collision detection java

Medlem
collision detection java

funkar inte så bra. har ni något förslag så är jag tacksamm.

public void collision(){
Turtle b = new Turtle();
double distans= Math.sqrt(Math.pow(b.x- x, 2))+(Math.pow(b.y-y, 2));
if (distans < 20){

angle = angle * -1;
b.angle = b.angle* -1;
move();
b.move();
move();
b.move();

}
}

Medlem

Jag vet inte exakt vad det är som inte fungerar, men när du initierar b = new Turtle(), kan det vara så att b.x och b.y är 0?

Inaktiv

Turtle b = new Turtle();
double distans= Math.sqrt(Math.pow(b.x- x, 2))+(Math.pow(b.y-y, 2));

Har du en konstruerare som initierar x och y i Turtle? De efterföljande x och y, är de globala variabler?

b.x - x

Medlem

det som är problem är att jag måste speceifiera vilka sköldpaddor som skall jämföras istället för att jämföra med b. jag har en aray som hanterar antal sködpaddor. Det jag vill är att vid varje är att alla skölpaddor som är mindre än 20 pixlars avstånd ska byta rikning och ta ett steg. Behöver lite tips på hur man kan jämföra sköldpaddorna i arayen

1
Skriv svar