Music Creator 6 Touch

Medlem
Music Creator 6 Touch

För några veckor sedan tog jag mig i kragen och köpte en Line6 POD HD500 för att stilla ett speciellt köpbegär, och här om veckan kompletterades detta med en Sequencer - på Steam av alla ställen. Music Creator 6 Touch heter vidundret, skapat av Cakewalk (ägt av Roland) som var mer känt som Twelve Tone Systems på 90-talet som gjorde MIDI-sequencern Cakewalk till DOS. Så detta är deras satsning på audiohantering med en touch av... touch antar jag. I min nyfikenhet satte jag mig ned och laborerade litegrann i någon timme. Om man har jobbat med Cubase eller Logic förut så kommer man snabbt igång, GUI:t är väldigt simpelt, vilket är perfekt för mig som inte lägger ner så mycket tid på ljud längre. Som väntat låter i princip alla MIDI-instrument som följer med som självdöda rödbetor och det inbyggda gitarrpluginet är ett fiasko, men det är inte Cakewalk direkt ensamma om. MIDI är inte riktigt min grej, men jag ska spana närmre på den sektionen i helgen. Idag skummade jag mest runt och gjorde några prover.

Simpelt.

Ljudtest: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3534462/Riff1.mp3

#blogg

MFZ
Medlem
Music Creator 6 Touch

kolla in ableton live vetja.
kan nog passa om du gillar att jamma och köra overdubs och loopar.

signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

MFZ
Medlem

signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Intressant!

Vi tesade en IPad installerat med mixningsprogram kopplat till mixerbordet vi hade på skolan. Man kunde stå vart som helst och kontroller de flesta funktoner via Ipaden under konser. Det var riktigt fräckt!

signatur

Everybody needs help.

Bra ljud i den där mjukvaran

signatur
Medlem

Själv använder jag Reason. Reason har dock ingen Touch men jag gillar programmet och det blir bara bättre med åren. I dom nyare versionerna av Reason så kan man spela in vocals och det finns en drös med häftiga filter för alla tänkbara musikstilar plus att det är svensk-tillverkat

[http://www.propellerheads.se/products/reason/]

Är själv sugen på en Boss GT-100 de verkar ligga i samma prisgrupp

signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag hoppas inte att du ger mjukvaran cred för mitt riff

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Absolut inte. Mjukvaran är ingenting utan dig

signatur
Medlem
Skrivet av supernaut:

kolla in ableton live vetja.
kan nog passa om du gillar att jamma och köra overdubs och loopar.

Tack! Jag testade Ableton för ett par år sedan, och då gillade jag inte det. Ser mycket bättre ut nu, så jag ska nog prova det också. Häftigt interface måste jag säga.

Skrivet av Apministern:

Intressant!

Vi tesade en IPad installerat med mixningsprogram kopplat till mixerbordet vi hade på skolan. Man kunde stå vart som helst och kontroller de flesta funktoner via Ipaden under konser. Det var riktigt fräckt!

Just för mixning kan det vara häftigt, om man ändå bara håller på med MIDI och digitala ljud. Men det kan bli lika frustrerande också, beroende på hur bra touch-responsen är. Är ganska konservativ när det gäller ljud.

Skrivet av Zombie4Life:

Själv använder jag Reason. Reason har dock ingen Touch men jag gillar programmet och det blir bara bättre med åren. I dom nyare versionerna av Reason så kan man spela in vocals och det finns en drös med häftiga filter för alla tänkbara musikstilar plus att det är svensk-tillverkat

[http://www.propellerheads.se/products/reason/]

Testat Reason också. Reason är bra, och då speciellt Record som har en underbar audiohantering. Problemet med exempelvis Reason och Pro Tools är att de kräver dubbelt så mycket tid som de flesta andra innan man kan komma igång, men de har såklart mycket mer funktioner också. Reason innan tillskottet Record var ju mer inriktat på elektronisk musik, vilket är utanför mitt intresse just nu. Har primärt använt Cubase 3-5, men också Logic 8-9. De brukar vara bra på olika saker.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Är själv sugen på en Boss GT-100 de verkar ligga i samma prisgrupp

Gillar inte riktigt BOSS-disten, men deras effekter är det inget fel på. Har inte testat den nya GT-100, men den är säkert bra!

Medlem

Har du förövrigt någon musik som du lägger på på cybernätet? Vore kul att höra

signatur

Everybody needs help.

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Mjukvaran i hårdvaran

Förresten: Kör du line in direkt in i ljudkortet? vad har du för ljudkort, blir det nån delay?

signatur

Medlem
Skrivet av Apministern:

För lite än vad jag vill erkänna! Har spelat in väldigt lite för eget syfte de senaste två-tre åren. Men jag gjorde en demo med en kompis på högskolan:

Intro
Låt 1
Låt 2

Dropbox är lite primitivt för ljud, ska fixa Soundcloud... någon gång.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Mjukvaran i hårdvaran

Förresten: Kör du line in direkt in i ljudkortet? vad har du för ljudkort, blir det nån delay?

Ah, bra fråga! Min Line 6 HD500 har faktiskt en inbyggd DSP, så den är mitt ljudkort faktiskt, som jag kopplar till datorn med USB som körs med ASIO. För några år sen hade det resulterat i extrem latency, men det funkar väldigt bra idag. Har nära noll i latency, men bara till en viss gräns såklart. Ett riktigt ljudkort är att föredra.

Å fasen va härligt. Det kanske är så när man lägger lite mer pengar på grejerna :). har försökt testa med en Vamp3 (som jag har när jag är förpassad till sovrummet med gitarren ) som har usb. Jag säger bara herregud. Latency från h*vetet och ett ljud som låter som när man tar bort förstärkar simuleringen

Det är med en extra dongel som agerar ljudkort, den kostar säkert 49,90 haha

signatur

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Apministern:

För lite än vad jag vill erkänna! Har spelat in väldigt lite för eget syfte de senaste två-tre åren. Men jag gjorde en demo med en kompis på högskolan:

Intro
Låt 1
Låt 2

Sweet! Får du för dig att göra mer sånt här så dela för fasiken!

signatur

Everybody needs help.

Medlem

Å fasen va härligt. Det kanske är så när man lägger lite mer pengar på grejerna :). har försökt testa med en Vamp3 (som jag har när jag är förpassad till sovrummet med gitarren ) som har usb. Jag säger bara herregud. Latency från h*vetet och ett ljud som låter som när man tar bort förstärkar simuleringen

Haha, Vamp3! Mitt tips till dig - byt så fort som möjligt och köp om möjligt inte Behringer.
Min skolgång är traumatiserad med det märket tyvärr.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Apministern:

Intro
Låt 1
Låt 2

You betcha! Mitt mål på sikt är att färdigställa låtarna som aldrig blev klara, tillsammans med mitt riffbibliotek.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Apministern:

Intro
Låt 1
Låt 2

You betcha! Mitt mål på sikt är att färdigställa låtarna som aldrig blev klara, tillsammans med mitt riffbibliotek.

Kommer troget vänta! Älskar hårdrocksblandad synthmusik!

signatur

Everybody needs help.

Skrivet av 73mpl4R:

Haha, Vamp3! Mitt tips till dig - byt så fort som möjligt och köp om möjligt inte Behringer.
Min skolgång är traumatiserad med det märket tyvärr.

jo den är ju mest för att få ljud i Sovrummet som sagt. Blir en Gt-100 vid tillfälle

signatur

Medlem

Jobbar man med Midi och digitala ljud så finns det ju riktigt bra VSTi-plugins nuförtiden. Både för gitarrister och andra musiker eller musikskapare.
Guitar Rig 5, Superior Drummer 2.0, Native Instruments olika elbas VSTI:er, men många av dom trevligaste VSTi:erna enligt mig kommer från just Native Instruments.

signatur
Medlem

Ja, självklart. Superior Drummer är jättebra, Guitar Rig är helt okej för vissa ändamål. Det kräver dock en bra EQ, Reverb och kompressor för att det ska bli riktigt bra i slutändan.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Ja, självklart. Superior Drummer är jättebra, Guitar Rig är helt okej för vissa ändamål. Det kräver dock en bra EQ, Reverb och kompressor för att det ska bli riktigt bra i slutändan.

Enda jag haft kontakt med är IK Multimedia T-RackS 3 som en kompis använder och är väldigt nöjd med. Om man nu ska jobba helt digitalt.

signatur
Medlem
Skrivet av Ramrod:
Skrivet av 73mpl4R:

Enda jag haft kontakt med är IK Multimedia T-RackS 3 som en kompis använder och är väldigt nöjd med. Om man nu ska jobba helt digitalt.

T-RackS är fantastiskt bra, och kostar en slant också. Annars så finns det legendariska Waves Mercury som innehåller allt du kan behöva.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Ramrod:
Skrivet av 73mpl4R:

T-RackS är fantastiskt bra, och kostar en slant också. Annars så finns det legendariska Waves Mercury som innehåller allt du kan behöva.

Okej, då är ju T-RackS relativt billigt ifall man jämför med Waves Mercury-paketet
http://www.thomann.de/se/ik_multimedia_tracks_3_deluxe.htm

http://www.thomann.de/se/waves_mercury_native_bundle.htm

signatur
Medlem
Skrivet av Ramrod:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Ramrod:
Skrivet av 73mpl4R:

Okej, då är ju T-RackS relativt billigt ifall man jämför med Waves Mercury-paketet
http://www.thomann.de/se/ik_multimedia_tracks_3_deluxe.htm

http://www.thomann.de/se/waves_mercury_native_bundle.htm

Kan man säga!

1
Skriv svar