inte enbart mot denna recension utan gäller allmänt tycker jag inte bara på FZ
Alltså jag vet inte vad jag ska säga... alltså, har du tänkt... alltså, nä... det är ingen idé.
Utanför ramarna? Japp, testa kan vara nyttigt ibland
Män är snuskiga as. Allt ont på jorden är deras fel. Fånga in alla och sätt dem i fabriker där de får producera sperma och låt kvinnorna leva fritt i utopia.
Skämt åsido så har du en poäng.
Betyder "utanför ramarna" i detta fallet att tänka sig att alla som håller på med prostitution älskar sin livssituation? Att tro att bara för man kritiserar prostitution så hatar man kvinnor? Fri vilja. hur insatt är du kring teorier om fri vilja?
Det är nog inte bara hon som inte uppskattar de inslagen i spel, titta på recensionerna utav Shadows of the Damned och Lollipop Chainsaw här på FZ. 3/5 och 2/5. Pga sexism/naket.
Har jag missat nåt, eller står det "det här spelet hade fått en högre siffra i betyg om det inte var sexism/naket"? Svårt att se att exempelvis Lollipop Chainsaw skulle vara bättre än 2/5 bara för att dom bytte ut det uppenbara sexistiska till nåt mer smakfullt.
Nä det behöver det inte vara, Shadows of the Damned fick 3/5 och jag tyckte det spelet var okej men inte värt så mycket mer än det, på grund av stelhet m.m, dock inte på grund av onödigt mycket våld och sex. Men dom har ju fått negativt betyg för just dom sakerna.
Inget ont mot Kerstin Alex, men jag förstår inte varför hon får recensera såna här spel som hon uppenbarligen inte gillar.
Ungefär som att man skulle låta en die-hard Cod FPS fantast recensera FIFA, det skulle inte funka.
Vad är det jag uppenbart inte gillar? Genren "sexistiska spel" existerar inte officiellt. Annars hade jag absolut undvikit den. Nu råkar jag även vara en "die- hard hack and slash fantast". Känner inte alla skribenter på FZ, men i min bekantskapskrets är jag helt klart den som kan genren bäst. Sådana spel brukar antingen ha en fantastiskt vass kontroll, intressanta vapen och trevliga combos. Eller ha bra pussel och underbart pampiga miljöer/episka äventyr. Men sällan både och tyvärr. Killer is Dead har inget av det.
Jag skulle däremot aldrig villkorslöst kunna gilla allt inom en genre och blunda för de brister som finns. Att inte ställa krav är att göra den en enorm björntjänst.
Jag har inget emot att se bröst i spel. Inte snoppar heller. Såg min första spelsnopp igår. På en zombie. Han gick runt i en korridor och var mest naken. Ingen sexuell kontext, inga inzoomningar, ingen tecken på att utvecklarna aktivt ansträngt sig för att göra honom upphetsande, gjort honom överdrivet välhängd eller så att snoppen sexigt fladdrar av en osynlig vind. Det var en kroppsdel som vilken annan. Det var extremt uppfriskande.
The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.
Betyder "utanför ramarna" i detta fallet att tänka sig att alla som håller på med prostitution älskar sin livssituation? Att tro att bara för man kritiserar prostitution så hatar man kvinnor? Fri vilja. hur insatt är du kring teorier om fri vilja?
Jag anser att om man vill hålla på med prostitution, av egen fri vilja, så ska man få göra det. Om någon säger nej det är fel, du får inte. Då har denna person nekats fri vilja. Vart har jag skrivit att om man ogillar prostituerade så ogillar man kvinnor? Är alla kvinnor prostituerade enligt dig?
Nä det behöver det inte vara, Shadows of the Damned fick 3/5 och jag tyckte det spelet var okej men inte värt så mycket mer än det, på grund av stelhet m.m, dock inte på grund av onödigt mycket våld och sex. Men dom har ju fått negativt betyg för just dom sakerna.
Läser ingenstans i recensionen att betyget (3/5) dras ner pga. nakenhet, ser dessutom motiveringen "barnslig uppfinningsrikedom". Däremot är det under "minus", där man kan läsa "väl mycket naket och puerila skämt". Din analys är alltså att spelet hade fått 4/5 om skribenten i fråga "inte brytt sig om det", och kanske till och med 5/5 om skribenten älskat naket och puerila skämt? Eller så kanske man inte ska stirra sig blind på +/- tabellen, av samma anledning som man inte ska stirra sig blind på betyget.
Jag anser att om man vill hålla på med prostitution, av egen fri vilja, så ska man få göra det. Om någon säger nej det är fel, du får inte. Då har denna person nekats fri vilja. Vart har jag skrivit att om man ogillar prostituerade så ogillar man kvinnor? Är alla kvinnor prostituerade enligt dig?
Problemet är att hur vet du, jag, eller någon annan, när den fria viljan existerar? Man fattar sällan ett beslut utan några som helst ställningstaganden. exempelvis hotet om fysiska, psykiska, och sociala repressalier. Jag vet inte om vi ska ta den långa diskussionen här, låt mig veta kan jag antingen göra en tråd om det i off-topic eller skriva till dig själv.
Sista meningen i mitt tidigare inlägg blev fel, så jag förstår förvirringen. Det självklara jag menar är att om man kritiserar prostitution som fenomen så betyder det inte att man hatar prostituerade.
Håller med, det är som att låta en vegetarian recensera ett slakteri.
Suverän recension Kerstin. Inbillade mig att Killer is Dead skulle vara en hyllning till K7 men fick en smäll på käften. Tänker lyssna på soundtracket istället. Yamaoka lever åtminstone inte på gamla meriter.
Olyckligt att se alla rövhattar i kommentarsfältet degradera en kvinnlig skribents kompetens och omdöme. What else is new?
Jag fick knappt ut någon vettig fakta alls från den här "recensionen". Halva texten gick ut på att skriva om Sudas föregående spel och i stort sett resten berättade att det här spelet tydligen är sexistiskt.
FZ brukar ha en bra blandning i sina recensioner av fakta och uppmålande historier, men den senaste tiden har de flesta recensionerna bara varit ett långt dravel av ingenting alls.
Vad är det jag uppenbart inte gillar? Genren "sexistiska spel" existerar inte officiellt. Annars hade jag absolut undvikit den. Nu råkar jag även vara en "die- hard hack and slash fantast". Känner inte alla skribenter på FZ, men i min bekantskapskrets är jag helt klart den som kan genren bäst. Sådana spel brukar antingen ha en fantastiskt vass kontroll, intressanta vapen och trevliga combos. Eller ha bra pussel och underbart pampiga miljöer/episka äventyr. Men sällan både och tyvärr. Killer is Dead har inget av det.
Jag skulle däremot aldrig villkorslöst kunna gilla allt inom en genre och blunda för de brister som finns. Att inte ställa krav är att göra den en enorm björntjänst.
Jag har inget emot att se bröst i spel. Inte snoppar heller. Såg min första spelsnopp igår. På en zombie. Han gick runt i en korridor och var mest naken. Ingen sexuell kontext, inga inzoomningar, ingen tecken på att utvecklarna aktivt ansträngt sig för att göra honom upphetsande, gjort honom överdrivet välhängd eller så att snoppen sexigt fladdrar av en osynlig vind. Det var en kroppsdel som vilken annan. Det var extremt uppfriskande.
Blev du vettskrämd av outlast då? Antar att det var det spelet du spelade. La också märke till det när dök upp. Tänkte, "huh, vad fasen är det där? Åfan!"
Olyckligt att se alla rövhattar i kommentarsfältet degradera en kvinnlig skribents kompetens och omdöme. What else is new?
På västfronten intet nytt.
Suverän recension Kerstin. Inbillade mig att Killer is Dead skulle vara en hyllning till K7 men fick en smäll på käften. Tänker lyssna på soundtracket istället. Yamaoka lever åtminstone inte på gamla meriter.
...
Är det verkligen så svårt att när man skriver för en s.k. professionell spelsida åtminstone kolla stavningen? Det gäller inte bara den här artikeln eller skribenten, utan nyheter och artiklar på FZ överlag. Förekommer inte någon typ av korrekturläsning?
Artikeln i sig var väl okej, även om det i vanlig ordning fastnade på det gamla vanliga temat om sexism, istället för att fokusera på spelet. Det är väl så trenden inom svensk speljournalistik ser ut för tillfället.
Sluta gnäll förfan DN, aftonbladet, metro you namn it, de skriver fel hela tiden. Och det i tryckta tidningar också!
Läser ingenstans i recensionen att betyget (3/5) dras ner pga. nakenhet, ser dessutom motiveringen "barnslig uppfinningsrikedom". Däremot är det under "minus", där man kan läsa "väl mycket naket och puerila skämt". Din analys är alltså att spelet hade fått 4/5 om skribenten i fråga "inte brytt sig om det", och kanske till och med 5/5 om skribenten älskat naket och puerila skämt? Eller så kanske man inte ska stirra sig blind på +/- tabellen, av samma anledning som man inte ska stirra sig blint på betyget
Saknar du helt slutledningsförmåga? Om större delen av recensionen kritiserar sexism i såväl detta spelet som spelskaparens tidigare verk och nämner ytters få övriga moment som drar ned spelet, då borde man rimligen kunna anta att just sexism drar ned betyget nämnvärt för skribenten.
Det är nog snarare FZ:s omdöme som kritiseras. Det är lite som att låta en homofobisk Dudebro recensera Gone Home, som sedan sågar spelet med fotknölarna med motiveringen att det är ett bögspel som bara tilltalar flator och extremfeminister (jfr. kåta tonåringar och snuskgubbar).
Eller, som jag tidigare sade, att man låter en antispelvåldsaktivist som Jack Thompson recensera GTA.
Man vet redan på förväg var recensionens fokus kommer att ligga. Och även om man tycker att det är en "kul grej" att låta en Dudebro recensera Gone Home, så kommer samtliga läsare som är insatta i Dudebrons preferenser att ta recensionen med en stor nypa salt.
Läser ingenstans i recensionen att betyget (3/5) dras ner pga. nakenhet, ser dessutom motiveringen "barnslig uppfinningsrikedom". Däremot är det under "minus", där man kan läsa "väl mycket naket och puerila skämt". Din analys är alltså att spelet hade fått 4/5 om skribenten i fråga "inte brytt sig om det", och kanske till och med 5/5 om skribenten älskat naket och puerila skämt? Eller så kanske man inte ska stirra sig blind på +/- tabellen, av samma anledning som man inte ska stirra sig blint på betyget
Saknar du helt slutledningsförmåga? Om större delen av recensionen kritiserar sexism i såväl detta spelet som spelskaparens tidigare verk och nämner ytters få övriga moment som drar ned spelet, då borde man rimligen kunna anta att just sexism drar ned betyget nämnvärt för skribenten.
Varför ska sexism legitimeras som innehåll när det inte bara är ett vedervärdigt verktyg för att objektifiera kvinnor och män, men också fullkomligt irrelevant i sitt sammanhang? Det är bara att granska kommentarsfältet här för att se vad det resulterar i.
Varför ska sexism legitimeras som innehåll när det inte bara är ett vedervärdigt verktyg för att objektifiera kvinnor och män, men också fullkomligt irrelevant i sitt sammanhang? Det är bara att granska kommentarsfältet här för att se vad det resulterar i.
för att det är en fiktion, är det så svårt att förstå?
"på slutet brinner vi som vackrast"