Kontakt
Som filmen heter, fast på engelska. Contact.
Ja tänk om vi en vacker dag får en signal från yttre rymden. En signal som innehåller ritningar och beskrivet material på en transportenhet som låter oss färdas miljarder kilometer in i rymden på en fraktion av en sekund.
Att få chansen att skåda våran bakgård utifrån, och se vad som finns ute i universum. Att få träffa våra grannar, och för en gångs skull få bekräftat att vi inte är ensamma.
Då uppstår såklart frågan, vem får åka? Vem skickar vi att träffa dessa utomjordingar? Det finns såklart många som skulle vara intresserade, men vem är lämplig?
Skickar vi någon med vetenskaplig kunskap, som förstår sig på händelseförlopp och kanske i högre grad kan beskriva det denne ser bättre för oss andra?
Eller är kanske en filosofisk bakgrund bättre, som har en högre grad av kommunikationskunskaper eller förståelse för kultur och kommunikation överlag?
Eller rent av sagt en spirituellt guidad person, då trots allt merparten av jorden faktiskt är religiös? Vem representerar en hel civilisation och planet, och vad är kriterierna för denna personen?
Personligen skulle jag aldrig tacka ja till ett erbjudande, då jag inte är värdig. Jag, även om vi bortser från de praktiska kunskaper som krävs för att genomföra resan, besitter inte de kunskaper eller erfarenheter som är nödvändiga. För jag menar.. Vem är jag? Ingen speciell. En i mängden.
Kanske är det en sådan person vi borde skicka? En i mängden. En prick i ett brus. Någon som inte utmärker sig eller har några egna dolda motiv. En genomsnittlig människa som representerar oss som helhet.
Oavsett vilket anser jag att man vid en sådan händelse aldrig bör ta in ansökningar. Ingen som är lämplig ska behöva lämna in en förfrågan på att åka. Gör man det har man ett personligt intresse som står över det vetenskapliga.
Kanske borde vi skicka en författare, som kan dokumentera det som händer väl? Låt oss då inte skicka Dan Brown bara. Då blir det nog lite konspiratoriskt.
"If we are alone in the Universe, it sure seems like an awful waste of space.
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
ZF's kommentar tänker jag diplomatiskt ignorera
Morgan Freeman kommer ju ställa till med en diplomatisk storkris för Jorden om det visar sig att twerking är den intergalaktiska hälsningsfrasen, vilket med ganska stor sannolikhet är fallet. tänk på saken.
ZF's kommentar tänker jag diplomatiskt ignorera
Jag tänkte faktiskt Morgan Freeman av någon anledning jag också! Jag vet inte om hans verkliga person återspeglar hans roller däremot.
Antingen Morgan Freeman som ni sa. Eller John Cleese.
Everybody needs help.
om vi nu ska ta detta lite mer allvarligt så beror det ju först och främst på variabler, vilka inte är kända här. alltså, hur såg inbjudan ut, om det nu fanns nån? hur ser aliensarna ut? vilken kultur har de? politiskt system?
nu vill jag ju högst ogärna vara fördomsfull här, men jag har lite svårt att se att samma representant är lika lämplig i exemplen:
G.

X.
_-_Alien.jpg)
Fast om vi får en inbjudan i form av transportör för en representant får vi väl iallafall anta att det är en fredlig och intelligent ras av aliens.
Så om vi antar att mötet är fredligt och intellektuellt.
Vad tråkigt det hade varit om aliens hade varit människor.
som ofta i sci-fi, alla är humanoider med diverse ansiktsdefekter.
men det är en kul tanke om det är nått helt annat, den önskade representanten från Jorden kanske inte ens går på två ben.
Fast om vi får en inbjudan i form av transportör för en representant får vi väl iallafall anta att det är en fredlig och intelligent ras av aliens.
Så om vi antar att mötet är fredligt och intellektuellt.
visst, men hur länge. de kanske bara är fredliga tills de inser vilken hopplös civilisation de kontaktat och tar till förebyggande åtgärder. (ungefär som vi ofta gör när myror eller nått annat som lyckas vara både irrelevant och irriterande kommer för nära hemmet.) det är vad representanten kan tippa åt ett håll eller det andra ev. är alla aliens kommunister är det ju inte en bra början att skeppa iväg en representant för kapitalismen direkt. (osäkert hur skådisar fungerar här, de flesta är väldigt vänster men helt i samklang med ett kapitalistiskt system)
Tycker faktiskt att Morgan Freeman vore en bra representant, skådespelare eller inte. Han är människa precis som vi andra, och vet hur vi är och hur vår värld fungerar. Jag skulle nog vilja undvika att skicka en president eller en statsminister. Neil DeGrasse Tyson och Richard Dawkins är andra bra exempel, om man vill ha en mer akademisk approach.
Fast med tanke på att merparten av jordens befolkning är troende i någon form, så är det kanske ovanligare att inte vara troende?
Jag tycker inte att det gör någon skillnad som länge personen inte är radikal och kan se fason och logik, och inte är bländad av sin egen tro..
Tycker faktiskt att Morgan Freeman vore en bra representant, skådespelare eller inte. Han är människa precis som vi andra, och vet hur vi är och hur vår värld fungerar. Jag skulle nog vilja undvika att skicka en president eller en statsminister. Neil DeGrasse Tyson och Richard Dawkins är andra bra exempel, om man vill ha en mer akademisk approach.
Jim Carrey
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Jim Carrey
Chuck Norris.
Jim Carrey
Everybody needs help.