"Hej, jag vill bara säga en sak"
Såg något på min Facebook-feed idag som jag gillade. Så pass mycket att jag saxar det hit (och länkar till originalet, såklart)
"Hej. Jag vill bara säga en sak. Det finns inga invandrarproblem i Sverige.
Det finns människor bosatta i Sverige som misshandlar sina fruar och döttrar. Det är ett kvinnosynsproblem. Inte ett invandrarproblem.
Det finns människor bosatta i Sverige som inte talar svenska. Det är ett utbildningsproblem. Inte ett invandrarproblem.
Det finns människor bosatta i Sverige som betraktar medlemskap i kriminella nätverk som sin väg upp i samhället. Det är ett livsåskådningsproblem. Inte ett invandrarproblem.
Det finns människor bosatta i Sverige som inte vill vara en del av det svenska samhället. Det är ett socialt problem. Inte ett invandrarproblem.
Det finns människor bosatta i Sverige som inte anser att den svenska kulturen är värd att ta del av. Det är ett kulturproblem. Inte ett invandrarproblem.
Det finns människor bosatta i Sverige som ränner ute på gatorna och slåss med kniv på fredagkvällarna. Det är ett ordningsproblem. Inte ett invandrarproblem.
Det finns människor bosatta i Sverige som inte välkomnar människor med annan etnisk bakgrund än sin egen. Det är ett attitydproblem. Inte ett invandrarproblem."
Källa: https://www.facebook.com/arvid.frykman/posts/1015172250265263...
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
Först och främst. Vem det än är som skrev det där kan personen inte räkna för fem öre. Det är bra mycket mer än en sak.
Måhända är det tänkvärt men med liknande resonemang kan i princip vad som helst göras om till något annat vad som helst, bra som dåligt. Påminner lite om hur politiker aldrig svarar på sak utan dansar runt ämnen hela tiden
Min favorit:
I haven't committed a crime. What I did was fail to comply with the law. -- David Dinkins
Bara politikerna satte igång och gjorde något vettigt åt problemen i stället för att göra dem värre så struntar jag i vad de kallar dem.
Som att politikerna ändrar det negativa namnet "illegala invandrare" till det bättre klingande "papperslösa".
Få personer som verkligen behöver hjälp får det, det är mycket kriminellt inflöde dock, dom som har råd till det.
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell