Hang out the stars in Indiana

Medlem
Hang out the stars in Indiana

Så. Jag är tillbaka, iaf nu. På en fredag. Helgen är här, känns välbehövlig fastän jag bara varit på plats i skolan tre dagar denna veckan. Troligen för att SJ-tågen varit helt insane de två senaste dagarna. En förutsättning med tåg är ett de har hjul. Imorse pajade t.o.m tåghjulet. En timme sen, och ingen sittplats igen. Livet är nice. <-- obs ironi.

Nej, jag känner för att författa av mig. Om enmansband som startar krig mot en hel civilisation. Skillnader i samhället mellan könen. Vill gärna kalla mig för ekvalist. Ett könsneutralt ord tror jag är gott för kampen om jämställdhet. På skolan brukar jag jämt ifrågasätta folk som i tid och otid modellerar skitstora bröst, eller säger "höhö, men du, vad skulle du helst vilja se när du spelar? eller är du en sådan som gillar små bröst?".

Jag svarade inte på frågan. Vilka sexuella preferenser jag har, är för frågan helt orelevant i ett spel. OK, jag ändrar mig. Inte helt orelevant, för jag tror att mänskliga drifter inte bör censureras. Däremot är det helt uppåt väggarna (jag menar uppåt), när spel belyser sexistiska ideal, och främjar just sexuella drifter. Är det ett spel om sex och attraktion - då förstår jag. Men varken en man eller kvinna kan fightas endast iförd string (ej deduktivt påstående).

Men det finns olika sätt att föra en debatt. På FZ är det en stor majoritet som kallar diskussionen för PK, och att debatten inte behövs. Jag tror utan tvekan att den behövs. Men jag tror även att debatten kan verkligen utvecklas framåt av bättre frontfigurer. Det finns ett antal ikoniska karaktärer i den svenska spelbranschen som gärna lägger brännpunkten vid ämnet. Men alltför många går in i defensiv försvarsposition, och istället för en vuxen debatt, så kommer könsorden direkt. Inte könsord som i skällsord, utan könsord som förknippas helt plötsligt med identitet. Exempel: "Bitterfitta", "förhudsgnagarn", "vaginakvinnan" osv. <- observera att detta är påhittade namn, men av de jag umgås med (flertalet queer feminister) så ser jag en koppling gällande ordval.

Om vi till att börja med, inte lägger en identitet vid könsord, så tror jag att konversationen blir trevligare. För kom igen, hur trevligt är det att läsa snopp, kuk, vagina och fitta i något som i grund och botten har intentionen att vara en seriös diskussion? Kalla det något annat. Kalla det för kön.

Det driver oss till nästa punkt. Jag bestämmer inte över dig, vem du nu än är, vad du ska skriva. Kalla inte mig privilegierad om du inte vet vem jag är - jag har studerat jäkligt mycket genusvetenskap och, är visserligen man, men homosexuell man från konservativ kristen landsbygd. Att det ger mig privilegier i vissa sammanhang är oundvikligt. Men om jag inte får uppmana människor, eller ge tips, i en debatt, utan att det tolkas som att jag är vit och man (=privilegie), då upplever jag det som att debatten redan har runnit ut i sanden och evolverat till en klassisk "eftersom jag befinner mig ur en minoritetsgrupp så ska jag ska berätta för dig, döma dig, och dyl". För är inte en genusteoretiker om något privilegierad i just en sådan här debatt? Det är bådas sidors skyldighet att undvika dra detta kort. För det hjälper ändå aldrig. Och snälla, säg inte hormonstinn tonåring en gång till.

Om vi dömer människor alltför hårt (att undvika att döma är svårt) i en debatt, har jag hopp för debatten. Att det skapar publicitet är bra i längden, om något gått kan komma ut av det vore det ännu bättre.

Eller så kan alla bara strunta i att skriva långa texter (läs: självdistans), och gå ut i världen och göra en faktisk nytta i ämnet. Bli en chef, och skapa lika villkor. T.ex.

Over and out.

#blogg

Medlem
Hang out the stars in Indiana

Jag är ju verkligen inget fan av varken feminism eller genusvetenskap. Men jag håller med dig. Att f.ö ständigt påpeka vem som är privilegierad eller inte som argument för att "dina åsikter är därför irrelevanta" tycker jag är kontraproduktivt.

Medlem

Exakt, du fattar poängen Jag är feminist, enligt andra, men i själva verket vill jag nog bara kalla mig för jämställdhetsförespråkare som försöker prata om varför sexism i spel är kasst. Men när man har "privilegier" som att jag är vit och man, helt plötsligt så, enligt dem, kan jag aldrig helt och hållet förstå situationen. Och det kan man ju bli lite pissed off över.

Medlem

Ja, jag ser väl mig som konservativ (en reformerad sådan) egentligen. Men emot jämställdhet är jag absolut inte. Är allmänt trött att man måste kalla sig feminist för att framhäva jämställdhet, tycker det är tramsigt.

1
Skriv svar