En fråga om etik.

Medlem
En fråga om etik.

Jag har länge suttit och funderat över om en sak.

Tycker ni det är fel att pirata musik från spelserier som inte har några "köpbara" soundtracks?

Jag vet spel som exempelvis Crash Bandicoot som inte (iallafall inte vad jag har sett) har sitt soundtrack till salu.

Skulle ni säga att det är fel att ladda ner det? Visst juridiskt är det ju stöld, men rent etiskt? De säljer inte soundtracket, och det finns människor som faktiskt vill lyssna på dem så vore det verkligen fel att ladda ner? Det är ju inte som att företaget förlorar något på det.

Självklart finns det ju Youtube man kan lyssna på osv. Men frågan handlar om det skulle vara oetiskt att ladda ner det eller inte så därför blundar jag för det mediet.

Om tråden på något sätt bryter mot reglerna så för all del ta bara bort den

signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tycker själv inte det är oetiskt. Finns det inte att köpa, men du gärna vill lyssna så är det ju bara bra att du laddar ner det.
Tror även kompositörerna uppskattar att folk gillar deras värk, oavsett om dem lyssnar på dem via ett "fult" sätt.

signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Tror även kompositörerna uppskattar att folk gillar deras värk

Varför skulle kompositörerna uppskatta att någon tycker det är bra att dom har ont?

Medlem
Skrivet av Zlampan:
Skrivet av Annanaz:

Tror även kompositörerna uppskattar att folk gillar deras värk

Varför skulle kompositörerna uppskatta att någon tycker det är bra att dom har ont?

Hur får du "Uppskatta att folk gillar deras värk" till "Uppskatta att någon tycker de är bra att de har ont"

Hänger inte med alls här.

signatur

Rwa?

Medlem

Värk = Ihållande smärta.
Verk = Något som gjorts eller skapats; gärning, skapelse.

signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Värk = Ihållande smärta.

Ah ok, inte alls bra när det kommer till stavning/grammatik osv, så brukar aldrig fatta när folk gör narr av mig pga det

signatur

Rwa?

Medlem

Ignorera det bara.

On topic: Skulle nog inte ha några betänkligheter själv angående att tanka ner någonting som inte går att köpa.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

I love the smell of besserwissring in the evening.

Ja, det är ju lite utav ett etiskt dilemma det här. Jag tror du kan sova tryggt utan mardrömmar om en behornad Henrik Pontén som försöker äta din själ med slö kniv och trubbig gaffel.

Finns det inte, så finns det inte. Går det att lösa ändå, så fine.

signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av LupX:

Ja, det är ju lite utav ett etiskt dilemma det här. Jag tror du kan sova tryggt utan mardrömmar om en behornad Henrik Pontén som försöker äta din själ med slö kniv och trubbig gaffel.

Hah!

signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag skulle personligen inte lida av det rent etiskt, men samtidigt... Om kompositörerna/upphovsrättmannen har valt att inte göra detta tillgängligt så är det kanske av en anledning. Dem kanske inte vill att det sprids och då genom att ladda hem det så går du mot deras vilja. Detta skulle jag dock mer associera om du valde att ladda upp filen för andra att ladda hem.
Men bara för att "något" inte är tillgängligt, så betyder det inte att man får ta till alternativa metoder för att skaffa sig detta "något".
Lite flummigt, men ibland är etik och dylikt svårt att klä i ord.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag har länge suttit och funderat över om en sak.

Tycker ni det är fel att pirata musik från spelserier som inte har några "köpbara" soundtracks?

Nej.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Om de inte förlorar pengar på piratandet ser jag inte problemet.

signatur

Medlem
Skrivet av Stag:

Det gör de sällan.
Ett argument som dock oftast används av stora bolagen. Men faktum är att deras försäljningar varje år bara blir mer och mer.
De företag som slås ut inom media världen slås inte ut pga piratkopering, de slås ut pga de inte kan konkurrera med de enormt stora multinationella bolagen som kan gå över lik för att göra sig en extra hacka.

signatur

Medlem
Skrivet av MiRV:

Jag skulle personligen inte lida av det rent etiskt, men samtidigt... Om kompositörerna/upphovsrättmannen har valt att inte göra detta tillgängligt så är det kanske av en anledning. Dem kanske inte vill att det sprids och då genom att ladda hem det så går du mot deras vilja. Detta skulle jag dock mer associera om du valde att ladda upp filen för andra att ladda hem.
Men bara för att "något" inte är tillgängligt, så betyder det inte att man får ta till alternativa metoder för att skaffa sig detta "något".
Lite flummigt, men ibland är etik och dylikt svårt att klä i ord.

Personligen tror jag att de (i flesta fall) inte släpper det pågrund av att de inte tror att de kommer tjäna något. Att intresset helt enkelt är för lågt. Men vad vet jag

signatur

Everybody needs help.

Medlem

De förlorar ju inget på det, så de borde inte direkt klaga på det imo

signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Stag:

Det gör de sällan.
Ett argument som dock oftast används av stora bolagen. Men faktum är att deras försäljningar varje år bara blir mer och mer.
De företag som slås ut inom media världen slås inte ut pga piratkopering, de slås ut pga de inte kan konkurrera med de enormt stora multinationella bolagen som kan gå över lik för att göra sig en extra hacka.

Helt sant. Det blir ganska löjligt när, som i det Finska fallet, en tjej på typ 14 år blir stämd på 12 miljoner kronor för att hon piratat en platta. I det fallet blev t.om artisten förbanna och gav plattan gratis till tjejen. Bolaget stod kvar vid stämningen ändå. Tror att det fallet lades ner till slut, men det är lika vansinnigt för det..

signatur

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Stag:

Värk = Ihållande smärta.

Ah ok, inte alls bra när det kommer till stavning/grammatik osv, så brukar aldrig fatta när folk gör narr av mig pga det

Skrivet av Akronym:

Ignorera det bara.

Nej. Det är ju en jäkla skillnad, precis som när en särskrivning ändrar betydelsen på en mening så är detta ett exempel på hur fel det kan bli när man inte skriver rätt.

Dock skall han inte ta illa upp, utan bara se det som en vänlig rättelse för att han inte skall göra fel och kanske göra bort sig i framtiden. Ser inte så bra ut med sådana fel på ett CV eller i en jobbansökan.

OnTopic: (med lite blandade tankar om piratkopiering i stort)

Skrivet av SunShine:
Skrivet av Stag:

Det gör de sällan.

Skrivet av Jocce:

Det är ju lite det som är problemet. När "förlorar" dom på det? Kan man se en utebliven inkomst som en förlust?

Det är ju inte så att det dras pengar från deras konto varje gång någon laddar ned, men dom får heller inte något för det verk som dom har skapat och/eller distruberat och/eller marknasfört.

Personligen är jag lite kluven. Mindre grupper/artister tjänar på kopieringen, i längden i alla fall, då det är fler som upptäcker dom och som sedan köper deras musik.

När det kommer till dom större bolagen är det lite både och.

Å ena sidan är det fel, oavsett vilken anledning man kopierar - man bör egentligen betala för sig. Eller är det Ok att åka gratis på bussen också med motiveringen att man inte tycker om att åka buss eller att bussbolagen "inte förlorar på att man åker med utan att betala".

Å andra sidan så är dom större bolagen grymt konservativa och har svårt att anpassa sig efter kundernas önskemål. Att inte betala för allt, utan kanske bara det bästa, är i så fall ett sätt att protestera.

Just i detta fallet så finns ju inte varan/tjänsten tillgänglig, fast går ändå att få. Det är ju en unik sak för digital underhållning som inte går att "översätta" till andra branscher. Man skulle till exempel inte kunna säga "den här tavlan finns inte att köpa, så jag stjäl den istället." Att kopiera en låt som inte finns tillgänglig är däremot Ok, tycker jag.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Den här tråden handlade väl om soundtrack som inte var available? Det finns ju inte en enda jävel som är dum nog att tro att det skulle vara ett problem. Vill de inte tjäna pengar på ett soundtrack separat så r det deras val, det kan dock debateras om man borde äga spelet innan. T.ex hotline miami, ett sjukt bra soundtrack till ett spel som jag äger, det är inte available på spotify som jag betalar för, då anser jag mig berättigad att ladda ner det.

signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Stag:

Värk = Ihållande smärta.

Skrivet av Akronym:

Ignorera det bara.

Nej. Det är ju en jäkla skillnad, precis som när en särskrivning ändrar betydelsen på en mening så är detta ett exempel på hur fel det kan bli när man inte skriver rätt.

Dock skall han inte ta illa upp, utan bara se det som en vänlig rättelse för att han inte skall göra fel och kanske göra bort sig i framtiden. Ser inte så bra ut med sådana fel på ett CV eller i en jobbansökan.

OnTopic: (med lite blandade tankar om piratkopiering i stort)

Skrivet av SunShine:
Skrivet av Stag:

Det gör de sällan.

Skrivet av Jocce:

Det är ju lite det som är problemet. När "förlorar" dom på det? Kan man se en utebliven inkomst som en förlust?

Det är ju inte så att det dras pengar från deras konto varje gång någon laddar ned, men dom får heller inte något för det verk som dom har skapat och/eller distruberat och/eller marknasfört.

Personligen är jag lite kluven. Mindre grupper/artister tjänar på kopieringen, i längden i alla fall, då det är fler som upptäcker dom och som sedan köper deras musik.

När det kommer till dom större bolagen är det lite både och.

Å ena sidan är det fel, oavsett vilken anledning man kopierar - man bör egentligen betala för sig. Eller är det Ok att åka gratis på bussen också med motiveringen att man inte tycker om att åka buss eller att bussbolagen "inte förlorar på att man åker med utan att betala".

Å andra sidan så är dom större bolagen grymt konservativa och har svårt att anpassa sig efter kundernas önskemål. Att inte betala för allt, utan kanske bara det bästa, är i så fall ett sätt att protestera.

Just i detta fallet så finns ju inte varan/tjänsten tillgänglig, fast går ändå att få. Det är ju en unik sak för digital underhållning som inte går att "översätta" till andra branscher. Man skulle till exempel inte kunna säga "den här tavlan finns inte att köpa, så jag stjäl den istället." Att kopiera en låt som inte finns tillgänglig är däremot Ok, tycker jag.

Jag tror personligen inte piratkopiering är större idag än det var innan Internet. Hur många satt inte med kasettband fyllda med musik de spelat in från polares skivor, föräldrars plattor osv. Hur mkt VHS band fylldes in i källarna.
För att inte tala om den hederliga Commodore tiden både 64 och Amiga500 tiden. Skulle inte bli förvånad om hela spelkulturen uppkom tack vare piratkopering och många som idag jobbar inom branchen satt själv och hade sina spel illegala för sin tid.
Jag minns en tid när man till och med kunde köpa filmer/spel osv. genom att kolla gula sidorna. Det var annons på annons med folk som sålde piratkopior
Och nu är det inte som så att jag uppmanar till det men det jag vill ha fram är att med internet blev det lätt och fildela och det är här för att stanna. Fysiska media är inte lika intressant för människor längre, som det en gång var.
Branscherna får allt hänga med i svängarna och jag finner att från de större bolagen råder det ett enormt motstånd mot förändring.
Kanske är det som så att tiden då man tjänade absurdum mycket pengar är över, men är det verkligen så illa ?
En annan sak de ofta glömmer bort o sin fokus på att försöja få illegal fildening att framstå som den stora boven är det faktum att idag har vi, som konsumenter, enormt mycket mer saker att välja på än vi hade för 10 år sen eller 5 år sen detta spelar självklart in i helheten att vi lägger säkerligen inte samma summor pengar på en enda sak längre som man kanske gjorde förr.
Idag har man mobilkostnader som ska betalas, surfkostnader osv. så grunden för att ens hänga med i samhället idag koster mer än det gjorde förr då blir det också mindre klirr i att lägga på ex. film/spel/musik.
Men där har iaf musikbranchen börjat ta sig i kragen i och med spotify mfl. Vi ser även streaming tjänster såsom netflix osv.
Så det är på god väg. Men de kan inte sitta och förvänta sig att folk ska betala 200 kr/film för många vill inte betala så mycket för att se den (särskilt inte om de redan lagt ut en 100-120 kr på den på BIO några månader innan) och vill man då se filmen utan att betala dessa pengar så kommer de ladda ner den. Man kan inget göra åt det.
Försöker man stänga ner torrentsajter så kommer det bara uppstå en illegala undre värld som de inte har någon insyn i alls och då har de absolut inga medel att försöka minimera det.
Det är här för att stanna så fokus bör ligga på sjyssta lösningar istället för den här hetsjakten som bedrivs mot människor som i praktiken varken gör till eller ifrån.

signatur

Medlem
Skrivet av conthox:

Självklart är en utebliven inkomst en förlust. Men om de inte säljer prylen så förlorar de väl ändå inga pengar på att man laddar ner det? Som med spelmusik som inte säljs t.ex.

signatur

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av conthox:

Självklart är en utebliven inkomst en förlust. Men om de inte säljer prylen så förlorar de väl ändå inga pengar på att man laddar ner det? Som med spelmusik som inte säljs t.ex.

Nej precis, det var det jag kom fram till, till slut. Mitt inlägg blev ganska långt och även lite off topic. Om grejjen inte går att fåt tag på så är det Ok.... såvida det inte är tänkt att det skall lanseras senare då, för då blir det ju en utebliven inkomst... såvida man inte köper det sedan när det väl har kommit ut då.

signatur

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av conthox:

Utebliven inkomst handlar väl om när man inte längre tjänar några pengar och det är sannerligen ljug när de påstår de går back pga illegal fildelning och annat ändå ser man år ut och år in hur de stora mediabolagen (som är de största gnällarna kring den här frågan) håvar in mer pengar än föregående år. Hur räknas som utebliven inkomst ?

För mig låter det här lite som räknesättet de gör när de påstår de förlorat pengar men de ändå tjänat pengar.
Ex. de räknar med att tjäna 20 miljarder men tjänar istället 15 miljarder så påstår dem att de förlorat 5 miljarder.
När låter en gissningslek, vilket det är när man ska räkna ut hur mkt man ska tjäna nästkommande år, att bli ett rättesnöre som man agerar efter är man ute på hal is.

signatur

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Stag:

Värk = Ihållande smärta.

Skrivet av Akronym:

Ignorera det bara.

.

Alltså, jag säger inte att du har fel, rent generellt, men här handlade det om att någon gjorde narr av honom p.g.a. hans stavning. Det är sådana språktroll jag menade att man skall ignorera.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av SunShine:

För mig låter det här lite som räknesättet de gör när de påstår de förlorat pengar men de ändå tjänat pengar.
Ex. de räknar med att tjäna 20 miljarder men tjänar istället 15 miljarder så påstår dem att de förlorat 5 miljarder.
När låter en gissningslek, vilket det är när man ska räkna ut hur mkt man ska tjäna nästkommande år, att bli ett rättesnöre som man agerar efter är man ute på hal is.

Visst är det väldigt svårt, rent utav omöjligt, att räkna på. Vem vet hur mycket dom skulle ha tjänat om alla köpte istället för att laddat ned? Det går ju inte att veta, men jag tror nog att dom flesta förstår att dom skulle ha tjänat mer än vad dom har gjort.

Även om piratkopiering är fel, så är det inte (heller) speciellt bra att jaga småpirater som laddar ned en CD eller en film, eller jailbreakar sin iPhone och låter grabben sin spela en hackad version av Angry Birds. Det skapar bara mer ilska och motvilja att köpa, vilket leder till ännu mer kopiering. Och även om jag är emot piratkopiering, så förstår jag den. De som bör ändra sig för att rätta till situationen är alla utgivare och utvecklare som inte lyssnar på de som i slutändan faktiskt betalar deras löner - jag, du och alla andra spelare som köper deras verk.

Skrivet av Akronym:

Alltså, jag säger inte att du har fel, rent generellt, men här handlade det om att någon gjorde narr av honom p.g.a. hans stavning. Det är sådana språktroll jag menade att man skall ignorera.

Absolut. Jag kanske tolkade inlägget som Zlampan skrev fel. Jag såg det mer som glimten i ögat än att han gjorde narr av någon.

signatur

Inaktiv

All piratkopiering är bra och bör uppmuntras.

signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Inaktiv

Om du själv är beredd på att ta Konsekvenserna av dina egna gärningar så ser jag inga problem.

Inaktiv

När det gäller piratkopiering så verkar de gett upp jakten? Har varken läst eller hört något. Förutom om det i Finland, men inte i Sverige på en evighet.

Sedan så kan du nog ladda ner "soundtracket" utan att Naughty Dog skickar "tjuvjägare" Apministern.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Exakt hur kommer media industrin att blomstra om det piratkopieras mer? detta är en sak jag aldrig har förstått.

signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

Vi klarar oss utan alla aktörer som producerar för att, primärt, tjäna pengar. Större projekt kan crowdfundas eller genom att institutionaliseras precis som vård, skola och forskning.

signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Ja, eller hur! Du har så rätt, jag vill verkligen lära mig tänka som dig, det ska bli mitt mål nu. Pls no copy traurino my story bai

signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

12
Skriv svar