Köp snygg lampa, motverka näthät
Idag kan vi koppla upp oss mot vida webben med en enkel svepning med fingret. Ständigt online, ständigt tillgängliga. Det är lätt att se fördelarna med ett internet i fickformat men det finns också risker. Det är så mycket lättare att sprida hat när vi slipper stå ansikte mot ansikte för att kalla någon ful, äcklig eller korkad.
[ia=855390; large]
Ingifta kusinen Steffen och hans glasögonmärke Vasuma kör den här veckan en kampanj tillsammans med Diskrimineringsbyrån Uppsala som förhoppningsvis ska generera en slant till deras verksamhet. De har låtit en svensk designer släppa loss sin kreativitet på deras lager av gamla varuprover, vilket resulterat i tre stycken tvärsnygga lampor som det nu går att buda på via Tradera.
Besök kampanjsidan för mer information.
Uppe över tusen per lampa nu, lite väl mycket för mig. Å andra sidan finns det bara dom tre och inga fler, så bra att dom drar in mer på varje.
Jaa... snygg kan ju defineras olika
Jo, det stämmer. Även om jag inte är säker på att det är meningen att dom skall vara snygga.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Personligen tyckte jag de var riktigt snygga, men det blir lite i dyraste laget för mig också.
Som ni andra säger blev det lite i dyraste laget för mig, men en mittersta var faktiskt riktigt snygg. De andra var väl okej, men då på rätt plats i rätt rum. Ingen som passar var som helst så att säga...
Hoppas det blir en trave Vasas för detta åt de!
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
Du har verkligen missat något Cane.
Det är verkligen inget som skapats ur tomma intet. Jag har flera kompisar där man ser hur de konstant bombarderas ifrån andra och "e-mobbas". Blockerar de personen som gör det så skapas ett nytt konto, eller så används en ny väg, och hela grejen fortsätter. Det är lätt att säga till personen att bara ignorera det, men det är inte så lätt när det spöar in glåpord, förolämpningar och verbal misshandel.
Nu blir detta kanske en helt annan diskussion, så känn er helt fria till att ignorera (eller ja, det är ni ju annars också, men ni fattar...)
Jag har flera kompisar där man ser hur de konstant bombarderas ifrån andra och "e-mobbas". Blockerar de personen som gör det så skapas ett nytt konto, eller så används en ny väg, och hela grejen fortsätter. Det är lätt att säga till personen att bara ignorera det, men det är inte så lätt när det spöar in glåpord, förolämpningar och verbal misshandel.
Själv så tvivlar jag inte en sekund på att "näthatet" finns, dock är jag lite kritisk mot att man kallar det just "näthat". Det är lite konstigt, om någon går förbi en tjej i korridoren och kallar henne för "hora" så är det ingen som gör något, men om samma person går in på hennes facebook-sida och skriver det där så är det helt plötsligt "näthat" som skall bekämpas.
Mobbing är mobbing oavsett om det är i korridoren eller om det är på facebook. Eller är det värre för att det är på nätet?
Visst finns näthat, det är en digitaliserad version av den sedvanliga misantropin som genomsyrar samhället.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Visst finns näthat, det är en digitaliserad version av den sedvanliga misantropin som genomsyrar samhället.
Men gör man fel i att kalla det just "näthat" och därmed drar fokus till mediet snarare än att fokusera på mobbingen och attityden kring det?
Du har verkligen missat något Cane.
Det är verkligen inget som skapats ur tomma intet. Jag har flera kompisar där man ser hur de konstant bombarderas ifrån andra och "e-mobbas". Blockerar de personen som gör det så skapas ett nytt konto, eller så används en ny väg, och hela grejen fortsätter. Det är lätt att säga till personen att bara ignorera det, men det är inte så lätt när det spöar in glåpord, förolämpningar och verbal misshandel.
Väldigt tråkigt att höra givetvis men jag känner ingen som har råkat ut för något sådant här och har inte hört någon som känner någon heller. Jag säger inte att dina vänner förtjänar det vilket de säkerligen gör ( det gör ingen) men det låter väldigt konstigt att folk skulle orka lägga ner så mycket tid på någon utan anledning.
Sedan så har internet funnits väldigt länge och det har varit väldigt tillgängligt i flera år nu men har vi inte hört om detta näthat förrän typ ett år sedan när media skapade det för att beskriva de personer som är kritiska till journalister och andra offentliga personer med goda åsikter.
Så nej tack till att stoppa "näthat" istället. Hade det varit nåt vettigt t.ex. mot mobbning, för att hjälpa pensionärer som förlorat allt de senaste åren eller kvinnoförtryck (på riktigt alltså) så hade det varit betydligt mer intressant för mig iaf.
Väldigt tråkigt att höra givetvis men jag känner ingen som har råkat ut för något sådant här och har inte hört någon som känner någon heller.
Så för att du inte känner någon som utsätts för det så ska vi ifrågasätta om fenomenet existerar?
Men gör man fel i att kalla det just "näthat" och därmed drar fokus till mediet snarare än att fokusera på mobbingen och attityden kring det?
Du har en intressant poäng. I min mening så tar man däremot inte fokusen från själva mobbingen, utan poängterar mer att man måste hantera det annorlunda än man gör med traditionell mobbing, då folk i allt större utsträckning är anonyma och svårare att komma åt.
Men såklart, visst skulle man kunna kalla det för mobbing och hatbrott bara och sen göra skillnad på det från fall till fall där det behövs.
Jag motverkar näthatet genom att inte näthata.
På samma sätt som du motverkar misshandel genom att inte misshandla någon? Passivitet är roten till mycket ondska.
Cane, näthat är något verkligt och ett väldigt stort problem, människor mobbas och förföljs på internet.
På samma sätt som du motverkar misshandel genom att inte misshandla någon?
Ja, det tycker jag låter rimligt.
Problemet är ju att man inte får andra att sluta näthata om man sitter tyst. Ibland är "föregå med gott exempel" en bra linje, men oftast så fungerar det tyvärr inte.
På samma sätt som du motverkar misshandel genom att inte misshandla någon?
Ja, det tycker jag låter rimligt.
Problemet är ju att man inte får andra att sluta näthata om man sitter tyst. Ibland är "föregå med gott exempel" en bra linje, men oftast så fungerar det tyvärr inte.
Tyst är jag inte. Jag gör det jag kan i situationen för att bidra till en god stämning. Hur jag ska lyckas få fylleslagsmål på gatan eller glåporden i feministers bloggar att tyna bort vet jag dock inte. Det är väl upp till staten och vad de gör med skattepengarna, antar jag.