Stort robotdammsugartest!

Testpilot

Jämförelse mellan Roomba 560 , Neato XV-15 och Trilobite ZA2

Den korta versionen :

Har du inte så mycket mattor men har många hörn och krokar , möbler som du inte är rädd om & tid att serva roboten så funkar Roomba utmärkt.
Har du mattor , ömtåliga möbler och vill sköta om roboten så lite som möjligt , skaffa en Neato.

Roomba 560 till vänster , Trilobite ZA2 till höger.
[ia=853747; medium]

Generellt:
Neato är en smart robot , den åker ut skannar av rummet och kör sedan metodiskt av varje yta endast 1gång. Körtid 0-45 min per laddning.
Neato kör sällan in i saker om de inte är lägre än roboten , gardiner och sånt anses vara hinder och den undviker dessa , låga skor och annat skuffas iväg.

Roomba har slumpmässigt program , känner dock av ungefärlig yta och stannar/åker till dockan då den anser sig vara klar . Körtid 60-90minuter.
Roomba studsar mot allt , gardiner och annat skyfflar den undan , skor och liknande kan flytta sig lite överallt i huset. Även dörrar kan få sig en skuff , har man otur stänger den in sig i ett rum.

Trilobite som jag också har (säljs inte mer) , följer rummets kanter för att sedan initiera ett slumpmässigt program då den gått ett varv (dockan är start och stoppunkt) Körtid ca 40 minuter per laddning.
Trilobite kör inte in i nåt , den undviker allt som är högre än markfrigång då ultraljudet den navigerar med upptäcker sånt.

Ljudvolym:
Neato: Låter som en lite mindre dammsugare/grästrimmer, ganska hög volym och du vill nog inte kolla på tv samtidigt.

Roomba: Ganska låg volym , funkar att ha den studsande runt medan du kollar på tv. Lätt-vinande ljud med lite rassel från borstarna.

Trilobite: Låter som din vanliga dammsugare , inte direkt diskret.

Trösklar:
Neato:Upp till 1.5 cm är inga problem , Neato försöker också ta sig över i olika vinklar då dess laser inser att detta är en dörröppning. Uppdatering 2cm hög badrumströskel klaras av med lite sneddande och grejande, därmed vinner Neato testet i vem som tar de högsta trösklarna.

Roomba:Ca 1-1.5cm trösklar är inga problem , dock lite beroende på vinkeln eftersom sidoborsten slår i och då tror roboten att det är en vägg.

Trilobite:1.5cm är max , Inga problem här heller så länge inte stötdämparen slår i.
Obs: trösklar till badrum är oftast enkelriktade för robotdammsugare ,de tar sig in men inte ut , kan vara bra att tänka på.

Mattor:
Neato:Små lätta trasmattor samt mattor med fransar är inte bra , dom fastnar i dammsugaren då sugkraften är stor och i fronten. Tjocka tyngre mattor är inga problem , dock om de har långa fransar så kommer borsten att fastna. (Tjockare mattor än 0.5cm är inte bra då dammsugaren suger fast sig och den orkar inte driva framåt)

Roomba: Små lätta mattor kommer Roomba att skuffa in i ett hörn eller stänga in sig i ett rum då mattan är i vägen för sidoborsten .
Korta fransar på mattor klarar dock Roomba utmärkt då den stannar motorn och spottar ur dem.
Tjocka mattor anses vara hinder och Roomba kör runt dessa , långa fransar i mattan gör att Roomba fastnar.
En nackdel är att lite tyngre grus och annat damm lätt skjuts med under roboten tills den kommer till en matta och då har man dammkanter vid mattan.
Svarta mattor funkar inte alls för Roomba , den tror dessa är avgrunder/trappor även om dessa är låga och enkla att komma upp på.

Trilobite: Små lätta mattor går ibland bra men drivningen på hjulen gör ofta att dessa knölar ihop sig och roboten fastnar i ett hörn eller att mattan/gardinen fastnar mellan hjul och robot.
Tjocka mattor går oftast bra , dock ej fransar som fastnar , långa fransar är inte heller så bra men Trilobiten är den som klarar tjocka och höga mattor bäst.

Neato XV-15
[ia=856673; medium]

Flera rum:
Neato:Om ytan är för stor för batteriet (ca 45-50 min laddning) åker den tillbaka och laddar för att fortsätta där den slutade efter laddning är klar.
Smidigt, enkelt , inget strul med andra ord.

Roomba:Klarar av 2-3 rum (ca 60-80 min ) men behöver hjälp av sina ljusfyrar för att effektivt köra av större ytor och om man har olika zoner/korridorer osv.
Utan fyrer kan den göra ett rum ordentligt fint och hoppa över rum2 eftersom den studsar slumpmässigt.
Roomba kan inte åka att ladda sig för att fortsätta , den åker bara tillbaka till laddning och kör en ny tur vid nästa schemaläggning.

Trilobite:Beror på layouten , raka fina fyrkantiga rum där den inte kan tappa bort sig i den 1a körningen runt rummens kant , ja då klarar den av ordentliga ytor och kan köra 2 omgångar a ca 40-45 min per laddning. Hos oss tappar den bort sig då den kommer till en fåtölj i vardagsrummet och sen är det kört.

Kanter & Hörn:
Neato: Längs långa väggar ligger den som slickad längs väggen ,0.5cm från väggen , men missar kanter och hörn längs väggar då den inte följer dessa utan gör en mjuk sväng istället.
Vanliga hörn i rummen däremot klarar den av finfint.
Dammråttor kan få vingar eftersom utblåset på baksidan kan blåsa iväg dessa en lång bit och har man otur så hamnar råttan där roboten redan anser den dammsugit och då blir den kvar tills nästa gång.

Roomba: Med den snurrande kantborsten tar Roomba alla typer av kanter och hörn.
Vanliga hörn i rummet missas endast nån cm längst in i hörnet där borsten inte når.
Borsten sveper lätt iväg saker , men oftast plockar Roomban detta lite senare då den åker över varje yta flertalet gånger.

Trilobite: Går rätt så rakt men håller 1-2 cm från kanterna så den missar en del + då att den ej är speciellt metodisk gör att den kan missa stora ytor.

Problemlösning:
Neato: Försöker snurra och backa vid problem , ger dock upp ganska snabbt om den inte kan backa direkt.

Roomba: Försöker jättelänge att ta sig loss , oftast då sidoborsten fastnat i en sladd vilket innebär att den oftast tar sig loss men i många fall har man då också dragit ner lampan/mobilen eller annat på golvet och Roomban har ätit upp sladden och får magknip på detta !

Trilobite: Ger upp på tok för enkelt om den trasslar in sig i en matta eller liknande.

Nackdelar:
Neato:De har haft kvalitetsproblem med dåliga batterier från fabrik samt motorer till hjulen,

Roomba: Allt fastnar i dess borstar , innebär mycket arbete och hår & annat letar sig in i dess växellåda och får den att skära ihop om man inte servar den ofta. Nyare modeller har mindre problem nuförtiden och 700 serien skall detta vara bortbyggt.
Dock är 700 serien dyra!

Trilobite: Säljs ej mera , lite dum intelligens men annars väldigt hållbar men dyr robot.

Köpråd:
Skillnader i modellerna av Neato = Färg samt tillbehör samt sjuka priskillnader , gå inte på att betala massor för de dyra modellerna , går att komma billigare undan genom att köpa en XV-15och sedan köpa borstar och tillbehör på Ebay.

Samma sak med Roomba , där är det dock så att de billigaste modellerna har ej Schemaläggning och stöd för ljusfyrar vilket man får kolla upp , mitt tips om man skaffar en Roomba är att alltid skaffa AeroVac behållaren för 500 serien vilket gör en enorm skillnad i storlek på dammbehållaren samt hur bra den plockar upp skräp. 700serien har detta inbyggt.

#blogg

Du borde jobba på Råd & Rön, bra att veta

signatur
Testpilot

Delar med mig av mina erfarenheter , så sällan man får reda på detaljer om robotarna och vad som de faktiskt gör dåligt.

Hoppas det hjälper nån i sitt beslut om de vill köpa en liten dammsugarkompis!

Skrivet av Harakiri:

Delar med mig av mina erfarenheter , så sällan man får reda på detaljer om robotarna och vad som de faktiskt gör dåligt.

Hoppas det hjälper nån i sitt beslut om de vill köpa en liten dammsugarkompis!

Jag själv avstår, jag behöver all motion jag kan få.

signatur
Skribent

Tack <3

Har funderat länge på detta.

Uppdatering: Det hade jag inte alls

signatur

I am the black wizards.

Skrivet av Johan Olander:

Tack &lt;3

För mycket kaffe idag?

signatur
Skribent
Skrivet av walter_iego:

Tack &lt;3

För mycket kaffe idag?

Ne, men snabba bud i Göteborg. Får smygköpa en istället. Det är ett aber med håriga katter.

signatur

I am the black wizards.

Testpilot

Det är ju oftast sambos/fruar som uppskattar dessa små liv mest

Köpt en åt min kära moder , hon kallar sin Roomba för "James"
Vi har 2 katter så jag vet hur det är med hårandet , funkar bra då man har en robotkompis som fixar upp allt från golvet.

Dock en varning , schemaläggning och kattkräk är ingen bra ide så vi kör våra kompisar manuellt på helgerna oftast.

Skribent
Skrivet av Harakiri:

Vi har 2 katter så jag vet hur det är med hårandet , funkar bra då man har en robotkompis som fixar upp allt från golvet.

Dock en varning , schemaläggning och kattkräk är ingen bra ide så vi kör våra kompisar manuellt på helgerna oftast.

Hm, intressant. Hur är det med trösklar och sådant? Har egentligen bara en tröskel in till vardagsrummet, men det är ju där man vill ha som bäst städat.

signatur

I am the black wizards.

Testpilot

Hm, intressant. Hur är det med trösklar och sådant? Har egentligen bara en tröskel in till vardagsrummet, men det är ju där man vill ha som bäst städat.

1.5cm klarar alla , Roomba har lite knixigare berooende på vilken vinkel den kommer från då sidoborsten kan haka i och hindra den.

Man kan alltid skaffa nån typ av lister/kabellister eller liknande o göra tröskeln enklare att korsa , badrumströsklar är dock för höga och dom är 2cm tror jag.
Har dock inte testat Neato med 2cm tröskel till badrum än , ska nog testa det nåndag , vet att Roomba och Trilobite smäller i sina stötdämpare fram då den blir 2cm.

Testpilot
Skrivet av Harakiri:

Har nu testat 2cm hög badrumströskel , jepp Neato klarar dessa genom att ta sig över på snedden. Därmed är den enda roboten som klarat mina badrumströsklar!

1
Skriv svar